четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1496 прочитания

    Пандемията увеличи ползването на кредитните карти онлайн

    Броят на е-трансакциите нарасна с 25%
    26 февруари 2021, 09:31 a+ a- a

    Пандемията научи българите да ползват кредитните си карти онлайн. В периода юли-декември 2020 e отчетен ръст от 25% на броя на онлайн трансакциите с кредитни карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България. Това показва, че българите са готови да използват удобни финансови инструменти за дистанционно пазаруване и покриване на ежедневни нужди.

    Според данните на банката средният размер на онлайн трансакциите през втората половина на 2020 година е 58 лева.

    Друго доказателство за нарастващата увереност от страна на хората при използването на кредитни карти е фактът, че броят на покупките на стоки на изплащане на равни месечни вноски нарасна с 12,3%. Това е ясен знак, че въпреки продължаващата пандемия, българите са готови да продължат да потребяват и да купуват стоки за домакинството на кредит. Това показва второто издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси в България. То е базирано на статистическите данни за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката. Проучването обхваща периода юли-декември 2020 г.

    Най-често българите използват кредитните си карти за покупка на храна – 45% от трансакциите са в супермаркети на големите търговски вериги, малки хранителни магазини и специализирани магазини за алкохол и цигари. Този дял е близък до първата половина на 2020 година, което показва че покупателните навици на българите не са се променили значително по време на пандемията. На втора позиция са покупките в специализирани магазини от типа на „Направи си сам“, за бяла и черна техника, за ИТ техника, за дрехи, за козметика, за декорация на дома и така нататък. Броят на трансакциите в този сегмент също е близък до първата половина на годината. Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват високия дял на този тип покупки с дистанционните работа и обучение, когато хората купуваха съвременни ИТ устройства – смартфони, лаптопи и таблети, за да бъдат постоянно във връзка по време на затварянето. От друга страна, през лятото и есента много българи направиха ремонт на домовете си, за да повишат комфорта на домашните офиси и класни стаи, и купуваха инструменти и материали на кредит.

    На трето място с 15% са покупките на стоки и услуги за забавление и отдих като онлайн поръчки на храна, хотелски резервации през лятото, покупка на семейни игри – бордови игри и ваучери за онлайн игри, онлайн поръчки на книги, пъзели и други. Този сегмент нараства с 3%, което се обяснява с второто затваряне, когато ресторантите не работеха с клиенти и хората поръчваха храна за вкъщи, и с факта, че семействата търсеха начини да прекарват по-добре времето си заедно.

    На 4-о и 5-о място са плащанията за гориво и транспорт. Те формират близо 14% от всички трансакции. В този сегмент се наблюдава минимален ръст от около 2%, което се обяснява с летните пътувания и кратките ваканции през есенните празници. Хората използваха кредитните си карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България и за покупки в заведения, в офиси на застрахователни компании и така нататък.

    Българите използват кредитните си карти основно за плащания на стоки и услуги, а не за теглене на пари в брой. През втората половина на 2020 година 70,3% от трансакциите бяха на ПОС терминал, което е много повече в сравнение с 21,5% използване на банкомат. Това е стабилна тенденция, имайки предвид, че тези цифри са много близки до данните от първата половина на годината, когато съотношението ПОС-банкомат беше 70%-23%.

    Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че 36% от плащанията с кредитна карта през втората половина на 2020 година са безконтактни. Това се обяснява с развитието на технологиите във финансовия сектор и с желанието на хората да не докосват банкноти или ПОС терминали по време на пандемията. Средната стойност на безконтактните плащания е 27 лева, което е ръст от 5 лева в сравнение с периода януари-юни 2020 година.

    Според данните от проучването в периода юли-декември 2020 година средният размер на трансакциите на ПОС терминал е 53 лева, което е повече в сравнение с първата половина на годината, когато беше 48 лева. От банкомат хората теглят средно 147 лева, което е ръст от 2 лева в сравнение с януари-юни 2020 година.

    Употребата на кредитните карти от БНП Париба Лични Финанси с най-висока средна сума е преводът на средства от карта към банкова сметка – средно 749 лева. Шест месеца по-рано сумата беше 707 лева.

    Статистиката на БНП Париба Лични Финанси показва, че 54% от потребителите на кредитни карти, издадени от банката, са на възраст 31-50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно – господата са 51%, а дамите 49%. Най-често кредитни карти се използват в София – 22% от трансакциите, Варна – 5,2% и Пловдив – 4,9%.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 6 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 7 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 8 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 10 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк