сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1598 прочитания

    Ученици създадоха метод за преобразуване на фасове в активен въглен

    Повече за идеята, реализацията и полезността на проекта научете от Green Filters, учебната компания, която спечели първо място в програмата „Изгряващи звезди“ 2024 на JA – България
    15 август 2024, 11:49 a+ a- a

    Екипът на Green Filters и техният учител Деян Дойков с голямата награда от конкурса за учебни компании на JA – България „Изгряващи звезди“ (Снимки: Economy.bg)

    Green Filters е учебна компания, в чиито екип са: Михаил Джурков (лидер), Яна Любенова (финанси) и Александра Сивова (проучване). Всички те са единадесетокласници в ЧЕГ „Проф. Иван Апостолов“ – София с учител Деян Дойков.
    Green Filters има за цел намаляване на цигарените отпадъци, които са значителен източник на замърсяване заради пластмасата в техните филтри. Те се натрупват в почвата и водата, представлявайки сериозна заплаха за водния живот, екосистемите и човешкото здраве. Green Filters предлага решението да превръщат тези фасове в активен въглен, който има много приложения като почистване на вода и въздух. Това става с помощта на сярна киселина и фурфурол, които полимеризират пластмасата във филтрите. Екипът завоюва първото място в тазгодишното издание на конкурса за учебни компании на JA – България „Изгряващи звезди“.

    Ето какво разказа екипът за идеята и реализацията ѝ пред Economy.bg:


    Как се роди идеята за Вашия продукт?
    Михаил Джурков: България е страната с най-много пушачи в Европа. Всеки път, когато се разхождаме по улиците, виждаме безброй фасове на земята. Това е проблем, който ни афектира всеки ден, и бяхме убедени, че трябва да направим нещо по този въпрос, започвайки от България. Разбрахме, че е възможно да ги превърнем в активен въглен, който се използва за пречиствателни цели, но не знаехме как точно да постигнем това. Работихме с учени от БАН, които ни даваха насоки. След няколко неуспешни опита намерихме начин чрез химически процес, който не включва допълнително замърсяване, да стигнем до решение.

    На какъв етап реализация сте?
    Александра Сивова: През януари 2024 година започнахме нашата реализация на продукта. След консултация с учителя ни по химия се насочихме към БАН – Института по органична химия. Там направихме няколко експеримента, за да видим дали процесът ще стане. Успяхме да получим активен въглен с помощта на сярна киселина и фурфурол. Следваща стъпка беше да направим проверки за качеството на активния въглен. С помощта на инструменти от лабораторията разбрахме, че можем да почистим замърсена вода почти до 100%. През тази година направихме много. Имаме работещ продукт, партньори и клиенти. Също така имаме и кампания за събиране на фасове. Сега започваме нашето производство.

    Green Filters по време на изложението на финала на конкурса „Изгряващи звезди“ 2024 на JA в Бургас

    Колко време отне разработката на прототипа?
    Александра Сивова: Разработката на процеса отне около един месец. За наш късмет, имахме съдействие от Института по органична химия – БАН. С тяхна помощ направихме няколко експеримента. Първоначално се опитахме да нагреем фасовете до 900°C, за да се получи активен въглен. Това беше неуспешно. След това решихме да направим процеса по химичен път.

    Кои са най-големите предизвикателства?
    Михаил Джурков: Едно от главните предизвикателства беше да намерим начин да превърнем цигарите в активен въглен. Бяхме притеснени дали изобщо ще се получи след първите неуспешни опити, но не спряхме да опитваме, докато не стигнахме до желания резултат. В този момент беше по-лесно да се откажем и да потърсим друга идея, но преодоляхме колебанието и намерихме решение. Предизвикателство беше и комуникацията с партньори, компании и учени от БАН при разработване и осъществяване на проекта.

    Какви умения развихте по време на програмата?
    Михаил Джурков: По време на програмата започнахме да говорим пред все по-голяма и по-голяма публика – от десетки до стотици хора. Първоначално беше леко стресиращо поради голямата разлика в сравнение с презентациите в училище, разликата в обстановката и броя на хората. След всички тези презентации мисля, че сме стигнали до ниво, на което няма значение пред колко хора презентираме. Придобихме увереност и сме преодолели притеснението от каквато и да е сцена. Благодарение на прякото участие в интервюта по различни медии успяхме да развием нашите комуникационни и презентационни умения. Работата в екип ни помогна да разпределяме задачите, спазвайки своята роля в екипа, изслушвайки и приемайки мненията и съветите на другите.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как ги спечелихте?
    Яна Любенова: Първите ни клиенти бяха оранжерия „Долна Диканя“ и изба „Камея“. И двете компании се нуждаеха от начин да пречистват замърсени води от техните процеси. Свързахме се с тях и се срещнахме. Веднага след това те ни подкрепиха поради няколко причини. Ние продаваме активен въглен, който почиства замърсени води почти до 100%, като не използваме природни ресурси. Предлагаме нашия продукт на конкурентна цена и предоставяме позитивен ESG на нашите клиенти.

    Какви са следващите стъпки пред Вас?
    Михаил Джурков: Целта на нашия проект е да направим рециклирането на фасовете и тяхното изхвърляне на правилните места колкото се може по-лесно за хората чрез нашите кошчета, които ще поставим на места с подходяща информация колко вредно е да се изхвърлят на земята, където отделят вредни химикали и микропластинки в природата. България е една от държавите с най-голям процент малолетни пушачи (32%). Имаме за цел да помогнем и да образоваме децата и хората за вредните ефекти на цигарите и защо те не трябва да бъдат изхвърляни на улицата и най-вече да не бъдат пушени. Партнирахме си и с „Фикосота“ – най-голямата компания за производство на хигиенични материали за еднократна употреба, защото можем да приложим нашия метод и за рециклиране на хигиенични продукти в активен въглен, използван за индустриални цели.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 14 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 17 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 18 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията