Мариела Христова, изпълнителен директор на компанията, пред Economy.bg
Мариела Христова, изпълнителен директор на Endava
Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Endava преминава през настоящата ситуация разказва Мариела Христова, изпълнителен директор на ИТ компанията.
Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
Еndava e международна компания за IT услуги, която повече от 20 години обслужва световни лидери от финансовия, застрахователния, телекомуникационния и медийния сектор, дистрибуторските мрежи и туризма. Разполага с мрежа от офиси в цял свят - Сeверна и Южна Америка, както и в цяла Европа и в момента има над 6000 служители. Спецификата на работата на компанията, а именно дигитализацията на различни бизнес отрасли, бе едно от големите ни предимства в ситуацията, което ни осигури едно почти неусетно адаптиране към новите условия на работа. От самото начало следим и развитието на целия бранш в страната и това как той бе афектиран в една или друга степен - от нуждата да се съкрати персонал, през спада или спирането на наемане на нови служители или намаляването на платен отпуск.
Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
За наша радост, стабилността на компанията и на нашите услуги позволи запазване и гарантиране спокойствието на всичките ни служители и техните работни места. В допълнение към това успяхме и да запазим всички придобивки за служителите в Endava - платен отпуск в пълен размер, вътрешен цикъл на повишения и много други.
Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
В момента на глобално ниво в Endava, продължаваме работа в режим на хоум офис, тъй като за нас няма по-важен фактор от здравето и безопасността на служителите и техните близки. Разбира се, следим и за развитието на бизнеса, и на нашите клиенти. Успяхме да направим прехода към хоум офис режима доста бързо, още в първите седмици на месец март, като това се случи за всички служители в София. Осигурихме необходимата организация, техника, информираност и подкрепа за всякакви въпроси или тревоги. Наред с това се прояви и изключителната адаптивност на колегите и това беше нашата формула за успех.
Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
За момента всички локации в глобален мащаб остават в препоръчителен режим на хоум офис, като следим ежедневно за ситуацията и адаптираме своите планове в динамика. Отворихме офиса в София при спазване на всички епидемични изисквания в страната и вземайки всички мерки за безопасност. Към днешна дата той е оперативен и с намален човекопоток, само за конкретни нужди.
Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
За нас като компания хоум офис действителността в изминалите месеци доведе до изключително обещаващи резултати и отзиви за нашата работа от страна на клиентите ни. В тази връзка, някои от екипите ни имат свободата да използват офисните пространства, ако проектът им го налага, но като цяло няма някакви по-специфични правила на работа от обичайно приетите.
Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността?
Резултатите на Endava вследствие на новия начин на работа са повече от обещаващи. Endava в София е сред ключовите развойни центрове на компанията и обърнахме предизвикателствата на ситуацията във възможност да разширим клиентските си проекти, както и да привлечем нови. Фактът, че успяхме да запазим всички свои служители и да не стопираме процеса си за подбор на нови кадри, са сред най-ясните показатели за това как се развиваме на местно ниво.
Какви са нагласите сред служителите липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат, или предпочитат да продължат да работят от дома си?
За момента служителите ни са споделили предимно позитивни отзиви за продължителния режим на хоум офис. Стремим се да следим и да взимаме предвид регулярно техните нужди, емоции и опазването на баланса между работа и личен живот. Като цяло ситуацията ни показа колко гъвкави може да бъдем, както и с какво офис средата има своите позитиви.
Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
В изминалите месеци много от процесите ни, които частично се случваха онлайн, преминаха изцяло в такъв формат. В това число са подборът на хора, който сега е изцяло онлайн - от първото интервю, до тренингите при започване на нови служители. Станаха практика дневните и седмични онлайн срещи между екипи и клиенти, обученията под формата на уебинари, тренинги за подобряване на благосъстоянието и кондицията, както и различни хоби инициативи.
Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
Едно от главните предизвикателства пред бизнеса в глобален мащаб е несигурността, която пандемията донесе след себе си и промяната в устоите на работните процеси, които бяха норматив в последните няколко десетилетия. Тъй като случващото се е без аналог в модерната история, все още вярвам е рано да се каже какви ще бъдат последиците и трайните промени за бизнеса, в това число и ИТ сектора. Предизвикателството бе и ще продължи да бъде балансирането между опазването на здравето и безопасността на служителите спрямо доставянето на услуги на клиентите без компромис в качеството. Към това можем да добавим и чисто глобалните икономически последствия, които тепърва се очаква да се проявят, както и начинът по който ще продължаваме успешно да привличаме нови служители и да ги интегрираме в работния режим, макар и в дистанционен формат.
Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
Устойчивостта се развива в динамична околна среда и изисква време и постоянна адаптивност. На фона на това успехът на бизнеса върви неизменно ръка за ръка със задоволството и добрите отношения със служитeлите.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори CLICO
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори StorPool Storage
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Данон Сердика
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори БНП Париба
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Теленор
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Bridgestone
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори ИКЕА
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кеш Кредит
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Mars
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Equinix
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес