събота, 02 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1102 прочитания

    IBM България на 30: Георги Ганев и Димитър Баирев за пътя дотук и новите хоризонти

    Искаме IBM да стане един от най-желаните работодатели в света и хората да ни свързват с иновация и с модерно мислене, казват лидерите на компанията
    18 октомври 2024, 09:51 a+ a- a


    Димитър Баирев (вляво) – Мениджър на IBM TLS Client Innovation Center Sofia, и Георги Ганев – GM & Technology Sales leader. Снимка: Economy.bg

    Тази година IBM България отбелязва 30 години на пазара. Как компанията се промени през дългогодишната си история, колко ключов е офисът в България за глобалната стратегия на IBM, върху какво работят екипите в страната и какво предстои?

    Срещнахме се с Георги Ганев – GM & Technology Sales leader, и Димитър Баирев – Мениджър на IBM TLS Client Innovation Center Sofia, за да ни разкажат повече за пътя, предизвикателствата и постиженията до днес и да научим повече за бъдещите цели и иновациите, върху които се фокусира компанията в момента. Разговаряме и за лидерството в новия свят на работа, баланса между хората и изкуствения интелект и уменията, от които ще имаме все по-голяма нужда в бъдеще. 

    Как се промени IBM България през последните 30 години и кои са ключовите моменти в този период? 

    Георги: За мен ключовите моменти започват от 10-тата година, защото тогава аз се присъединих със създаването на Центъра за изчисления на комисионни на търговците в IBM България. След това се появиха много други центрове, като Финансов, Прокюрмънт и т.н. Започнахме с 20 души преди 30 години, в момента сме около 2000... Въпреки динамиката в момента вярвам, че ние сме остров на сигурност и спокойствие за много от хората, защото даваме устойчивост, знания и възможности за развитие.

    Димитър: Израснахме от фирма, която предлага продукти и услуги, до много по-широко портфолио, което покрива много повече сфери от живота на българите. И въпреки че светът е динамичен, има неща, които не се променят. Това са ентусиазмът и желанието на хората да учат и да прегърнат новите технологии. 

    Каква е ролята на IBM България в глобалната стратегия на компанията? Върху какви проекти работят екипите?

    Димитър: IBM в България работи както за български, така и за международни клиенти. Над 80% от работата ни тук е насочена към клиенти извън страната. Прилагаме възможно най-новите технологии като изкуствен интелект и квантови компютри. 

    Георги: Ние предлагаме абсолютно всичко, което може да предложи една ИТ компания. Разширяваме се и в посока на разработка на вътрешни продукти, като вече имаме 300 души, които работят в тази област и смятаме да растем.

    Какво е мястото на изкуствения интелект в продуктите и бизнеса на IBM?
    Георги: През последната година и половина, откакто обявихме нашата платформа, IBM работи толкова бързо и ефективно, колкото не съм виждал за 20-те си години в компанията. Причината за това е пускането на нови продукти, но най-вече на опита ни да демократизираме обучението на изкуствения интелект. Наскоро заедно с Red Hat пуснахме InstructLab, който дава възможност на организациите да обучат изкуствения интелект на тяхното бизнес знание, като същевременно го запазят. Мисля, че това е голям пробив и много различно от това, което всички предлагат.  

    Димитър: Използваме изкуствен интелект и във вътрешните си процеси, което ни позволява да предлагаме по-бързи и по-надеждни услуги на нашите клиенти. Това става по-прозрачен начин. Ни използваме изкуственият интелект, за да дава по-бърза и детайлна информация на клиента с различни анализи какво се случва и какво може да се случи в техните информационни системи, така че да ги предпази в бъдеще.

    Георги: Ние вярваме, че трябва да сме клиент 0 на нашата технология, за да докажем на нашите клиенти, че тя има употреба. Начертали сме си пътна карта, с която да спестим 3 милиарда от подобряване на продуктивността. Вече сме по средата чрез предлагане на изкуствен интелект и автоматизация в нашите вътрешни процеси и използвайки нашите продукти.  

    Как се промени културата на работа в IBM България за тези 30 години? Какви нови роли и пофесии се появиха?

    Георги: Нови роли има много. За да се адаптираш към големите технологични промяни, трябва да учиш много, за да добавиш знание и за да можеш да изпълняваш настоящата си роля. Тя самата вече става различна. На всички ни се налага да учим непрекъснато, защото нашите роли се развиват и обогатяват. И естествено, се появяват нови и интересни и ако сме готови, можем да ги поемем.

    Димитър: В техническо естество ролите стават все по-взискателни. Ако преди непосредствено след завършването на университет, един студент е можел да поеме доста сложни роли, днес вече не е така. Университетът е само стартова точка, от която след това трябва да се надгражда.  

    Какви умения стават все по-ценни и важни в този нов свят?
    Георги: Аз обичам да изтъквам две, които нямат много общо с технологиите. Кураж и любопитство. Имаш ли тези две умения, няма начин да не се адаптираш към каквато и да е среда. В края на краищата ние като хора няма да се променим. Отношенията и доверието са всичко. Това е най-важно и каквито и технологии да идват, не виждам да бъдат изместени.

    Димитър: В технологичния фронт виждаме все повече изисквания за хора, които умеят да работят с огромни обеми неструктурирани данни. В областта на компютърното програмиране излизат все повече нови езици и библиотеки. Но ако хората запазят своето любопитство, желанието да учат и умението да работят с други хора, мисля, че това е една доста добра рецепта за успех.

    Как виждате баланса между хората и изкуствения интелект?
    Димитър: Изкуственият интелект е тук, той е част от живота ни без значение дали ни харесва, или не. От нас зависи как ще го възприемем – като заплаха или като благословия. От нас зависи да се научим да го използваме ефективно. Ако не го направим, други ще го използват и ще заемат нашето място.

    Георги: Индустриалната революция ни помогна да преодолеем тясното място на нашите мускули. Ние винаги сме се стремили да преодолеем тесните места в нашето развитие. Нашият ум има ограничения и това е тясно място. Изкуственият интелект и квантовите компютри ще ни помогнат да преодолеем това тясно място. Но както при индустриалната революция, и сега ние ще продължим да съществуваме и да се развиваме. Няма смисъл от страх. 

    Казахте, че не бива да се страхуваме от изкуствения интелект, но някои хора се притесняват. Как един лидер може да съхрани екипа си мотивиран и сплотен във време на несигурност и непрекъснати промени?

    Георги: Едно от важните неща за всеки лидер, които няма да се променят, осигуряването на минимално ниво на психологическа сигурност у хората. Второ, всеки лидер трябва да създава усещането на хората, че за да продължават да са релевантни за организацията, трябва да учат и да прилагат своите знания. И трето, да ги подкрепя непрекъснато. Аз например работя много тясно с колегите и се старая винаги да бъда до тях.  

    Димитър: Аз бих добавил, че нашата работа като лидери е да обясним на хората защо правят това, което те правят. Когато те намерят логиката и причината, поради които го вършат, по какъв начин го правят, вече става вторично. Когато един лидер успее да предаде тази визия, значи си е свършил работата.

    Сещате ли се за забавната или вдъхновяваща история, свързана с Вашия опит през годините в IBM, която да споделите с нас. Какъв беше урокът от нея?

    Димитър: Аз се сещам за една сделка с клиент, в която участвахме българското и друго представителство. След като клиентът видя нашата оферта каза, че това, което му предлагаме, го познава много добре и не търси това. Тогава се наложи спешно да адаптираме офертата, така че да изглежда, че целта ни е била да му предложим нещо различно. Научих два урока от тази ситуация.  Първият е, че невинаги успяваш да разбереш всичко в аванс и трябва да си изключително гъвкав и изключително бърз, за да можеш да дадеш на клиента това, което търси. И другото, за съжаление, че много хора не са чували за България и какво могат да намерят тук. И нашата работа е да продължим да рекламираме своята страна с това, което тя може да даде на останалата част от света.  

    Георги: През 2013 работех като консултант на IBM по проект на Филип Морис в Краков и първият ми син беше роден. Тогава си мислех, че животът ми не може да продължава по този начин – от понеделник до петък да ме няма вкъщи. Излезе роля в търговския отдел на IBM и аз се консултирах със съпругата ми, разбира се. Тя ми каза, че не ставам за търговец. Но въпреки това кандидатствах и ме одобриха. Историята после е ясна. 6 – 7 години по-късно станах Търговски Директор, преди 3 години станах и Генерален Мениджър на компанията. Моят извод от това е, че дори най-близките ти хора понякога не могат да те преценяват правилно, защото искат да те защитят. Но когато си човек, който търси предизвикателство и не се страхува, трябва да слушаш вътрешния си глас.

    Как си представяте един типичен работен ден в IBM след 30 години? Как ще изглеждат офисът и работата в бъдеще?

    Георги: Не мога да си представя как ще изглежда офисът, но искам да си представя това, което съм виждал в IBM. Ние сме над 110-годишна компания. Искам да си представя, че хората, които сме вдъхновили и са решили да дойдат в IBM, ще запазят своето вдъхновение да работят за тази компания, да дават всичко от себе си и да движат нещата напред. И след 30, и след 60 и след 100 години.

    Димитър: А аз също си представям ентусиазирани хора, които желаят да разберат по-добре света  и проблемите около себе си и които, грубо казано, за един ден свършват повече работа, отколкото аз днес мога да свърша за два месеца. Въоръжени с правилните инструменти, разбира се.

    Ако можехте да използвате квантовите компютри на IBM за решаване на един глобален проблем, кой би бил той и защо?

    Димитър: Наскоро изгубих много близки хора заради онкологично заболяване. Така че моят отговор е абсолютно еднозначен и той е борбата с рака. IBM също застава зад това и има много инициативи, посветени на ранната диагностика и борбата с рака.   

    Георги: Аз си представям материали. Квантовите компютри и изкуственият интелект биха могли да ни помогнат да създадем нови материали и химични съединения, които може да помогнат в няколко насоки. Едната е глобалното затопляне и замърсяването на земята. Втората е да изследваме други планети, защото ние няма да стоим тук вечно. Така че ще ни трябват друг тип материали и неща, които не сме открили в химията и физиката. Смятам, че квантовите компютри и изкуственият интелект заедно имат потенциала да направят този пробив.

    Каква е Вашата лична мечта или цел, свързана с бъдещето на IBM?
    Георги: IBM винаги е била икона в ИТ бизнеса и все още има добър блясък. Не същия като големите играчи, ако трябва да сме честни, но смятам, че с настоящия мениджмънт и културата успяхме да постигнем тази вътрешна промяна, която много хора не виждат, но която ще помогне на IBM да възвърне голяма част от блясъка си в близките години. Така че една от мечтите ми е IBM да стане пак един от най-желаните работодатели в света и хората да започнат да го свързват с иновация и с модерно мислене, а не да мислят, че сме стара и бавна компания.

    Димитър: Моят отговор също е свързан с иновациите. Ние сме иновативна компания, страшно много нови идеи, продукти и услуги се генерират. Моята мечта е тези услуги и продукти да стават все по-ефективни и да правят живота на хората около нас все по-комфортен и по-приятен.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на IBM Bulgaria Ltd. в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    Стоянова: С Терминал 3 летище София ще се превърне в ключов регионален хъб
    Към момента аеропортът обслужва полети до 46 държави
    преди 11 часа
    dormakaba стартира Център за споделени услуги в София
    Проектът, за който компанията получи сертификат за инвестиция клас А, ще създаде 248 нови работни места
    преди 14 часа
    ОББ: Изтича валидността на IBAN номерата, съдържащи RZBB
    Промяната не се отразява по никакъв начин на сметките на клиентите като наличности, условия и достъпност
    преди 14 часа
    Спад на основния лихвен процент у нас
    От 1 ноември лихвата е 3.22%
    преди 1 ден
    Петте най-големи индийски ИТ компании вече имат офиси в България
    Едни от най-важните сфери за сътрудничество са ИТ секторът и секторът в областта на услугите
    преди 2 дни
    Групата Schwarz стартира иновативна програма в партньорство с три университета във Варна
    Пет отбора ще се борят за награда от 10 хил. лева и финансиране от 30 хил. евро в първия випуск на GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ