петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2418 прочитания

    Как се става най-добър в бизнеса - вижте философията на Джеф Безос

    Откъс от „Клиентът е царят, аз съм слугата“, която излиза в България
    19 април 2021, 16:52 a+ a- a

    В България излиза едно от най-чаканите бизнес заглавия в последните години - „Клиентът е царят, аз съм слугата“ от Джеф Безос. Предприемачът разказва за философията на създаването, изграждането и управлението на Amazon и Blue Origin.

    Книгата събира неговите уникални и удивително оригинални годишни писма до акционерите, плюс много речи и интервюта, помагащи ни да надникнем в миналото му, работата му и еволюцията на идеите му, за да разберем как е стигнал до успеха си. Книгата обхваща теми, свързани с бизнеса и взаимоотношенията му с обществеността – от иновациите и отдадеността на клиентите до климатичните промени и космическото пространство – и ни предлага рядък поглед към мирогледа на Безос и къде може да ни отведе бъдещето.

    Публикуваме откъс, предоставен от издателство „Бард“ за Economy.bg. Вижте визията на един от най-богатите хора в света за конкуренцията: 

    КОНКУРЕНЦИЯ

    Игрите с нулева сума са крайно редки. Спортните състезания са игри с нулева сума: на игрището излизат два отбора – единият ще спечели, другият ще загуби. Изборите са игра с нулева сума – единият кандидат печели, другият губи. В бизнеса обаче е възможно няколко конкуренти да се справят добре. Това е съвсем нормално. Най-важното нещо за справяне в конкурентна среда – в бизнеса и според мен и срещу военен противник – е да си едновременно солиден и гъвкав. Както и мащабът. Затова е страхотно да си в американската армия – тя е голяма. Мащабът е гигантско преимущество, понеже ти дава солидност. Можеш да поемеш удар. Но е добре и да можеш да го отбегнеш. Това е гъвкавостта. Колкото повече растеш, толкова по-солиден ставаш.

    Най-важният фактор за гъвкавостта е скоростта на вземане на решения. Вторият по важност фактор е да си склонен да експериментираш. Трябва да желаеш да поемаш рискове. Трябва да си склонен към провал, само че хората не обичат провалите.

    Винаги съм посочвал, че има два вида провали. Има провал в експеримент и това е точно онзи вид, на който трябва да се радвате. Но има и оперативен провал. В Амазон сме построили стотици центрове за изпълнение на поръчки и знаем как да го правим. Ако построим нов център и се окаже катастрофа, това е вследствие на лошо изпълнение. Такъв провал не е добър. Но когато разработваме нов продукт или услуга или експериментираме по някакъв начин, и не се получи, няма нищо. Това е страхотен провал. Трябва да разграничавате тези два типа провали и да сте готови да измисляте и да иноваторствате.

    За да останете в играта, са ви нужни правилните хора – хора, способни на иновации. Такива хора ще избягат от организации, в които не могат да вземат решения и да поемат рискове. Можете първоначално да ги наемете, но те няма да се задържат. Строителите обичат да строят. Звучи просто, но е трудно да се направи. Другото нещо за конкуренцията е, че не бихте искали да играете, когато всички имат равни шансове. Именно за това ви трябва иновация, особено в сектори като космоса или киберпространството.

    Мач с равни шансове е добър за гледане на обобщението по телевизията на мачовете през седмицата, когато всичко е вече известно. Ние обаче от десетилетия се радваме на мачове с неравни шансове, каквито има в космоса или технологиите. Аз съм много неспокоен, че това бързо се променя. Единственият начин да останеш начело и да поддържаш шансовете неравни – което е крайно желателно – е да правиш нововъведения.

    В космическата надпревара сме изправени срещу противници, които определено ще правят нововъведения. Това е истинският проблем. Ако противниците срещу теб няма да новаторстват, тогава не се налага и вие да сте много добри в това отношение.

    Опре ли до конкуренцията, да си един от най-добрите не е достатъчно. Радва ли ви бъдеще, в което трябва да се борите с някой, който е толкова добър, колкото сте и вие? Мен... не особено.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 11 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 16 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 17 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 17 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам