четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5293 прочитания

    Лидери в криза: Уроците на Макс Баклаян, Tavex

    CEO-та на водещи компании у нас споделят пред Economy.bg най-важните поуки, които са извлекли по време на пандемията
    29 април 2021, 09:27 a+ a- a

    Кризата с коранавируса изправи бизнес лидерите пред напълно нова ситуация. Наложи им се да навигират в среда с много въпросителни, да реагират бързо и да се адаптират към промените.

    Какви бяха най-важните лидерски уроци при овладяването на ковид кризата? Economy.bg попита CEO-та на водещи компании у нас.

    Представяме ви Макс Баклаян, главен изпълнителен директор на българския и румънския офис на Tavex:

    Коя беше най-голямата трудност за Вашия бизнес от началото на ковид кризата?
    Ние сме се отдали на една много голяма структура, която се нуждае от определено количество оборот или клиенти, за да бъде пълноценна. Представете си швейцарски часовник, който е много добре измислен и работи фантастично, но няма ръка, на която да бъде сложен и затова стои и бездейства. В случая ние сме този швейцарски часовник, който изисква да имаме милиони транзакции на година, а всъщност транзакциите от днес за утре изчезват тотално, хората спират да използват нашата услуга и много добре обучени и подготвени кадри нямат какво да правят. Така и губят мотивация и интерес към професията си. Следователно започват да се оглеждат и пренасочват към добре развиващите се сектори в момента. Така, от една страна, се изправихме пред предизвикателството да задържим служителите си и те да се справят на нивото, което ние очакваме, въпреки значително по-малките обороти. От друга страна, трябваше да продължим да бъдем най-добрите на пазара, където топ кандидатите да кандидатстват, защото вярват, че индустрията е във възход и желаят да се асоциират с този бранш.
    Друга огромна трудност беше, че нашият бизнес модел се базираше на това да обменяме много различни видове валути, което изисква един начин на обучение и въвеждане на кандидата в компанията, тъй като това е основният ни бизнес. Златото беше второстепенен бизнес за нас. Но само за една нощ, това нещо се промени.
    В основен бизнес за нас се превърна златото, което автоматично означава, че трябваше изцяло да променим начина си на обучение и интегриране в работната среда на хората си, тоест всичко, което е било разработвано с години и рафинирано така че да достигнем едно високо глобално, европейско ниво на работа, възнаграждения и структура, се счупи и ние трябваше много бързо да вземем добре премислени решения. По принцип, независимо за кой бранш става въпрос, решенията или се вземат бързо, инфарктно, или са добре премислени. На нас ни се наложи да направим и двете едновременно.
    Друга трудност, пред която бяхме изправени, е запазването на високия корпоративен морал на всички от компанията и на това, че всичко, което се случва, е част от процеса на еволюция на света. Шокът, който ние изпитваме като компания и структура, хората могат да приемат по един депресивен начин, който им влияе отрицателно и от морална, и от мотивационна гледна точка. За мен беше огромно предизвикателство да създам усещането, че всичко ще бъде наред със служителите ни. Както и че ние сме компания, която умее да използва трудностите по възможно най-правилния начин и че всъщност това, което ни се случва, ни дава много големи възможности за растеж и развитие.

    Какво бихте променили, ако бяхте изправени пред същата ситуация днес?
    Може би основното нещо, което бих променил, е много по-бързо да приема факта, че промяната е изключително радикална и трябва да преосмисля всичко, за което споменах по-горе. Тоест бих ускорил, и то значително, бързината, с която вземах решенията си тогава. В бъдеще бих бил много по-спокоен и уверен в себе си и в уменията си. Вътрешната хармония е изключително важна за един мениджър в период на криза.
    Въпреки всички трудности аз съм благодарен за всичко, което се случва, защото благодарение на тази световна здравна, социална и финансова криза, пред нас се отвориха много други възможности. Както казват, когато една врата се затваря, друга се отваря. Благодарение на тази криза ние стъпихме на 4 нови пазара. Благодарение на повечето свободно време на част от човешкия ни ресурс ние успяхме да променим цялостно подхода си и от един локален бизнес се превърнахме в глобален играч, който се фокусира върху своето влияние на Балканите, където няма друг толкова голям играч в инвестиционното злато като нас.
    В ретроспекция е много лесно да се опитваш да променяш каквото и да било, но когато идва световен катаклизъм е много по-трудно да се видят всички варианти и да се вземат правилните решения.

    ВИЖТЕ ОЩЕ:

    Лидери в криза: Уроците на Петър Павлов, T MARKET

    Лидери в криза: Уроците на Михай Болдижар, „Роберт Бош“

    Лидери в криза: Уроците на Румен Иванов, DHL Express България

    Лидери в криза: Уроците на Боян Иванов, StorPool Storage

    Лидери в криза: Уроците на Радослав Николов, SAP Labs България

    Лидери в криза: Уроците на д-р инж. Боряна Манолова, Siemens България

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 минути
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 2 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 4 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 4 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 5 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки