Български „живи“ картички ще завладяват немския пазар
Картичките с добавена реалност на българския стартъп iGreet привлякоха 100 хил. евро от Eleven и легендарния американски инвеститор Тим Дрейпър. За плановете на компанията – нейният основател Вичо Димитров пред Economy.bg
Български поздравителни картички с добавена реалност от този месец ще завладяват пазара в три немскоговорещи държави – Германия, Австрия и Швейцария. „Живите“ картички са дело на младата българска компания iGreet. Хартиените картички "запяват" и "затанцуват", след като бъдат сканирани с мобилното приложение iGreet. Компанията успя да привлече инвестиция от 100 хил. евро от българския фонд Eleven и легендарния предприемач от Силициевата долина Тим Дрейпър. Освен това миналата година списание Time включи iGreet в своята рубрика „Приложение на седмицата“.
Economy.bg разговаря с основателя на iGreet Вичо Димитров, за да ни разкаже повече за идеята, реализацията и плановете на компанията.
За пътя от идеята до реализацията й
Началото Идеята се заражда преди близо четири години като курсов проект в университета. Вичо и негов колега познават технологията, макар и не с подобно приложение. „Сметнахме, че картичките са един много подходящ носител за тази технология. Първо, защото такъв продукт не съществуваше, и второ, защото видяхме ефекта върху хората. Още от първия прототип забелязахме колко много положителни чувства поражда тя“, разказва Вичо.
Предизвикателствата „Преди четири години в България хората все още нямаха толкова развити телефони и самата технология беше труднодостъпна. Промяната дойде с едно посещение в САЩ. Там се запознах с един от сегашните ни инвеститори - Тим Дрейпър, който прие много положително идеята. В САЩ се убедих, че пазар за идеята ни има“, споделя младият предприемач.
Реализацията „След завръщането ми от САЩ веднага започнахме работа по реализацията на проекта. Пуснахме първия си продукт през ноември миналата година. България се оказа един чудесен пазар, за да тестваме тази идея“, отбелязва Вичо.
Чужди пазари „След успешния старт тук веднага започнахме да мислим варианти как идеята може да се пренесе на чужди пазари. Днес вече може да се похваля, че имаме успешно партньорство с немска компания. От ноември стартирахме в три немскоговорещи държави – Германия, Австрия и Швейцария. С друга компания преговаряме за стъпване в 11 държави в Европа. Ако всичко върви по план, в началото на 2017 ще стартираме в 6 или 7 държави от Източна Европа“, посочва основателят на iGreet.
Как да си купя картичката?
Цената „До края на годината ще имаме над 100 обекта, от които физически може да се закупи картичката. Това са книжарници, магазини за цветя и подаръци предимно в София, но има около 10 обекта из цялата страна. Картичката може да се закупи също онлайн през сайта и през приложението. Крайната цена е 5 лв.“, разказва Вичо.
Картичка от ново поколение „Стартирахме с 15-20 дизайна, които направихме ние и след това отворихме iGreet като платформа за външни художници. Вече имаме над 10 художници и над 15 картички, направени от тях. По този начин хем рекламираме тях, хем и ние имаме много разнообразни дизайни“, посочва плюсовете на работа с външни художници предприемачът. „В момента правим корпоративни персонализирани картички. Работим и върху функционалност, която ще позволи на крайния потребител също да персонализира картичката си. Това може да стане през приложението: записвате си клипче, избирате си шаблон на визията и си поръчвате. Всяка една картичка ще се принтира на момента и ще е уникална“.
Инвестицията До момента в проекта са инвестирани над 100 хил. евро. „Стартирахме с инвестиция от Eleven и Тим Дрейпър“, разказва Вичо. На въпрос как е убедил легендарния предприемач от Силициевата долина, той коментира, че от значение е бил личният контакт, установен с него по време на двумесечния му престой в САЩ. Друг фактор е, че самата идея му допаднала. „Но не беше лесно. За българска компания такъв тип инвестиция от американски инвеститор не се случва лесно“, признава българският предприемач.
Бъдещи продукти с добавена реалност
Бъдещето „Ние сме единствената компания в България, разработила собствена технология за добавена реалност. Това ни дава възможност да правим нови продукти и да сме гъвкави“, обяснява Вичо. „Картичките със сигурност ще са един от основните ни продукти. Ще развиваме функционалности, свързани с тях. В момента имаме картички с видео. Правим и линия с 3D анимации и персонализирани картички. Същевременно ще развиваме партньорства както в България, така и извън страната. Имаме два основни модела – единият да продаваме нашия продукт, а другият е по подобие на този с немската компания: те предлагат дизайна, а ние им помагаме с анимацията и не се занимаваме с производството и дистрибуцията. Това е много подходящ модел за пазари като немския, които са много специфични в тази ниша. Работим и върху други продукти. Визитките се оказаха много подходящ носител за тази технология. Сътрудничим си също с маркетинг и рекламни агенции по различни техни кампании“, отбелязва основателят на iGreet.
Благотворителност iGreet си партнира в благотворителна кампания със "SOS Детски селища". За предстоящите празници двете организации създадоха първата в България благотворителна картичка с добавена реалност – над 70% от средствата от продажбата й ще бъдат дарени на "SOS Детски селища България". Цената на благотворителните поздравителни картички е в размер на 5 лв. с ДДС, като 3.50 лв. от прихода от всяка една картичка се даряват за каузата на "SOS Детски селища".