петък, 19 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2437 прочитания

    Защо японците са „световни шампиони“ в борбата със затлъстяването?

    В България излезе новата книга на д-р Фредерик Салдман - „Лекар сам на себе си“
    27 септември 2021, 09:24 a+ a- a

    Авторът на „Най-доброто лекарство сте вие“ д-р Фредерик Салдман се завръща на българския пазар с нова книга, съобщиха от Colibri. 

    С „Лекар сам на себе си“ (Превод: Албена Шарбанова, 328 стр., цена: 16 лв.) д-р Салдман отправя примамливо и изненадващо предложение. Предава ни пилотажа на собственото ни здраве. Как? Много просто: като ни учи да използваме многобройните инструменти, с които да си помагаме сами.

    Първата част на книгата засяга проблемите, свързани с излишните килограми и диетите. Наднорменото тегло се отразява пагубно на сърцето и на артериите, които захранват мозъка, защото изисква от сърцето да работи още по-усилено, за да захрани тялото с обогатена с кислород кръв. Рискът от инфаркт на миокарда или от мозъчен инсулт се покачва стремглаво. Д-р Салдман препоръчва т.нар. интервално гладуване, което позволява да открием биологичния си ритъм и да се храним според истинските си нужди.

    Втората глава е посветена на репродуктивното здраве, сексуалните дисфункции и пълноценния секс. Третата се отнася за скритите огнища на микробите, които предизвикват болести. По-нататък авторът обръща специално внимание на физическата активност и нормалната мозъчна дейност, борбата с безсънието и ранното диагностициране на различни заболявания.

    Д-р Салдман предупреждава, че съветите в книгата не отменят консултацията с общопрактикуващия ви лекар или с лекар от друга специалност.

    Публикуваме откъс без редакторска намеса.

    Японците, световни шампиони в борбата със затлъстяването 

    Затлъстяването е същински бич по целия свят. То засяга всички поколения – от най-младите до най-старите. От него страда не само представата ни за себе си, но и здравето ни. Научната общност е установила, че в някои страни то е по-слабо разпространено. Каква е тайната им, след като едни и същи храни стоят по рафтовете на супермаркетите? Японците имат най-нисък процент на затлъстели на планетата. Какво е това чудо, което ги предпазва да не попаднат без лишения в клопката на свръхтеглото? 

    За да разберем, нека открием тайните на японската кухня. 

    Уважаван кардиолог и експерт по здравословно хранене с международна известност, д-р Фредерик Салдман има в актива си набор от бестселъри и любопитни медийни изяви. Книги като „Вашето здраве е във вашите ръце!“ и „Най-доброто лекарство сте вие“ са вдъхновени от срещите му с пациенти, разказващи за болестите си като за феномени, които не зависят от собственото им поведение. Именно това мотивира д-р Салдман да адресира посланието си към по-широка публика. Целта му е да докаже, че здравето ни е в нашите ръце, че „вътрешният учител на всеки един от нас е създателят на идеалната хармония“.

    „Измийте калориите“, преди да сготвите 

    Белият ориз е основна японска храна, но е много калоричен! Средна порция от 200 грама съдържа 250 калории. Гликемичният му индекс, който показва колко бързо определена храна може да повиши кръвната ни захар, също е висок – между 60 и 80 в зависимост от вида ориз. Колкото са по-високи нивата на захар в кръвта, толкова е по-голям рискът от развитие не само на диабет тип 2, но и от затлъстяване, защото част от захарите се превръщат в мазнини. 

    Как тогава японците остават слаби? Ами, мият ориза. Плакнат го, докато водата се избистри и изчисти не само нишестето, но и от някои токсични вещества като арсеника. Отсъствието на нишесте намалява калориите и нивото на кръвната захар. 

    Учен от Шри Ланка има свой личен принос: по време на варенето той добавя във водата лъжичка кокосово масло, което пречиства ориза допълнително. 

    Още един съвет за снижаване на гликемичния индекс на ориза, който важи и за пастата. Не го варете продължително. От мекия и лепкав ориз се пълнее повече. 

    Всеки сварен продукт се усвоява по-бързо от организма, но гликемичният му индекс се увеличава. При сварените моркови той е 47, докато при суровите е 16. Енергията за смилането му се изразходва от тенджерата, а не от храносмилателната система. Освен това при продължителното готвене витамините изчезват. 

    Сварявайте продуктите al dente, за да съхраните повече витамини и храносмилателната ви система да изразходва повече енергия, така че да отслабнете. 

    Свикнете да миете добре ориза и да го ядете чист и твърд. Дъвчете го бавно за по-добро храносмилане и плосък корем. Избягвайте да добавяте сол във водата, в която го варите. Сервирайте го безсолен или го посолете само ако е абсолютно необходимо. Позволявам си едно отклонение: избягвайте соленото, за да сте здрави. Солта възбужда апетита, увеличава риска от високо кръвно налягане и от рак на стомаха. Опитайте се постепенно да намалите нейното количество. Използвайте подправки, за да овкусите ориза. 

    Пийте на воля зелен чай 

    Продължаваме да изследваме тайните на японците и се спираме на националната им напитка, зеления чай. Когато не се сервира много горещ, за да не увеличи риска от рак на хранопровода, той може да се превърне в ежедневен помощник за отслабване. Подчертавам, че става дума за чай без захар и оцветители. 

    Неотдавнашните изследвания показаха, че хилядолетната напитка е много полезна за талията. По традиция в японските ресторанти чаят се сервира с пристигането ви заедно с топлата салфетка за почистване на ръцете. Започнете ли храненето с чаша-две чай, ще контролирате по-добре глада си. Обемът на празния стомах е 0,5 литра, но при обилно хранене може да се разшири до 4 литра. Изпиете ли чая, стомахът ви няма да е празен. Чаят се сервира през цялото време. Затова можете да минете без десерт, докато държите в ръцете си чаша, от която отпивате бавно, без да поглъщате нито една калория. 

    Зеленият чай налага бавен ритъм на хранене, защото е доказано, че който яде бързо, напълнява. Той е идеален за всеки, който желае да промени начина си на живот и да бъде във форма през цялата година. 

    Много научни изследвания се опитват да разберат как тази напитка допринася за свалянето на килограмите. Като начало, вкусът ѝ е относително неутрален и не възбужда апетита. Тя съдържа кофеин, свързан с катехини, за които се смята, че ускоряват метаболизма, т. е., помагат ни да изгорим повече калории, отколкото сме погълнали, в частност мазнините. 

    Неотдавна учените откриха също, че зеленият чай влияе благотворно върху чревната флора, като подбира онези щамове, които ограничават теглото. Нека бъдем реалисти: няма да изгубите излишните килограми, ако пиете по цял ден зелен чай. Струва ми се, че той има малък принос за отслабването. Не е зле обаче да го използвате. Защото пиенето на зеления чай ви носи спокойствие и самоконтрол. Когато изпитвате непреодолимо желание да хапнете нещо много калорично, зеленият чай е първата стъпка към мъдростта и хармоничното хранене. 

    Моят съвет за отслабване: една рецепта с двоен ефект 

    В края на тази глава ще споделя една тайна: когато оризът е почти готов, сложете във водата и варете три минути пакетче зелен чай и две пъпки карамфил, които намаляват апетита. Прецедете и сервирайте. Така ще имате двойна полза за постигане на целта си.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 минути
    Президентът ще връчи втория мандат на 22 юли
    На кандидата за премиер, посочен от втората по численост парламентарна група в 50-ото Народно събрание
    преди 31 минути
    преди 2 часа
    WordPress Engine придобива българската NitroPack
    Основателите Георги Петров и Михаил Стойчев ще работят върху нов проект
    преди 3 часа
    Инфлацията във Великобритания без промяна през юни
    Все по-малко вероятно е Банката на Англия да понижи лихвените проценти през август
    преди 20 часа
    Урсула фон дер Лайен остава начело на ЕК още 5 години
    Европейският парламент я преизбра с мнозинство
    преди 20 часа
    ЕЦБ запази лихвите непроменени
    Лихвената пауза идва, след като през юни банката за първи път от 2019 намали лихвите