понеделник, 17 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    14328 прочитания

    Яни Драгов: През последните 2 години сме инвестирали милиони в автоматизация

    За мениджърския подход, направил компанията успешна, и плановете за нейното развитие, вижте какво споделя основателят на „Смарт Органик“ АД
    06 юни 2024, 11:29 a+ a- a

    Яни Драгов, основател на "Смарт Органик" АД. Снимка: "Смарт Органик" АД

    „Мечтая да има супермаркет, в който не мислиш за това какво пише на етикета, а просто да знаеш, че продуктът е с чист състав“, разказва Яни Драгов. През 2008 г. той поставя основите на реализирането на тази мечта, като учредява „Смарт Капитал” ЕООД, която по-късно се преобразува в „Смарт Органик” АД. Към днешна дата дружеството стои зад известни марки като Roobar, Dragon Superfoods, Kookie cat и Bett’r, оперира на над 60 международни пазара и продава по близо 100 хил. продукта на ден. Свързахме се с Яни Драгов, за да го попитаме какъв е мениджърският подход, направил компанията успешна и какви са плановете за нейното развитие. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:

    Често казвате, че за Вас бизнесът Ви не е просто проспериращ сегмент, а лична кауза. Защо каузата за здравословното хранене Ви е толкова близка на сърцето? 
    Аз самият се храня здравословно и съм вегетарианец от много години, и за мен винаги е голяма болка, когато вляза в супермаркета и видя, че има толкова много продукти с вредни съставки, които хората купуват масово. Чувствам, че може да се направи нещо различно. Аз също имам деца и когато отидем с тях в магазина, те сe хвърлят на нездравословните храни. Мечтая да има супермаркет, в който не мислиш за това какво пише на етикета, а просто да знаеш, че продуктът е с чист състав и може да го дадеш на детето си.

    Кои други ценности вярвате, че са важни, за да бъде един лидер успешен?
    Първото нещо, което е важно, е да има усещане за служба, да си задава въпросите „Как мога да бъда полезен?”, „С какво мога да помогна на хората?”, а не - „Какво мога да взема от тях?”. Това виждам в повечето успешни компании. Разбира се, всеки бизнес трябва да бъде и финансово устойчив, да е успешен, да може да се развива и да расте, но не трябва да е основан на това. Друго, което помага много, за да бъде успешен един лидер, е да прави това, в което вярва, да е автентичен. Днес има толкова много напрежение, проблеми и трудни ситуации, но ако човек се занимава с нещо близко до сърцето му, това дава криле.

    Кои са били най-трудните моменти за Вас от стартирането на бизнеса Ви и с кои постижения на компанията се гордеете най-много?
    Най-актуалното, което си спомням, е когато изведнъж цената на какаовите суровини скочи три пъти и почти изчезнаха от пазара. Ние залагаме много на шоколадови продукти и за нас беше голям шок. Трябваше бързо да актуализираме цените към клиентите и да намерим други доставчици. Такива казуси се случват често, но е важно приемането на ситуацията, а после винаги се намира решение. В крайна сметка правиш каквото можеш, пък да става каквото ще. Гордея се, когато наши продукти са в големи супермаркети. Например скоро бях в Германия и на касата в Lidl имаше наш продукт - плодово барче без добавена захар, изцяло натурално. Представям си как семейства купуват такива артикули за децата си, вместо други, пълни със захар и вредни съставки, и това ми носи гордост.

    Как бихте определили отношението си към рисковите решения и как комуникирате големите промени с екипа си?
    Поемам премерени рискове, сравнително консервативен съм в това. Не бих поел по-голям риск просто заради адреналина. Правим бизнес, не сме в казино. Това е ролята на мениджъра и на всеки човек в бизнеса – да взима максимално информирани решения. Някакъв риск винаги има, за мен допустим е в рамките на 20 - 30%. При сигурност от 80%, не се колебая, особено за решения, които не са фатални. Но ако има дори малък риск да се срине целият бизнес, по-скоро не бих го поел. А големите промени комуникирам винаги открито и директно с екипа ми.

    С какво най-вече е различно управлението на компания, чиито дялове се предлагат на борсата спрямо бизнес с еднолична собственост или малко на брой партньори?
    Ние като компания винаги сме били прозрачни. Стремял съм се да имам информацията, която е необходима, да знам дали бизнесът ми върви добре, или не. Разликата е, че сега тази информация трябва да я публикуваме за нашите инвеститори. Също така, преди правех прогнози за себе си и дори да не се сбъднеха, нямаше проблем, а сега, когато прогнозираме, инвеститорите изграждат очаквания и разчитат на това, което сме заявили. Важен е и балансът в споделянето на информация между мениджмънт и инвеститори, тъй като е трудно постоянно да са в течение на всичко, случващо се в компанията, но пък и няма как да ги държим в неведение. Две години след първите продадени дялове от компанията усещам как с изграждане на доверието между двете страни става все по-лесно да се поддържа добрата комуникация.

    Голяма част от продуктовата линия на компанията покрива нужди на хора с алергиии и хранителни непоносимости. Как се гарантира липсата на замърсяване с алергени като глутен например?
    Да, в портфолиото си имаме продукти, подходящи за хора с различни непоносимости, които им позволяват да се хранят разнообразно. Философията на нашите продукти е да са произведени от чисти суровини, което гарантираме с био сертификати, правим тестове в лаборатория и спазваме процедурите на международната система за управление на качеството IFS.

    На какво държите, когато рекламирате своята дейност?
    При популяризиране на нашите марки, залагаме на ефективност и измеримост най-вече. Вярваме в своите продукти и знаем, че ако хората ги опитат, сами ще се убедят в техните качества, затова организираме много дегустации в магазините, които предлагат нашите продукти, както и участваме активно в разнообразни събития – малки и големи – с различна тематика, където гостите могат да се срещнат с нашите продукти. Фокусът ни е и върху дигиталния маркетинг, имаме собствен онлайн магазин в България – zelen.bg, множество развити социални канали, работим с големи и малки инфлуенсъри, различни създатели на съдържание, свързано с храната и активния начин на живот, сътрудничим си и с други известни марки, за да създаваме съвместни проекти – пример е Курабийката с Феята от Захарницата на Курабийница. Разбира се използваме и целия арсенал от способи за подкрепа на мястото на продажба с различни промоции и рекламни материали при нашите търговски партньори. 

    Какви са демографските показатели на най-големия сегмент потребители?
    С разширяването на нашето портфолио от продукти обхващаме все по-широк кръг от потребители, което е в унисон с нашата мисия да направим вкусната храна здравословна и достъпна за всички. Разликата в цената на био продуктите и конвенционалните такива се стопи през последните 2 години. Стараем се продуктите ни да са много вкусни, за да могат да отговорят на очакванията на потребители, които може да нямат опит с храни, базирани изцяло на растителни суровини. Също така имаме продукти от разнообразни категории – от основни храни, с които може да се готви всеки ден, до специфични суровини, които могат да помогнат в определени режими на хранене до разнообразни снакове – солени, сладки, шоколадови, курабийки и барчета, както и широка гама плодови напитки. На практика обхващаме ежедневните нужди на много потребители. Потребителите са все по-активни и информирани, така че нашите продукти са търсени от хора и техните семейства с различни демографски показатели.

    Кой стои зад визията на опаковките на продуктовата Ви гама?
    Компанията има маркетинг отдел с дизайн екип, който най-често се занимава с разработката на визия за новите ни продукти.

    С какъв производствен капацитет разполага компанията текущо? На какъв етап е строителството на новата Ви производствена база?
    Имаме голям брой продукти, за всеки от тях капацитетът е различен. Например можем да произведем 3 милиона барчета за месец и 2 тона шоколадови продукти за ден. В новата ни база капацитетът ще е по-голям. В момента там се инсталират машините и се финализират електрическата и вентилационна системи, като се надяваме базата да влезе в експлоатация през лятото.

    Какви са плановете за допълнително увеличаване на производствените мощности на компанията в близко бъдеще?
    През последните 2 години сме инвестирали милиони в автоматизация на производствените процеси, като планираме да продължим в тази посока. Виждаме, че в България хората имат все по-малко интерес да извършват механична повторяема дейност и ние се адаптираме към тази реалност.

    Колко служители има компанията текущо? Предвиждате ли разкриване на нови работни места през следващата година и предимно хора на какви позиции ще търсите?
    Имаме около 350 служители. В момента завършваме процеса по наемане на хора за новата ни база. Откриването на работни места за следващата година зависи от това как ще се развият процесите по автоматизация.

    За кои позиции в производствения сектор в момента най-трудно се намират подходящи хора?
    Машинни оператори.

    Според Вас кои ще са бъдещите тенденции при бързооборотните хранителни стоки през 2024 г.?
    Нямам достатъчно наблюдения над цялата категория, но в нашия сегмент от здравословни храни, вярвам, че хората ще търсят все по-вкусни и лесни, и удобни за консумация, готови или полуготови продукти.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на „Смарт Органик АД в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Политическата несигурност в ЕС се засилва със 100 независими евродепутати и силни крайнодесни влияния
    Индексът на Кофас за политическа нестабилност отбелязва влошаване с 1,5% през 2023 г.
    преди 5 часа
    БФБ с нова платформа за заеми
    Тя отваря врати към късите продажби на българския капиталов пазар
    преди 5 часа
    преди 6 часа
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Американската централна банка прогнозира едно намаляване през 2024 г.
    14 юни 2024, 14:39
    България постигна пълна дигитална трансформация в здравеопазването за 3 години
    За по-малко от 3 години общият брой на издадените електронни рецепти надхвърля 54 млн.