Инициатива е на Kaufland България и организацията „Истински мед“
На 7 март 2022 г. в България стартира Пчеларски университет, който цели да вдъхнови ново поколение модерни пчелари. Проектът е на „Истински мед” – организацията, чиято мисия е да спре негативната тенденция на измиране на пчелите. Kaufland България е съмишленик на каузата като част от своя ангажимент за опазване на биоразнообразието.
„Пчеларството е занаят, който изисква доста отдаденост и подготовка, но към момента се предава или от поколение на поколение, или чрез много неуспешни опити. За да стартира един човек, е нужно да вложи много време, енергия и ресурс и това отказва много любители на природата и пчелите. Затова решихме да създадем специализиран гъвкав и достъпен курс, който помага на начинаещите в страната ни точно в първите им стъпки и им осигурява не просто нужните теоретични и практически знания, но и менторство от хора с опит”, споделя Сергей Петров, основател на „Истински мед”.
Учебната програма залага на хибриден 3-месечен курс на обучение от онлайн лекции и срещи и практически упражнения на реален работещ пчелин. Лектори и ментори в курса са опитни пчелари, преподаватели и учени - както от България, така и от чужбина.
Формата за кандидатстване вече е отворена на сайта на университета и всеки желаещ може да подаде заявка до 23 февруари 2022 г. включително. Приемът е до 30 души, които ще бъдат избрани след подбор от организаторите от „Истински мед“. Курсистите ще получат не само достъп до онлайн лекции и срещи с опитни пчелари, както и практика на терен, но и всички нужни материали като було и инструменти за работа.
Проектът се реализира с подкрепата на Kaufland България като част от ангажимента на компанията за избягване на пестициди при отглеждането на цветя и растения, като работят със своите доставчици да използват предимно биологични препарати. Kaufland целенасочено включва в своя асортимент семена и растения, благоприятни за пчелите. „От пчелите зависи нашата храна - без тях нямаше да има плодове и зеленчуци. Затова в този проект заставаме до „Истински мед“ като партньор и търговец на храни, който съзнава своята отговорност към хората и природата.“, коментира Гергана Димитрова, мениджър „Корпоративни комуникации“ в Kaufland.
Като стимул за начинаещите пчелари от инициаторите обявиха, че ще бъдат предоставени 10 пълни стипендии. Пет от тях ще бъдат специално за дами като начин „Истински мед” и партньорите им от международната организация The World Bee Project да вдъхновяват и жените да се занимават с пчеларство. Кандидатстването за стипендиите се осъществява от формата на сайта.