петък, 24 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6450 прочитания

    HR Лидерите на България: Ива Николова, „Анакатек“

    За пътя до настоящата позиция, най-големите предизвикателства и какво я мотивира днес, споделя Ива Николова – HR Manager в Anakatech, финалист в Годишните HR награди на БАУХ в категорията „HR директор/мениджър“ на годината
    11 април 2022, 12:37 a+ a- a

    Снимка: Ива Николова – HR Manager в Anakatech

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката "HR лидерите в България" разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.

    Представяме ви Ива Николова – HR Manager в Anakatech. Тя е магистър по стратегическо управление на човешките ресурси към Софийски университет, сертифициран НЛП практик и сертифициран HR Generalist от БАУХ. Има над 12 години опит в областта на управлението на хора, натрупан в международни софтуерни компании. Преминава през различни позиции, покриващи цялата палитра от ЧР дейности. Себе си определя като целенасочен и всеотдаен професионалист, използващ иновативни подходи в работата си и прилагащ съвременни HR стратегии.

    Ива Николова е финалист в Годишните HR награди на БАУХ 2021 в категорията „HR директор/мениджър“ на годината.

    Ива, какво означава за Вас достигането до финала в Годишните HR награди на БАУХ 2021?
    Удовлетворение и огромно признание за работата и постиженията както моите, така и на екипа ми. Годишните награди на БАУХ са платформата, в която можеш да споделиш значими проекти, по които работиш с широк кръг от колеги от гилдията. От друга страна, срещите с журито дават възможност не само да защитиш с фактология кандидатурата си, но и да разбереш дали интервюиращите възприемат представянето на проекта и какви въпроси задават. Получава се една много полезна дискусия.

    Нека научим малко повече за Вашия път дотук. Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
    Бакалавърската ми степен е по туризъм и още в трети курс започнах стаж в най-големия туроператор у нас, където се научих на изключително отговорна работа и открих своите силни качества – много добри комуникационни и организационни умения. Това бе и причината да реша да надградя висшето си образование с магистратура в областта на управлението на човешките ресурси. Нямах никакво съмнение, че искам да се занимавам точно с това. След като се дипломирах през 2009 година се оказа, че ЧР професията не е толкова популярна и нямаше много обяви за търсене на подобни професионалисти. Имах късмета бързо да започна работа в немска софтуерна компания с представителство в България, където в рамките на 5 години изпробвах наученото в университета и надграждах своите знания и умения в реална работна среда.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Никога няма да забравя първата си работа като ЧР специалист. Тази работа положи основите на моето кариерно развитие. Благодарна съм, че имах възможността да работя с професионалист с дългогодишен опит, от когото научих много, но в същото време имах подкрепата и свободата да прилагам и изпробвам различни идеи и добри практики в областта на ЧР. И до ден днешен вярвам, че съм намерила своето призвание и продължавам да работя с много хъс и ентусиазъм всеки ден. 5 години по-късно започнах работа във водеща международна компания, лидер в разработката на покер и казино игри, където се сблъсках с друга култура и още по-интересни проекти. Работата ми в най-големия логистичен гигант пък ми даде поглед за това какво е да си част от корпорация, в която следваш структурирани правила, процеси и начин на работа, и разбрах, че подобна култура не е за мен. Силно вярвам, че опитът ми през последните 12 години и преминаването през различни ЧР позиции и ИТ компании са ме изградили като професионалист и личност и са ми дали много знания и полезни уроци.

    Как започнахте в Anakatech?
    С едно телефонно обаждане и репликата „Имам нужда от професионалист като теб“. Казвам го шеговито, защото през всички тези години съм имала щастието да не ми се налага да си търся работа, а работата сама да ме намира. Преди да се присъединя към Anakatech, проведох предварителен разговор със CEO-то на компанията, минах през още няколко интервюта с колеги в София и Израел и накрая получих оферта. Попаднах в компания, където имаше много ясна визия какво трябва да се промени, просто им трябваше човек, който да има знанията и смелостта да започне промяната. И така година по-късно плановете са изпълнени, въведох подобрения в много от процесите, но това нямаше да е възможно без подкрепата на топ мениджмънта и общите усилия на целия ЧР екип, за което им благодаря от сърце.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Изключително разнообразни. Динамиката в работата на всеки ЧР професионалист е много голяма. Затова се занимавам не само с основните ЧР функции като организационен дизайн, развитие и задържане на таланти, обучения, развитие на работодателска марка, но също така се фокусирам върху автоматизация, дигитализация и изграждане на вътрешни политики и процеси спрямо променящата се среда.

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Смятам, че предизвикателствата в нашата работа са ежедневни, дори ежеминутни. Когато работиш с хора, без значение от коя компания си част, много често болките са едни и същи. Научих се, че е важно да не губиш фокус от голямата картина, но и да раздробяваш задачите на по-малки такива. Научих се да следвам Agile подхода в работата си, за да имам повече гъвкавост и бърза реакция, когато забележа, че се отклоняваме от поставените цели.

    Сигурни сме,че Вашия екип е от съществено значение. Как го формирате?
    Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях? Гордея се с работата и постиженията на екипа си. Без тях нямаше да се справим така добре с всички цели, които си бяхме поставили, и онези, които тепърва ще реализираме. Ценя личностните и професионални качества на всеки един от членовете на екипа си. Работя както с професионалисти с дългогодишен опит, така и с колеги, които тепърва стартират своя кариерен път. За мен е много важно да се допълваме, да открия и развия силните страни на всеки един колега от екипа и да работим с всеотдайност и споделяне на опит. Ценя открития диалог и възможността всеки да предлага своите идеи свободно, както и да може работи по проекти, които са му/ѝ интересни.

    С какво не бихте направили компромис?
    Както в живота, така и в работата си не допускам компромис по отношение на поведенчески модели като арогантност, некоректност и посредственост.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
    На първо място, да бъде човек, а на второ място, да бъдеш лидер, който да вдъхновява останалите, да изгради среда на доверие и подкрепа в екипа си. Това става с чести срещи очи в очи, с добро познаване на силните страни на хората в екипа и желанието да развиваш потенциала на всеки един от тях, както и с прилагане на персонален мотивационен подход, защото хората са различни и мотивационните фактори за един не биха работили при друг. Но за последното е от ключово значение да познаваш много добре колегата, с когото работиш.

    За успешния лидер е важен балансът работа – почивка. Вие как релаксирате и какво Ви зарежда?
    Постоянно говорим за важността на баланса между работа и почивка. Полагаме множество усилия да организираме уебинари за колегите си, с които да дадем информация и съвети как да се постигне. Аз се зареждам от дълги разходки, четене на хубава книга, с времето прекарано със семейството и приятелите ми, с посещаване на интересни места както в България, така и в чужбина (което в последните 2 години е сведено до минимум).

    Кои са Вашите източници на вдъхновение?
    Разнообразни са: блогове и подкасти, обичам да чета статии и бизнес литература, а много често личните ми интереси и дори разговорите със съпруга ми са довели до значителен брой вдъхновения за идеи, които съм реализирала в работата си.

    От позиция на днешния си опит, бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
    Не, не бих променила абсолютно нищо. Благодарна съм за всяка промяна в своя кариерен път, за хората, с които съм имала възможност да работя и за всички трудности, защото това ми е помогнало да се изградя като професионалист.

    Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години?
    Все по-значима и фокусирана върху хората в компанията. Вярвам, че ще продължим да залагаме на различни дигитални решения за управление на процесите в компанията, което ще ни даде възможност да отделим повече време за лична комуникация с нашите колеги. Дистанционната работа ще се запази като тренд, но ще има все по-голяма нужда от практики, свързани с подобряване на комуникацията в и между екипите и чувството за принадлежност към дадена компания.

    ВИЖТЕ ОЩЕ:

    HR Лидерите на България: Атанаска Николова, „Бошнаков“
    HR Лидерите на България: Даниела Йорданова, VIVACOM
    HR Лидерите на България: Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“
    HR Лидерите на България: Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
    HR Лидерите на България: Надя Михова, EY Bulgaria
    HR Лидерите на България: Радослава Кроснева, ДСК

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    Eldrive започва да изгражда собствени зарядни паркове за електромобили
    Освен зарядните станции в парковете ще има кафенета и магазини
    преди 24 часа
    „Смарт Органик“ вече се търгува на основния базар на БФБ
    Тя е първата компания, преминала от малкия пазар beam на основния Standard на Борсата
    преди 1 ден
    JYSK открива още 2 нови магазина у нас
    От началото на 2024 до сега бяха открити обекти в Елин Пелин, Равда и Асеновград
    преди 1 ден
    Инфлацията във Великобритания с по-малък от очакваното спад
    През април показателят е с почти 1% по-нисък спрямо март
    22 май 2024, 13:06
    Пазарът на индустриални площи в София навлиза в нова фаза
    Пазарът на производствени и складови площи в София забавя темпото си в началото на годината, а наемните нива се стабилизират за първи път от края на 2021, сочи нов доклад на Cushman&Wakefield Forton