сряда, 17 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    16419 прочитания

    Dextrophobia rooms - как една младежка идея създаде ново забавление и бизнес в България?

    Какво представлява играта, как се роди идеята за нея, какъв е интересът и какво предстои? Вижте какво разказаха пред Еconomy.bg част от създателите й
    19 февруари 2015, 15:37 a+ a- a

    Светлин и Петър, двама от основателите на Dextrophobia rooms

    Събирате се отбор приятели, заключват ви в една стая и имате един час да излезете от нея. За целта обаче трябва да преминете и решите поредица от пъзели, задачи и предизвикателства. Това е едно от най-новите забавления, което набира скорост в София и в страната. Първата крачка в този бизнес правят екип от седем млади българи. Вдъхновени от подобен проект в Унгария, те основават Dextrophobia rooms - първите по рода са стаи от типа Real life room escape game в България. Играта е съвсем нова и още не се е наложило име на български. Наричат ги пъзел стаи или стаи за бягство.

    „Това е едно интерактивно преживяване, при което малък отбор приятели влизат в едно помещение и са заключени. Целта им е в рамките на един час да намерят пътя навън, като се преборват с различни предизвикателства, играят в отбор, търсят навсякъде, комбинират различни подходи и най-важното – забавляват се“, разказва пред Economy.bg Петър Костов, един от основателите на Dextrophobia rooms.

    Какво е Dextrophobia rooms, кога стартира в България и как се роди идеята за играта?

    Идеята за стаята се ражда през 2013, когато един от хората в екипа вижда подобен тип забавление в Унгария. Прибира се в България, споделя го с приятели и така започва всичко...

    „Малко след като решихме, че сме готови да се пробваме с този нов и много интересен тип забавление за нас, отидохме до Унгария, за да тестваме стаите, тъй като, за наше съжаление, такова нещо нямаше в България. Отидохме, видяхме за какво става въпрос, стори ни се доста интересно и решихме, че можем да го реализираме по много по-интересен и емоционален начин тук, в София“, спомня си Светлин Гърбатов, който също е част от създателите на Dextrophobia rooms.

    Така през есента на 2013 в екип от седем души започват работа по първата стая, която отваря врати през юни 2014. 

    Екипът на Dextrophobia rooms

    „За нас това е изцяло ново. Ние сме петима ИТ-та, един икономист и само един човек, който може да създаде нещо реално и има опит в създаването на физически обекти. На всички ни се наложи да създадем тази стая с голите си ръце и след това да я превърнем в работещ бизнес. Но наистина успяхме да създадем нещо работещо, което вече 9 месеца се движи напред, развиваме го и най-важното – въпреки приказката, че бизнес с приятели не се прави, ние успяхме и все още сме същия екип. Работим на тотална заетост и определено интересът е много голям “, разказва Петър.

    Какви хора играят? 

    Във формата на играта могат да участват от двама до петима души. Цената на стаята зависи от големината на отбора и започва от 60 лева (за двама души) до 105 лева (за петима). Основни клиенти са млади хора, които работят и търсят начин да си прекарат свободното време по интересен и запомнящ се начин. 

    Колко струва и за какви хора е подходяща?

    „До момента през стаята са преминали между 5 и 6 хиляди души. Интересното е, че в началото, когато се чудехме кой би идвал и би се забавлявал на подобно място, си създадохме доста затворен профил на потенциалните ни клиенти. Мислехме си, че това ще са предимно хора, които обичат да играят компютърни или настолни игри, но в крайна сметка се оказа, че идват всякакви хора.  Повечето са между 18 и 25, но са идвали групи и от по 12-годишни деца  и от доста и по-възрастни хора. Този интерактивен и размърдващ мозъка начин на забавление е популярен сред всички възрасти“, разказва Петър. 

    „Всяка група е интересна за себе си и всяка реагира по различен начин на предизвикателствата и загадките в стаята“, допълва Светлин. „Хората свързват подобно забавление с много положителни емоции и дори се опитват да го вложат в някакви важни моменти в живота им. Например тук са се празнували рождени дни, момински партита. Тези дни очакваме един господин да предложи брак на приятелката си в нашата стая“, разкрива Петър. 

    Към играта доста голям интерес проявяват и компании. „Въпреки че обикновено компаниите търсят някакво преживяване, в което големи екипи правят нещо заедно, при нас отборите са по-малки, но това не им пречи да го оценят. Знаят, че това е нещо по-интересно, дава повече стойност на хората и усещане за отборна игра. Имали сме запитвания, дори и такива за по-различни формати на играта, така че определено има интерес в тази посока“. 

    Как се играе?

    Какво е нужно, за да излезеш успешно от стаята и какви са ползите от играта?

    „Още преди да влезеш в стаята е важно да си зареден с положителна енергия, да имаш желание за игра, да си готов да се откъснеш от ежедневието си и проблемите си“, съветва Светлин. „Иначе вътре, за да победиш стаята, не се изисква някакъв свръхинтелект или да си бил отличник в училище. Изисква се проста логика, съобразителност,  наблюдателност, отборен дух и добра комуникация между участниците. Не се изисква физическа сила или енциклопедични знания“, обяснява той. 

    Около 60-70% от групите успяват да се справят с предизвикателствата в стаята и да излязат в рамките на един час. Но не това е най-важното. „Всъщност основната цел на това забавление е да откъсне хората от ежедневието и да си тръгнат заредени, независимо дали са успели да излязат от стаята, или не“, обяснява Петър.  „Това е най-ценното за нас – да гледаме хората на изхода с грейнали усмивки, супердоволни, да се поздравяват един друг и да се радват на това, което им се е случило“. 

    Следващото предизвикателство? 

    Кога да очакваме нова стая?

    В отговор на големия интерес към първата стая в момента екипът на Dextrophobia rooms усилено работи върху нова. „Очакваме в края на март или най-късно през април да е готова нашата нова стая. Тя също ще е в София, със съвсем различен сценарий, изцяло нови загадки и много изненади“, разкрива Светлин. 

    „Плановете ни са този продукт да го правим на възможно най-добро ниво. Да се учим от това, какво забавлява хората и какво е ценно за тях като преживяване. И когато успеем да го развием, да стане все се по-хубав, по-пълноценен и по-качествен, да можем да го мултиплицираме. Да го създаваме и в други градове, да го пренасяме извън България, както и да си партнираме с хора, които искат да развиват такъв тип бизнес“, добавя Петър. 

    Другите на пазара 

    Какво мислят за конкуренцията?

    Отварянето на Dextrophobia rooms и бързият им успех доведе до появата на много нови конкурентни предложения и създаде един изцяло нов пазар в България. От липса на всякаква конкуренция в началото, любителите на подобен тип забавления вече могат да изпробват и други стаи в София. Такива например са Mindrooms, Escape rooms Sofia, 3 key rooms, House of Puzzle, „Отвлечени“. В Пловдив подобно предизвикателство предлага „Къщата на Загадките“, а във Варна - Escape Room Varna. 

    „За нас конкуренцията е още едно потвърждение, че правим нещо ценно. Още в началото знаехме, че в момента, в който това нещо тръгне и има успех, със сигурност ще има и други хора, които да правят такива неща“, казва Петър Костов. И споделя, че според него пазарът на този тип услуги все още не е достатъчно наситен. Нещо повече – конкуренцията носи ползи за всички. „На хората, на които им е било интересно в една стая, ще отидат и в друга. Така че се подхранват в момента нещата, стига стаите да са на ниво. Ние самите също посещаваме някои от стаите – забавляваме се да играем, някои са готини, други не чак толкова. Важното е нивото да е високо“. 

    Какво е да си предприемач в България? 

    Какво е да започнеш изцяло нов бизнес в България?

    „Лично за мен това, че правим бизнес в България, по-скоро има предимства, отколкото недостатъци. В България доста неща не са направени, не са се случили и в това отношение има голям потенциал за развитие. Може би, ако бяхме на Запад, като квалифицирани хора със сериозни професии, бихме работили за някоя голяма корпорация и бихме били доволни от това. Не бихме се впуснали в преживяването да създадем нещо ново. Така че, определено създаването на бизнес в България е готино нещо и си струва!“, смята Петър. 

    “В момента предприемаческата среда в България се разраства и не е чак толкова трудно да започнеш бизнес, колкото е било преди години. Има общности и организации, които биха могли да прегърнат идеята ти и ако много силно вярваш в нея и си готов да дадеш всичко, за да я постигнеш, ще ти помогнат да я осъществиш. Защото никой не се ражда предприемач и има много неща, които трябва да се научат за това, как се прави бизнес“, смята Светлин.  

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 12 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 12 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 13 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 16 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ