вторник, 16 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6437 прочитания

    Как се промени ролята на финансовия директор и какво трябва да умее във време на Covid?

    От нас се изисква да сме по-гъвкави и адаптивни към променящата се среда, казва Красимир Чивилиев, CFO в технологична компания Anakatech
    11 януари 2021, 09:40 a+ a- a

    Красимир Чивилиев e финансов директор в технологична компания Anakatech. Има богат опит в областта на финансите на управленско и стратегическо ниво. Бил е финансов директор в международни компании, където ръководи и отговоря за цялата финансова функция с всичките й направления. Член е на клуба на Финансовите директори за България. 

    Красимир, Вие имате богат опит на високи позиции в областта на финансите. Как се промени ролята на финансовия директор през годините и какво трябва да умее днес?
    В днешно време ролята на финансовия директор (CFO) смея да кажа, че се е променила драстично. Това е ключова фигура, която трябва да навлезе много бързо в бизнеса на една компания, в проблемите и спецификите на компанията, да бъде стратегически партньор на мениджмънта и собствениците, да разбира и притежава много добър опит. Необходимо е да има и поглед над всички финансови процеси като бюджетиране, счетоводство, финансова и управленска отчетност, риск мениджмънт (лихвен/валутен/ликвиден/оперативен и др.), трежъри и хеджинг, контролинг, нормативна база, осигуряване на финансиране, управление на кеша, IPO, одит процеси, база данни, дигитализация и др. Също така от изключително важно значение е финансовият директор да предоставя навременна и точна информация, за да бъдат взети адекватни и точни решения, да бъде гъвкав и в подкрепа на бизнеса и бизнес звената, и не на последно място, да подпомага тактически реализирането на стратегията на компанията, за да няма никакви сътресения.

    Какви нови изисквания към професията наложи пандемията и работата от разстояние?
    Бих могъл да добавя гъвкавост и добра адаптивност към променящата се бизнес среда. Трябва да бъдем в крак с новите технологии и техните възможности, тъй като това ще увеличи продуктивността, ефективността и ефикасността на финансовите и бизнес процеси.

    Как стигнахте до позицията финансов директор на Anakatech и какви са основните Ви отговорности?
    Смея да кажа с работа, усърдие, мотивация и любов към това, което правя. Основните ми отговорности като финансов директор (заедно с екипа ми) бих ги свел до няколко основни направления: управление на паричните потоци, бюджетиране, счетоводство, контролинг, разплащания, отчетност, управление на финансовите рискове, финансови одити, годишни/месечни приключвания, данъчно облагане, управление и контрол на разходите, комуникация с доставчици, планиране на разходите и приходите, изготвянето на различни стратегически и финансови анализи и др.     

    През изминалата година станахме свидетели на дигитализация и автоматизация на много процеси в компаниите. Промениха ли се и как финансовите процеси на Anakatech? Кои са най-амбициозните и иновативни проекти, по които работите в момента?
     В работата си постоянно се опитвам да автоматизирам и дигитализирам финансовите процеси, което е „cost-saving“ за компанията. Успяхме заедно с екипа във финансовия отдел да внедрим счетоводна система, която изцяло позволява дигитално съхранение на фактури и други разходооправдателни документи, чрез което се пести от принтиране и архивиране на купища хартия. Също така успяхме да изградим и автоматизираме ефективен финансов и управленски пакет от отчети, което доведе до навременно изготвяне на месечните резултати на компанията, намали драстично нивото на грешки в информацията, което за мен е от съществено значение за вземането на точни решения от страна на управителния борд. Постоянно работя в тази посока, участвал съм в обучения и форуми на Oracle, дори сега съм се насочил към търсене и внедряване на софтуер в сферата на reconciliation (равнение на балансите), което ще облекчи и подпомогне работата на един от ключовите ми екипи - Reconciliation and controlling team, който създадох в началото на 2020 година.

    Как се управляват успешно финанси във време на ковид криза? Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте и какви уроци научихте?
    Разумно, балансирано и чрез изграждане на стабилна организация вътре във финансовите отдели. За мен успешно предизвикателство беше, че в условията на пандемия (още в началото на 2020) успях да създам и изградя една цялостна финансова структура (с няколко подекипа като счетоводство, разплащания, контролинг) с добре работещи финансови вътрешни процеси, политики, правила на няколко региона в Европа. Тази структура успя и успява да подпомага бизнеса на компанията и е способна да посрещне организационно, тактически и методологически „нови вълни“ от бизнес. Един от уроците, които научих както в професионален, така и в личен план, е, че не трябва да се подценяват подобни форсмажорни обстоятелства като пандемията и за да се справим с подобна ситуация е необходима бърза адаптация, честа комуникация и гъвкавост спрямо новите условия на работа.

    Управлението на финансите върви ръка за ръка и с управлението на хора. Какви предизвикателства срещнахте с управлението на вашия екип от разстояние и какво се промени?
    За мен голямо предизвикателство беше да селектирам и сформирам екип/и с необходимите качества от разстояние в едно изключително трудно и непознато време като Covid-19. Промениха се стилът и типът на комуникация и работа с екипа, внедри се дигитална комуникация, но липсата на офис средата не ни попречи да си вършим нормално ежедневните задачи и да постигаме целите си. Важно, макар и онлайн, е да се правят регулярни срещи с екипа, да се обсъждат проблеми и да бъдем като едно цяло семейство. Организирането на различни екипни онлайн събития и онлайн инициативи също е от съществено значение.

    Как намирате баланс между работата и личния живот при работа от дома? Как си почивате?
    Воден от силната ми мотивация, енергия, любов към професията си, мога да кажа, че намирам сили да балансирам работата с личния ми живот и семейството. Едно от нещата, което ме зарежда, е през уикендите да пътуваме със семейството ми до различни места из страната. Обичам и да спортувам. Това също ме зарежда. Не харесвам застоял начин на живот.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Anakatech/Ай Ес Джи Би Джи ЕООД в JOBS.bg тук

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 6 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 7 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 8 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 11 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ