вторник, 23 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6204 прочитания

    Viber: България е един от пазарите, на които развиваме и първо пускаме нови решения

    Българите сме едни от най-интензивните потребители на приложението, казва Даниела Иванова, мениджър „Партньорства” за ЦИЕ в Rakuten Viber
    02 октомври 2018, 11:37 a+ a- a

    Даниела Иванова е експерт в сферата на бизнес развитието с над 6 години опит в start-up и технологичните индустрии. В момента е мениджър „Партньорства” за Централна и Източна Европа във Viber, където развива холистична екосистема от партньори в целия регион. Отговаря за повече от 15 държави, в т.ч. и за България, където е офисът на Viber за региона. Преди това работи като маркетинг мениджър в глобалния офис на SoundCloud в Берлин - там тя съставя и ръководи цялостни кампании за лансиране на нови продукти на дигиталния пазар. Междувременно развива силен нюх към предприемачеството, иновациите и технологиите, който я кара да се върне в България и да търси начин да подпомогне местния бизнес. Срещнахме се с Даниела, за да ни разкаже повече за плановете и проектите на Viber в България и региона. Какво се промени след придобиването на Viber от Rakuten? Как това рефлектира върху българския пазар и предстои ли разрастване на екипа от специалисти в софийския офис? 

    За историята на Viber

    Как Viber израсна и се промени през годините?
    Viber е замислен със съвсем друга концепция. Интересното е, че първоначално неговите създатели са искали да създадат приложение за пускане на музика онлайн. След това те преобръщат идеята и решават, че ще се впуснат в нещо много революционно за времето си, а именно – приложение за комуникация. В началото Viber се използва основно за обаждания, докато днес повечето хора го използват за изпращане на съобщения. И именно тази функционалност продължаваме да развиваме, като стартираме нови продукти, свързани конкретно със съобщенията. Например Communities - уникален по рода си продукт и единственият в приложение за съобщения, който може да акумулира 1 милиард потребители. Той дава възможност на хората да разговарят на различни интересни теми, да споделят експресивна комуникация под формата стикери и гифове и да стриймват видеа директно в приложението. 

    За какво най-често българите използват приложението? 
    Интересното е, че ние сме едни от най-интензивните потребители на приложението. И това е свързано с нашия начин на живот и култура. Знаете, че българите обичат да излизат, да комуникират и да си прекарват добре времето. Това рефлектира и върху  Viber. Българите активно комуникират, разменят снимки и видеа, но се интересуват и от локалното съдържание, което ние предлагаме в приложението. Като например следенето на общността на Владо Карамазов, Андреа Банда-Банда и т.н. Това са уникални аспекти на приложението в България, които не са достъпни никъде другаде и резонират с българския потребител. 

    Как Viber се промени след придобиването от Rakuten?

    Какво се промени след придобиването на Viber от Rakuten и как това рефлектира върху българския пазар? 
    Rakuten е едно голямо семейство с офиси в цял свят. И ние сме част от това глобално семейство. Нещата, които се промениха, са  по-скоро в насока нови знания и споделяне на опит между Rakuten и Viber. Промени се и нашето корпоративно име - Rakuten Viber. Интересното е, че Rakuten означава оптимизъм и това е нещо, което резонира в цялата култура на компанията и съответно в приложението. Ние вече се чувстваме част от това семейство, не само културно, но и от гледна точка на продукт и интеграция. Придобиваме знания и създаваме продукти, вдъхновени от Rakuten. В Азия например стикерите и експресивната комуникация са в много по-напреднало ниво, отколкото в други части на света и ние черпим от този опит. Освен това в бъдеще планираме да интегрираме още повече решения за Rakuten. Те имат финансови институции и онлайн магазин в цял свят, които могат да бъдат интегрирани с приложения за комуникация като Viber. 

    Обмисляте ли навлизане в сферата на търговията?
    Не е задължително. Viber е приложение за комуникация и нашият фокус е върху това. Идеята е чрез нови технологии, каквито например са чатботовете, които доста дълбоко развихме в нашата платформа, да предоставим възможност на бизнесите да си партнират с Viber, за да достигат до потребителите. Независимо дали става въпрос за това да си проверят времето, да си поръчат такси, или да намерят някакъв интересен продукт, който биха искали да споделят с приятели.

    Какво прави офисът на Viber в София?

    Какви са функциите на офиса на Viber в София? Какво прави Viber в България? 
    Аз съм вторият човек, който се присъедини в офиса ни в София и заедно с нашия генерален мениджър за региона Атанас Райков започнахме да развиваме заедно екипа. Пораснахме плавно през последните три години и по същия начин продължаваме да добавяме нови хора. 

    Офисът ни в София е едно страхотно място, на което работят много млади хора с богат международен опит. В момента сме 11 човека, като най-новият член на екипа ще се присъедини съвсем скоро. Продължаваме да растем като екип вече повече от 3 години тук, но и като знания, умения и партньорска екосистема. Основното, върху което сме фокусирани, е да развиваме бизнеса, т.е. партньорската си мрежа в целия регион. Нашият регион се състои от над 15 пазара вече, като само тази година добавихме два нови – Чехия и Словакия. На тези пазари се стремим да развиваме не само партньорската мрежа, но и иновативни решения, за които можем да черпим знания от локално ниво. Всеки пазар е уникален и това е ценното – възможността да вземем нещо местно и да го приложим на регионално или глобално ниво. 

    България е един от пазарите, на които много усилено развиваме новите технологии. Освен че е мястото, където е позициониран офисът ни за региона на ЦИЕ, е и пазар, на който много често развиваме нови решения и технологии. Тук много бързо получаваме обратна връзка – не само от потребителите, но и от бизнесите. Партнираме си с много компании от различни сектори и създаваме различни решения.

    Какви хора са добре дошли в българския офис на Viber? 
    Винаги ще имаме нужда от млад талант, от хора, които имат интерес към новите технологии и опит в дигиталния маркетинг и реклама. Но най-важното нещо е вътрешната мотивация и стремежът човек да расте и да не спира да се обогатява както лично, така и професионално. Но най-вече да успее да се впише в екипа, защото ние сме неразделни и като едно семейство. Всеки знае мястото си и как да помага на другите хора. Подборът на нов член на екипа при нас винаги изисква време, но накрая знаем, че сме избрали правилния човек.

    Как Viber подкрепя космическото образование в България?

    Работите ли с български програмисти?
    Ние имаме екосистема от партньори, които са програмисти. Независимо дали те са на специфични приложения, или имат знания в специфична сфера, както компанията за космически обучения EnduroSat, с която си партнираме. Те например бяха хората, които сами развиха техния собствен чатбот. Работим с различни разработчици в различни сфери, но по странични проекти. Или пък ги наемаме като фрийлансъри и развиват различен тип технологии като чатботове или изкуствен интелект. Ние улесняваме връзката между софтуерни инженери и компании с популярни брандове, с които работим. Свързваме ги и те развиват за тях различни решения във Viber. Като например с EnduroSat, които предлагат космическото обучение. 

    Какво правите с EnduroSat? 
    EnduroSat всъщност е много важен партньор за нас и връзката с тях започна по много интересен начин. Искахме да запознаем българската аудитория, че в България има космическо образование и EnduroSat, като основен инициатор на обучителната програма „Космически предизвикателства“, предоставя тази възможност тук. Това е нещо уникално както за света, така и за нашия пазар. И от друга страна, на обикновения човек му се струва доста недостъпно. Затова заедно с тях започнахме да обмисляме как по-лесно може да достигнем до българския потребител и да споделим с него тази прекрасна възможност. Особено до млади хора, които търсят развитие в момента. И поради големия брой потребители на Viber в България, най-лесното нещо беше да пуснем промоция в приложението за техния курс.  Създадохме и космически стикер пакет, който стана много популярен сред младите хора. Както и чатбот, чрез който хората могат да научат повече за програмата и да кандидатстват за курса. В резултат от нашето партньорство за 2 седмици имахме повече от 100 000 абоната за чатбота и над 3 000 кандидатури за курса. От тях EnduroSat избраха финална селекция от хора, които започнаха курса в края на август.

    Какво предстои?

    Какво предстои? Какви са целите и плановете ви за България? 
    Ще продължим да развиваме Communities, което е нашият най-нов продукт.  Ще се фокусираме и върху развитието на някои нови функционалности в посока преводи, директно в приложението. Както и интеграция на партньори в него чрез чатботове. Но най-интересното нещо за българския пазар, което ще продължи да бъде такова за нас, е стратегическата му роля. Той е важен за нас, за да тестваме нови продукти и функционалности. България е мястото, където най-често пускаме нови функционалности за Viber на глобално ниво. Тук е много лесно да ги тестваме и да съберем обратна връзка. И често нашите партньори в България винаги имат достъп до най-новите технологии, които приложението предоставя. Те са хората, които ни дават обратна връзка и която след това прилагаме директно в нашите продукти.

    Viber не спира да работи върху създаването на нови продукти и функционалности и винаги сме фокусирани върху потребителя и това, което търси като подобрение в приложението за комуникация. Предстои един голям редизайн на приложението, който съвсем скоро ще бъде показан и на българския потребител. Към края на годината вече ще започнем да го тестваме и съм сигурна, че ще изненада приятно потребителите. Ще е много иновативен и футуристичен, вдъхновен както от Rakuten, така и от нашите глобални операции в целия свят. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 27 минути
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    преди 39 минути
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания
    Групата ще обедини всички дъщерни дружества под единен бранд
    преди 2 часа
    „Аурубис“ инвестира още 800 млн. лв. у нас
    Компанията ще разшири рафинерията си за катодна мед и ще изгради два нови фотоволтаични парка
    преди 3 часа
    Японската Nidec с втора инвестиция у нас
    Nidec Instruments откри научно-развоен изследователски център в София
    преди 3 часа
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 66% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-февруари 2024 са от Италия, Нидерландия и Гърция
    преди 3 часа
    Във Варна бе открита училищна лаборатория за екология и зелена енергия
    Общо 55 училища в България се включват в съвместни лаборатории, в които ще се създават предложения за промени в различни области на образователния процес