четвъртък, 08 декември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    857 прочитания

    Над 70% от българските компании разчитат на вътрешни инвестиции за внедряване на иновации

    Всяка втора фирма е решена през 2022 г. да търси нови възможности за развитие и да увеличи обема на производството си, според проучване на JTN
    18 април 2022, 15:39 a+ a- a

    Снимка: ЕП

    Aгенция за пазарни проучвания JTN проведе проучване за отражението, което остави пандемията в сектор „Иновации“ за българските компании. Целта му е да набележи иновационния капацитет на фирмите, тенденции, нагласи и основни пречки за развитието им. 

    За да видите изображението в по-голям размер, кликнете на него

    Около от половината участници в проучването посочват, че пандемията се е отразила негативно на печалбата им (49%), имали са повече оперативни разходи (56%), по-малко на брой активни клиенти (53%), както и проблеми с достъпа до материали и суровини (49%). 

    JTN разработва комплексен метод за дефиниране на степен на иновативност на компаниите спрямо техните отговори в проучването. Според него 37% от фирмите в секторите IT, финанси, застраховки и хранителни стоки са иновативни, а 48% от сферата на строителството и нехранителни бързооборотни стоки не прилагат достатъчно иновации в дейността си. 

    Над 70% от мениджърите твърдят, че окуражават служителите си да споделят идеите си за развитието на компанията и посочват, че подсигуряват иновациите основно чрез вътрешнофирмени инвестиции. Под 10% са компаниите, които разчитат на държавни или европейски финансови средства. Повече от половината анкетирани ръководни кадри смятат, че бюрокрацията, административната и данъчната тежест върху компаниите трябва да намалее. Като основни пречки за развитието на иновациите в България те посочват слабата държавна подкрепа и липсата на достатъчно квалифицирани и мотивирани кадри.

    През изминалата година компаниите са въвеждали иновации най-често по отношение на нови начини за насърчаване на продажбите (43%) и усъвършенстване на наличните фирмени продукти и услуги (38%) като допълнителен ефект на кризата и реакция на извънредното положение.

    Всяка втора фирма е решена през 2022 г. да търси нови възможности за развитие и да увеличи обема на производството си. Най-честите притеснения през настоящата година са свързани с ръста на цените за електроенергия (60%), намалената покупателна способност на потребителите (51%), повишения инфлационен натиск (47%) и недостига на кадри (45%).

    Като топ 3 най-силни страни на икономиката в България запитаните са посочили туризма, информационните технологии и земеделието. Според тях секторите, които се нуждаят най-много от допълнително развитие са именно земеделие (60%), туризъм (55%), образование (50%) и здравеопазване (49%).

    Проучването е проведено сред 200 основатели, собственици на български компании и мениджъри на високи ниво от разнообразни сфери, мъже и жени на възраст 30-61+ години, балансирани по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място. Теренната работа е реализирана с онлайн потребителски панел JTN Panel, по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing). Всички набрани данни са верифицираци с технологично-аналитичния метод Field Detective, собствена разработка на JTN и водеща система в сферата на CAWI проучванията.

    От 2007 г. JTN предлага на клиентите си комбинация от персонализирани решения, експертни познания и постоянно усъвършенстващи се процедури за качество на данните, гарантирано от патентовани технологии. През 2020г. JTN разшири продуктовата си гама като част от цялостната актуализация на идентичността на компанията и отражение на непрекъснатите усилия да предоставя най-доброто в света на технологиите, които активно слушат потребителския глас и предоставят полезни изводи на бизнеса.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    За първи път: Търговията ни със Северна Македония достигна 1 млрд. евро през 2022
    Бизнес форум с над 150 представители на бизнеса и търговските камари от двете страни се проведе в Скопие
    преди 10 часа
    преди 11 часа
    Финтех компанията ITF набра 2 млн. лв. от борсата
    Това е 5-то успешно IPO на beam пазара за тази година
    преди 12 часа
    ЕК одобри 5.6 млрд. евро за българското земеделие до 2027
    Планът ще подкрепи създаването на близо 9500 работни места и 650 инфраструктурни инвестиции в селските райони
    преди 13 часа
    Авиационният сектор ще излезе на печалба през 2023 г.
    Според прогнозите на IATA това ще се случи за първи път от настъпването на пандемията през 2019 г.
    преди 17 часа
    Какво предстои за банките през 2023?
    Банките ще трябва да търсят нови източници на стойност в дългосрочен план, сочи анализ на Делойт