вторник, 23 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1100 прочитания

    Какво предстои на ФАРА 2022 в Пловдив и какво ще е различното тази година?

    Пред Economy.bg разказва Чавдар Кенаров - Основател на Noble Graphics и Зам.-председател на УС на БАКА
    30 май 2022, 16:01 a+ a- a

    Чавдар Кенаров - Основател на Noble Graphics и Зам.-председател на УС на БАКА. Снимка: Личен архив

    От 8 до 11 юни Пловдив ще бъде домакин на двадесет и второто издание на ФАРА. Тази година фестивалът на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и най-голям форум за креативната индустрия се провежда под творческата концепция ГИЛДИЯ - идея, която се осланя на необходимостта от колаборация между всички страни в комуникационната индустрия.  

    Повече как ще протече предстоящото издание на ФАРА и какво ще е новото тази година, пред Economy.bg разказва Чавдар Кенаров - Основател и Творчески Директор на Noble Graphics, Заместник-председател на Управителния съвет на Българската асоциация на комуникационните агенции и член на Борда на Art Directors Club of Europe.

    Как ще протече по дни ФАРА 2022 и какво е новото и различното в тазгодишното издание?
    Най-хубавото в предстоящото издание е, че фестивалът ще се състои на живо и отново в Пловдив. Последните две години бяха тежки за комуникационната индустрия и съвсем очаквано пандемията създаде големи трудности в провеждането на ключови събития, организирани от Асоциацията на комуникационните агенции.

    Всъщност предстоящият 22-ри фестивал ще бъде по-различен от всеки друг фестивал, провеждан до момента. Тази година за първи път за участие в конструирането на програмата на фестивала бяха поканени всички агенции членове на БАКА. Голяма част от тях се включиха в двете работни групи, които подготвиха промените в конкурсната програма и съдържателната част на фестивала. Въведоха се нови категории, които разширяват обхвата на конкурса и дават възможност на по-тясно специализирани агенции и дизайнерски студия да намерят своето място в това събитие. Журито е разделено на три секции спрямо спецификата на категориите, като неговите членове са селектирани на база творческа биография и високи професионални постижения. За първи път в журито присъства и квота от независими експерти – специалисти в съответните категории. Трите секции заедно формират Grand Jury, което ще присъди наградите в категории Innovation и „Кампания“, и ще определи носителя на Grand Prix. За първи път в историята на ФАРА в гранд журито на Творческия фестивал участие имат представители на клиентите. Те са селектирани на база класацията „Рекламодател на годината“ от предходното издание на фестивала. За председател на Grand Jury поканихме може би най-успелия българин в световната реклама до момента – Александър Калчев, Creative Director на DDB Paris. Убедени сме, че подобен формат на журито ще гарантира прецизна и обективна оценка на подадените заявки, а разнообразието от категории ще предостави възможности за участие на агенции с различен профил. 

    Тази година имаме съществена промяна и в съдържателната част на фестивала. За първи път агенциите организират свои собствени панели, в които ще бъдат засегнати теми, важни за гилдията и индустрията. Това ще бъде гръбнакът на програмата. Като гости на фестивала очакваме редица чуждестранни специалисти, които ще проведат лекции и уъркшопи. 

    В началото на годината БАКА стана член на Art Directors Club of Europe. Как това партньорство ще се отрази на предстоящото издание на ФАРА?
    Art Directors Club of Europe е легендарна и световнопризната институция в дизайна, рекламата и приложните изкуства. АDCE откроява големите идеи, добрия вкус и безкомпромисния професионализъм. Основан през 1990 година, този клуб е общност от професионални творци и творчески организации, отдадени на търсене, отстояване и развитие на творчеството в неговото многообразие. Свързани с организацията са стотици именити творци от всички сфери на визуалните изкуства и от всички краища на Европа. Движеща сила на този престижен клуб e разнообразието на колоритните европейски култури. Основната цел на организацията е да свързва творческите общности в Европа, да поставя стандарти и да предоставя възможности и международна видимост за най-добрите постижения в комуникационната индустрия.

    ФАРА вече e част и от международната верига от национални фестивали, свързани с ADCE. Така нашият творчески фестивал се изкачва на качествено ново ниво. Партньорството ни с ADCE ще повиши и калибрира собствените ни критерии за професионализъм, високо качество и добри идеи. Всички оценени със злато проекти на ФАРА автоматично ще намират място в конкурсната програма на ADCE Awards. От тази година България ще има правото да изпраща по двама творчески директори, които да бъдат част от престижното жури на този международен форум. Всичко това ще промени изцяло облика и отношението към най-голямото рекламно събитие в България, ще повиши професионалната ни отговорност и самокритичност, но вярвам, че ще ни амбицира и вдъхнови за по-добри идеи и повече креативни и работещи кампании.

    Тази година ФАРА се провежда под творческата концепция ГИЛДИЯ – какво стои зад това послание?
    Има много какво да желаем в нашата индустрия, има много върху какво да работим и какво да развиваме, за да върнем блясъка, очарованието и магията на нашия занаят. Амбицирани сме да повишим стойността и уважението към нашия труд. В основата на всичко обаче стои собственото ни професионално самоуважение и взаимно усещане за професионална общност. Респектът помежду ни, колегиалността и спортсменството ще създадат градивна конкурентна среда, от която всички ще спечелим.

    Колко души очаквате да се включат?
    Очаквам рекорден брой акредитирани в сравнение с последните няколко години. След този дълъг период на изолация и рестрикции браншът има огромна нужда да общува. До момента имаме много акредитирани както от страна на агенциите, така и от страна на рекламодателите. Броят на заявките за участие в конкурса също определено надминават очакванията ми.

    В колко и какви раздели и категории се състезават комуникационните агенции? Колко са подали заявки и в кои категории има най-много подадени заявки за участие?
    Тази година имаме обособени 3 раздела, това са: Storytelling, Craft и Tactics. Всеки раздел има по няколко категории и подкатегории. Извън разделите имаме още три по-специални категории, които ще бъдат журирани от пълния състав на Grand Jury. Това са: Innovation, Кампании и Grand Prix. Най-много са подадените заявки в раздел Storytelling.

     Вече е ясен съставът на журито. Как ще става оценяването и има ли промяна в критериите за оценка?
    Процесът на журиране протича в два кръга. На живо в Пловдив ще се журират категории „Иновация“ и „Кампании“. Тази година решихме да се редуцира журирането пред публика за сметка на по-разширени дискусионни и лекционни панели. Промяна в критериите няма, но с въвеждането на значителен брой нови категории се наложи корекция в някои от описанията на категориите и прецизиране на част от критериите за журиране. В Медийния фестивал, който се провежда отново от миналата година, няма промени в категориите и регламента.

    Какво включва програмата на събитието тази година? Ясни ли са вече лекторите и темите?
    Цялата програма, гостуващите лектори и всички детайли, свързани с предстоящите лекции и уъркшопи, ще откриете на fara.bg. Един от основните акценти във фестивала ще бъде изложбата на Art Directors Club of Europe, която гостува за първи път в България. Експозицията представя наградените със злато кампании  от престижния международен конкурс ADCE Awards. Това всъщност е най-доброто от най-доброто, създадено в Европа през изминалата година в областта на графичния дизайн и реклама. Престижната селекция ще бъде изложена в Дом на културата „Борис Христов“ от 8 до 11 юни. 

    Вие лично кои лектори и презентации очаквате с най-голямо нетърпение и защо?
    Тази година лекционния панел бих определил като звезден. Много бих искал да посетя всяка лекция и уъркшоп, но това ще бъде физически невъзможно. Със сигурност ще се възползвам от изключителната възможност, да присъствам на лекциите на Jörg Riommi, Chief Creative Officer на Publicis Groupe CEE и Peter Horrocks CBE, които ще представят темата The regulators are coming и ще обърнат внимание как увеличаването на контрола върху цифровото съдържание е едно от основните предизвикателства за медиите и клиентите.

    Разбира се, не бих могъл да пропусна поредното събитие на See It Be It Bulgaria, реализирано благодарение на Noble Graphics и със специалното участие на Lizi Hamer, Executive Creative Director, No2ndPlace; Regional Creative Director @Octagon; Co-author of Creative Superpowers; Co-founder of SisuGirls; Builder of the SheSays Singapore Community; Cannes Lions Festival of Creativity Jury 2022.

    С нетърпение очаквам Moritz Grub и Lena Gahn от Amsterdam Berlin, които ще са тук по покана на агенция B+RED, а да не говорим за шоуто на „Тримата големи“, организирано от The Smarts и „Практика“.

    Огромен интерес за мен ще представляват двата уъркшопа по време на фестивала: на 9 юни Велина Мавродинова, Enthusiasm и Апостолос Болкас, Digiheroes,(без) ще проведат обучение на тема Talking Brands® Цялост и дигитално приложение, предназначено за тези, на които ежедневно се налага да създават или развиват съдържания за марки.

    На 10 юни рекламна агенция New Moment New Ideas Company – София ще организира специален уъркшоп Agency-Client Business Relation: Partnership or Segregation, предназначен за представителите на агенции и клиенти от средно и високо управленско ниво. Сред темите, които ще бъдат засегнати в уъркшопа, са водещите световни тенденции в бизнес отношенията между агенции и клиенти, нуждите на клиентите и услугите, които получават от агенциите в България, процесът на съвместно създаване на стойност, оценяването на успеха и приносът на отделните участници в създаването на интегрирани маркетингови комуникации и избягването на смъртоносната спирала в отношенията между агенция и клиент. Водещи на уъркшопа ще са  Наташа Джурджевич и Ненад Лозович.

    Фестивалът по традиция приключва с церемония, на която се връчват наградите на най-добрите в рекламния бранш. Защо България има нужда от подобен фестивал и такива награди?
    Най-голямото, най-очакваното и най-коментираното събитие на рекламния бранш, което неотменно се случва почти четвърт век, година след година, очевидно е необходимо на индустрията. ФАРА е много повече от награди, блясък и суета. ФАРА е символ на нашата професионална общност, това е мястото, където гилдията истински общува. Фестивалът има ключова роля за развитието на индустрията и качественото израстване на професионалистите в бранша. ФАРА е експозиция на нивото в нашата работа през годината, като този форум отдавна се е превърнал в инструмент за професионално обучение, защото освен всичко друго той дефинира критериите за професионализъм, качество и майсторство. Този форум вълнува опитните в занаята, но той е особено важен и вдъхновяващ за младите и начинаещите в професията, защото за много от тях духът и тръпката на ФАРА са зарядът и мотивацията, които ги съпътстват през целия им  професионален път в бъдеще. Фестивалът се променя и развива с всяка изминала година. Внедряването на образователните формати на Art Directors Club of Europe ще бъдат ключов фактор в изграждането на кадри за индустрията, а връзката между нашия фестивал и ADCE Awards ще допринесе за по-голямата мотивация на участниците във ФАРА и международната видимост на идеи, създадени в България.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 минути
    Японската Nidec с втора инвестиция у нас
    Nidec Instruments откри научно-развоен изследователски център в София
    преди 29 минути
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 66% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-февруари 2024 са от Италия, Нидерландия и Гърция
    преди 1 час
    Във Варна бе открита училищна лаборатория за екология и зелена енергия
    Общо 55 училища в България се включват в съвместни лаборатории, в които ще се създават предложения за промени в различни области на образователния процес
    преди 18 часа
    С 1 софийска заплата може да си купите 1 кв.м. жилищна площ в столицата
    Търсенето ще остане голямо, а ръстовете в цените ще бъдат малко над очакваните нива от 5-10%, сочи анализ на Bulgarian Properties
    преди 19 часа
    Lidl открива аутлет магазин за нехранителни стоки
    Селекцията от продукти се различава от останалите обекти
    преди 20 часа