понеделник, 07 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10125 прочитания

    Огнян Попов: Делят ни поне 20 г. от автономни таксита в София

    За мениджърския подход, дал старт на компанията, вижте какво споделя съоснователят на Volt Premium Taxi
    09 юли 2024, 15:27 a+ a- a

    Огнян Попов, съосновател на Volt Premium Taxi. Снимка: личен архив

    Плановете ни са да разширим неколкократно обема на нашия автопарк, като целта ни е да наброява 50 автомобила до края на годината и 150 автомобила до края на догодина, разказва Огнян Попов. Той е сериен предприемач и един от съоснователите на първата за София премиум такси компания, Такси Волт АД, известна като Volt Premium Taxi. Свързахме се с него, за да ни разкаже повече за мениджърските решения, които са дали старт на компанията, и визията му за нейното развитие. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:  

    Кои са първите три неща, на които обръщате внимание, когато някой сподели с Вас идея за бизнес?
    Първото нещо, което винаги е важно за мен, е дали аз самият имам интерес и афинитет към конкретната тема. Има много и страхотни идеи, но ако са далеч от моите интереси, компетенции и опит, то би било много по-трудно за мен да съм успешен в реализацията им. Също така си задавам въпроса дали самият аз бих бил клиент на подобна услуга, счупена ли е услугата, която се предлага в момента, и мога ли аз да я поправя. Второто важно нещо е кой споделя тази идея с мен и вярвам ли, че има способностите, енергията, опита, желанието да премине през всичко, за да я реализира. Много често срещам хора с идеи, но още докато ти ги разказват, ти става ясно, че за тях са просто идеи и те нищо не правят по въпроса и чакат някой друг да ги побутне. От друга страна, има хора, които неуморно работят по своята идея като умопомрачени. Дори и да имат друга работа, след като приключат там, продължават да работят по своята идея. Това са хората, с които искам да работя и които търся. В тази връзка, репутацията на човека също е важна.

    На какво още обръщате съществено внимание?
    Третото най-важно е дали идеята има бизнес модел, който може бързо да я превърне в успешна и устойчива компания. С годините съм добил солиден опит в изработването на бизнес план и бюджет, който бързо ми показва дали идеята може да оцелее и да бъде печеливша. Ако числата показват, че дори и при най-оптимистичния сценарий компанията няма да прави значителна печалба, то това е мигновено сигнал, който ме отказва от идеята или показва нуждата от премисляне на бизнес модела.

    Бихте ли ни разказали накратко за първата бизнес идея, която сте реализирали в живота си, и с какво се занимавате към момента?
    Първата бизнес идея, която развих, беше сайт за ваучери и промоции в Белгия. Впоследствие той прерасна в платформа за дигитално разглеждане на брошурите на търговските вериги в цяла Европа. През 2019г продадох тази компания на моите немски конкуренти. Междувременно инвестирах в редица развиващи се компании, най-успешната от които е Swipe.bg - платформа за покупка и продажба на употребявани смартфони с 2 години гаранция. Към момента основният ми фокус е развитието на първата за София премиум такси компания, Volt Premium Taxi, тъй като вярвам, че в такси услугите в София има място за продукт, насочен към конкретна аудитория от по-високия сегмент.

    Как се зароди идеята за Volt Premium Taxi и защо се спряхте на това име?
    По случайност, съпругът на Търговската директорка в предишната ми компания идва от този сектор и тя ми разказа за неговата идея. Впоследствие заедно с него влезнахме в необходимите детайли и категорично бяхме на мнение, че идеята е смислена, нужна и ще реши конкретен проблем на много софиянци и гости на столицата. По време на тези 2 години, през които работихме над лансирането на услугата, успяхме да убедим няколко успешни български предприемачи да се присъединят към идеята, както с финансиране, така и със своя опит. От друга страна, успяхме да сключим договор за финансиране и с водещо лизингово дружество в страната. В оригиналния си вариант идеята беше да предоставим само и единствено електрически автомобили, затова и думата „волт“. По това време обаче имаше редица предизвикателства с доставките на автомобили и започнахме с хибридни BMW 5-а серия автомобили, като вярваме, че с времето ще преминем все повече към изцяло електрически автомобили.

    Какво трябва да обхваща такси услугата, за да бъде „премиум“ според Вас?
    На първо място, без замисляне, това е обслужването! Нашите клиенти изключително много оценяват персоналното отношение, любезността, възпитанието, цялостното преживяване. Много от тях не желаят да ползват стандартната такси услуга, тъй като тя не дава гаранция какъв шофьор ще пристигне при теб, какво ще е неговото отношение, каква ще е обстановката в автомобила. Ние искаме да предоставим една съвършена услуга и работим денонощно да го постигнем: от момента, в който резервираш своето пътуване, до момента, в който стигаш спокойно и комфортно до своята дестинация. Освен обслужването, вярвам, че премиум услуга без един луксозен автомобил, без обучен шофьор, без опции за персонализиране на пътуването, не може да бъде наричана такава. Затова се спряхме на луксозен бранд като BMW, както и тяхната легендарна 5-а серия, в случая хибрид. Този автомобил предоставя едно луксозно пътуване, както за пътника, така и за шофьора. В допълнение, нашите шофьори са винаги в униформа, отварят вратата на своя пътник, предоставят минерална вода, парфюмиран интериор, различни опции за едно комфортно пътуване като музика или пълна тишина и дори биха оставили брандиран чадър на своя клиент, ако навън вали много силно и той не разполага с такъв. Нашите шофьори са инструктирани да не разговарят с пътника, освен ако пътникът не търси изрично разговор. Също така, ежедневно работим с тях на база конкретни данни от автомобила, да подобряват своя стил на шофиране, за да може да е още по-луксозно и с усещане буквално на личен шофьор. Чрез видео контрол и проверки на място гарантираме чистота и качество на услугата, нещо, което можем да си позволим да правим, тъй като разполагаме с ограничен автопарк. За компании с над 1000 автомобила този контрол е труден, затова ние избираме да сме нишова компания, която може да упражнява контрол над шофьорите и качеството на услугата.

    Какво мислите за максимата „Клиентът винаги е прав“?
    Нещо друго, което е от изключителна важност за мен, е обслужването на клиентите и това то да бъде светкавично, коректно и да решава всяко едно препятствие за клиента, но по начин, който да направи клиента щастлив. Виждал съм през годините много компании, които заради правила и тромавост, понякога взимат абсолютно погрешни решения за своите клиенти и ги губят. Моята визия е, че клиентът е прав, независимо дали е така. Затова трябва да се постараем да го компенсираме за всяко неудобство по време на ползването на нашата услуга. Той трябва да знае и усеща, че там има някой, който се грижи за него и е готов да реагира мигновено. Това е изключително важно за мен, защото помага много и на нашия маркетинг от уста на уста. Кой не би препоръчал такава услуга?

    Колко служители има Volt Premium Taxi текущо?
    Към момента разполагаме с 11 души персонал, администрация и диспечери.

    През какви етапи преминава подборът на шофьори във Volt Premium Taxi и кои са качествата, на които най-много държите?
    На първо време можем да разграничим два типа кандидати: едните са вече лицензирани таксиметрови водачи, а другите нямат лиценз, но имат желание да изкарат изпит и необходимата документация. Първата група кандидатства при нас, защото разбира добре разликата в автомобила, в типа клиенти, които ще обслужва, в ценовата ни политика и като цяло в работната среда и отношение. Те разбират, че тук не са един от хиляди и няма да се конкурират за адреси и поръчки, няма да стоят по стоянки да чакат адрес, ще карат автомобил, който не ги уморява толкова, отношението към тях ще бъде различно. Накратко, престижно е да си наш шофьор. При тях това, което искаме да видим, е дали са готови да променят своите навици и разбирания за това каква трябва да е услугата. Ние имаме редица изисквания за поведение на пътя, поведение с клиентите и автомобила и по време на разговорите, както и в първите дни веднага си личи дали този шофьор пасва на нашите критерии. Не се колебаем да прекратим работа с даден шофьор, ако той не може да се напасне към нашия начин на работа. В крайна сметка, ние искаме само най-добрите шофьори и това изисква да се разделяме бързо с тези, които не са на мястото си. Втората група са наистина шофьорите, които кандидатстват при нас от страст към шофирането, от желанието си да работят с различен тип клиенти, някои дори от любов към марката BMW и възможността да шофират скъп и луксозен автомобил, а защо не и да го придобият след края на лизинга. Това са хора, които изрично заради нас изкарват необходимите изпити и лицензи, за да шофират само и единствено за нас. Те не желаят да бъдат таксиметрови шофьори в друга компания освен при нас, поради всички изброени предимства. Това са обикновено и най-мотивираните и успешни за нас шофьори, защото те идват с голяма енергия и желание, без заучени навици и вярвания, които при вече опитния таксиметров шофьор е много трудно да се променят. Ние определено вярваме, че развитието на нашата компания ще продължава основно с набиране на кадри от втората група шофьори.

    Разкажете ни за типичните клиенти на услугата, какви са техните демографски показатели?
    Ние наричаме нашия клиент „успешният човек“. Това е широка дефиниция, която събира в себе си няколко основно характеристики: нашият клиент може да си позволи и ще оцени разликата в отношението, в автомобила, в шофьора и цялостното преживяване. За него е важно да стигне, където е тръгнал, но е важно и как ще стигне до там. Това е и ключовата разлика, с която се разграничаваме от всички други подобни услуги на пазара, ние просто таргетираме конкретна аудитория и създаваме услуга само за нея. Много хора в социалните мрежи настояват и ни сравняват с една или друга компания, но това е изцяло извън нашата стратегия. Ние не сме масова компания, не всеки е наш клиент, не всеки може да бъде наш шофьор. Типичният профил на нашия клиент е между 30-50г., активен и деен, развиващ се, мислещ, учтив, Да, тези хора ги има в София и противно на всеобщото вярване, те изобщо не са малко и за тях няколко лева повече изобщо не са тема на разговор, когато става дума за техния комфорт. Друг важен за нас клиент е корпоративният клиент. Нашата услуга предоставя за бизнесите едно уникално решение, от А до Я, организирано по мярка за неговите нужди. Посрещаме гостите, колегите и клиентите на клиентите ни с табела в терминала вътре, отвеждаме пътника до луксозен BMW автомобил с всички за него удобства и го транспортираме в максимален комфорт и защитена среда до неговата дестинация, както и по време на всички негови пътувания в града. По този начин нашите клиенти се чувстват изцяло спокойни относно тази иначе трудоемка за организиране задача, както и освобождават от времето си, за да се фокусират над бизнеса. В тази връзка вярваме и вече сме свидетели на това, че Volt Premium Taxi ще бъде основен партньор на бизнеса в София и страната по отношение на неговите транспортни нужди.

    По отношение лоялност и задържане на клиенти, кои са подходите, които са се доказали като най-успешни на база Вашия опит?
    Има един-единствен подход и той е качествена услуга. Кой не би бил лоялен на услуга, която винаги отговаря на стандарт и високо ниво? Един категоричен пример за това е успехът на българската верига заведения за хранене Happy, която наложи абсолютен стандарт в обслужването и преживяването: знаеш точно какво ще получиш всеки път. Това е и моята визия за нашата услуга: безкомпромисно качество, всеки път, за всеки пътник. Имаме разбира се изключително много работа, за да сме перфектни винаги, но се стремим денонощно да подобряваме процесите, за да можем да гарантираме на нашите клиенти, че нивото ще бъде все по-високо и все по-добро.

    Каква е рецептата Ви за справяне със ситуации, които са извън Вашия контрол?
    Това обикновено са ситуации, които всеки път са толкова различни и неочаквани, че няма как да има едно общо решение винаги. Най-важното обаче е, че винаги се опитвам да съм хладнокръвен, да изключа емоциите и да мога да стигна до истинската причина за ситуацията. Винаги търся решение, което да е балансирано, смислено и да защитава интересите на клиента. Понякога за нищожна сума или закостенели правила компаниите взимат безумни решения и предизвикват вълна от недоволство върху себе си, вместо просто да направят най-доброто за своя клиент. Това е и най-добрата форма на маркетинг: доволен клиент. Безобразно много компании не го разбират, ние обаче изначално сме създадени с вярването, че клиентът е най-важен и ние трябва да сме максимално гъвкави към него.

    Какви са плановете Ви за разрастване на компанията?
    Плановете ни са да разширим неколкократно обема на нашия автопарк, като целта ни е да наброява 50 автомобила до края на годината и 150 автомобила до края на догодина. От друга страна, искаме да развием много и услугите като трансфери от Летището за нашите зимни и морски курорти, искаме да подобрим значително услугата с детски столчета, да предоставим и по-големи автомобили тип минибус за нуждите на клиентите ни. Най-основният ни фокус обаче е качеството на услугата, на всяка цена. Растеж в броя автомобили не може да е за сметка на качеството, затова и действаме постепенно, за да можем поетапно да ги внедряваме и да се грижим за детайлите.

    Как бихте определили отношението си към рисковите решения и как комуникирате големите промени с екипа си?
    Стараем се да не взимаме рискови решения, а решения, които са премерени от различни ъгли и премислени за различни сценарии. Освен мен и с другия основател на компанията - Юлиян Мавродиев, разполагаме с борд от опитни предприемачи, както и инвеститори, с които редовно се консултираме по нашите предизвикателства. Комуникацията на големите промени трябва да бъде директна, открита, детайлна, с възможност за обратна връзка и подобрение. Също така, всеки, който работи с нас, знае и вижда, че ние сме в постоянен процес на подобрения и е наясно, че в тази компания динамиката е гарантирана и бързо свиква с това, че нови неща и решения се взимат почти ежедневно и той може да участва пряко в тях. Средата е наистина страхотна и моята мисия е да я запазя такава максимално дълго, преди да се превърнем в тежка структура с малко иновация и трудно взимане на решения.

    Кога най-рано допускате, че на територията на България таксиметрова услуга би могла да се предлага и от превозни средства, които се управляват автономно?
    Редовно ни провокират с филмчета за автономни такси автомобили, но реалността е съвсем различна. За да може подобно нещо да бъде реализирано у нас, трябват редица промени, както законови, така и инфраструктурни, които да позволят едно най-вече сигурно пътуване, всеки път, по всяко време, във всяка една улица на града. Нали не си представяте, че утре някой за удоволствие ще се качи в кола без шофьор в натоварения трафик на столицата и ще се чувства спокоен от това? Примери за такива такси услуги дори няма още на глобално ниво, докато те станат ежедневие за нас тук, със сигурност ни делят минимум 20 години.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на Такси Волт АД в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    САЩ отпуска $100 млн. за иновации при полупроводниците
    Те ще са насочени към университети, национални лаборатории и частния сектор
    преди 6 часа
    5 ИКТ организации предлагат промяна в приема в математическите и професионалните гимназии
    Без силно математическо образование, ИТ индустрията рискува да загуби конкурентното си предимство, предупреждават те
    преди 6 часа
    Световната банка: България е сред водещите места за правене на бизнес
    Докладът Business Ready обхваща само 50 страни, като не са включени развити икономики като САЩ, Германия, Франция или Япония
    преди 8 часа
    Проф. Зико Колтер с безплатна лекция в Софийския университет
    Той е член на борда на OpenAI и е в България по покана на INSAIT
    преди 9 часа
    България изпада от групата на най-свободните икономики в света
    От 20-то страната ни се срина до 43-то място по икономическа свобода, алармират от ИПИ
    преди 10 часа
    Сър Греъм Уотсън се присъединява към преподавателския състав на ВУЗФ
    Английският икономист ще предава своя богат опит от реалния политически и академичен живот на студентите