четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5773 прочитания

    Каква е цената на „Голямото напускане“?

    И кои са успешните стратегии за задържане на таланта в компанията? Резултатите от последното изследване на The Predictive Index коментира Даниела Пирьова – основател и управляващ партньор на ПРИМА Адвайс
    21 февруари 2022, 17:33 a+ a- a

    Даниела Пирьова - основател и управляващ партньор на ПРИМА Адвайс

    Даниела Пирьова е основател и управляващ партньор на ПРИМА Адвайс – консултантска компания, специализирана в оптимизация на таланта. Компанията е създадена през 2007 г. и предоставя консултантски услуги на компании в Централна и Източна Европа с фокус в: оптимизация на таланта, организационно консултиране, индивидуални и екипни поведенчески и когнитивни профили и анализи, индивидуален и екипен коучинг и LEGO® Serious Play® бизнес семинари.
    Като мениджър и консултант в локални и международни компании през последните 25 г. Даниела успешно внедрява организационни проекти в над 10 държави в Централна и Източна Европа. Вярва в самоусъвършенстването и ученето през целия живот и използва интердисциплинарен подход в подкрепа на организации, екипи и хора. Експертизата ѝ се основава на солидна академична подготовка, съчетана с допълнителни квалификации и способността да прилага иновативни подходи от различни професионални области.
    Притежава академични степени по International MBA от European School of Economics в Италия, магистър е по бизнес администрация от Нов български университет и магистър по английска филология от Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Член на Международната коучинг федерация (ICF) и Коучинг федерацията в България.

    Какво се случва с таланта в организациите?

    • Служителите напускат с рекордни темпове.
    • Ангажираността им към компанията не е гарантирана.
    • Усилията на служителите не трябва да се приемат за даденост.

    Ако някое от твърденията по-горе резонира силно с Вас в момента, най-вероятно сте ръководител на компания или екип и сте изправени пред същите предизвикателства, с които се срещат ръководителите от всички сфери на бизнеса, в резултат на безпрецедентната бизнес и социална ситуация във връзка с COVID-19, която постави на изпитание както ръководителите, така и служителите.
    Кои са основните предизвикателства пред бизнеса, как ще успее да мотивира и задържи таланта в компаниите и какви са тенденциите през 2022 година, откриваме в последното изследване на The Predictive Index® (PI), публикувано през януари 2022. (*)

    Основните изводи от изследването са:

    Какво е The Predictive Index® (PI)?
    The Predictive Index® (PI) (www.predictiveindex.com) е компания пионер и лидер в научнообосновани психометрични изследвания и управленски инструменти, с успешна история от 1955 г., а в момента е и първата в света платформа за оптимизация на таланта. Платформата за оптимизация на таланта предоставя психометрични и управленски инструменти за всички аспекти на стратегията за хората в компанията – за по-ефективен подбор, въвеждане, мотивиране, ангажиране, развитие, изграждане на високоефективни екипи и справяне с бизнес предизвикателствата.
    Поведенческите и когнитивните изследвания на PI® са верифицирани и валидирани за работната среда. Извършени са над 380 научни изследвания, които потвърждават надеждността и валидността на инструментите и са сертифицирани от утвърдени международни институти в тази област.
    (*) The Predictive Index® (PI) провежда регулярни годишни изследвания за състоянието на оптимизация на таланта. Настоящото изследване, публикувано на 18.01.2022 г., е проведено през м. ноември 2021 г. сред 326 висши ръководители, изпълнителни директори и вицепрезиденти на водещи компании от почти всички индустрии, които споделят мнението си относно състоянието на таланта в техните организации, както и причините, поради които според тях служителите им напускат, и кои са стратегиите, които прилагат и планират, за да мотивират и задържат хората си в компанията.
    Изледването е проведено съгласно утвърдените добри практики по отношение на формулиране на въпросите в анкетата, които да са разбираеми за респонденти от различни области; формат на отговорите, който да не затруднява участниците и същевременно да съответства на нуждата от събиране на голямо разнообразие от данни; съдържанието на въпросите да е съгласувано с експерти по темата и др. Целта на изследването е да се насърчи ангажираността на участниците и да се съберат валидни отговори и задълбочена информация за практиките за оптимизиция на таланта.

    „Голямото напускане“ доминира дневния ред на бизнеса и поставя под голям натиск организацията на работата такава, каквато я познаваме.
    Както и относно COVID-19, доста хора бяха убедени, че тенденцията с „Голямото напускане“ ще премине бързо и ще се реши от само себе си. За съжаление, резултатите сочат точно обратното и по-голямата част от лидерите са в затруднение какво да предприемат, за да го предотвратят.
    Изминалите две години в COVID-19 ограничения провокираха у много хора по-дълбок самоанализ и преосмисляне на работата им, организацията на живота им и баланса между тях. Хората осъзнават, че времето представлява най-оскъдният им ресурс и искат да се възползват от него в максимална степен, поради това преоценяват защо работят и напускат, за да открият какво ги мотивира и движи напред.
    Какво точно искат те? Отговорът е сложен, защото и хората са сложни! Нуждите им се променят непрестанно и не съществува само един най-добър начин, по който да се отговори на тези нужди.
    Само когато лидерите разпознаят нуждите на хората си към настоящия момент и се адаптират към несигурността на утрешния ден, тогава могат да създадат работно място, където всеки просперира. Какъв е подходът към постигането на тази гъвкавост и осигуряването на успеха в бъдеще? Отговорът е съгласуване на бизнес стратегията със стратегията за таланта в компанията.

    Топ 10 статистики от резултатите в изследването:
    1. Един от всеки пет служители е напуснал през последните 6 месеца.
    2. Основна причина за текучеството е липсата на гъвкавост в компанията.
    3. 75% от ръководителите потвърждават, че „Голямото напускане“ се е отразило на финансовата стабилност на компанията.
    4. 82% от бизнеса отчита, че е имал нужда от подкрепа в процеса на подбор и задържане през последните 12 месеца.
    5. 46% от компаниите потвърждават, че имат бизнес стратегия, което е значителен спад спрямо 2021 г. (76%) и спрямо 2020 г. (66%). Още по-малък процент, 38%, потвърждават, че имат стратегия за таланта в компанията, което също отразява спад спрямо 2021 г. (55%) и е съпоставимо с резултата от 2020 г. (37%). Невъзможността да се утвърди бизнес стратегия влияе не само на бизнес резултатите, а влияе и на съдбите на хората в компанията.
    6. Почти един от всеки четирима ръководители потвърждават, че не се чувстват подготвени да се справят с предизвикателствата на „Голямото напускане“.
    7. Причина № 1, поради която ръководителите напускат компанията, е липсата на гъвкавост.
    8. Причина № 1, поради която ръководители решават да останат в компанията, е пригодността към ролята им.
    9. Приоритет № 1 на ръководителите е да помогнат на хората си да имат цел и да откриват смисъл в работата си.
    10. Основният мотиватор на служителите, за да останат в компанията, е получаване на индивидуални придобивки, които всеки от тях оценява като важни и значими.

    Резултатите от изследването показват също, че компаниите, които приоритизират индивидуалните нужди на служителите си и ги компенсират по някакъв начин – чрез обезщетения, гъвкаво работно време, политики за включване и равен достъп или създаване на възможности за развитие и откриване на цел и смисъл в работата – регистрират видимо намаление на текучеството в сравнение с компаниите, при които липсва този индивидуален подход към хората.

    Общият знаменател при успешните стратегии и практики за задържане и мотивиране на служителите е компанията да остане гъвкава, дори и в кризисен и стресов период, и да прилага индивидуален подход спрямо нуждите на служителите си, като част от стратегията за таланта, която да е съгласувана с бизнес стратегията, т.е. да се прилага оптимизация на таланта системно в организацията за постигане на бизнес резултатите.

    Оптимизацията на таланта е наука и точно както в химията или алгебрата и двете страни на уравнението трябва да са балансирани: бизнес и талант. Колкото повече опит придобиват компаниите в оптимизацията на таланта, толково по-умело, гъвкаво и успешно се справят с бъдещите трудности.

    Все повече компании възприемат хибриден модел на работа и се стремят да постигнат правилния баланс за служителите си. Въпреки че няма универсална рецепта, успешният подход е да се установят мотивите и нуждите на хората, които предпочитат да работят отдалечено. Някои от тях може да решат да работят извън офиса завинаги, но други може да преценят, че личното взаимодействие е незаменимо и да изберат комбиниран начин от отдалечена и присъствена работа.

    Резултатите от изследването по отношение на хибридната организация на работата подтикват към размисъл и дават насоки на собствениците на бизнес и ръководителите, с които да балансират организацията на работа по най-добрия начин.

    От компаниите, които прилагат хибридна организация на работа:
    1. 18% – най-голямо текучество има в компаниите, които прилагат 50/50 присъствена и отдалечена работа;
    2. 15% текучество се отчита в компаниите, при които по-голямата част от служителите работят отдалечено;
    3. 14% – най-ниско текучество се регистрира в компаниите, в които по-голямата част от служителите работят присъствено и по-малка част работят отдалечено.

    Здравните пакети и придобивки не са новост, но в новата реалност придобиват по-всеобхватно значение. Грижата за здравето на служителите доскоро се асоциираше с абонамент за здравни услуги, но определението за здравето вече се разширява отвъд физическото състояние и включва и емоционалното здраве и благоденствие на хората в организациите. Компаниите, които осигуряват терапевтични, коучинг програми и други ресурси за баланс и добруване на служителите си, ще успеят да задържат служителите си в по-голяма степен през 2022 г.
    Хората искат да се чувстват в безопасност физически, но също така искат да се чувстват в безопасност и психологически в компанията. Те желаят да споделят идеи свободно и да бъдат сигурни, че тези идеи ще бъдат чути и оценени. Това е една от основните причини, която стимулира служителя да остане в компанията или да напусне.

    Основните изводи от изследването са формулирани в пет печеливши стратегии, които компаниите могат да изберат да следват, за да се справят с тенденцията на „Голямото напускане“.
    1. Компаниите, които имат правилните хора в правилните роли, отчитат 42% по-ниско текучество.
    2. Компаниите, които предлагат гъвкави условия и отдалечена работа, отчитат 33% по-ниско текучество.
    3. Компаниите, които приоритизират здравето и менталното благосъстоянието на служителите си, отчитат 27% по-ниско текучество.
    4. Компаниите, които гарантират включването и равния стар, отчитат 19% по-ниско текучество. 5. Компаниите, които прилагат методологията и принципите за оптимизация на таланта, отчитат 50% по-ниско текучество.

    Това са само част от резултатите в годишното изследване 2022 г. за състоянието на таланта в организациите на The Predictive Index® (PI). Пълното изследване е свободно достъпно тук: The State of Talent Optimization 2022 Report

    Какво представлява дисциплината за оптимизация на таланта?
    Оптимизацията на таланта може да бъде дефинирана най-кратко като дисциплина за управление и лидерство, която предоставя начина и инструментите да се създаде стратегия за хората, която е свързана с бизнес стратегията на компанията, за да могат да се постигнат желаните резултати.
    Това, което стои между бизнес стратегията и резултатите, са хората и те са ключът към успеха на всеки бизнес независимо дали е малък, или голям и независимо от процесите, технологиите, финансовите и други ресурси, защото всички проблеми в бизнеса са проблеми, свързани с хората!

    Прилагането на методологията за оптимизация на таланта осигурява съгласуването на бизнес стратегията със стратегията за таланта в компанията. Когато и двете стратегии са съгласувани, целите са синхронизирани и екипите са наясно какво трябва да свършат, за да постигнат планираните резултати.

    Привеждането в съответствие на тези две стратегии се осъществява в следните етапи:
    - дизайн – изграждане на екипи, които имат присъща нагласа, за да изпълнят бизнес стратегията;
    - наемане – правилните хора, съпоставени към конкрентните роли за конкретните бизнес нужди;
    - вдъхновяване – развиване и коучинг на хората, за да се отговори на нуждите им и да се стимулира развитието им;
    - диагностика – дефиниране и адресиране на факторите, които възпрепятстват ангажираността във всеки екип и в цялата организация.

    Оптимизация на таланта като нова дисциплина е създадена от The Predictive Index®(PI) и е предоставена на света с „отворен код“, така че всеки, който има интерес и нужда да подобрява ефективността в организацията си, да може да се ползва от нея свободно, без да е обвързан с управленските инструменти и решения, които РІ® предлага. Методологията е свободно достъпна и с много приложими информация и ресурси на тази интернет страница: www.talentoptimization.org

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 5 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 6 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 22 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 22 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 23 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място