понеделник, 26 юли 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    18366 прочитания

    Този българин ще произвежда по 20 хил. електромобила в Русе

    Дебютът на електрическата кола за доставки ще е през септември на изложение в Мюнхен, а същинското производство се очаква в началото на 2022 - Росен Даскалов, основател на „Син Карс Индъстри“, пред Economy.bg
    05 юли 2021, 16:42 a+ a- a

     

    България скоро ще има своя първи завод за производство на електрически коли. Във фабриката в Русе се очаква да се произвеждат до 20 хил. електрически коли годишно. Зад иновативното начинание не стои чужда компания, а предприемчивият българин – Росен Даскалов. Той е бивш автомобилен състезател, който от години произвежда спортни автомобили. Преди дни беше даден официален старт на търговията с акции на компанията му „Син Карс Индъстри“ на новия пазар beam на Българска фондова борса.
    Основната част от елементите по електробомила, сред които и шасито, ще бъдат произвеждани у нас. В завод в Германия пък ще се извършва сглобяването им. Така сглобените коли ще носят печата Made in Germany.
    Очаква се дебютът на новия електромобил да бъде на изложение в Мюнхен през септември. До края на годината ще бъдат произведени няколко тестови автомобила, а стартът на същинското производство е планиран за догодина.
    В завода в Русе до края на годината компанията очаква да има екип от около 30 души – основно инженери, при 15 служители в момента.
    Цената на електромобила за бизнес нужди ще е 40 хил. евро, като с едно зареждане ще може да се измине 200-210 км в градска среда.

    Как един автомобилен състезател реши да тръгне по пътя на собствено производство на електромобили, кои са основните предизвикателства на този конкурентен пазар, какво ще се произвежда в Русе и защо сглобяването ще е в Германия, какви ще са характеристиките на електрическата кола, как Зелената сделка ще се отрази на електромобилността и какво бъдеще има този сектор у нас – тези и други въпроси коментирахме с Росен Даскалов, основател и изпълнителен директор „Син Карс Индъстри“.

    От автомобилен състезател до създател на електромобили

    Г-н Даскалов, с Вашите планове за производство на електромобили ще сбъднете мечтата на много наши сънародници за родно производство на коли. Колко дълъг път извървяхте от автомобилен състезател до производството на електромобили?
    Мечтая за това, откакто се помня. Като малък събирах счупени играчки и се опитвах да сглобя нещо по-различно. И оттам, минавайки през спорта, през кариерата ми в бизнеса с автомобили, винаги съм си мечтал за нещо различно. Благодарение на това, че станах самостоятелен преди повече от 10 години, успях да реализирам първата мечта, а именно да направим спортен състезателен автомобил, който да е конкурентен на всички останали. След победите ни на три континента над най-големите марки в този бранш видях, че този пазар е много ограничен и че колкото да сме добри, няма как да продаваме в количествата, в които на мен ми се искаше като серийно производство. Така мои много близки приятели леко ме побутнаха в тази посока. Единият от тях – Иво, дойде и каза: „Всичко това го имаш. Направи една платформа. Ако трябва, аз даже ще инвестирам“. После и колега ме посъветва в тази посока. Правейки първата електрическа кола за Женева преди 3 години, която беше версия на тази зад нас, видях, че сме в добра позиция, защото останалите марки бяха много далеч тогава. И така стигнахме до електромобилите L CITY.

    Кои бяха основните предизвикателства по пътя от автомобилен състезател до предприемач?
    Няма как нито да си дъбор пилот, нито добър предприемач, ако нямаш знания. Учих в Математическата гимназия в Русе, бях в елитна паралелка по математика. Моите съученици са собственици на престижни компании.

    Кои са качествата на пилот, които Ви помагат като предприемач днес?
    Като пилот добре мога да разбера кога една кола стои добре на пътя и кога – не, какви проблеми за решаване има. Това беше уникалното, че създавайки автомобил, аз исках на първо място той да хареса на мен. Много ми помогна това чувство за вътрешна прецизност, за отговорност и любов към детайла. Аз и сега не съм напълно щастлив с това, което имаме в момента, и намирам неща за усъвършенстване. Само че човек трябва да си даде сметка какви са приоритетите му. Това е разковничето на нашия успех дотук – опитът, който аз и екипът ми натрупахме в автомобилните състезания, е безценен. Например получаваме коментари как би работило шасито, материалът защо е такъв и т.н. Отговорът е прост. След като си се блъскал с такъв материал – аз лично със 160 км в час в стена на пистата, и си оцелял, видял си кое как реагира, всякакви компютърни симулации остават на заден план. Защото реалността показва как точно се случват нещата. Затова успяваме – вземаме нашия опит от състезателните автомобили и този зад мен и го вграждаме в това, което искаме да направим в момента – а именно електромобила. От 3 години имаме електрическата платформа, тестваме я, усъвършенстваме я постоянно.

    "Таргетът ни е 20 хил. автомобила годишно и пазарен дял до 5% в Европа".

    Кои са конкурентните ви предимства? Кое ви отличава от останалите?
    Едно от конкурентните ни предимства е конструкцията на шасито. Производството му не е от листови материали, не са нужни тежки машини, които струват много. Използвайки стандартни профили, ние можем да произведем шасито ни с много гъвкава линия и с почти нула инвестиционни разходи. Защото един робот за заваряване, който струва до 150 хил. евро, не може да се сравнява със сумите, харчени от големите автомобилни компании. Имайки това шаси, ние сме много гъвкави, защото можем много бързо да ускорим производството.
    Извън шасито другото уникално при нас са някои електроники, които разработихме самостоятелно на базата на опита ни. Големите компании са много тромави и изискват много нива на одобрение за подобно нещо. Нашата структура е гъвкава и нещата се случват много бързо.
    И най-важното – интегрирахме за пръв път в света соларни клетки в каросерията на автомобила. Това е нещо, което планираме да покажем на изложение в Мюнхен през септември. Тези соларни клетки ще ни дават допълнителна мощност. Ако караме автомобила 8 часа в слънчево време, можем да имаме до 40 kWh при положение, че батерията е 60. Така пробегът му се удължава.
    С едно зареждане при напълно натоварен автомобил – първата ни версия ще е с 2.8 тона максимален товар, можем да минем 200-210 км в градска среда.

    Защо се насочихте към електромобилите за бизнес нужди? Това е Вашата ниша ли?
    Защото всички други се насочват към автомобили за лично ползване. За нас ще е много трудно да влезем в това масово производство. Там се гони цена, обеми. Може би в бъдеще можем да си позволим да направим такъв автомобил. В момента сме се концентрирали върху това, което го няма на пазара и в което лесно можем да влезем. Не ни притесняват започващи подобни производства на Ford, Fiat и др., защото изчислено на база на продажбите за 2018/2019 на този тип light commercial vehicles само в градовете в Европа с над 500 хил. души, ако произвеждаме 20 хил. автомобила годишно, което ни е таргетът за след няколко години, ще имаме пазарен дял до 5%.
    Каквато и конкуренция да излезе на пазара, ние имаме ли добра цена и качество, предлагаме ли добри услуги, нямаме притеснение. Такава услуга е cloud системата ни, т.е. всеки автомобил е вързан към сървър и постоянно обменя данни с него. Ако има проблем, свързан с движението му, това се вижда от наш оператор и ние информираме потребителя какви са най-правилните действия, които да предприеме. Ако сте потребител на 5-10 наши автомобила или повече, ние ви предоставяме една десктоп система, чрез която наблюдавате в реално време какво се случва с тях – колко храна е разнесена, колко продажби са реализирани, колко стоки са доставени. Имаме го това като платформа. Разработена е от една от големите български софтуерни компании.

    Има ли „Син Карс Индъстри“ планове за сливане с „Милара интернешънъл“?

    С „Милара“ какво партньорство ще имате?
    С „Милара интернешънъл“ имаме договор, който ни дава възможност да им помагаме да доразработят техния автомобил. Преди нас те са поръчвали от чужбина доста неща. В замяна на нашата помощ ние ще ползваме техния опит в автоматизация и роботизация на производството. Мислим и за по-сериозно сътрудничество за производството на следващите ни модели. Аз съм отворен към такова. Но трябва да запазим нашата скорост и идентичност, защото сме свидетели как при едно сливане на големи компании едната от тях изчезва.

    Т.е. не вървите към сливане с „Милара“?
    Не, в никакъв случай. Държим да запазим идентичността си, но да си помогнем както можем. Все пак в България малко хора правят такъв бизнес. Собственикът на „Милара“ е направил уникални неща в бизнеса с роботи, ние пък – в бизнеса с авотомибили. Така че гледаме как да извлечем полза от това сътрудничество.

    С набраните от борсата средства планирате да изградите в Русе завод за производство на електромобили. Кога очаквате да стартира работа той?
    Нашата цел в момента е да покажем автомобила на панаира в Мюнхен през септември. Уточняваме подробности за първите производства в Русе.

    Кога стартира производството в Русе, какво конкретно ще се произвежда там и колко работни места ще бъдат открити?

    Кога очаквате да стартирате в Русе?
    До края на годината възнамеряваме да произведем няколко автомобила, които да бъдат като тестови. Стартирането на същинското производство планираме за догодина.

    Колко работни места ще откриете там?
    През тази пролет сме назначили около 15 нови служители. До края на годината може би ще добавим още 10. Планираме до края на годината да станем около 30 души. Това са основно инженери. С нарастването на бройките автомобили постепенно ще увеличаваме и броя на заетите. Естествено разчитаме много на автоматизацията и роботизацията на производството, защото това е пътят. Всички знаем за проблемите с работната ръка в България.

    Какво конкретно ще произвеждате в Русе?
    В Русе ще произвеждаме целите шасита, компоненти по окачването, които ще бъдат сглобени до максимално завършен вид. И оттам в Германия, в нашето асемблиращо звено, те ще бъдат сглобени като Lego за няколко часа. Ще бъдат поставени външните детайли, части по купето, оборудване, стъкла. И автомобилът ще е готов за употреба.

    Кога ще готов първият електромобил, има ли вече интерес към него и защо сглобяването ще е в Германия?

    Защо решихте в Германия да е сглобяването? Не е ли твърде голяма конкуренцията там на този пазар?
    Това е много ключов момент за успеха на нашия проект. Взехме решението на база на опита ни от продажбата ни на спортни автомобили досега и имиджа на България.
    В Германия хората са много мнителни към „Made in Bulgaria“. В Америка, в Австралия и къде ли не сме продавали, но в Европа има проблем и е трудно.
    Ако бяхме решили изцяло да завършим автомобилите в България, рискувахме да изпаднем в ситуация, където винаги ще има съмнение и по-слаби продажби. А в момента сме наели сериозни хора. Наш консултант например е бившият шеф на BMW за електрически и електронни системи. Управлявал е екип от 400 души. Имаме още няколко такива ключови фигури, които ще ни консултират. Това гарантира, че имаме опита и знанията да направим продукт, който освен Made in Germany ще има всички характеристики на един качествен продукт, произведен в Германия. По този начин много лесно можем да влезем на немския и на всички останали пазари в Европа и в света.

    Има ли вече заявен интерес към електромобилите Ви? Към кои пазари сте се насочили основно?
    Има огромен интерес. На първо място от България. Искам да благодаря на фирми като Sopharma, Transpress, ЦБА и др., които заявиха предварителен интерес към закупуване на наши електромобили. В момента, в който имаме тестови автомобили, ще им ги предоставим за тестване. Сигурен съм, че ще имаме сериозни продажби и в България. Имаме и фирма в Нидерландия, която иска да направим център за сглобяване на нашите автомобили. В Белгия имаме подобна фирма. Работим също много сериозно да представим нашите коли догодина в Остин, САЩ, и да реализираме нашия американски проект – да имаме асемблиращо звено и там.

    Кога ще е готов първият електромобил?
    На панаира в Мюнхен, който започва на 6 септември, ще покажем автомобила след последната му модификация. Това е най-голямото шоу. Всички немски автомобилни компании присъстват. Там ще направим дебют. След това, естествено, ще го покажем и в България.

    От какво ще зависи успехът на вашия електромобил? Вие нямате опит конкретно в такова производство. На какво залагате?
    Разчитаме на качествени доставчици, на хора с богат опит, както и на нашия опит в автомобилните спортове. Смятаме, че няма да имаме проблеми с реализацията на нашия проект.

    Как Зелената сделка ще се отрази на електромобилността и какво бъдеще има този сектор у нас?

    Как ще се отрази според Вас Зелената сделка на електрическата мобилност? И какъв беше ефектът на пандемията?
    Панедмията ускори сериозно ръста на продажбите на електромобили.
    Автомобилните производители не искат да произвеждат електромобили. Тъй като с двигателите за вътрешно горене, които са разработили, те държат едни права и технологии и никой не може да влезе в този бизнес. Сега с електромобилите се отваря една кутия на Пандора. Така че Зелената сделка доведе до този тласък в развитието на електромобилите. Именно ограниченията по отношение на въглеродните емисии и изгорелите газове в двигателите с вътрешно горене, отражението върху здравето на хората и градската среда, всички тези параметри на Зелената сделка мотивират и карат фирми като нашата да тръгнат в тази посока.

    И къде според Вас ще ни отведе това отваряне на кутията на Пандора?
    Към едно по-добро бъдеще.

    Как ще изглежда то?
    На всяко възможно място ще има соларни панели. Те ще работят в интелигентна система. Представете си, че вашата соларна система ще има IP адрес, а токът от нея може да го ползвате както вие, така и външни потребители. Всичко ще работи в симбиоза. Ние ще имаме почти чиста и свободна енергия за нашите автомобили и домове. Смятам, че до 20-30 години светът ще бъде коренно преобразен. Не казвам, че няма да има двигатели на вътрешно горене, защото все още няма решения за самолетите и корабите.

    Какво е бъдещето на електромобилността в България?
    Трябва да има някаква субсидия, която малко да помага на хората, които искат да си купят електромобили. Например в Германия или Франция тя може да достигне до 10 хил. евро. И нашият автомобил, който ще струва около 40 хил. евро, ако има такова подпомагане, вече ще струва 30 хил., което е цената на автомобил с дизелов двигател в момента. И ако ще го караме само в градска среда, ни прави много конкурентни.
    Така че, на първо място, са нужни промени в законодателната база. На второ, инфраструктурата, защото тези автомобили трябва някъде да се зареждат. Нашите автомобили е планирано да се зареждат само на мястото, където ще пренощуват, т.е. логистичният център във вашата база или ако автомобилът се използва за частни нужди – във вашата къща. В момента в един блок с около 30-40 семейства, ако поне 10 от тях си купят такива автомобили, представете си как ще ги зареждат през нощта. Дори да има 10 колонки пред блока отпред, електропреносната система не е направена така, че да издържи. Би издържала, ако има смарт система, която да позволява зареждане и в непикови часове. Вървим в стабилна посока след водещите европейски държави, но знаем, че нещата в България се случват с 5-10 години закъснение. Трябва да мине този период и нещата ще се случат и при нас.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Близо 320 млн. евро са австрийските инвестиции у нас през 2020
    Двустранната търговия възлиза на 1.358 млрд. евро през миналата година
    преди 3 часа
    Франция прие закона за здравен пропуск за ресторанти и вътрешни пътувания
    Той също трака задължава здравните работници да се ваксинират
    преди 3 часа
    ЕК откри процедури срещу България за нарушение на авторското право
    Страната има срок от 2 месеца да отговори на опасенията на Брюксел
    преди 4 часа
    Maersk пуска интермодален влак от Бургас към Пловдив
    От Пловдив до София пък ще има eжeднeвнa вpъзĸa чрез камиони
    преди 4 часа
    Доверието на германския бизнес се срина
    Независимо от това се очаква силно възстановяване на най-голямата европейска икономика това лято
    преди 5 часа
    Близо 11 хил. ваксини са поставени в мобилните пунктове в София досега
    Близо 100 души от 2 фирми са се възползвали от инициативата на Столична община за поставяне на ваксини на място на желаещите служители от фирми