За продуктите, екипите и технологиите, научете от Тина Герова - Product Owner/SAFe Program Consultant, Ванеса Димитрова - Senior Sharepoint & Frontend Developer, и Елица Иванова - Scrum Master/SAFe Program Consultant
От ляво надясно: Тина Герова - Product Owner/SAFe Program Consultant, Ванеса Димитрова - Senior Sharepoint & Frontend Developer, и Елица Иванова - Scrum Master/SAFe Program Consultant
ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.
По какви проекти работи германската софтуерна компания Блубито в България, пред Economy.bg разказват Ванеса Димитрова - Senior Sharepoint & Frontend Developer, Тина Герова - Product Owner/SAFe Program Consultant, и Елица Иванова - Scrum Master/SAFe Program Consultant.
Блубито е партньор на значими в ИТ сектора компании от D-A-CH-региона в сферата на digital transformation, agile transformation и cloude employees. Някои от актуалните дългогодишни клиенти на компанията са Deutsche Bahn, Deutsch Bank, Misumi Europe, Bitkasten и др.
Тина Герова - Product Owner/SAFe Program Consultant
Кой е основният проект/продукт или ключовите проекти/продукти, по които работят екипите на Блубито в България?
Тина Герова: Генерално компанията се занимава с изработка на индивидуални софтуери за различни наши клиенти. Независимо дали става въпрос за сложни Back-end или Front-end системи или за високопроизводителни приложения в реално време, нашите ИТ специалисти имат опит както с продукти на тепърва стартиращи бизнеси, така и с оптимизация/усъвършенстване на такива в големи утвърдени корпорации. Основните ни компетенции могат да бъдат обобщение в следните четири посоки: Mobile App Development, Web Application Development, Application Management и UI/UX Engineering.
В последните 2 години пуснахме и нашия първи собствен продукт: runScrum (https://runscrum.io/en/). Това е приложение за агилен Project Management, което съдържа различни компоненти и функционалности.
Избрахме да разкажем повече за този проект, защото неговото развитие и оптимизиране през тази календарна година е един от основните бизнес приоритети за компанията. А и като единствен собствен продукти, ние гледаме на него като на наше дете, което израства пред очите ни.
Елица Иванова - Scrum Master/SAFe Program Consultant
Колко души работят по всеки от проектите и какви специалисти са те?
Елица Иванова: Глобално в Блубито работят 120 колеги, от които 116 в България. В Блубито работим изцяло по Scrum и Agile методологиите или т.нар. „гъвкави“ организационни структури. За тези от читателите, за които понятията са нови, бих могла накратко да обясня, че става въпрос за структури, които се характеризират с висока динамичност в екипа и проекта, чиято цел е да отговорят бързо и адекватно на клиентските нужди. Имайки предвид интензивността и кратките срокове, с които се сблъсква съвременният пазар, предизвикателствата пред екипната работа излизат на първо място. Това е и една от основните причини екипите ни да бъдат от около 10 души – какъвто е и случаят при runScrum проекта. Така колаборацията и комуникацията са улеснени или „огъвкавени“.
Какви технологии използвате за отделните проекти?
Ванеса Димитрова: Като Frontend Developer и Team Leader на runScrum за мен е важно винаги да бъдем запознати с най-новите технологии в ИТ сектора. В runScrum изследваме и тестваме нови технологии и методи, които по-късно използваме за други проекти в цялата компания. Ние прилагаме React заедно с Typescript за нашия Frontend. След анализиране на множество налични State Management Tools можем да твърдим, че сме взели правилното решение за въвеждането на Mobx в целите на проекта. За имплементирането на нашите дизайни залагаме на SCSS, който с включените променливи, „миксини” и вградени функции, ни помага при привеждането в изпълнение на дизайните. Тестването на различни компоненти се извършва чрез Jest, с който лесно изграждаме и провеждаме Unit тестове. Като допълнение към това сме въвели и SonarQube за статичен анализ на кода.
Ванеса Димитрова - Senior Sharepoint & Frontend Developer
Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните проекти?
Тина Герова: Гъвкавата работа е част от нашето ДНК и се стремим да се възползваме максимално от него при разработването на всички наши проекти. Работим в кратки цикли, като в края на всеки от тях се опитваме да предоставим добавена стойност на крайните потребители. Всички процеси са оптимизирани за намаляване на забавянията по веригата и hand offs, докато плоската йерархия ни позволява да вземаме бързи решения и по този начин да отговаряме на нуждите на динамичната среда, в която живеем.
Елица Иванова: Гъвкавата организационна рамка позволява на нашите екипи да се изградят като малки инкубатори за идеи, самоинициативност и екипна дейност. Предвид факта, че основен подход, залегнал в Scrum е т. нар. „емпиричен“ подход, или възприемането, че даден проблем/изискване от страна на клиента не може да бъде разбран или описан напълно и вместо това фокусът пада върху концентрирането на екипните усилия да отговорят на новите нужди, както и да интегрират най-новите технологии в своя продукт.
Как се промени проектът/проектите през годините?
Ванеса Димитрова: Когато преди 4 години започнахме да разработваме runScrum dev, екипът ни се състоеше от двама програмисти, а сега достигнахме екип от 10 души, който е отдаден на продукта и работи всеки ден за подобряването му. В началото стартирахме с разработването на един модул, а сега runScrum се превърна в многофункционален продукт, състоящ се от Service Desk, Timesheet, Agile Boards.
Кои са най-големите предизвикателства при този проект или при всеки от ключовите проекти, по които работите?
Ванеса Димитрова: Екипът непрекъснато работи върху различни нови функционалности, така че нашите клиенти да са максимално доволни от използването на runScrum. Едно от най-големите предизвикателства е да създадем иновативен продукт с модерни технологии, така че да бъдем конкурентоспособни на пазара. Лично за мен едно от големите предизвикателства е обучението на новите колеги, които постъпват в екипа. Като ментор на junior колегите трябва да ги въведа и да им покажа методи за трупане на нови познания. Едно от големите предизвикателства за dev екипа беше да публикуваме runScrum в Microsoft App Store. Продуктът с всички най-нови функционалности е вече наличен и може да бъде свален от всекиго.
Тина Герова: Както при всеки софтуерен продукт и ние се сблъскваме всекидневно с предизвикателства от различно естество. От продуктова гледна точка едно от последните беше приложението да бъде приспособено спрямо SAFe Framework. Това предположи преосмисляне на някои функционалности, добавяне на нови, както и архитектурни промени. Гордеем се, че по лесен и интуитивен начин успяхме да отразим SAFe процеса и по този начин да улесним максимално нашите клиенти.
Елица Иванова: Основното предизвикателство е динамичната ротация на екипа, както и различната степен на опитност от страна на колегите. От една страна по-младите в отбора вдъхват нова мотивация и идеи, от друга страна трябва бързо да навлязат и да се приспособят към екипната работа на един вече улегнал продукт.
Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за този проект/продукт или при всеки от ключовите проекти/продукти, по които работите?
Ванеса Димитрова: С израстването ми в компанията аз виждах прогреса на проекта runScrum. Когато преди две години представихме runScrum на European SharePoint, Office 365 & Azure Conference 2019 в Прага, се почувствах изключително горда от постигнатия резултат. Огромният интерес на участниците в конференцията към продукта, беше едно голямо признание за постиженията на екипа, месеците на упорита работа и всички предизвикателства, които преодоляхме заедно. Последното предизвикателство, през което преминахме успешно, беше интеграцията на runScrum с Microsoft Teams. Нашите клиенти вече могат да използват runScrum както в SharePoint Online, така и в Microsoft Teams.
Тина Герова: От малко повече от година съм част от екипа и мога да кажа, че през този период успяхме да направим някои значителни подобрения. Последното беше приспособяването на приложението към SAFe процеса. В допълнение направихме успешна интеграция в Microsoft Teams. Всички знаем колко досадно е постоянното прескачане от таб на таб, превключване от едно приложение на друго и т.н. Тази интеграция позволява на всички наши клиенти да използват приложението директно в Teams и по този начин да могат по-добре да организират усилията на екипите, да увеличат екипното сътрудничество и производителността като цяло.
Какво предстои при този проект и/или отделните проекти?
Тина Герова: Работим в няколко различни посоки, които ще доразвият приложението и ще го превърнат в наистина мощен инструмент, който ще бъде от полза не само за dev екипите, но може да стане неразделна част от работата, както на HR отделите, така и на отделите, които се занимават с продажби. Освен това тази година се стремим към официално партньорство с организацията SAFe.