В пандемията сме купували на изплащане по-скъпи
смартфони, телевизори, климатици и хладилници, сочи ново проучване
Хоум офисът, онлайн обучението и изолацията заради коронавируса, когато много хора бяха принудени да останат вкъщи, доведоха до значителен ръст на покупките на изплащане на лаптопи. През 2020 броят на заявленията за финансиране на покупката на такива устройства, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България, нарасна с 18,3%, а средната им цена се удвои. През последните 12 месеца най-търсеният модел лаптоп струваше 900-950 лева, а през 2019 – 450-500 лева. Повишеното търсене доведе и до изкачване на лаптопите от 6-о на 4-о място в популярната класация „Топ 10 на изплащане“ за 2020 от БНП Париба Лични Финанси в България.
Ръстът на търсенето и на средната цена на преносимите компютри доказва общата тенденция, дефинирана от експертите на банката, че през 2020 пандемията моделира потреблението на хората и те купуваха на изплащане по-скъпи стоки, които им помагат да работят и учат дистанционно, да са свързани със света и да повишат комфорта в домовете си. Това е и причината осем от 10-е стоки в класацията „Топ 10 на изплащане да са с по-високи средни цени в сравнение с 2019. Това са лаптопите, смартфоните, телевизорите, климатиците, хладилниците, диваните, обзавеждането за спалня и матраците.
„Топ 10 на изплащане“ 2019
|
„Топ 10 на изплащане“ 2020
|
1. Смартфони: 530-580 лв.;
2. Телевизори:720-770 лв.;
3. Перални: 590-640 лв.;
4. Дивани: 1 100-1 150 лв.;
5. Климатици: 900-950 лв.;
6. Лаптопи:450-500 лв.;
7. Обзавеждане за спалня: 900-950 лв.;
8. Матраци: 170-220 лв.;
9. Хладилници: 440-490 лв.;
10. Готварски печки: 690-740 лв.
|
1. Смартфони: 900-950 лв.;
2. Телевизори: 800-850 лв.;
3. Перални: 550-600 лв.;
4. Лаптопи: 900-950 лв.;
5. Дивани: 1 150 – 1 200 лв.;
6. Климатици: 1 100-1 150 лв.;
7. Обзавеждане за спалня: 1 000-1 100 лв.;
8. Хладилници: 650-700 лв.;
9. Матраци: 200-250 лв.;
10. Готварски печки: 700-750 лв.
|
Според експертите на БНП Париба Лични Финанси хората купуват по-скъпи смартфони, тъй като разбират, че тези устройства не са само за комуникация или разглеждане на публикации в социалните мрежи. През последните години смартфонът се доказа като най-важния инструмент за българите и те използват мобилните си устройства за банкиране, като дигитални портфейли, като „конферентни зали“ за срещи с колеги, като „класни стаи“ и за комуникация с приятели и роднини.
През 2020, когато хората трябваше да останат вкъщи, те инвестираха повече пари и за повишаване на комфорта на домовете си. Затова и купуваха по-скъпи и мощни климатици, по-големи и по-модерни телевизори, по-скъпи дивани и по-големи хладилници, тъй като увеличиха покупките на храна заради затворените ресторанти.
Важна тенденция, която беше обусловена от ковид кризата, е и ръстът на онлайн покупките на изплащане. През последната година броят на онлайн заявленията нарасна с 14% в сравнение с 2019.
Целта на класацията „Топ 10 на изплащане“, която се изготвя от 2009 от БНП Париба Лични Финанси, е да даде ясна картина на потребителското търсене. Тя класира 10-те най-търсени типа стоки според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси за покупка на стоки на изплащане.