петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1887 прочитания

    Левон Хампарцумян: Виждаме все повече добри каузи, които тръгват от служителите

    Интересът към Наградите за отговорен бизнес нараства и компаниите стават все по-изобретателни, казва председателят на Българския форум на бизнес лидерите
    29 март 2022, 17:46 a+ a- a

    Левон Хампарцумян - председател на Българския форум на бизнес лидерите

    116 инициативи с кауза се състезават в Годишните награди за отговорен бизнес 2021 – най-авторитетния национален конкурс за корпоративна социална отговорност и устойчиво развитие, който се организира от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Въпреки пандемията и свързаните с нея трудности и трансформации кандидатурите в настоящото издание на конкурса и броят на участниците бележат ръст в сравнение с предходната 2020 година. За тазгодишното издание на конкурса и целите му разговаряме с Левон Хампарцумян - председател на Българския форум на бизнес лидерите.

    Г-н Хампарцумян, предстои 19-ото издание на Годишните награди за отговорен бизнес 2021. Какво е новото в конкурса тази година и каква е целта му?

    Мотото на тазгодишния конкурс е „Дай добър пример“.  Целта е да дадем пример как се правят добри неща и този пример да послужи като основа други хора да направят нещо добро. На това разчитаме. Подкрепяме каузи, свързани с различни групи хора, модернизацията на обществото и икономиката. Даваме пример и на най-младото поколение лидери, което считам, че е доста по-чувствително към социални каузи и неща, свързани с едно по-модерно и консолидирано общество.

    Станаха ли по-ангажирани компаниите, какво показват Вашите наблюдения?
    Считам, че годините на относителен комфорт свършиха. Ковид беше едната причина, сега войната в Украйна, която е в съседния двор. Като цяло наблюдаваме реструктуриране на веригите за производство и доставки в света, което така или иначе трябваше да се случи, но ковид и войната го ускориха. Така че живеем в много динамична атмосфера на промени и е изключително важно къде ще си намерим мястото в тези промени.

    Колко са кандидатурите за Наградите тази година и от какви сфери? Има ли промяна във фокуса на проектите?
    116 инициативи на 80 компании са кандидатствали в конкурса, като проектите са достатъчно диверсифицирани. Има големи компании – както международни, така и български. Но има и много малки и средни компании, които също биха могли да бъдат пример и за по-големи, и за други като тях. Но не това е важно. По-скоро интересът към конкурса и броят на компаниите показват, че хората са станали по-чувствителни към проблемите на обществото и по-солидарни. Ние можем да го видим и в ежедневието си – лошите години и трудностите всъщност сплотяват обществото. Мисля, че ние сме точно тази част на обществото, която би могла да допринесем за това.

    Как изглежда картината на номинациите тази година? Какви са категориите и в кои има най-много кандидатури?

    „Инвеститор в обществото” е най-конкурентната категория с 34 номинации. Следващата е „Инвеститор в знанието“, която третира нещата, свързани с образование – достъп, модернизация на системата за образование. Друга категория с доста кандидатури е „Инвеститор в човешки капитал и условията на труд“ – всяка фирма се старае да направи служителите си по-мотивирани и ангажирани. В крайна сметка човек прекарва на работното си място около 2/3 от съзнателния си живот, така че, ако не си го направи по-комфортно, може би няма да е толкова хубав. Категорията „Инвеститор в околната среда“ съвсем естествено показва, че вече сме все по-чувствителни и към екологията - имаме двойно повече кандидатури в сравнение с 2020 г. В категория „Най-добра социална политика на малко и средно предприятие” имаме 7 компании, а в „Многообразие на работното място“ – 9 кандидатури. Последната е нова категория в конкурса и е част от усилията на БФБЛ като учредител на Хартата на многообразието в България да насърчи равенството и социалното приобщаване в работна среда. 

    Защо многообразие - какви са предимствата на подобна стратегия в бизнеса?
    Многообразието е чувствителна тема в българското общество, но ние считаме, че трябва да заемем позиция и че това в едно модерно общество е важно независимо от всички злословия по този повод. Модерният свят е мноогообразен и многообразните общества и компании са по-успешни от немногообразните. Като махнем шегите, пренебрежението и дори омразата към целите на едно общество, в което многообразието се цени, то със сигурност допринася за модернизацията и за комфорта, в който живеем.

    Колко от кампаниите, номинирани в конкурса, са устойчиви и дългосрочни и колко са еднократни инициативи?
    Преобладаващата част са повтаряеми и дългосрочни, но има и каузи, които са свързани с реакция на момента на случай, който може би няма да се повтори. Така че еднократните действия също могат да бъдат оценени високо, но те по-скоро са реактивни на неща, които се случват. Другото е устойчива политика, която фирмите се опитват да проведат и която дава устойчиви резултати във времето. Хубавото е, че такива добри примери могат много по-лесно да се репликират и от други компании, и дори от публичния сектор, ако реши да бъде полезен по някакъв начин с данъците, които плащаме.

    Кой определя победителите в Наградите, какъв е съставът на журито тази година и какви са критериите за оценка?

    Съставът на журито е доста разнообразен – представители на ресорните министерства, бизнес асоциации, НПО сектора, академичните среди, медиите и др. Самата администрация на БФБЛ няма участие в оценяването, така че разчитаме на една независима оценка от достатъчно широк и разнообразен кръг от експерти. Сред критериите са полза за обществото, работа в партньорство с други организации, ангажираност на служителите, продължителност и последователност на инициативата, новаторство и обществено признание.

    Кога ще се проведе церемонията по награждаването?
    Засега датата е 5 април 2022 г., като се надяваме да няма някакви ограничения. 

    Какви са тенденциите в сферата на отговорния бизнес - какво показват кандидатурите и проектите до момента?

    Живеем в трудни години и гъвкавостта е изключително важна. Разбира се, много се разчита и на инициативи, които идват отдолу нагоре – от служителите. Също и на кооперации и сътрудничество между сродни по дейност или географско разположение компании. За 20 години ние имаме и смяна на поколенията, а новите поколения са доста по-чувствителни към социални каузи, околна среда и неща, които не са директно свързани с индустриалните цели на компанията. В началото в Наградите участваха по-големи и международни компании, докато сега е значително по-разнообразно. 

    Какво в тазгодишния конкурс Вас лично Ви впечатли или зарадва най-много в качеството Ви на председател на БФБЛ?
    Това, което аз виждам, е, че интересът нараства и фирмите стават все по-изобретателни в това, което предлагат. Предстои журито да селектира, аз не съм в този процес, може би за добро. Целта е да чуем мнението на повече хора, защото понякога е много трудно да избереш най-добрите в дадена сфера. Да, ще има наградени, но всички, които участват, заслужват вниманието на своите колеги от бизнеса, заслужават и вниманието на обществото и заслужават да бъдат отличени заради факта, че  правят добри неща, които имат позитивен ефект върху цялостната социална среда.

    Не бих казал, че конкурсът може да промени обществото, но със сигурност допринася за промените, които текат така или иначе в него. И ние се опитваме да канализираме тези промени в една по-позитивна посока.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 47 минути
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 55 минути
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 1 час
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 1 час
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS
    преди 3 часа
    Очаква се пазарът на смартфони да се възстанови през 2024 г.
    Най-голям ръст се очаква в премиум сегмента, показват данни на Counterpoint Research