петък, 19 август 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1982 прочитания

    Как българи в Силициевата долина помагат на родни стартъпи да стъпят на американския пазар?

    От 2019 до сега сме помогнали на 35 компании, Павлина Янакиева, изпълнителен директор на Българския иновационен хъб, пред Economy.bg
    10 март 2022, 17:38 a+ a- a

    През 2022 Българският иновационен хъб (БИХ) в Силициевата долина ще подпомгне чрез акселераторската си програма още две групи родни стартъпи. Вече стартира набиране на кандидати за пролетната виртуална програма, която ще започне от 25 април до 13 май. През есента предстои нова програма. Това заяви за Economy.bg Павлина Янакиева, изпълнителен директор на Българския иновационен хъб. По думите ѝ това, което липсва на българските предприемачи, за да са още по-успешни, са повече самочувствие, увереност, мащабно мислене и глобална амбиция.

    За целта и мисията на БИХ, колко и какъв тип стартиращи компании подкрепят, кои са успешните български стартъпи на американския пазар, има ли потенциал за „еднорози“ сред тях, какво е важно, за да може една компания да пробие на пазара в САЩ и какво отличава успешните фирми и предприемачи – тези и други въпроси коментирахме с Павлина Янакиева.

    Павлина, как стартира БИХ? Откъде дойде идеята?
    Идеята за Български иновативен хъб (БИХ) се появи в резултат на наблюдения и опит от работа с родни предприемачи през годините, с които се срещахме и общувахме. Много хора идваха до Калифорния за 2-3 седмици, за да се срещнат и запознаят с инвеститори и партньори, които да им предложат финансиране, да споделят know how и контакти. За съжаление, повечето от опитите бяха неуспешни, тъй като е много трудно да завържеш дълбоки контакти за кратко време, както и да навигираш културния аспект в непозната държава. Това породи идеята за БИХ и в края на 2018, заедно с Богомил Балкански, Васил Терзиев и Иван Димов основахме Българския иновационен център. Нашата мисия е да подпомагаме усилията на български и южноевропейски технологични стартъпи, които са готови да стъпят на американския пазар, както и да промотираме позитивния имидж на България сред местните инвеститори.

    Как конкретно помагате на българските стартъпи?
    Компаниите, на които помагаме, минават през нашата акселераторска програма и получават достъп до уникално съдържание, предоставено от нашите ментори експерти от Силициевата долина, както и конкретна обратна връзка и помощ, за да изградят солидна go-to-market strategy и roadmap за американския пазар.

    На колко стартиращи компании сте помогнали досега?
    От 2019 до сега сме помогнали на 35 компании.

    За кои компании е подходяща Вашата акселераторска програма?
    Програмата е подходяща за технологични продуктови компании в ранен стадий на развитие, които вече имат първоначално финансиране от местните фондове, имат първоначални клиенти и са готови да се учат и споделят напред наученото. По принцип програмата е създадена с мисълта за B2B тип компании, но също е доста релевантна и за B2C компании като такива, които иновират в fintech, health tech, dronetech, nanosatellites, edtech, и др. 5.

    Кои са българските стартъпи, които постигат добри успехи в САЩ? Какъв тип компании са това?
    Някои от успешните български стартъпи, които жънат добри успехи в САЩ са OfficeRnd, Modeshift, Tiger Technologies, Vedamo, EnduroSat, Dronamics, Softgroup и други.
    Те са продуктови компании, които обслужват и корпоративната (B2B) и потребителската мрежа от клиенти (B2C), както и правителствения сектор (B2G). В обобщение те са продуктови компании, предлагащи подходящи за бизнеса решения, което улеснява скалирането на дейността им.

    В кои от тях съзирате потенциал да станат „еднорози“?
    Не бих квалифицирала компаниите като потенциални „еднорози“ или не. Всички наши компании имат потенциала да станат „еднорози“, и всичко зависи от екипа, тяхната упоритост и увереност да преборят препятствията по пътя си.

    Кои са най-важните качества, за да пробие дадена компания на американския пазар?
    За да е успешна на американския пазар, една компания трябва да е гъвкава, устойчива и упорита, да се напасне на пазарните динамики като потребителско търсене и конкуренция.

    Какво отличава успешните компании и предприемачи?
    Разликата между успешните компании и предприемачи е в нагласата им да ценят провала като извор на безценни житейски уроци, вместо да го избягват. Никоя компания не е успяла от първата итерация на продукта си, затова е важно предприемачите да се замислят и внимателно да анализират грешните ходове, за да се подготвят още по-добре следващия път.

    Какви са плановете на БИХ за тази година?
    Мисията на БИХ е да подкрепя и изгражда по-устойчива предприемаческа екосистема в България и региона, като пряко подпомага амбициозни предприемачи по пътя им към американския пазаp, както и да промотира България и района като център на инвестиции и технологии пред инвеститорите и екосистемата в Силициевата долина.
    По този повод нашите планове са тясно свързани с това да надграждаме и увеличаваме добавената стойност към нашите компании чрез оптимизирани онбординг процеси, нови лекции и ментори с релевантни за компаниите опит и контакти.
    Планираме да осъществим 2 издания на акселераторската ни програма, (пролет/есен). Започнахме набирането на кандидати за пролетната виртуална програма (4/25-5/13).
    Също така сме запланували няколко инициативи и събития с екосистемата и диаспората тук в Сан Франциско и България, като някои от тях са с цел по-голяма ангажираност на менторите от диаспората, които имат желание да помагат извън рамките на БИХ програмата.

    • Името на БИХ и България е вече утвърден бранд в Долината и това става ясно от постоянните покани и експертни допитвания, които получаваме от др. европейски и глобални организации.
    • Изминалата година беше рекордна за Европа и България с високите рундове на финансиране на компании като PayHawk, GtmHub и успешни сделки на много от родните стартъпи.
    • Оперативно, планираме разширяване на екипа и изграждане на по-ефективни вътрешни процеси, като гледаме напред в бъдещето.
    • Това са важни стъпки към по-големите амбициозни цели за следващите 2-3 години да разширим дейността си извън Долината и да имаме представителство в други големи тех хъбове като Ню Йорк, Бостън или Лондон.
    • Активиране на диаспората и професионалната БГ общност извън България, която е набрала достатъчно опит, знания и ресурси и има желание и възможност да ги предаде и сподели с родните предприемачи.

    Какво липсва на българската стартъп екосистема, за да бъде още по-успешна?
    Ако имах магическа пръчка, бих добавила повече самочувствие, увереност, мащабно мислене и глобална амбиция, за да са още по-успешни родните предприемачи. Също бих наблегнала на рекламата на успешните БГ истории като тези на Telerik, Payhawk, Gtmhub и др., с които да се мотивира младото поколение предприемачи да се впуснат в това поприще.
    Най-големите пречки пред българските предприемачи и тези от Югоизточна Европа, които се стремят към американския пазар, е липсата на мрежа, връзки и разбиране на културния контекст. В БИХ ние затваряме тази празнина, като предоставяме критични познания и опит на пазара, както и достъп до нашата мрежа от ментори и съветници, за да помогнем на амбициозните основатели и техните екипи да се подготвят по-добре за глобалната експанзия.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    GSK сключи договор за $170 млн. с УНИЦЕФ
    Компанията трябва да достави до 18 млн. дози ваксина срещу малария в рамките на 3 години
    преди 7 часа
    Производствените цени в Германия с 37% ръст на годишна база
    Това е най-голямото повишение на показателя, откакто се води статистика
    преди 8 часа
    преди 8 часа
    България и Сърбия ще работят заедно за гарантирането на енергийните си ресурси
    Превозът на български въглища за Сърбия, удълбочаването на Дунав и нов интермодален терминал, обсъдиха министрите на транспорта на двете страни
    преди 9 часа
    Фонд на фондовете ще разполага с над 2 млрд. лв. за периода 2021-2027 г.
    Във фонда започва одит, съобщи министър Александър Пулев
    преди 11 часа
    Samsung инвестира $15 млрд. в развоен център за чипове
    Компанията иска да бъде сред лидерите в технологиите за производство на чипове