вторник, 28 септември 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1121 прочитания

    Над 80% от студентите и преподавателите у нас биха стартирали съвместен бизнес с университета си

    75% са категорични, че предприемаческите знания и умения са необходими за всички студенти
    19 март 2021, 16:07 a+ a- a

    Студенти и преподаватели обмислят стартъпи, ценят предприемаческите умения и са готови да участват в компании със своите университети и научни институции. Впечатляващите 81% биха участвали в спин-оф с университета си. Това показват резултатите от анкетата на фондация Карол Знание „Предприемачество в академичните среди“. Участници са 321 представители на академичната общност от над 20 висши училища и институти в цялата страна. От тях 40% са студенти, 23% - с докторска степен, 15% са докторантите. Останалите са доценти, професори и други представители на академичните среди.

    Изненадващо цели 92% от анкетираните казват, че са обмисляли или обмислят по един или друг начин свой бизнес, а 81% са готови да участват в спин-оф с университета или института, в който работят. Това е неочакван резултат на фона на малкото подобни компании у нас. Вероятно тази нагласа се дължи на впечатляващите подобни практики в световен мащаб, доверието към собствените институции и познаването на екипите в тях, констатират от фондация Карол Знание.

    Само преди две години в анкетата 80% заявяват, че „биха обмислили тази възможност“, а само 10% казват категорично „Да“. Миналата година въпросът беше дали учените обмислят спин-оф с университета или институцията, в която работят и само 7% отговарят категорично „Да“. В предишните анкети обаче респондентите са само докторанти и млади учени, работещи в областта на новите материали и технологии, и инженерните науки.

    Тази година за първи път фондацията в подготовка на традиционното си обучение „Предприемачи в науката“ се обърна към по-широк кръг учени и отчете сериозен интерес към темата.

    75% са категорични, че предприемаческите знания и умения са необходими за всички студенти, а още 24% отговарят също утвърдително: „Донякъде, това са умения, необходими за реализацията на студентите“. Един единствен от участниците е отговорил „Не“, а други двама не могат да преценят. Само 4% твърдят, че не използват тези умения в работата си.

    В същото време, на въпрос дали университетите подкрепят предприемчивите студенти и преподаватели, едва 14% дават положителен отговор. На противоположното мнение са 18%, а 31% смятат, че е необходимо да се създадат университетски акселераторски програми. 75% са на мнение, че бизнес инкубатори във висшите училища биха променили средата. 

    Тази категоричност кореспондира с представата за работата на водещите университетски центрове по света. 40% от участниците в анкетата са запознати и намират за добри практики създаването на университетски компании. 32% са чували за спин-офи, но не са запознати в детайли. 

    Само 13% от анкетираните знаят за компании, създадени в техните университети, институти или научни центрове. 24% допускат че има такива и смятат, че те трябва да станат визитка на съответната институция. 37% обаче не знаят за съществуване на подобни бизнеси.

    Попитани какво пречи на българските университети и институти да инкубират компании, анкетираните не дават категоричен еднозначен отговор. Най-много ( 51%) са на мнение, че липсват опит и подготвени кадри в академичните среди, 44% - липсва финансов ресурс. 37% обаче посочват, че няма разбиране за подобна инвестиция. Всеки трети посочва липсата на сериозни научни разработки, които могат да бъдат в основата на технологични университетски стартъпи. Всеки пети отговаря, че нищо не пречи на университетите да създават компании, но всеки трети твърди, че няма подкрепа от страна на бизнеса за това.

    Както всяка година, в анкетата има въпрос именно за връзката на бизнеса с академичните среди. 36% категорично заявяват, че няма такава, но половината (48%) я определят като задоволителна. В тазгодишната анкета 30% казват „Не мисля, че се осъществява трансфер на технологии в моята организация“. 55% не знаят за такъв и 72% нямат представа дали в техния университет или институт има структура или център за трансфер на технологии.

    Като потвърждение на разбирането за важността на предприемаческите знания и умения, близо 70% са готови да се включат в обучение с такава насоченост, а 8% вече са били в подобна програма.

    Фондация Карол Знание провежда анкета за предприемаческото мислене и нагласи в академичните среди от създаването си през 2018 г. Тогава е проведено и първото по рода си у нас обучение за докторанти и млади учени „Предприемачи в науката“, в което лектори са български учени предприемачи. Част от тях работят във водещи университети в различни точки на света и са създали стартъпи или спин-оф компании, базирани на научната им работа.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ЕК започва да наблюдава собствеността върху медиите
    Става все по-трудно да се разбере кой е собственикът на медиите в ЕС, смята еврокомисарят Вера Йоурова
    преди 10 часа
    ЕK отпуска 95 млн. евро за подобряване на достъпа до тестове
    Общо 20 държави от ЕС ще получат осигурените средства
    преди 12 часа
    Над една трета от учителите са ваксинирани поне с една игла
    Засега няма причина да се преминава масово към онлайн обучение, посочи министърът на образованието
    преди 12 часа
    Японската централна банка ще продължи с програмите за подпомагане на бизнеса
    Според управителя Курода икономическото възстановяване ще стане по-ясно с намаляването въздействието на пандемията
    преди 13 часа
    Progress придобива Kemp
    Сделката на стойност $258 млн., е част от стратегията на Progress за растеж на бизнеса през следващите години