Милена Стойчева, Изпълнителен директор на Junior Achievement Bulgaria
„Мениджър за един ден” е сред най-популярните инициативи на „Джуниър Ачийвмънт България”. Тя се провежда ежегодно в над 100 държави по целия свят. В нея винаги се включват както висши държавни управници, така и утвърдени мениджъри от всички сфери на бизнеса и обществения живот. Инициативата е предназначена за ученици от края на гимназиалния курс и за студенти от първите години на университета - 16-23 годишни.
Тази година ще се проведе 15-то юбилейно издание на „Мениджър за един ден”. На 17 ноември ученици и студенти в цялата страна ще имат възможност да се потопят в реалния живот на различни институции и компании и да усетят какво е да си част от екипа им.
Повече инициативата разказва Милена Стойчева, Изпълнителен директор на Junior Achievement Bulgaria.
Откога се провежда инициативата „Мениджър за един ден” и каква е целта й?
Г-жо Стойчева, откога се провежда инициативата „Мениджър за един ден”? Тази година сме тийнейджъри. Ставаме на 15 години, откакто провеждаме тази инициатива. Тя се превърна донякъде в марката на „Джуниър Ачийвмънт” и аз смятам, че това не е случайно. Когато стартирахме, идеята беше да покажем новите възможности на младите хора. Може би беше един от първите случаи, когато официално и открито бизнесът започна да показва практиките си на работа. По какъв начин се управляват компаниите и какво всъщност правят хората, когато работят в една компания. Ние неслучайно избрахме думата „мениджъри“, защото искаме по време на инициативата да бъдат извлечени и да бъдат изградени качества, които са свързани с вземане на решения. Тези решения, могат да бъдат определящи за целия живот на ученика или студента. Затова нарекохме инициативата „Мениджър за един ден”, която представлява по своето същество кариерна и професионална ориентация за младите хора.
Колко компании са се включили за тези години и колко млади хора са преминали през инициативата? Това е нещо, с което смело мога да кажа, че се гордеем. През тези години в инициативата са участвали над 15 000 ученици и студенти. Ако си представите, това си е почти едно поколение ученици за година. А във времето в тях се изгражда съзнание и качества, които подпомагат процеса по навлизане в бизнес средата и икономическия живот на страната. В инициативата са участвали и над 2000 компании и институции, което също е изключително важно и показателно, че има тенденция на утвърждаване на тази практика и на отваряне на бизнеса и институциите към подобен тип ориентация на младите хора.
Колко ученици и студенти са преминали през „Мениджър за един ден” през годините и кои са най-активните компании?
Компании от кои сектори са най-активни и имат желание да отворят вратите си? Компаниите, които бяха най-активни в началото и аз разглеждам в перспектива тенденцията, е, че бяха компании, които са международни и имат утвърдени практики на социална отговорност. Секторите, които бяха доста активни и продължават да са активни, са от информационните технологии, дигитализацията. Голяма част от нашите партньори са финансови институции. Има компании, които са от сектора на бързооборотните стоки, услугите. Но като цяло международни компании бяха и продължават да са тези, които приветстват това, което правим, защото изграждането на добър човешки екип и потенциал в една компания, е наистина от стратегически важно значение за позиционирането на тази компания и за бъдещето и на пазара. Не само на местния, но и на чуждия пазар.
В последните години увеличава ли се интересът от страна на компаниите? И започват ли българските компании да подкрепят повече подобен тип инициативи, защото наистина сме свикнали в такива кампании да виждаме най-вече международни брандове? Да, и ние се радваме, защото има и чисто български компании, които се включват. Тук особено искам да подчертая значението на местните общини, институции и власти, които наистина разпознават в тази инициатива възможност да развият икономическия потенциал, както и собствения си потенциал, през сътрудничество с образованието.
Местните институции ги насърчават? Насърчават местния бизнес и се включват обикновено компании, които имат някаква практика в работата си с нас или са ангажирани в процеса на подкрепа на бизнес образованието, на предприемачеството. На този нов начин на работа с младите хора и активния ангажимент на бизнеса спрямо образованието.
Как младите хора избират в компании и какъв е процесът на селекция?
Младите хора сами ли избират компаниите и какъв е процесът, защото предполагам, има много желаещи например да бъдат президент на България, макар и само за един ден. Естествено, някои от тези позиции са силно желани поради факта, че до тях може да бъде достигнато много трудно. Там всеки един от кандидатите трябва да прояви истински лидерски качества, познание, ангажимент и целенасоченост, за да постигне тази позиция. Процесът е на няколко етапа. В него има и една съдържателна част, която е много важна. Тя е свързана с това учениците и студентите да бъдат подготвени при представянето си пред компаниите, защото процесът не е просто попълване на справка в базата данни в платформата. Там трябва да избереш, поне доколкото си ориентиран, областите си на интерес, да избереш типа дейност, които би желал да практикуваш.
Когато разглеждахме резултатите от предишни години, установихме, че има нужда от малко повече допълнителна информация - за избора на професии, на позиции, както и за избора на компании, към които младите хора да се ориентират. Затова тази година имаме нововъведения в процеса. Първо се регистрират компаниите на платформата, като посочват конкретни позиции и възможности, където да се проведе съответното участие и после младите хора се регистрират. В процеса на регистрация те имат възможност да научат, да проведат тестове, които да определят техните потенциални добри страни, интерес за бъдещо развитие, да направят и видят консултация с кариерен консултант, видео материали и подобен тип ресурси, които да ги ориентират към най-успешната позиция за този ден.
Всичко това те правят преди да изберат позиция? Да, преди да изберат позицията и впоследствие, след реализацията могат да дадат обратна връзка. Съответно от другата страна компаниите трябва да проявят активност и отговорност какво ще осигурят като възможност на своите мениджъри за този ден. Впоследствие, при провеждане на деня и гостуването в различните програми и проекти, в които се включват младите хора, могат да продължат този вид ориентация или професионална изява и по желание на компанията или институцията домакин, да превърнат това в кратък стаж или лятна практика, в зависимост от това какви са възможностите на институцията домакин и кандидата.
Колко от младите хора продължават реализацията си в бъдеще в подобна сфера?
Имате ли данни за тези години, които провеждате инициативата, колко от младите хора, които са се включили, след това продължават своята кариера в същата област? За съжаление в България не може да се прави подобна статистика поради защитата на личните данни. Ние можем да получим обратна връзка след 1 или 2 години, от онези младежи, които решат сами да споделят това. Или от съответните компании домакини. Но самият факт, че тази програма е толкова популярна, желана и търсена, вече показва, че това е наистина преживяване, което е много пряко отговорно и свързано с вземането на решение за бъдещето на всеки един. Компаниите, които подкрепят тази програма, с всяка година нарастват, което също е доказателство, че те намират потенциални решения за човешкия си капитал в компанията. И че имат, в хубавия смисъл на думата, полза от това да подпомагат кариерната и професионална ориентация на младите хора, защото по този начин напипват пулса и усещат чрез живите хора накъде трябва да ориентират своята политика за развитие на човешките ресурси. Имаме доста примери, може би със сигурност поне 10% от участниците, които са си намерили работа в резултат на тази инициатива и са заели позиции много бързо на мениджъри в компаниите, в които са работили. Един от истински добрите примери е компания, която е дългогодишен партньор - НРЕ. Тя има достатъчно добри практики, дори хора, които са стартирали по този начин, и днес са на мениджърски позиции. Те неслучайно избират да се включват, защото са видели полезността както за тях като компания, така и за участниците от страна на ученици и студенти. Имаме и примери на млади хора, които в резултат на участието си в тази инициатива са видели, че трябва да правят нещо друго. Което е безкрайно полезно. Защото тези решения, особено в днешно време, трябва да се вземат на един етап от образованието, когато сме все още доста млади и незрели или зелени. Решението какво искаме да правим, имайки предвид и динамиката на ежедневието и глобализацията, се измества все по-надолу във възрастта.
Предвиждате ли освен самата инициативата „Мениджър за един ден”, да организирате и други съпътстващи събития? Ние постоянно осъвременяваме формата. Тази година към „Мениджър за един ден” провеждаме за първи път MFD Talks - кратки разговори в рамките на 4-5 часа, на 7 ноември, където HR мениджъри ще споделят с младежи съвети за професионална реализация. Преди презентациите правим отново за първи път в рамките на час и Speed consulting – 15 минутни сесии с HR експерти по въпроси, свързани с личното и професионално израстване на младежите. На тези разговори има възможност и за индивидуализирани интервюта с отделни компании в подготовка за бъдещето участие в инициативата „Мениджър за един ден” или бъдещи стажове.
Какво най-силно впечатлява младежите по време на първия им досег с реалния бизнес?
За голяма част от младите хора предполагам, че инициативата е първи досег с реалния бизнес изобщо. Какво ги впечатлява? Какво им е най-интересно от този ден? Може би онова, което ги впечатлява най-много, което между впрочем впечатлява и техните мениджъри домакини, е човешкият елемент на определен вид професия. Също ги впечатлява и това, че трябва да притежаваш качества отвъд конкретна, тясно специализирана сфера. Качествата, които са т.нар. „меки умения”. Те са задължителни почти за всяка една професия и работа, която биха могли да изберат. И не защото ние имаме като една от основните си мисии да развиваме предприемачеството, но ако мога да изразя това, което наистина се налага като тенденция, е всеки един от мениджърите да бъде предприемчив. Да носи отговорност за решенията, които взема. Да търси възможностите и да поема риск. И най-вече да работи в екип. Може би е това, което откриват. От една страна има мениджъри - лидери, от друга страна те много разчитат на екипите.
Със сигурност е много различно във всяка институция и компания, но как протича този ден типично? Доколко са въвлечени в самия процес на работа, защото понякога младите хора считат, че в стажовете и подобен тип инициативите не вършат истинска работа? Успяват ли да се влеят в живота на компанията? Това наистина много зависи от компанията и от институцията. И там, където това участие е истинско и е прието с цялата му отговорност и значение от компанията, резултатът е невероятен. Това са и местата, които са предпочитани от младите хора. Както казах, имаме и „Президент за един ден” и това се случи благодарение на участието на този президент в това събитие. По подобен начин г-жа Фандъкова е много дългогодишен партньор и тя участва истински. По подобен начин и голяма част от компаниите, които са в нашия борд, които са силно убедени, че тази практика, носи много голяма добавена стойност както за участниците, така и за тях. Това са местата, които са избирани и където нещата се случват. И те продължават да черпят от добрите последствия от това.
Можем ли да кажем, че тази година очаквате повече компании и повече участници? Да, аз съм оптимист и съм сигурна. Независимо, че периодът е малко труден, тъй като съвпада с избори. Аз съм сигурна, че смелите, отговорни компании, които имат визия и знаят какво искат да направят за бъдещето си тук, ще изберат да се включат.
България вече е сред държавите в ЕС с най-облекчени правила за задължителен финансов одит – Пламен Донев, член на УС на Института на дипломираните експерт-счетоводители в България