събота, 02 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1056 прочитания

    Силвия Гарсия: Ние трябва да бъдем тези, които решават бъдещето, а не AI

    Бившият Глобален Директор на на Института за щастие на Coca-Cola идва в София на 18 октомври, за да сподели опит на EconomyForum
    14 октомври 2024, 13:52 a+ a- a

    Силвия Гарсия – бивш Глобален Директор на Института за щастие на Кока-Кола. Снимка: Economy.bg

    На 18 октомври в София ще се проведе първото издание на EconomyForum под надслов Let’s talk about tomorrow: AI, skills, jobs and leadership resilience („Нека поговорим за утре: Изкуствен интелект, умения, работни места и устойчивост в лидерството“). EconomyForum е нов проект на Economy.bg, Jobs.bg и Tech.bg, посветен на организирането на значими местни и международни събития, които вдъхновяват иновациите и насърчават обмена на идеи в областта на лидерството, бизнеса и технологиите. Повече за събитието вижте тук

    Сред ключовите лектори, които ще чуем в първото издание на форума, е Силвия Гарсия – бивш Глобален Директор на Института за щастие на Кока-Кола. Силвия има богат опит на лидерски позиции и задълбочена експертиза в сферата на корпоративната култура и благополучието на хората в организациите. Днес тя е сред най-разпознаваемите лектори в световен мащаб по теми, свързани с разработването на реални стратегии, които компаниите и хората могат да приложат, за да постигнат по-високи нива на щастие.

    Нейните идеи са вдъхновявали публиката на световни сцени като World Happiness Summit, TEDx Talks, Global Wellness Summit, International Positive Psychology Association (IPPA), World Congress, etc. Сега Силвия Гарсия се присъединява към EconomyForum в София, за да сподели опита си за това как хората биха могли да се справят с новите начини на работа в ерата на бързо развиващите се технологии и да поддържат високо ниво на щастие на работното място.

    Вижте какво разказа пред Economy.bg Силвия Гарсия преди посещението си в България.

    Силвия, имате впечатляващ опит като експерт по темата за щастието на работното място и успеха на служителите. Как започна всичко, какво Ви мотивира и вдъхнови да работите в тази сфера?

    Формулата за щастие е „работи много усилено, постигни успех и тогава ще бъдеш щастлив“. Но преди 20 години открих, че има нова област, наречена позитивна психология, която доказва, че формулата е напълно погрешна и я обръща с главата надолу. Всъщност, когато ние, хората, сме щастливи и се чувстваме добре, имаме достъп до най-доброто от нашите възможности, тогава работим по-добре, по-продуктивни сме, сътрудничим си повече и имаме повече успех. Всичко е в обратен ред, започвайки от нашата ментална сила и емоционално благополучие. Така се запалих по този нов свят и започнах да се интересувам от тази област.

    Разкажете ни малко повече за Вашата роля като Глобален Директор на Института за щастие на Coca-Cola и защо компанията решава да създаде такъв институт.
    Coca Cola имаше две цели, тай като щастието е важно и ни дава достъп до всичките ни способности. Първо, можем да го използваме, за да вдъхновим нашите служители, мениджъри, лидери с теориите, инструментите и уменията, за да извлечем най-доброто от хората и да успеем. Помогни на хората да успяват, за да успява и бизнесът. И второ, защото Coca-Cola винаги е в моменти на радост и щастие - по това време слоганът на марката беше Open Happiness. Както и защото Институтът за щастие може да разшири бранда Happiness до хората, като сподели с общности по целия свят това, което учените откриват, че всеки от нас може да направи по-добре, за да има по-добър живот. Моята роля беше да се огледам и да намеря най-добрите експерти от различни области. Това може да са психолози, но и лекари, невроучени, икономисти, философи. Аз трябваше да ги събера всички заедно, за да могат да обменят и създават нещо полезно за другите, вместо откъснати от действителността да пишат статии в университетите, които малко хора четат. Събирахме ги на конгреси, на дискусии, на панели, за да извличаме от тях полезни идеи. Моята роля беше да ги намеря и да ги представя на обществеността и на служителите. 

    Вие самата чувствахте ли се щастлива, докато се грижехте за щастието на другите хора?
    Когато открих най-щастливите хора, експертите по щастие, разбрах, че много от тях бяха преминали през депресия. Някои бяха оцелели след самолетна катастрофа, други са били преследвани в своите страни. Всички те са имали трудности в живота си, защото щастието не е обратното на предизвикателствата и трудностите. Щастието е да намериш начин да откриеш или да си представиш, че по-добро бъдеще е възможно въпреки трудностите и да се свържеш с други, които могат да ти помогнат да го постигнеш.

    Не е нужно да си щастлив през цялото време. Преследването на щастието е формула за нещастие. Да се опитваш непрекъснато да си щастлив, е невъзможно. Животът се случва. Но да намериш начин да се подобриш, да споделиш с другите, които могат да ти помогнат, това е сила да се възстановиш и да увеличиш щастието си. Така че се чувствах нормално. Имах възходи и падения като всички. 

    Вие консултирате различни компании в измерването и увеличаването на щастието на работното място. Какви са основните предизвикателства в тази област, които компаниите обикновено срещат? Променят ли се през годините с оглед на технологичния напредък, или остават същите?

    На всеки няколко години имаме страхотно ново откритие, теория или технологичен напредък като AI, които ни обещават, че ще ни направят по-интелигентни, по-бързи и ще ни помогнат да вземаме по-добри решения. И предизвикателството е, че ако вярваме в това, можем да забравим, че най-доброто конкурентно предимство на всяка компания винаги са нейните хора и използването на новите технологии в полза на хората. Хората са първи. Масачузетският технологичен институт (MIT) откри, че това, от което зависи успехът на една организация, не е колко интелигентен е лидерът, нито колко интелигентен е всеки човек  (така че нещата, които ни помагат да бъдем по-интелигентни или по-продуктивни, като AI, са просто неща, които помагат, но не могат да предскажат успех), единственият показател за успех е как вашите хора се отнасят един към друг, колко добре се отнасят един към друг, колко добре си сътрудничат. Това е, което щастливите хора правят по-добре от другите. Те се грижат по-добре или повече за другите, помагат на всички да успяват.

    Така че предизвикателството е постоянно да се напомня на компаниите, че най-доброто им конкурентно предимство винаги са хората.

    Как според Вас автоматизацията и AI ще повлияят на щастието и благополучието на работното място?

    Мисля, че имаме огромна възможност и отговорност, защото ние сме тези, които точно сега решаваме как бъдещето с AI, което е тук и е тук, за да остане, ще изглежда. Ние имаме силата да използваме AI за по-добро, за да ни помогне и да ни даде възможност с това, което AI прави най-добре. AI е чудесен за анализиране на огромно количество данни, за опростяване на тези анализи и за даване на опции на база данните от миналото. Защото AI само чете и създава пейзажи от миналото, чете данни, които съществуват. Така че овластяването ни с този анализ и с тези данни е страхотно, но ние трябва да запазим контрола. Да бъдем тези, които решават бъдещето, а не да позволяваме на  AI да ни казва какво ще бъде бъдещето. Да използваме AI, за да ни даде възможност да създаваме нови идеи за намиране на по-добро бъдеще. Защото бъдещето не може да бъде като миналото или смесица от миналото. Това е, което AI прави – анализира миналото и произвежда резултати от миналото. Трябва да сме способни да си представяме и създаваме по-добро бъдеще, което никой не може да предвиди. 

    Наша лична отговорност ли е да търсим и поддържаме щастието, или компаниите също трябва да се грижат за благосъстоянието на своите служители?
    Отново фантастичен въпрос, защото чуваме толкова много, че щастието е лично, че всеки от нас трябва да намери своето щастието. Но ние живеем във връзка с другите. И всъщност най-дългото изследване, правено някога за това какво влияе най-много на нашето щастие, открива, че са взаимоотношения. И те се случват за повечето от нас по време на работа. Ние прекарваме повече часове с нашия шеф и колегите си, отколкото с децата или любимите си хора. Те влияят много на нашето щастие. Хората се държат по начин, който работи за тях. Така неписаните правила на фирмената култура им диктуват как да се държат. Затова, ако насърчим компаниите и им покажем как всеки може да бъде позитивен лидер и как по-голямото щастие и споделянето на радост водят до по-добри резултати за всички и за компанията, тогава ще успеем да създадем среда, в която хората да изпитват радост от работата, да дават най-доброто от себе си, да помагат на другите да успяват, така че всички да са успешни. И това е отговорност за компаниите – да създадат такава култура, да обучават и овластяват хората с положителни лидерски умения и инструменти. Това е истинска възможност за тях, защото е пряко свързано с техните резултати. Компаниите с по-щастливи хора имат около 10% повече продажби и 30% повече продуктивност. Това е както възможност, така и отговорност.

    Как една компания може да измери и да разбере дали нейните хора са щастливи?
    Аз помагам на компаниите да правят това. Има формула и индекс на щастието с осем стълба, които експертите са открили, че създават и поддържат нашето щастие. Всяка компания може да използва този индекс и да открие къде се намира по отношение на осемте стълба на щастието, да изчисли своя индекс на щастие и да сравни със средното за страната например. 

    Освен този показател може също така да разберете точно в коя област да работите и да се усъвършенствате. Това е ключов бизнес индикатор. Лондонското бизнес училище направи проучване, тълкувайки всички съществуващи изследвания за това как щастието влияе на бизнес резултатите. И откри, че най-добрият показател за вашите резултати е измерването на щастието на вашите служители. Когато то се покачи, след три месеца ще видите, че вашите бизнес резултати също се повишават. Този показател е на разположение и всяка компания може да го използва. 

    Какви практики или навици бихте припоръчали, за да съхраним своята устойчивост и емоционално благополучие в стресираща или несигурна ситуация?

    В момента сме в стресираща, несигурна и трудна ситуация. Не искаме да сме в тази ситуация, но тя е неизбежна. Историята на човешките същества преминава през предизвикателства и несигурност непрекъснато. И ние сме подготвени да преминем през тях, без да губим надежда. Както казахме преди, обратното на щастието не са предизвикателствата. Подготвени сме за това. Ние не ги харесваме, но сме подготвени да оцелеем и да преминем през тях с другите и да се издигнем отново в нашето щастие. Обратното е загуба на надежда. Да мислим, че не можем да направим нищо, за да се справим с предизвикателство и да бъдем по-добре, че това зависи от другите и че ще продължи постоянно. И когато загубиш надежда, спираш да правиш нещо по въпроса.

    Така че най-важното нещо, което трябва да запазим, е да вярваме, че бъдещето не е нещо, което ще ни се случи. Бъдещето е нещо, което решаваме заедно. И винаги има нещо, което можем да направим, за да се опитаме да стигнем до по-добро бъдеще. И не можем да го направим сами. 

    Трябва да убедим другите, да ги накараме да видят бъдещето, което ние виждаме, и да се впуснем в това пътуване заедно. Защото хората могат да преминат през всичко, когато са с други, когато чувстват, че ги е грижа за другите и другите се грижат за тях, че имат подкрепа и че са ценени от другите. Така че намирането на това по-добро бъдеще и кооперирането, привличането на другите да работят за това бъдеще, е най-добрата защита в трудни времена.

    Вие ще бъдете в България и ще говорите повече по тези теми на Economy Forum. Какво още да очакваме от Вас на 18 октомври в София?

    Наистина се вълнувам от посещението си в България. За първи път ще бъда в София и прочетох малко за нея. Разбрах, че хората гледат към бъдещето, но и пазят важните за тях традициите.  Те могат да организират кукерски фестивал, докато мислят за AI и по-добро бъдеще. Смятам, че това е фантастично – да не забравяме откъде идваме и всички неща, които ни правят това, което сме, докато създаваме бъдещето. Нямам търпение да бъда с всички там.

    Бих се радвала да споделя с публиката една от тайните съставки на тайната формула на Coca-Cola, която ще бъде полезна за всички. И след това искам публиката да види това по-добро бъдеще, което всички ние искаме и можем да създадем на EconomyForum, обменяйки опит със страхотни експерти, които ще бъдат там. Как можем да направим така, че AI, технологиите и светът, в който живеем, да работят за доброто на всички – хора и организации, за да можем всички да просперираме?

    Искам да ги вдъхновя с тази визия и с това как да извлечем най-доброто от AI и технологиите, като същевременно запазим най-доброто от хората. Как можем да намерим перфектния баланс, за да изградим по-добро бъдеще?

    Много са ми любопитни всички лектори – велики умове, написали книги за AI, ръководили компании като Twitter и т.н. Искам да разбера каква е тяхната гледна точка и как според тях можем да извлечем най-доброто от AI за по-добро бъдеще за хората, организациите и света. Как да не забравяме, че без хората да просперират на първо място, организациите в света няма да просперират? Как можем да го постигнем и как да го споделим с другите, за да ги вдъхновим? Как да го направим просто, ясно и приложимо, така че всеки – от малка, средна до голяма компания, да си извлече поуки от форума и веднага да ги приложи в своите организации. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    Стоянова: С Терминал 3 летище София ще се превърне в ключов регионален хъб
    Към момента аеропортът обслужва полети до 46 държави
    преди 11 часа
    dormakaba стартира Център за споделени услуги в София
    Проектът, за който компанията получи сертификат за инвестиция клас А, ще създаде 248 нови работни места
    преди 14 часа
    ОББ: Изтича валидността на IBAN номерата, съдържащи RZBB
    Промяната не се отразява по никакъв начин на сметките на клиентите като наличности, условия и достъпност
    преди 15 часа
    Спад на основния лихвен процент у нас
    От 1 ноември лихвата е 3.22%
    преди 1 ден
    Петте най-големи индийски ИТ компании вече имат офиси в България
    Едни от най-важните сфери за сътрудничество са ИТ секторът и секторът в областта на услугите
    преди 2 дни
    Групата Schwarz стартира иновативна програма в партньорство с три университета във Варна
    Пет отбора ще се борят за награда от 10 хил. лева и финансиране от 30 хил. евро в първия випуск на GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ