Алеш Баранек, ръководител на Testing HUB-a в новия Shared Service Center на KBC във Варна, пред Economy.bg
Алеш Баранек, ръководител на Testing HUB-a в новия Shared Service Center на KBC във Варна
Алеш Баранек e ръководител на Testing HUB-a в новия Shared Service Center на KBC във Варна. Хъбът оперира от 2020 и работи по QA проекти за софтуерни имплементации и поддръжка за KBC в държавите от Централна и Източна Европа. Преди да оглави Testing HUB-a във Варна, Алеш работи по различни проекти на KBC в Братислава, Дъблин и Бърно. Как се стигна до релокирането му във Варна и какви са плановете за развитие на Testing HUB-а? Вижте какво разказа пред Economy.bg Алеш.
Алеш, разкажете ни повече за Вашата кариера в KBC? Как започна всичко и как се стигна до оглавяването на Testing HUB-а на KBC във Варна?
Ще започна с това, че по време на следването си в университета имах възможност да уча в чужбина, да пътувам доста, да живея в мултикултурна среда с различни хора – шанс, който имат голяма част от младите хора в наши дни. Затова когато започнах първата си работа в Прага и се задържах на едно място за 4 години, основно фокусирайки се върху местния пазар, далеч от международната среда, това започна да ме тревожи. Намирах го за скучно и определено не в тази посока исках да се развие кариерата ми. Започнах да се оглеждам за промяна, и вярвам, че това е едно от най-добрите решения, които съм вземал в живота си.
Според мен, ако човек не е щастлив там, където е, трябва да се осмели да направи промяна. И KBC ме подкрепи в това. Появи се възможност да работя върху проект за въвеждане на европейската валута за KBC в Братислава, Словакия, в ролята на Project Manager Officer, последван от проект за сливане с друга банка. Tогава успях да създам много бизнес и лични контакти в рамките на компанията. И именно тези хора ме подкрепиха на бъдещите ми позиции в различни държави.
Известно време прекарах в Ирландия, където работех като Department Manager по проект за testing & releasing на ключова банкова система и нейната трансформация. След това отново се преместих и оглавих Testing HUB-а на споделения център за услуги в Бърно, Чехия, а сега съм мениджър на същия отдел в KBC Shared Service Center във Варна. И няма да познаете кой е директният ми мениджър – моят колега и супервайзър от KBC в Словакия!
През годините научих, че да имаш добре изградена мрежа от контакти, е настина важно. И всъщност мога да кажа, че съм жив пример колко добре работи това в компанията.
Какво стои зад решението Ви да се релокирате от Бърно, Чехия, във Варна?
Аз съм човек, който харесва промяната, тъй като ни дава възможност да правим нещата по различен, по-добър начин. Когато се появи възможността да се присъединя към центъра за споделени услуги на KBC във Варна, не мислих много преди да кажа „Да“.
KBC Shared Service Center Varna е в началната си фаза на развитие и съм щастлив, че мога да бъда част от това във време, когато тепърва ще се развиваме и най-доброто е пред нас.
KBC е организация, която непрекъснато търси начини за оптимизация и развитие. И ако си на същата вълна (както плувеца от логото ни) да влизаш в нови роли, да „случваш“ промените, тогава можеш да си готов за предизвикателства и истинско израстване.
Аз съм част от KBC вече 14 години и не съм сменял работодателя си от точно толкова. Необичайно в наши дни, нали? Поне такова е мнението на приятелите ми, които сменят работата си в различни банкови и fintech компании на всеки 2-3 години, за да се развиват и да израстват в професиите си. В моя случай KBC ми даде възможност да се въплътя в различни роли, да сменям средата и проектите, като по този начин окуражи моето развитие. Така че дори не съм имал възможност да помисля да работя някъде другаде.
Откога сте в България и какви са първите Ви впечатления за начина на работа тук? Лесно ли се работи с български ИТ екип?
Международната пандемична обстановка промени много планове и това не е по-различно и за мен. За съжаление, все още нямам възможността да бъда физически във Варна, какъвто беше първоначалният план. Въпреки това обаче вече работя с моите български колеги виртуално, което за мен е удоволствие. Дори разчитайки само на интернет връзка, мога да усетя динамичния и млад дух на нашия екип във Варна. Нямам търпение да се запозная лично с всички и се надявам това да е съвсем скоро.
Кога стартира дейност Testing HUB-а и каква е основната му дейност? Колко души работят в него?
В Testing HUB се занимаваме с тестване на апликации и Quality Assurance (QA). Но за нас Testing HUB е и място, където събираме информация, трупаме опит, споделяме и използваме този опит навсякъде в рамките на KBC Group. Всъщност успяхме да създадем QA мрежа/общество благодарение на сътрудничеството си с другите подразделения в рамките на цялата група. А във Варна Тesting HUB съществува от 2020 година.
Какви са плановете за развитие на Testing HUB-a във Варна?
В Testing HUB-а във Варна работим по QA проекти за софтуерни имплементации и поддръжка за KBC в държавите от Централна и Източна Европа. От една страна имаме силен фокус върху дигитализацията и банковите системи/приложения за крайния потребител, а от друга, върху проекти за трансформация на ключови банкови системи.
Очакваме значителен брой интересни проекти в тази насока и в бъдеще. Освен това компанията планира създаване на подобни хъбове и за други IT компетенции в предстоящите години.
Колко и какъв тип професионалисти търсите и планирате да наемете?
Нашите специалисти са интересни хора, идващи от различни професионални направления с различно образование и предишен опит. При нас има хора не само с ИТ профили, но и химици, ветеринари, учители и др. Това ни позволява да тестваме системите от различни гледни точки, да имаме разнообразие от идеи кое причинява даден проблем, ако открием такъв. Всички тестери, обаче, притежават обща черта, а именно креативност и аналитичен ум.
Testing HUB-ът във Варна се разраства с наистина бързи темпове и в момента търсим активно хора, които имат опит с Manual Testing, Test Automation за позиции като Software Tester, Test Engineer, Test Designer и Manager.
Възможността за осигуряване на дистанционна работа на нашите екипи от тестери беше инициирана още през 2019-та доста преди пандемията. Ние подкрепяме идеята за гъвкавост, когато става въпрос за начина, по който нашите хора организират времето си, и мястото, откъдето работят. Разбира се, COVID-19 доста ускори въвеждането на дистанционния модел за работа, променяйки ежедневието на онези, които преди можеха да работят от вкъщи само по изключение.
Според Вас какво е необходимо, за да бъдеш добър лидер в IT индустрията?
Вярвам, че лидерите създават визията на една компания и са движещата сила тя да бъде следвана. Това в комбинация с интерес към технологиите, чиито тенденции един лидер неизменно трябва да следва, и фокус върху хората, които са най-ценният актив на една компания. Това е моята представа за добър лидер и се стремя да я следвам.
Имате богат опит като ИТ мениджър в различни европейски градове – как бихте описали опита си до момента и какви са впечатленията Ви от хората и средата?
Успял съм да видя позитивите във всяка култура. Ирландците са много приятелски настроени, отворени хора, с които се комуникира лесно. Чехите са интелигенти, с много умения. В Словакия хората са много амбициозни и държат на кариерното си развитие изключително много. А хората в България? Нямам търпение да ги опозная!
Живеейки в Ирландия, бях впечатлен от зелените им планини. В Словакия ме очароваха фолклорът и традициите им, а в Чехия винените региони около Бърно и атмосферата на Прага. Очаквам с нетърпение да се срещна с комбинацията от всичко това, която може да предложи България и Варна.