четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1241 прочитания

    Как изкуственият интелект променя банките и финансовите услуги

    11 март 2021, 09:33 a+ a- a

    През последните години финансовият сектор търпи все по-осезаемо влияние от страна на дигиталните технологии. След картовите терминали по улиците, интернет банкирането и мобилното банкиране, сега са налице нови финтех платформи и приложения, които променят начина, по който извършваме плащания и достъпваме други финансови услуги. А на прага вече е следващата революция във финансовите технологии – навлизането на изкуствения интелект, който тепърва обещава да промени бранша до неузнаваемост.

    Това добавяне на интелигентност към банковите услуги е естествено продължение на досегашното развитието на сектора – от хартиените документи, през уеб интерфейсите, до смартфоните. То обаче ще бъде много повече от просто добавяне на още един канал за комуникация и има потенциала да промени качествено банкирането.

    Чатботовете
    Интелигентите виртуални асистенти са една от първите технологии с изкуствен интелект, които навлизат в бранша. Те са създадени, за да улеснят работата на служителите от кол – центровете и да запълнят нишата, която не е покрита от интернет и мобилното банкиране – предлагането на индивидуални продукти и услуги на конкретния клиент.

    „Тези решения предоставят на клиентите среда, където могат да бъдат зададени въпроси за продукти и услуги, без клиентът да има съответните познания за тях. Например той може да попита “Имам нужда от нов автомобил, какво е необходимо, за да получа финансиране?”. Виртуалният асистент може да му предостави пълна информация за потенциалните кредитни възможности, без дори в питането да са използвани ключови думи като “кредит”, “лизинг” и т.н.“, отбелязва Момчил Зарев, търговски директор на софтуерната компания Сирма Груп.

    „Този тип комуникация е възможна поради бързото развитие на алгоритмите с изкуствен интелект (Artificial Intelligence - AI), машинното обучение (Machine Learning – ML) и технологиите за естествена обработка на езика (Natural Language Processing - NLP), даващи възможност на компютъра да анализира и разбира какво всъщност пита човекът, без да се използват специфични термини. Тези технологии позволяват да се разберат питания на естествен език и съответно естествено връщане на отговори към потребителя, което преди се осъществяваше от банковите консултанти“, добави още той.

    Сирма Груп има над 20 години технологична експертиза в този сегмент, а разработената от компанията чатбот платформа "Мелинда" позволява създаването на решения с интелигенти алгоритми за банките и финансовите институции. Тя не се ограничава само до текстово изразяване, а може да имитира естествен разговор чрез технологии за превръщането на глас в текст (speech-to-text) и текст в глас (text-to-speech).

    Big Data
    Друго решение на Сирма Груп, свързано с технологиите за обработка на големи масиви от данни (т.нар. Big Data), позволява създаването на аналитични справки и извличане на препоръки за клиентите. „Използвайки комбинацията от "Мелинда" и нашата технология за анализ на Big Data, банките имат възможност да разбират по-добре клиентите си, техните навици и индивидуални нужди. По този начин те могат да им бъдат много по-полезни в предлагането на допълнителни продукти и услуги“, посочва още Момчил Зарев от Сирма Груп.

    Превенция на измами и манипулации с помощта на изкуствен интелект
    Технологиите с изкуствен интелект могат да помогнат и при засичане на измами, идентифициране на подозрителни търговски дейности, анализиране и търсене на специфични модели в действията, извършвани от търговец или други участници на пазара. Това може да бъде в помощ за служителите, занимаващи се с оценката на риска и съответствието, които по-лесно да определят дали сигналите се нуждаят от допълнително разследване.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 4 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 4 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам
    преди 21 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 21 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 21 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място