Какви възможности за кариерно развитие предлага компанията и какво я прави предпочитан работодател, пред Economy.bg разказва Яна Папардова, мениджър „Човешки ресурси“
Яна Папардова, мениджър „Човешки ресурси“ в Schwarz IT България
През декември 2020 г. глобалната компания Schwarz IT откри в България своята първа IT фирма извън Германия. Макар Schwarz IT България да е млада компания, има дълга история.
Началото на фирмата бе дадено с обединението на два силни и високотехнологични български екипа – тези на Kaufland IT Hub и Lidl Digital. Kaufland IT Hub е създаден още през 2016 г. като част от компанията Kaufland Service. А Lidl Digital отговаря за онлайн търговията на Lidl по света.
До скоро - два, сега вече един екип, Schwarz IT България е дигиталното сърце на световната ритейл група Schwarz.
Какви възможности за кариерно развитие предлага компанията, какво я прави предпочитан работодатели и какви професионалисти стоят зад нейния успех, пред Economy.bg разказва Яна Папардова, мениджър „Човешки ресурси“ в Schwarz IT България.
С какво се занимава компанията – кои са основните продукти, услуги?
Българската компания Schwarz IT България заема ключово място в семейството на група Schwarz. Ние сме интегрирана част от Schwarz IT Германия, с които работим на принципа на равнопоставени компании и колеги.
Име: Schwarz IT Bulgaria
Сфера на дейност: Information Technology
В България е от: 2016
Брой служители глобално: 5100
Брой служители в България: 350
Офиси в България: гр. София, бул. Тодор Александров 28; гр. София, бул. Тодор Александров 109; гр. София, ж.к. Младост, Бизнес парк, сграда 15
Основни продукти/марки: STACKIT, K-App, K-POS, Lidl Online Shop
Клиенти/Пазари: Schwarz IT Bulgaria обслужва всички компании на групата Schwarz в целия свят: Pre Zero, Schwarz Produktion и конкурентните търговски вериги Lidl и Kaufland
Schwarz групата работи върху свой собствен Cloud, чието търговско наименование е STACKIT. Българският екип заема централна роля в разработката на облачното решение.
Schwarz IT България има екипи, които работят в областта на BI, AI и Data services. Имаме отдели, фокусирани върху работа в SAP ABAP частта. Имаме екипи с разработчици на мобилни приложения, базирани върху iOS и Android. Екипите на бившето Lidl Digital също са неразделна част от Schwarz IT България – те отговарят за разработването и поддържането на решения за онлайн бизнеса на Lidl в Европа. Компанията ни включва и големи звена в поддръжка. Имаме и отдел „Инфраструктура“ - кръвоносната система на един IT организъм.
Кои са основните пазари и клиенти на компанията?
Schwarz IT България обслужва и предоставя IT решения на четирите подразделения на водещата световна ритейл група Schwarz – компанията за рециклиране Pre Zero, компанията за производство Schwarz Produktion и познатите в България конкурентни търговски вериги Lidl и Kaufland. Чрез своята дейност, компанията оперира в над 30 държави, обслужва около 12 500 магазина по света и техните над 7,5 млрд. клиенти на година.
Вече споменах един от основните продукти на Schwarz IT – облачното решение STACKIT. Целта ни е да го предлагаме не само на вътрешните си клиенти, но и на външния пазар, където ще се конкурира с Amazon Web Services, Google Cloud и Azure.
Schwarz в цифри:
- 458,000 служители;
- 113.3 млрд. евро приходи от продажби;
- Над 12 500 магазина обслужват ритейл бизнеса на групата Schwarz;
- 33 държави;
- 7,5 млрд. клиента на година.
Къде има офиси компанията по света? Колко офиса има в България?
В момента в София имаме три офиса. Другите големи IT центрове на Schwarz IT извън Германия са разположени в Румъния и Испания.
Колко и какви специалисти работят в компанията?
Към днешна дата компанията има близо 350 служители, които са разпределени в няколко основни направления - разработка, развитие на онлайн бизнеса на Lidl, инфраструктура, поддръжка, облачни услуги и Big Data.
Част от работата на колегите програмисти
В крак с технологичните тенденции се ориентираме към създаването на големи development и business intelligence екипи. Българските факултети по математика развиват изключителни специалисти в областта на роботиката и изкуствения интелект, които са ценни за нас, тъй като имаме екип от над 30 души, занимаващи се именно с големи масиви от данни.
Какви хора най-често търси компанията - с какъв опит, познания, умения, технологии?
Сред основните фактори за избора на България като локация за създаването на технологичния хъб е наличието на отлично подготвените кадри в сектора. Най-често търсим средно към високо ниво класифицирани специалисти. В повечето случаи това се дължи на факта, че в България основаваме много нови екипи, които трябва да бъдат готови да приемат и обменят знания с техните колеги от Германия. За да върви този процес максимално гладко и успешно, служителите трябва да имат вече натрупан опит и познания, за да може около тях да градим още по-големи екипи от специалисти.
Имаме щастието да сме изградили много и успешни звена, около които развиваме академии и организираме курсове, с които повишаваме познанията и уменията на служителите. За нас са важни специалистите с добри познания за Agile начина на работа, които са били част от големи международни проекти и от една страна са самостоятелни и проактивни, а от друга - са готови да бъдат част от международни екипи на различни локации.
Освен тези технически изисквания и профил на служителите, в нашата компанията имаме две много важни каузи по отношение на подбора. Следваме вътрешна политика за окуражаване назначаването на жени в компанията. В момента имаме 35% дял на жените в екипа, включително и на ръководни позиции, но нашата цел е този процент да расте.
Другата важна кауза е връщането на българи от чужбина, връщането на утвърдени специалисти, които да продължат развитието си в България и да дават своя принос за страната ни. Работим усърдно в тази посока и вече имаме над 13 специалисти, които се завърнаха от Англия, Италия, Америка – Силиконовата долина. Това са хора, които години наред са работили в тези държави, изградили са се като професионалисти в големи международни компании и са се установили със семействата си. Ние успяхме да ги привлечем и да ги върнем отново в България с цялото им семейство, с което се гордеем, защото вярваме, че сме на прав път.
Стая на билките – зона за релакс и творческо вдъхновение
Компанията отворена ли е за хора с малък опит и старт на кариерата? Има ли стажантски програми?
Имаме сериозна основа в този аспект и искрено вярваме, че сами можем да градим знание и да подпомагаме целия IT пазар, както и собствените си нужди, разбира се. За нас е важно да инвестираме в млади кадри и да ги развиваме.
Първата ни стипендиантска програма започна преди 3 години в тогавашната компания Kaufland Service. Партнираме си с Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в гр. Правец. Веднъж в годината провеждаме олимпиада по програмиране, в която участие взимат ученици от 10. и 11. клас. Петимата най-добри участници получават възможност да станат стипендианти на компанията до края на своето гимназиално обучение. През това време са част от програма за обучение, в която имат свой ментор, който им помага да навлизат в процесите на компанията. Когато завършат, имат възможност да постъпят на редовни позиции в компанията, като вече имаме няколко такива успешно назначени млади кадри.
През 2020 проведохме две академии за млади специалисти – една по програмен език ABAP и една по JAVA. И към двете издания на академиите имаше огромен интерес от студенти с техническо образование, при това някои все още учащи. Всички желаещи да участват в академиите преминават цикъл от преселекция, след което стават част от 6-месечна програма, която, ако завършат успешно, стават служители на компанията. Към момента от двете издания имаме над 20 служители.
Освен стипендиантските програми и академиите, развиваме и дуална форма на обучение съвместно със СПГЕ „Джон Атанасов“. Имаме 5 ученици в двугодишната програма, които са в 11 клас, специалност „Приложен програмист“.
Забавляваме се докато работим
Кои са основните технологии, които се използват в компанията?
Използваме много и различни технологии, програмни езици, frameworks, development environments и бази данни.
Основно наше предимство като компания и работодател е, че работим с най-новите технологии. Много други компании на пазара, които са по-малки, не могат да си позволят инвестицията.
Невъзможно е да изброим всички от тях, но ето една част: ABAP, UI5, Java, JavaScript, Angular, NodeJS, Python, C#, .NET, iOS, Android, Xamarin, Apache Spark, TypeScript, SpringBoot, Hybris, Eclipse, Ab Initio, SQL, Hadoop, Fiori, Oracle, Hana, Sybase, MicroStrategy и се надяваме тези, които сме изпуснали да не ни се обидят.
Как се въвеждат новите служители в компанията?
Като всяка голяма компания, имаме стандартна въвеждаща процедура. Освен нея в момента разработваме изцяло нова програма за въвеждане на служителите си. Нейният фокус е те да бъдат близо до бизнеса и да научат как да бъдат максимално полезни на техния вътрешен клиент. Това включва работа в магазините от групата Schwarz, централните складове и логистичните бази, активно участие в т. нар. hot days – дните около Великден и Коледа, когато натоварването в магазините е извънредно. Целта на тази нова програма е по време на първата една година в компанията да имаш максимално близък достъп до бизнеса, който обслужваш. Предвиждаме и въвеждането на повече срещи за обмен между различните екипи в компанията и запознаване с техните дейности.
Офис пространствата на Schwarz IT предлагат уютна и комфортна атмосфера за работа
Какви са възможностите за кариерно развитие и какви обучения предлага компанията?
Над 80% от служителите на компанията са вътрешно повишени при това за кратък период от време. Имаме колеги, които за 3 години са направили поне две кариерни стъпки нагоре. Много служители успяха да натрупат опит и знание, да се развият и да заемат високи позиции в компанията.
Нашата политика е насочена към това да даваме възможности за израстване на служителите си. Това е необходимост най-малко заради разрастващите се нужди на Schwarz групатa, която обслужваме. Това е другата област, в която работим по нова програма за обучения след сливането на двете компании.
Какви придобивки предоставя компанията и какво я прави предпочитан работодател?
Предлагаме гъвкаво работно време на служителите. Част от социалните придобивки са 25 дни платен годишен отпуск и по един допълнителен ден отпуск за всеки 5 години, прослужени в компанията; възможност за дистанционна работа; вътрешна програма за препоръки; сума за транспортни разходи; възможност за използване на корпоративна банка със специални преференции; допълнителна здравна застраховка с включено зъболечение; месечна карта за спорт; ваучери за храна и всевъзможни вътрешни инициативи. При нас има и бонус за служителите, на които се раждат деца.
Част от зоната за разпускане
Офис пространството в Schwarz IT България е модерно, което включва масажни столове, тенис маси, джаги, различни конзоли за игри, шах и много други.
Какво не знаят хората за компанията, а е важно да знаят според Вас?
Едно от нещата, които хората не осъзнават, е всъщност колко големи технологични нужди имат ритейл компаниите. В България конкурентните търговски вериги Kaufland и Lidl са добре познати на хората, за разлика от групата Schwarz.
Иска ни се да бъде познато и ясно какво стои зад това име Schwarz. Групата обединява компании, които оперират в сферата на търговията, производството и рециклирането. Ние, като IT компания, обезпечаваме всички технологични нужди на компаниите в групата и това става с изключително много системи, процеси и хора. Често първата реакция на хората е да попитат какво общо има търговията с бързооборотни стоки с IT. Нашето желание е да им помогнем да видят отвъд стоката в магазина и да си представят нейния дълъг път дотам. През логистика, снабдяване, счетоводство, финанси, контрол, продажби, строителство, маркетинг и комуникация – зад всичко това стои IT.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Schwarz IT Bulgaria EOOD в JOBS.bg тук
ВИЖТЕ ОЩЕ: