сряда, 11 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11701 прочитания

    Какво мотивира поколението Z на работното място?

    Вижте какво споделя Цветослав Йотов, HR мениджър в „Арома“ АД пред Economy.bg
    01 юли 2024, 11:09 a+ a- a

    Цветослав Йотов – Mениджър „Човешки ресурси“ в „Арома“ АД, има над 20-годишен опит в управлението на човешките ресурси в различни организационни култури. Работил е активно по структуриране, планиране, психодиагностика, подбор, реподбор, адаптация и оценка за над 80 длъжности. Свързахме се с него, за да ни разкаже повече за разликите и добрите практики при работа с представители на поколението Z. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:

    Цветослав Йотов, мениджър „Човешки ресурси“, „Арома“ АД. Снимка: личен архив.

    По Ваши впечатления какво прави привлекателно едно работно място в очите на поколението Z?
    С благодарност за откритата комуникация към смелите, честни и амбициозни млади хора от генерацията Z, с които имам удоволствието да работя, ще споделя обобщени резултати от това, което те споделят, като фактори за привлекателно работно място. Очакванията им са свързани основно с наличието в компанията на: - гъвкавост в работното време и възможности за хибриден модел на работа; - силен мениджмънт, който ги води, разбира, оценява и развива; - регулярна обратна връзка за работното представяне, обвързана с финансово стимулиране; - прозрачност, открита, ясна и честна комуникация; - възможности за изява и развитие; - възможности за обучение и повишаване на квалификацията; - използване на нови технологии в компанията; - възможности за забавления, социализация и разтоварване на стреса с кътове за игра, спорт и почивка, тиймбилдинг събития; - зачитане на лично пространство и време; - игровизация на процеси /обучения, оперативки, обсъждания/.

    Как преценявате значението на работодателската марка при привличането на младите хора?
    Това поколение се влияе от дигиталното присъствие на работодателската марка в интернет, социални мрежи и реклами. Младите хора са склонни да се доверяват и на препоръки от референтна група, приятели, познати, които представят даден работодател като „много яко място“. За тях е важно да работят за компания победител, да се идентифицират с успеха и лидерството.

    Отчитате ли разлика в техните критерии, или в степенуването им по важност в сравнение с представители на другите поколения?
    Трудно ми е да приоритизирам, но можем да разгледаме някои аспекти между поколенията Х и Z. Ако се върнем към моделa за успех на моето поколение Х, можем да го формулираме като „Образованието е гаранция за успех и колкото по-качествено е образованието, толкова по-сигурен е успехът“. Днес трябва да отбележим, че този модел вече не е валиден и това се признава и от Х, и от Z поколението. Хората Z осъзнават ученето като непрекъснато пътуване /а не просто етап от живота/ и като такова преживяване според тях то трябва да бъде интересно и приятно. За поколението Х беше важно да завършим средно или висше образование, докато поколението Z е с предпочитание към частното образование. Относно семейството при периода Х се държеше на традиционната семейна форма с две деца, а поколението Z се чувстват добре в отворени връзки и не говорят за деца. Родените преди 50 – 60 г. работят със стремеж за кариера и предпочитат работа в офис среда, търсят свобода и динамика в работата, както и добро заплащане. За родените след 1997 г. е интересно да работят в стартъп компании или през интернет, дистанционна форма, да имат свобода и независимост и да намират развитие и смисъл в работата. Моето поколение се е формирало с нагласа да пътува веднъж-два пъти годишно, а младите хора са с охотна нагласа да пътуват постоянно.

    Типично какви са техните очаквания за баланс между служебния и личния живот?
    Личният живот за тях е с ясно заявен приоритет, той е неприкосновена крепост, пази се ревностно и се споделя с малцина избрани.

    Намирате ли очакванията им за заплащане за реалистични?
    Какво значи реалистични? Нивата на заплати се определят от пазара, ако той е изкривен по някакви причини, то се срещат и илюзии и разминавания с действителността. Очакванията, които срещам през последните години, в повечето случаи по мое мнение са силно преувеличени и неоснователни. Младите хора често обосновават финансовите си претенции спрямо стандарта на живот, който си проектират, и обезпечаването на разходите, свързани с него. Смело заявяват желания за нива на основание „аз имам висше образование, нямам опит, но бързо се уча и всичко ми се отдава лесно“. Често кандидатите за работа показват на интервю силен интерес към размера на възнаграждението за позицията и слаб такъв към това в какво се състои конкретната трудова дейност.

    Има ли неща, с които по Ваши впечатления те не правят компромис?
    Младите хора не могат да си представят живота без интернет, рутината ги отегчава бързо, алергични са към грубо отношение, лъжа и токсична работна среда. Нетърпеливи са да стартират кариерата си, но ако не получат потвърждение на очакванията си, бързо губят интерес и сменят местоработата „без много да се обясняват“. Налагането на всякакви модели се преживява като навлизане в личното пространство и се разглежда като агресия.

    Кои са добрите практики, които позволяват на представителите на това поколение да се интегрират добре в колектива и да почерпят опит от своите колеги?
    От съществено значение за интеграцията на служителите Z е корпоративната култура и позитивната работна атмосфера. В „Арома“ се стремим към топло посрещане и приятелско отношение, с лично внимание и грижа за запознаване както с физическата среда, така и персонално с колегите. При професионалното въвеждащо обучение важна част е представянето на всички отдели и дейности в компанията с идеята, че всяка позиция и звено са ценни за нас и само с екипни усилия и подкрепа можем да постигаме добрите си резултати. За нас е важно да сме адекватни на технологичните изисквания и развитието на иновациите, като от самото начало включваме в различни проекти хората от поколението Z, които са страхотен генератор на енергия и идеи. Опитните ни колеги са открити и ясни, структурирано споделят фирмените знания и опит към младите ни надежди, като и двете поколения са ангажирани и фокусирани в посока на професионално съзряване, развитие и поколенческо овластяване на генерацията Z. Приятно ми е да отбележа, че много сполучливи обучения и работещи екипи се осъществиха между вече натрупали опит служители от поколението Z, старша възраст и завършващи или току-що завършили студенти или ученици – младите хора с близки ценности и нагласи намират лесно общ език и доверие и създават стабилни професионални и лични връзки.

    Отчитате ли специфики при комуникацията с представители на поколение Z? А при мотивацията им?
    В комуникацията си героите Z са смели, директни и честни. Впечатлява ме тяхната толерантност към различните и уважението и вниманието към чувствителна информация. Понякога толерантността на поколението Z може да бъде проблем, защото пречи да бъдат заявени точките на конфликта в противоречията, а нагласата на поколението Х например е по-скоро да поучава и менторства, без да може да обясни „защо“ нещо трябва да се прави така. Тъй като поколението Х е отхвърлило принудата и насилието в убеждението, натискът върху поколението Z е изтънчено трансформиран и прикрит зад грижа, а това се преживява от поколението Z като манипулация. Мотивиращо за това поколение е да има свобода, подкрепа и позитивна обратна връзка, справедливо възнаграждение, забавление и признание за успехи. Отворени са към зони за развитие, очакват бърза кариерна пътека с ясни индикатори за успехи и постижения. Трудът се възприема като приятно преживяване и начин за себеизява, а не като дълг или необходимост.

    Кои са най-големите митове за работата с представители на поколението Z?
    Винаги някой възрастен, се изкушава да заяви: „По мое време не беше така“, „Днешната младеж е много зле...“. От своя страна, младите казват: „Какво мисля за вас като родители ли?… Ами не го правите нарочно!“ или „Първата работа на шефа ми тук беше да ми обясни, че съм учил глупости...“. За мен е важно да се стремим към познаване, разбиране и приемане на различията в динамиката на социалните взаимодействия, спомняйки си думите на Джордж Оруел, който е казал: „Всяко поколение си въобразява, че е по-интелигентно от предишното и по-мъдро от това, което идва след него“.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на „Арома“ АД в JOBS.bg

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    "Шел" ще проучва за нефт и газ в Черно море
    Държавата дава разрешение за търсене в акваторията на Черно море на нидерландската компания
    преди 3 часа
    Кофас: Икономическото възстановяване на Германия се забавя
    Големи компании трябва да намалят производствения си капацитет и да съкратят работни места
    преди 5 часа
    Пощенска банка и ЕБВР с ключово партньорство
    Банката ще предоставя гаранции за 135 млн. евро за проекти в сферата на зелените инвестиции в различни индустрии
    преди 8 часа
    OMV България откри първата си ребрандирана бензиностанция
    Това е най-голямата корпоративна промяна на OMV до този момент
    преди 9 часа
    Технополис откри нов хипермаркет в Ловеч
    С новия магазин веригата открива 50 работни места