Търговските паркове ще
продължат ускорения си темп
на развитие, в следващите
2 години в страната са
планирани над 10 проекта, сочи анализ на Colliers
Общият обем модерни търговски площи в търговски центрове в България се запазва, а именно 796,000 кв.м. Три нови търговски парка са открити през второто полугодие на 2020. Така общото предлагане достига 190,450 кв.м. т.е. ръст от 9% спрямо първите шест месеца и 19% спрямо края на 2019. Това отбелязва в свой анализ на пазара на търговски площи за второто полугодине на 2020 консултантската компания Colliers.
Главните търговски улици в Пловдив и Варна регистрират стабилна заетост на годишна база, докато в София и в Бургас - нарастване на свободните площи.
Някои от новите марки за българския пазар през разглеждания период са: еMAG (първи физически магазин), Tata Italia, Teilor и Sportisimo.
Fast fashion е един от най-бързо развиващите се подсектори през годината - немската дискаунт верига KiК откри своите първи 7 магазина, а полската марка Pepco успя да удвои броя на магазините си.
Модерните търговски площи в София запазват нивата си от първото полугодие на годината, а именно 390,660 кв.м. Здравната криза и затварянето на търговските центрове като част от противоепидемичните мерки, доведе до по-ниски нива на усвояване през 2020 – за втората половина са 6,260 кв.м., а за цялата година 15,320 кв.м.
Свободните площи в моловете в края на 2020 регистрират нива от 7,4% спрямо 5,6% в края на 2019 г. Средните нива на заетост в търговските паркове в столицата са над 90%. Движението на наематели на главните търговски улици в София остава стабилно, както през втората половина, така и на годишна база е в рамките на 5%. За сметка на това свободните площи нарастват от 8% на 11% за една година. Промени се наблюдават и по бул. “Витоша“, където свободните площи от 1% в края на 2019 достигат 9% в края на 2020. За същият период движението на наематели по булеварда отбелязва ръст от 3% и достига нива от 8%. Наемните нива остават непроменени, след отчетения спад в края на първото полугодие, а именно 34 евро на кв.м. за търговски център и 50 евро на кв.м. на бул. “Витоша“.
През 2021 в търговските центрове в страната ще се наблюдават промени и реорганизиране на микса от наематели, прогнозира Colliers. Наблюдава се тенденция помещенията, заети предимно от по-малки и основно местни търговци, да бъдат освобождавани и окрупнени за сметка на търговци, опериращи в по-големи търговски формати – такъв пример е IKEA в Mall of Sofia.
Изтичането на временните отстъпки, договорени през март и април 2020 отвори вратата за нови преговори. Постигнатите нови условия в края на 2020 и в началото на 2021 ще определят наемните нива за годината.
Търговските паркове ще продължат ускорения си темп на развитие, в следващите 2 години в страната са планирани да излязат на пазара над 10 проекта, както в големи градове като София, Русе и Бургас, така и в по-малки – Кърджали, Перник, Враца, Севлиево, Пирдоп, Горна Оряховица и Видин.
Пандемията даде старт на голяма трансформация в ритейл сектора, която ще продължи и през следващите години:
- Прилагането на „multichannel“ и „omni-channel” вече няма да е опция, а наложителен модел за търговските оператори. Все повече онлайн и физическо пазаруване ще се възприемат като едно “преживяване” на клиента, а не като две отделни действия.
- И през 2021 електронната търговия ще продължи да се развива с бързи темпове и до голяма степен ще компенсира по-ниските приходи от затворените физически магазин през 2020
- Хибридните магазини от вида „click & collect“, “drive & collect”, „factory outlet“, „outlet“, и “shopping fulfilment center“ се очаква все повече да навлязат на нашия пазар. Примери са първия физически шоурум на eMAG и „click & collect“ проекта на Miniso в търговски център.