сряда, 09 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6157 прочитания

    Как ще се промени ролята на ИТ мениджърите в бъдеще?

    Вижте какво сподели пред Economy.bg Фред Маги, консултант към международната изследователска компания IDC
    02 януари 2014, 08:25 a+ a- a

    От 2012 Фред Маги е консултант към изследователска компания IDC. Маги е и президент на консултантската компания Equal 5, която помага на фирмите да изградят стратегии в период на трансформации като сливане и придобиване. Той има и над 8-годишен опит като вицепрезидент и анализатор в изследователска компания Gartner.

    В началото на декември IDC публикува доклад, озаглавен Market Predictions for 2014: CIO Agenda. Той съдържа 10 прогнози за развитието на ИТ индустрията през следващите години, които ще променят ролята на ИТ директорите.
    Като един от авторите на доклада потърсихме Фред Маги, за да разкаже повече за новите тенденции, които ще окажат влияние върху ИТ сектора и в частност върху CIO-тата.

    Г-н Маги, как ролята на ИТ директорите ще се промени през 2014?
    Няма един тип CIO. Ролите варират в зависимост от:
    • региона
    • индустрията
    • размера на компанията
    • начина, по който компанията използва ИТ
    • визията и стратегията на ръководството на компанията
    • състоянието на компанията – дали е била придобита скоро, или дали е привлякла наскоро нов мениджърски екип, за да трансформира бизнеса.
    • личните отношения между CIO и CEO

    Според IDC с появата на бизнес решения, базирани на т.нар. „трета платформа” (комбинация от мобилни и „облачни” технологии, социални мрежи и big data), ролята на ИТ директорите се променя в краткосрочен план от управление на технологиите в управление на услугите. Тези нови отношения ще изискват CIO-то да подпомага осъществяването на бизнес иновации, анализа на данни и дигиталното „присъствие” на компанията.

    Вижте 10-те прогнози на IDC:
    1. През следващите 2 години над 70% от CIO-тата ще променят ролята си от директно управление на информационните технологии към партньорство в сферата на иновациите.
    2. До 2017 само 40% от CIO-тата ще успеят да подпомагат бизнеса с решения от big data и анализа на данни.
    3. 70% от CIO-тата ще повишат готовността на компаниите си при изпълнението на рискови проекти чрез внедряване на „облачни” технологии. 
    4. Към 2017 60% от CIO-тата ще прилагат мобилни технологии в бизнеса на компаниите си с цел да осигурят гъвкава инфраструктура.
    5. До 2015 заради демографската промяна основните ИТ потребители ще бъдат млади и мобилни хора, което ще наложи 80% от CIO-тата да развиват решения, ориентирани към крайните потребители, както и да интегрират социалните мрежи. 
    6. Към 2015 развитието на „третата платформа” ще накара 60% от CIO-тата да използват по-активно т.нар. “корпоративна архитектура” (enterprise architecture), но само 40% ще успеят да го направят. 
    7. Към 2015 60% от бюджетите на CIO-тата за ИТ сигурност ще са с 30-40% по-малки от нужните за ефективна защита от заплахи. 
    8. Към 2017 60% от CIO-тата ще са принудени да фокусират ИТ бюджетите върху иновации. 
    9. Към 2016 80% от ИТ бюджетите ще са за интеграция на ИТ и бизнес услуги.
    10. Към 2018 въвеждането на решения, базирани на „третата платформа”, ще промени 90% от ролите на ИТ специалистите.

    Кои тенденции ще окажат най-голямо влияние за тази промяна?
    Със засилващата се тенденция маркетинг и финансови директори да ползват част от ИТ бюджета за аналитичен софтуер, на ИТ директорите ще им се наложи да работят по-директно с тези звена за доставянето на тези услуги. Постепенната автоматизация на рутинни ИТ също задачи променя ролята на ИТ директорите.

    Какви умения ще са нужни на ИТ директорите, за да се адаптират по-добре към новите си роли?
    Първо, необходимо е по-добро разбиране на бизнес стратегията – по-конкретно как бизнесът планира да използва информацията като конкурентно средство и каква е визията му да се използва разпръсната мобилна работна сила, разчитаща на базирани в „облака” приложения. Много от CIO-тата споделиха пред IDC, че се надяват да няколко години да поемат ролята на директори по иновациите (Chief Innovation Officer) в компаниите. CIO-то, който иска да се развива в тази посока, трябва да познава необходимите инструменти и процеси, за да предложи иновационни услуги – анализ на данни, комуникации, генериране на идеи и др. Последно, CIO-то като мениджър услуги трябва да придобие умения в развитието на организационна структура, която е по-малко командно-контролно ориентирана, а е гъвкава и разчита повече на координирането на постоянно променящия се набор от вътрешни, аутсорснати, консултиращи или базирани при търговеца специалисти.

    Успяват ли ИТ мениджърите да са адекватни на скоростта на развитие на технологиите?
    Някои – да, други – не. За мен това е по-скоро въпрос на бизнес по „дарвиновски”. По същия начин можем да попитаме справят ли се бизнес мениджърите. Колко индустрии останаха извън пазара заради дигитализирането на основните продукти и услуги, които предлагат. Настоящите „победители” (Google, Amazon, Tata Group, Flextronics) успяха на гърба на други по-бавно ориентиращи се компании. Това е конкуренция тип „бозайници срещу динозаври” – побеждават най-пъргавите или поне в краткосрочен план за индустриите, които са най-засегнати. Някои (като тежката индустрия) няма да бъдат засегнати толкова силно.

    Как новите роли на ИТ мениджърите ще се отразят на бизнеса?
    Всяко действие има противодействие. Ако CIO-то възприеме нова роля, трябва да има съответстваща готовност от страна на част от компанията да приеме и да се адаптира към тази промяна.

    Как новият ИТ отдел ще трябва да работи с останалите отдели в компанията?
    ИТ отделът се разглеждаше като звено, което осъществява набор от „функции” – управление на данни, управление на мрежи и др. Това се променя и ИТ отделът все повече се превръща в стратегически партньор. До голяма степен това е така, защото функциите на ИТ отдела вече се предлагат навсякъде (глобално) или защото ИТ компонентът е интегриран в бизнес решението, предлагано от търговеца.
    IDC счита, че ИТ лидерите ще са в постоянни преговори с бизнеса относно това, от какви услуги той има нужда и кой е най-добрият начин за доставянето им.

    С колко очаквате да се увеличат разходите за ИТ?
    IDC прогнозира умерен ръст на разходите за ИТ през следващите 3-4 години (около 4-5% годишно). Това число отразява факта, че разходите за т.нар. „трета платформа” растат доста по-бързо, а разходите за т.нар. „втора платформа” са константни.

    Как ще изглежда ролята на ИТ директорите след 5 години?
    Трудно е да се каже. Има различни виждания. Някои считат, че ролята на ИТ директорите се променя в посока разбиране на информацията и анализ на данни с цел подпомагане вземането на управленски решения. Други виждат ролята на ИТ директорите в по-голяма или по-малка степен като днешната – като мениджър на сигурността. Истината ще зависи от няколко фактора, които посочих в началото – индустрии, тип лидерство и т.н.
    Като цяло IDC счита, че традиционната роля на CIO-то ще трябва да се промени, за да следва нуждите на бизнеса от ИТ. С поемането на повече отговорност за управлението на информация (закупуване на аналитични и big data решения например), с изграждането на бизнес архитектура, която разчита на мобилни технологии и социални мрежи и с възприемането на концепцията cloudsourcing от страна на бизнес лидерите, ИТ директорите ще трябва да ги последват. В новата си роля ИТ директорите ще трябва да гарантират, че новата бизнес инфраструктура работи и че бизнесът продължава да разчита на CIO-то за ИТ иновации (а не на външен източник). Последната роля ще бъде най-критична и ще зависи от личните качества и квалификации на CIO-то.
    Както много бизнеси през последните 15 години не успяха да се адаптират към дигитализирането на икономиката, така и някои ИТ мениджъри вероятно ще се провалят. Тези, които успеят, ще бъдат различен тип CIO-та.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 31 минути
    300 млн. лева ще достигне инвестицията на Зиес Юръп у нас
    През 2025 предстои разширяване на производството на китайската компания за части за електромобили в Пловдив
    преди 3 часа
    Adobe предлага безплатно приложение за принос към AI съдържание
    То ще позволи на създателите на снимки и видеоклипове да прикрепят идентификационни данни за съдържание към работата си
    преди 3 часа
    OMV Petrom започва да доставя природен газ до индустриалните потребители в България
    Румънската компания разширява дейността си по доставка на природен газ у нас
    преди 4 часа
    SWIFT ще тества на живо трансакции на токенизирани активи и цифрови валути през 2025 г.
    Досега глобалната банкова мрежа за съобщения е участвала в изпитания на цифрови пари и токенизирани активи