четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4624 прочитания

    Какво ще промени ChatGPT: Светлин Николаев - Директор „Иновации и UX“ в Progress

    Вижте как ChatGPT ще се отрази на бизнеса, хората и работата в сферата на технологиите според Светлин
    14 февруари 2023, 12:12 a+ a- a

    Светлин Николаев - Директор „Иновации и UX“ в Progress. Снимка: Progress

    С появата си през ноември 2022 чатботът ChatGPT (повече ТУК), създаден от изследователската лаборатория с нестопанска цел OpenAI, привлече вниманието на технологичната общност. За първи път изкуствен интелект успешно автоматизира интелектуален труд и очакванията са това да доведе до сериозни промени за хората и бизнеса. 

    Как изглеждат тези промени в представите на лидери от ИТ сектора в България и как ChatGPT ще промени работата в сферата на високите технологии? В новата рубрика на Economy.bg „Какво ще промени ChatGPT“ показваме гледната точка и прогнозите на ИТ лидери и професионалисти с дългогодишен опит във водещи технологични компании в България. 

    Вижте какво коментира Светлин Николаев -  Директор „Иновации и UX“ в Progress.

    Кои според Вас ще бъдат основните промени за бизнеса и хората в следствие на ChatGPT?
    Свидетели сме на повратен момент в развитието на невронните мрежи и изкуствения интелект. Тази технология се инкубира дълго време от големите компании и сега наблюдаваме демократизирането на достъпа до нея за крайните потребители. Това, което направиха Open Ai и Microsoft с ChatGPT и Bing, Dall.e2, Midjourney, GitHub CoPilot е, че дадоха в ръцете на хората интерфейси за достъп и лесна употреба на генерирано съдържание - текст, изображения, програмен код и др. 

    Широкото разпространение на ChatGPT технологията би довела до значителни промени в употребата ѝ за служебни и лични нужди. Повишаването на продуктивността чрез автоматизирането на рутинна дейност ще помогне на организациите да спестят време и ресурси и ще им позволи да се фокусират повече върху стратегически инициативи и развойна дейност. 

    Пример за такава употреба е подобреното потребителско преживяване. ChatGPT може да бъде трениран да разбира нуждите на индивидуалните потребители и така да спомогне за предоставянето на персонализирани преживявания и информация, които да повишат удовлетворението и задържането на съществуващите клиенти. 

    Как според Вас ChatGPT ще промени работата на ИТ професионалистите и ще се отрази на ИТ сектора?
    Въздействието на ChatGPT върху работата на ИТ специалистите зависи от много фактори, които включват техните специализирани познания и опит, както и употребата на технологията в съответната компания и в индустрията като цяло. Автоматизацията на рутинни дейности ще позволи на ИТ специалистите да отделят повече време за по-комплексни и стратегически инициативи. Именно те биха се грижили за управлението и интеграцията на  системи, базирани на изкуствен интелект, във вече използвания набор от технологии в организацията, в развиването на нови умения и стандартизацията на процесите. 

    Страховете, които блуждаят, са основно около очакваните промени в работната сила. Определени дейности могат да бъдат автоматизирани като резултат от употребата на ChatGPT, което би довело до оптимизиране на броя на работните места и промяна в изискваните умения за определени позиции. Този ефект има и друга, положителна страна – ще се създат нови възможности за работа. Развитието и внедряването на ChatGPT като технология би създало нови професионални роли в сферата на машинното обучение, обработката на данни и софтуерното инженерство. 

    ChatGPT има потенциал да окаже значително въздействие върху начина, по който бизнесите оперират и по който потребителите използват конкретните продукти и услуги. Развитието на тази може да има дълготраен ефект върху глобалната икономика. 

    В момента има безпрецедентен интерес, който поражда натиск върху компаниите да представят свой отговор или начин на употреба на технология, базирана на изкуствен интелект. Важно е да се спомене, че към момента има много казуси, свързани с ChatGPT, от етичен и правен характер, които предстои да бъдат разрешени, включително и такива, свързани с достоверността на генерираното съдържание. Тези теми ще ангажират и много специалисти извън ИТ сферата. 

    Развитието на ясни правила и насоки за употребата на изкуствен интелект, както и качественият контрол за ефективно и отговорно използване на технологията, ще са от ключово значение за съвместното бъдеще на ChatGPT в бизнеса. 

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Прогрес Софтуер ЕАД в JOBS.bg

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ КОМЕНТАРИ В РУБРИКАТА КАКВО ЩЕ ПРОМЕНИ ChatGPT:

    Бьорн Стансвик - Founder & CEO в МенторМейт
    Боян Кроснов - Chief of Product в StorPool
    Веселин Арнаудов - Директор на Advanced Development Center към Office of the CTO във VMware
    Алексей Рубцов - Изпълнителен Директор на Luxoft България
    Боян Шейтанов - Ръководител на проекти и екипи в Astea Solutions
    Иван Ангелинин - Технически Директор на Cosmos Thrace
    Стоян Дамов - Съосновател и СТО на Tick42
    Михаил Панайотов - CTO на TechPods
    Веселин Борисов - Tech Lead в Devision

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 24 минути
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 2 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 4 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 5 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 5 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки