вторник, 29 ноември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2676 прочитания

    Българинът, работил по автономните автомобили в Google: Очаквам първите коли без шофьор по пътищата в Европа до 3 години

    С Waymo караме безпилотно вече в 3 града в САЩ – Драгомир Ангелов, научен директор на компанията, пред Economy.bg
    05 октомври 2022, 14:06 a+ a- a

    Безпилотните автомобили на Waymo – дружество, собственост на Alphabet, която е компанията майка на Google, се движат в 3 града в САЩ: Чандлър (близо до Финикс), в част от Сан Франциско и в центъра на Финикс, съобщи пред Economy.bg Драгомир Ангелов, научен директор на Waymo. „В Чандлър предлагаме безпилотни такси услуги от 2020“, разказа той. По думите му в районите, в които колите им се движат безпилотно, те карат също толкова безопасно или дори по-безопасно от хората шофьори.

    На какво ниво на автономност сме в момента, какви са основните пречки пред навлизането на напълно автономни автомобили, кога ще видим първите самоуправляващи се коли по улиците в Европа, какви са основните приложения на компютърното зрение и как то помага на автономното шофиране – тези и други въпроси коментирахме с Драгомир Ангелов.

    Той беше в София за участие на конференцията на INSAIT – Институт за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии, на чиято докторантска програма ще бъде ментор.

    Драгомир Ангелов е директор на изследователската дейност на Waymo - компанията, преди позната като проекта на Google за създаване на автономни автомобили, а преди да поеме този пост прекарва 8 години в Google като ръководител на екип, отговарящ за разработката на нови методи, свързани с дълбоките невронни мрежи.

    Драгомир, участвахте преди дни в конференцията на INSAIT. Как виждате бъдещето на Института за изкуствен интелект?
    Потенциалът според мен зависи от два фактора: качеството на професорите и студентите и в подкрепата на проекта – финансова и организационна.
    От конференцията на INSAIT впечатлението ми е, че професорите, които са част от проекта, са от световна класа. Радвам се да видя, че такъв световноизвестен учен като Люк ван Гул ще работи в България – чел съм негови научни трудове, като започвах да изучавам компютърното зрение.
    Организационно подкрепата също е добра – и в България, и с афилиацията с EPFL, и поддръжката от фирми като Google и Amazon с фокус изкуствен интелект.
    Не съм запознат още какви студенти са привлечени, но Източна Европа има много таланти в тази сфера.

    Защо решихте да подкрепите този проект?
    Мисля, че за България е важно да има такъв проект, за да задържим повече от талантите в страната, вместо да ги изнасяме в чужбина. Считам, че са налице предпоставките проектът да бъде успешен, но сега е важно да има успешен старт. Радвам се, ако мога да допринеса с моите знания и експертиза, за да се получи такъв „летящ старт“.

    Бихте ли останали в България, ако го имаше INSAIT, когато Вие заминавахте за САЩ?
    Аз съм в САЩ повече от 25 години. Тогава дисциплините изкуствен интелект и машинно обучение бяха на начално ниво и моят интерес към тях тъкмо започваше да се формира… Трудно е да се гадае, но сигурно сериозно бих се замислил.

    Може ли следващият Джон Атанасов да излезе от INSAIT?
    Мисля, че INSAIT може да роди световноизвестни академици. Но в началото се надявам да се започне със статии, приети във водещите конференции на съответните дисциплини.

    Колко дълъг беше Вашият път до Waymo/Google и кои бяха основните предизвикателства по него?
    През 1995 година кандидатствах от България в университети в САЩ. Приеха ме на много места, избрах Станфорд и учих там 10 години – съответно за бакалавър, магистър и докторска степен по Computer Science. Като бакалавър правих научни изследвания с проф. Раджив Мотвани през 1998, а той също работеше с основателите на Google. Така че имах възможност да видя, макар и отстрани, как Google започна като компания.
    Но пътят ми до Google не беше съвсем кратък. След основаването на компанията имах 2 пъти интервюта с тях и получих оферти за работа, които не приех. През 2001 реших да остана в Станфорд да правя докторат на тема „Изкуствен интелект“, a през 2004 реших вместо в Google да отида в един стартъп по компютърно зрение. Приех едва третата оферта на Google през 2007.
    В Google се занимавах с компютърно зрение много години, работех над StreetView и по-късно над технологията в Google Photos. Винаги ми е било интересно да се занимавам с роботика, но реших, че е дошло време за това едва през 2015, когато се убедих, че deep learning технологиите наистина работят. За мен те бяха основна предпоставка за автономните автомобили. Първо отидох в Zoox – стартъп за автономни автомобили, който Amazon купи по-късно. А когато Waymo ми предложи през 2018 да започна и ръководя научно-изследователски екип там, реших, че е добро предизвикателство – и вече 4 и половина години съм с Waymo.

    Кои са най-големите приложения на компютърното зрение?
    Роботика (от които автономните автомобили е може би най-мащабното приложение), интернет, медицина.

    Какво може и какво не може да направи машинното зрение?
    През 2022 може много неща. Машинното зрение се прави предимно с невронни мрежи. В много задачи те достигат или надминават нивото на човешките експерти. Например ние направихме модели за Imagenet през 2014, които даже тогава можеха да разпознават някои специфични обекти в снимките по-добре от експертите. А сега сме значително по-добри. В момента са много популярни модели като DALLE-2 и Stable Diffusion, които „рисуват“ картини по текстова поръчка. Започват и да се появяват модели, които генерират видео от текст. Има доста прогрес в този тип модели, но още не са толкова добри, колкото един художник експерт, и има неща да се подобряват там.
    Също, разбира се, бих казал, че моделите ни за компютърно зрение за автономни автомобили могат да правят доста неща по-добре от хората.

    По какъв начин компютърното зрение подпомага автономното шофиране?
    То е основополагащо. Компютърното зрение ни позволява да построим модел на света около нас. Този модел е нужен на автомобила, за да взема правилните решения в сложни ситуации.

    В колко града в САЩ тествате автономните си автомобили?
    С Waymo караме безпилотно в 3 града в САЩ: Чандлър (град близо до Финикс), където предлагаме безпилотни такси услуги от 2020, в част от Сан Франциско и в центъра на Финикс, Аризона.
    В районите, в които се движим безпилотно, по нашите анализи караме или толкова безопасно или дори по-безопасно от човешките шофьори. От гледна точка на шофирането ние искаме да доставяме пътниците, където искат да отидат, безопасно и навреме.

    На какво ниво на автономност сме в момента?
    Това, което сме постигнали, се смята за Ниво 4 – ние караме на определени места без шофьор.

    Кои са най-големите пречки пред масовото навлизане на напълно автономни коли?
    От законова основа в момента в САЩ няма явни пречки, а технологиите се развиват бързо. Виждаме, че няколко фирми започват безпилотни тестове или предлагат такси услуги в ограничен мащаб. Очаквам такива възможности да започнат да се предлагат на все повече места, в много по-голям обхват през следващите няколко години.
    Също ще започнем да чуваме за подобни успехи с камионни превози в САЩ в близко бъдеще.

    Кога ще видим първите автономни коли и по улиците на Европа?
    В момента САЩ и Китай са пред Европа в тази сфера. На Стария континент бих очаквал първите коли без шофьор да се появят в Англия или Германия, където има фирми, които също работят в нашата сфера. Очаквам това да стане в следващите няколко (сигурно 1 – 3) години.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Министърът на енергетиката представи в Турция възможностите за инвестиции у нас
    Имаме условия за изграждане на соларни паркове, посочи Христов
    преди 2 часа
    Ирландия глоби Meta с €265 млн.
    Глобите, наложени на компанията майка на Facebook в Европа през последната година надхвърлят €900 млн.
    преди 3 часа
    288 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 286 872
    преди 18 часа
    БНБ определи 8 банки за системно значими институции
    Определен е и размерът на буфера, който те трябва да поддържат
    преди 20 часа
    Flix разширява екипа в софийския Експертен център
    Българският офис е планиран като най-големия хъб след тези в Мюнхен и Берлин
    преди 20 часа
    Компанията Mail Boxes откри първия си франчайз в България
    Веригата за куриерски, маркетингови и принт услуги вече има два собствени центъра у нас