сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1110 прочитания

    Startups in BG: ПОС Фарма

    Как се ражда идеята за решение на проблема с липсата на достъп до лекарства на много места в страната, разказва Емил Папазян, COO на POS Pharma
    24 септември 2024, 16:08 a+ a- a

    Емил Папазян, COO на POS Pharma (Снимка: Личен архив)

    В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.

    Емил Папазян, COO на POS Pharma разказва как се ражда идеята, за кого е полезна и какви са трудностите пред реализацията ѝ.

    Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
    Идеята датира отпреди 10 години, като минахме през много фази на развитие, както и на приливи и отливи по отношение на предпоставките за фактическа реализация на проекта. През 2014 на база детайлна информация за пазара – както продуктова, така и географска, ни дойде идеята, че липсата на аптеки в 90% от населените места на България, в които живее над 20% от населението, както и липсата на денонощен достъп на половината от населението на България в населеното място, в което живее, би било отлична възможност за реализиране на продукт, който да позволява хем да има опосредстван достъп на широка гама лекарствени продукти, хем да се запази ролята на фармацевта като непреодолим и задължителен фактор за достъпа на гражданите до лекарства.

    Име: ПОС Фарма АД
    Сектор: фармация – аптечен сектор
    Създадена: 2019
    Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: разработване на устройство за продажба на лекарствени продукти, управлявано и мониторирано дистанционно от фармацевт в реално време.
    Брой служители: няма
    Офис: няма представителен офис
    Финансиране: собствено финансиране на този етап, само от капитал на съдружниците
    Член на BESCO от: 2020

    Така започна ходенето по мъките. Първоначално, докато намерим кой да ни произведе устройство по наш проект и задание – имаме прототипи, които така и никога не успяха да диспенснат и една опаковка. После, след като едва през 2017 успяхме да намерим правилната компания, започна бавният и дълъг процес, който отне много време и преминахме през 5 различни и взаимно надграждащи се един след друг прототипа, докато в крайна сметка през 2023 накрая получихме първия, който е готов да работи с пациенти и реално функционира и днес. 

    Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес? 
    Както вече споменах, 10 години се борим и вървим напред, като, за съжаление, все още не можем да кажем, че бизнесът е работещ. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте? 
    Предизвикателствата бяха в три направления. Първо, чисто технологично, докато успеем да намерим и да се напаснем с технологична компания, която има потенциал и капацитет да създаде реално от нула по наш проект устройството. Второ, финансирането беше изцяло на нашите плещи и не сме ползвали привлечен капитал, което не е лесно и вече започва да ни тежи. Трето, което, за съжаление, се оказа най-трудно и болезнено, е липсата на административна подкрепа и разбиране от страна на институциите и ръководството на съсловната организация, които, вместо да подкрепят всячески проекта, правят всичко възможно да го задушат и унищожат. Липсата на визия за бъдещето и проявленията на субективно отношение от тяхна страна по отношение на подхода, който предлагаме и определено категорично твърдим, че ще се наложи и ще е единственият в следващите 10 – 15 години, за което има безброй факти, за които всички си затварят очите и предпочитат да живеят в заблуда и още по-страшно с лека ръка да обричат професията „фармацевт“ на бавно унищожение. Да, твърдим това, защото младите фармацевти тотално отказват да работят в аптеките, като под 10% от завършилите в последните 6 – 7 години започват работа в аптека. С тези темпове съвсем не е далеч времето, в което няма да има кой да работи в аптеките, ще стават все по-малко и по-малко, докато в един момент не изчезнат като такива, каквито ги познаваме в момента. Само за пример ще дам, че в Германия от 2013 до 2023 година са затворили около 3000 аптеки – средно 300 годишно, а само през 2024 се очаква да затворят около 600. Цифрите са крещящи, а все повече в Западна Европа това започва да става тенденция и технологиите чукат все по-силно и оглушително на вратата. 

    Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране? 
    Към настоящия момент финансираме проекта си изцяло със собствени средства и това започва вече да ни тежи.

    Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас? 
    Нямаме все още такива! :)

    Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения? 
    Устройството, което бе създадено за нас, е изключително мултифункционално и най-вече изключително и без аналог като цена спрямо сходни такива.

    Как се разви Вашата компания от създаването си досега? 
    Много бавно, но за радост, неотстъпчиво в посока напред.

    Какво предстои оттук нататък? 
    Да се преборим с догмите, лобитата и „лошите хора“, за да може да подсигурим сигурен и надежден достъп до лекарствени продукти на всички хора там, където и когато друг не може да го направи.

    Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес? 
    Трудно ми е да говоря за това, според мен причината да искаме всичко да е перфектно и подредено във всяко едно отношение преди официално да стартираме, е колкото предимство, толкова и грешка.

    А кои са най-важните уроци, които научихте? 
    За съжаление, най-важният и неприятен урок, който научихме, е, че държавата, институциите и съсловните организации въобще не са заинтересовани от здравето, живота и това дали страдат, или не хората!

    Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
    Зависи от бизнеса, но със сигурност трябва да се подготвят с търпение, да се настроят за много работа, и най-вече, ако силно вярват в идеята си, да не се предават независимо с какви трудности и препятствия се сблъскват!

    Вижте още от рубриката StartUps in BG:

    Startups in BG: Foody
    Startups in BG: Box from Bulgaria

    Startups in BG: Daye
    Startups in BG: Мелифера
    Startups in BG: Founder Institute
    Startups in BG: VODORASLO
    Startups in BG: СмарТест
    Startups in BG: Bee Smart Technologies
    Startups in BG: tranzinno
    Веско Колев, Icanpreneur
    Петър Петров, БГК/Minimart
    Крис Иванов, LegalTech
    Христомир Христов, Фейритейлс ООД

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 13 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 17 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 18 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията