петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6358 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale

    Момчил Михайлов, вицепрезидент и генерален мениджър на ИТ компанията за Европа, пред Economy.bg
    24 юли 2020, 10:34 a+ a- a

    Момчил Михайлов, вицепрезидент и генерален мениджър на AtScale за Европа

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как AtScale преминава през настоящата ситуация разказва Момчил Михайлов, вицепрезидент и генерален мениджър на ИТ компанията за Европа. 

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    Няма сектор, който да не е засегнат от пандемията. 

    Оказахме се във време и в ситуация, в които никой не беше подготвен как да реагира. И сега не знаем какво ни очаква, какво ще се случи и кога ще свърши. Единственият и може би най-продуктивният начин бизнесите да планират бъдещи стъпки е чрез анализ на данни. Колкото по-актуални, по-„свежи“ са данните, толкова по-реалистично и достоверно решение може да се вземе. Това помага както за ежедневните и краткосрочни решения, така и за дългосрочните бизнес планове. 

    Всички сме свидетели на невероятния мащаб на разрива във веригите за доставки на стоки по целия свят. Оказа се, че никой не знаеше къде и колко от стоките от първа необходимост ще липсват на потребителите. Точно там обаче е силата на AtScale. Нашият продукт се оказа решението в намиране на отговора къде какви стоки се търсят и съответно къде и при кой търговец/производител се намират тези стоки. Т.е. срещнахме отново търсенето и предлагането в момент на истинска криза. Тази криза се оказа, че освен здравна и хуманитарна, е и криза на данните. Така ние се включихме като посредник с нашия продукт и помогнахме да се намерят отговорите. 

    Растежът на бизнеса се забави, но нашият продукт помогна именно в анализите на данни, от които бизнесите имат нужда, за да оперират и да планират в тази ситуация. 

    Така че влиянието на настоящата ситуация за нашия бизнес беше позитивно. Ние се развихме и стъпихме стабилно в още един сектор –  здравеопазването. Успяхме да се включим активно и да подпомогнем безвъзмездно с анализ на данните медицинските и образователните заведения, като следихме и продължаваме да следим развитието на Covid-19 и да анализираме точките на разпространение. 

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Оптимизирахме разходите за наем на офис площи. На някои места затворихме офисите, защото дистанционната работа показа колко по-продуктивни могат да са екипите, когато работят от вкъщи. Отново се доказа това, което добрите мениджъри винаги са знаели –  най-ценният ресурс са хората. Така че ние оптимизирахме разходите от офис площи, част от разходите за доставчици, коригирахме бюджетите за маркетинг и реклама, но не съкратихме хора. Дори напротив – в режим „хоум офис“ разширихме екипа в София и в момента хората ни тук са с 50% повече, отколкото в началото на 2020 г.

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим „хоум офис”? Кога и как се случи това?
    Всичките ни офиси бяха затворени още в средата на март. 100% от екипите ни в цял свят в момента работят от домовете си. Става дума за хората ни в Калифорния и в Бостън в САЩ, в Азия и в Австралия, както и в София. Повече от една трета от всички служители на AtScale вече са базирани в София.

    Доказа се, че когато имаш дистрибуционна мрежа като нас, ти де факто си дистанционен.

    Стъпката да минеш от това до „хоум офис” е много малка. Ние имахме изградена инфраструктура и просто хората ни си взеха компютрите и започнаха да работят от вкъщи. Колкото и абсурдно да звучи за някои сектори, мога да кажа, че в нашия случай качеството на живот на нашите служители се подобри. Не губят време в придвижване в трафика, прекарват повече време със семействата си, екипите се сплотиха още повече и продуктивността им се увеличи. Ако някой ми беше казал това преди година, едва ли щях да повярвам, но днес това е факт. 

    Как се/ще е случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    Някои от офисите ни затворихме завинаги. Там хората ни ще продължат да работят дистанционно. На места офисите си стоят – тези в София и в Бостън, но се ползват само за срещи и за обучения. В тези случаи имаме строги правила как да спазваме всички хигиенни мерки и препоръки за социална дистанция. Към настоящия момент не бих могъл да прогнозирам кога екипите в София и в Бостън биха се завърнали в офисите. В този момент най-важен приоритет за нас остава здравето на нашите колеги. Излагането им на ненужен риск е безотговорно и егоистично. Освен това нищо не налага връщането на екипите в офисите. Съзнавам, че това не е приложимо за всички сектори, но за нашия бранш е напълно допустимо.

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за „хоум офис”?
    Не, не се наложи да въвеждаме нови правила. Настоящата ситуация беше катализатор и ни помогна да осъзнаем ползата за служителите си от работата вкъщи и за увеличението на продуктивността. Моите прогнози са, че все повече сектори ще започнат да използват офис площите по различен начин. Необходимостта от офис за някои сектори ще отпадне изцяло. Ползите за компаниите и за служителите от това са огромни – намаляване на разходите за наеми и други консумативи, оптимизация на времето и разходите за придвижване, подобряване на екипността и комуникацията. Вече се убедихме, че нищо не налага да сме в офиси 5 дни в седмицата. Бъдещето е в малките модулни помещения, в „офиси за ден” за провеждане на срещи, особено в скъпите големи градове, където е ситуирана по-голяма част от софтуерната индустрия.

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Новият начин на работа се отразява изключително позитивно на продуктивността! Всеки екип има задачи на двуседмични периоди. Такъв беше подходът ни на работа и преди COVID-19. Хората оценяват усещането за свобода и възможността за развитие, когато работят в стартъп компания и това акумулира мотивацията им. Да работиш в стартъп е като да пътуваш с ракета – всичко се случва много бързо, процеси, които в други сектори се случват последователно, при нас текат паралелно. Разбира се, предизвикателството е, че трябва да си отлично фокусиран и да имаш много ясна цел. Именно така работи нашият екип и това елиминира нуждата да контролираме непрекъснато кой, кога, какво и как прави. На финала най-важното е да предоставяме иновативни решения на нашите клиенти и то качествено. Точно с тези задачи екипът ни се справя отлично. Работата от вкъщи позволи на колегите да преценяват и да разпределят сами времето си между работата и семейните си задължения. Все пак и децата ни са у дома, а това прави задачата ни още по-трудна. Не бива нито за ден да забравяме, че в новите условия на работа и обучение децата ни имат нужда от още повече внимание и любов.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    Новата ситуация ни доказа, че вече не става дума само за това какво искаме, какви са желанията ни в момента. Разбира се, понякога е предизвикателство да си у дома рамо до рамо с деца, партньор, домашни любимци и шумни съседи. Всеки има нужда от лично време и пространство, тишина за онлайн срещи. Безопасността ни и здравето ни обаче зависят от това да си останем вкъщи. Усещането, че тази ситуация ще отмине все едно не е била и скоро всички ще се върнем в офиса, според мен е утопия. COVID-19 ни доказа, че е време за глобална промяна в начина на работа. Няма нужда да се пилеят огромни ресурси за наемане/закупуване на офис площи. Всички мразим задръстванията, търсенето на паркоместа, претъпкания градски транспорт, липсата на време за семейство, за спорт, за хоби и др. Тази ситуация показа, че балансът е възможен. Може би има хора, които имат нужда да работят заедно, да обсъдят нови идеи и по този начин да се стимулира работния процес, но идеята за работа в офис от 9 до 17 ч. ще последва съдбата на динозаврите. Живеем в нова реалност. Някои сектори усещат това по-отчетливо, други не толкова, но в света нищо в офисния живот вече няма да е същото. Ползите доминират над негативите в корпоративен и в личен план.

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Нововъведеният са, че мениджърите започнахме да се събираме в централния офис, за да може всички екипи от целия свят да имат връзка с нас. По този начин сплотяваме екипа, проследяваме процеса на работа и обменяме идеи. 

    Всеки месец имаме игри с въпроси, онлайн състезания по фитнес и групови тренировки. Хората имат нужда от интеракция и визуален контакт. Последното е очевидно лимитирано, но не значи, че не трябва да опитваме да го компенсираме. Всеки мениджър трябва да се грижи за хората си. Има хора, които са самотни и не могат да виждат близките си в тази извънредна ситуация, затова трябва да бъдем до тях и да положим допълнителни усилия за екипите и екипната работа.

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Това, което чувам редовно от колегите, е колко е трудно провеждането на интервютата за работа онлайн. Липсата на възможност да погледнеш някого в очите, да му стиснеш ръката и да го усетиш като човек, като енергия, не може да бъде заменена с никаква технология. За почти всичко друго имаме решение.

    Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
    За съжаление ние сме само в началото на уроците, които усвояваме. Трудно е да достигнеш до някакви житейски заключения и уроци за 120 дни. COVID ще ни учи поколения напред. Това е нещо, което се случва веднъж на 100 и повече години и не е за подценяване. В момента ние догонваме ситуацията, все още действаме реактивно, а не проактивно. Така че имаме да учим много.

    Това, което за мен беше най-приятната изненада и наистина не го очаквах, е как COVID сплоти екипите във всички наши офиси, как бързо и ефикасно се промени начинът на работа.

    Това няма да е възможно във всеки бранш или бизнес, но би трябвало да е приложимо на много места. Как да реагираме в такива ситуации и как да постигаме баланс в бизнеса и личния живот ще е един от важните въпроси, породени от COVID.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на AtScale в JOBS.bg тук

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 минути
    IWG продължава да разширява присъствието си у нас
    Доставчикът на гъвкави работни пространства откри няколко нови локации в Пловдив
    преди 31 минути
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 2 часа
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 2 часа
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 2 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS