сряда, 22 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1239 прочитания

    Какви обучения и тренинги ще търсят компаниите през 2025?

    Вижте очакванията на мениджъри на компании, които ежедневно работят в сферата на обучението и развитието
    09 януари 2025, 14:35 a+ a- a

    Способността за учене и развитието на нови умения стават все по-ключови както за успешна кариера, така и за конкурентоспособността на компаниите в бързопроменящия се свят на бизнеса.

    Кои курсове и програми за обучение и развитие ще бъдат най-актуални през 2025 и какви нови теми за курсове, програми и обучения подготвят компаниите в сферата на обучението и развитието? Вижте прогнозите на мениджъри от водещи компании.


    Соня Славчева
    Управляващ партньор
    Бланчард България

    Освен лидерските знания и умения нова важна тема в обученията през 2025 г. е подготовката на мениджърите и членовете на екипите да се справят с трудните разговори, които често е необходимо да провеждат. Липсата на знания и умения у хората как да постъпват в напрегнати и конфликтни ситуации, може да доведе или до сблъсъци, или до отдръпване и затаяване на важна информация. А цената е висока – загубено време, грешки, похабяване на ресурси, опънати нерви и накърнени личностни отношения, изгорена нахалост енергия, влошени резултати.

    За следващата година планираме да работим усилено и изведем като тема №1 обученията за повишаване на РАЗГОВОРНИЯ КАПАЦИТЕТ. Да можем спокойно и балансирано да водим диалог по трудни теми и в напрегнати условия е СПОСОБНОСТ, която може да бъде научена и овладяна. Тя ще направи работата на хората по-успешна, а средата по-спокойна.

    Кристиан Георгиев
    Управляващ Партньор
    АРТЪР АДАМС® България

    2025 е трудна за предвиждане – военни конфликти, задокеанска неяснота. Кризата в автомобилния бранш се отрази и на българските компании доставчици. Изкуственият интелект е възможно да остави без работа хора от досега проспериращия IT сектор. Предвижданията ни са, че ще се увеличи търсенето на меки умения в частност: комуникативни умения, емоционална интелигентност, презентиране. Нуждата от преквалифициране ще доведе до потребност от темата „обучение за обучаващи“. Засиленото връщане на служители в офисите, от своя страна, означава, че мотивационните умения ще продължат да са търсени. Допускам, че и търговските теми ще се търсят, особено при компании, чиито продажби страдат от засилената ценова конкуренция от Китай.

    Клиентите ще бъдат безкомпромисни в търсенето на полезни, интересни и доколкото е възможно забавни обучения. Очаквам и възраждане на тиймбилдингите. Като цяло „меките компетенции“ ще останат офлайн, когато става въпрос за групови обучения и онлайн за индивидуална форма на работа. Липсата на хора налага все по-често да се издигат мениджъри с недостатъчен опит и увереност, тъй че очаквам и засилено търсене на индивидуален коучинг/менторство или просто подпомагане в ежедневната мениджърска работа.

    Цветелина Тенева
    Съосновател
    The Business Institute

    „Стари и златни“ – константа през 2024 и 2025 г.

    Бизнес умения (Business acumen), които повишават разбирането за бизнеса и неговите приоритети, пазарния и икономическия модел на организациите. Потребността идва от промените в бизнес моделите и гъвкавите модели на работа. Това помага на хората да имат голямата картина и да фокусират своята добавена стойност към тази на организацията. Заявката е пред 2025 тази тема да разшири целевата си група към средни управленски нива и ключови експерти.

    Междуличностни умения като класическите комуникация, сътрудничество, преговори, но с разширен и задълбочен фокус към емоционална интелигентност със силен и важен допълнителен аспект на личностно развитие в контекста на тези умения в работата.

    Поколенията на работното място е тема, която набира скорост с навлизането на Gen Z и очакването за „Алфа“, а стегнатият пазар на труда повишава ценността на „Х“ и удължава работния жизнен цикъл на това поколения. Ако преди години основната целева група бяха мениджъри и лидери, то сега потребностите обхващат всички в организациите без значение йерархия и функционална област.

    Актуални през 2024 с повишаващ се приоритет през 2025

    Личностни умения като устойчивост и гъвкавост (resilience, agility), готовност за промяна, нагласи за учене и развитие (growth mindset) стават все по-актуални поради гъвкавостта на бизнес моделите и моделите на работа, силните AI тенденции. Макар тези теми да са актуални на нивото на индивида, работното място все повече припознава своята роля и отговорност, в някои компании дори изведено като стратегически приоритет.

    Към тях се добавят разширения на междуличностните умения като социална и културна интелигентност поради разнообразието от профили в работната среда – поколенчески, ценностни, междукултурни.

    Тренинг, но не съвсем

    Тенденцията, която виждаме като възходяща, е обучителните формати да се разпознават като инструменти за работа по теми, влизащи в обхвата на стратегически задачи на високо управленско ниво.

    Такава тема е разнообразие, включване и равенство (DE&I), която касае политика, но и промяна на нагласи на индивидуално и организационно ниво.

    Потребността на компаниите от стратегическо подравняване (strategic alignment) по теми, свързани с култура и ценности, бизнес цели, дигитални и други трансформации, също обръща поглед към подходи и инструменти от областта на тренинга, но със заявка те да бъдат адаптирани към целите на стратегическо подравняване на разбирания, нагласи, мотивация и действия на всички нива в организациите.

    Лора Арнаудова
    CEO и основател
    НЛП България и Българска Коучинг Академия

    Вече няколко години в общественото пространство се натрупва усещане за несигурност, неразбиране и страх. Такава опасна нагласа произхожда от слабо контролируеми на индивидуално ниво фактори, вследствие от глобални икономически, социални и политически прояви. Може да ви се стори парадоксално, но мантри като баланс, предвиждане на промяната, адаптивност, гъвкавост, автентично лидерство, ангажираност, личностно израстване ще кристализират в потребност от сближаване: сближаване на желания, сближаване на мнения, позиции, социални умения, домашно възпитание, сближаване на роли, социално сближаване. Сближаването заедно с приложимостта на знанията, ще отговорят на несигурността, посредствеността и хаоса. В този смисъл индивидуалното представяне ще се наложи като задължителен, но не достатъчен фактор в колективното оцеляване.

    Необходимостта от взаимна свързаност ще подбуди преосмисляне на оценките на представянето, превеждани в структурирано трениране на ключови компетенции, за подпомагане на колективното съгласуване на работни правила, урегулиращи ежедневната индивидуална работа. Обученията и работните срещи ще комбинират екипен коучинг с фокус съгласуване на посока, а ангажираността ще се саморегулира от крайния резултат.

    Аджайл подходите ще трябва да се адаптират, като се обръща внимание на дисциплина, последователност и постоянство, което ще запази менторските програми като формати за подпомагане на младите.

    Във висококачествените вътрешнофирмени обучения ще бъдат премахнати слайдовете, рамкирането на хората, натрапвано присъствие или задължителна програма. На фокус ще бъдат спонтанно генерирана конкретна тема, добре формулираният желан краен резултат, несъответствията, полярностите, противоречията и тяхното групово прерамкиране.

    Локално погледнато, нашето общество не се слави с така нужните за следващите години умения за колективно консенсуално решаване на проблеми, вземане на решения, взаимно разбиране, уважение и сътрудничество. Ще бъдат ценени хора, проявяващи разбиране, взаимна свързаност, уважение, спокойствие, консенсуалност, диалогичност, способни да привеждат информационни потоци в смислени задачи. Ще се развиват взаимоотношенията, чуването, разбирането, подпомагането.

    Колкото по-голям е технологичният напредък, толкова повече се нуждаем от общуване и фокус на вниманието. Ще се учим да отсяваме маркетинговата плява, брандираните лидери, изкуствените услуги, корпоративното политиканстване, прехвърлените задачи, буренясалите брандинги и неуместните симулации от простичките, носещи радост, възможни истини. Има да се извърви дълъг път към култура, фокусирана върху консенсус. Удовлетворението е в крайния резултат, а насладата – в пътя.

    Парадигмата, пред която вече сме изправени, е: Как да се откажем от малко егоизъм днес, за да се развиваме в съзвучие?

    Относно нашите отворените програми мисля, че тенденцията за участие на все повече мениджъри в сертификационна програма „НЛП Бизнес коуч“ ще се запази заради упражняването на практическите казуси и възможността за споделяне между хора, идващи от коренно различни сектори.

    Друга тенденция е свързана с брандинга и продажбите. Наградите и брандингът дават популярност, но едва ли развиват и поддържат дългосрочните взаимоотношения и задържат служителите в компанията. Качеството на предлаганите услуги ще възвърне своя блясък, следователно наред с овладяването на собствените емоции и нагласи към клиенти и партньори на нетърговски роли ще се наложи да учат търговски умения, немениджърски роли ще учат вземане на решения и решаване на проблеми, мениджъри ще учат бизнес и екипен коучинг, защото, предвиждайки комплексността, компаниите ще се адаптират чрез взаимна заменяемост. Този подход едва ли ще ви изненада. Изненадата ще дойде от мащаба.

    Деленето на гъвкавост по контексти също ще намалее за едно по-флуидно отношение към живота. Нашата роля на външен доставчик на корпоративни обучителни и коучинг програми все повече ще приема контекстуален, аналитичен и консултативен елемент, от една страна, а от друга – подготовката в организациите на роли, специално обособени около управление на взаимоотношения, промяна, щастие и коучинг.

    Неслучайно преди години започнахме ежегодно да организираме фестивал, наречен „Общувай“. Еднодневен фестивал, който се провежда в началото на месец октомври и фокусиран върху интегрирането на смислени теми и лектори с разнородни функции, роли и индустрии. Новото издание на „Общувай“ ще изненада гостите с цялостно преживяване, което засега ще запазя в тайна.

    Павел Цанев
    Управител
    Expert Events

    През 2025 г. Expert Events ще продължи да предоставя най-актуалните и висококачествени обучения, отговарящи на динамиката на бизнес средата и законодателните промени. Сред основните теми ще останат:

    ● Трудовото законодателство, с акцент върху нови изисквания и изменения.
    ● Мерки за защита на личните данни (GDPR) и тяхното ефективно приложение.
    ● Мерки срещу изпирането на пари (AML), фокусирайки се върху актуалните изисквания и глобалните стандарти.
    ● ESG стратегии и устойчиво развитие, подчертавайки значението на социалната и екологична отговорност.

    Освен традиционните правни и финансови теми през 2025 г. ще разширим портфолиото си с обучения в областта на меките умения (soft skills). Теми като ефективна комуникация, управление на екипи и лидерство ще заемат ключово място в нашата програма. Това е в отговор на нарастващата нужда от развиване на човешкия капитал в съвременните организации.

    Също така ще поставим по-силен акцент върху присъствените обучения, за да предоставим на участниците възможността за лична комуникация с лекторите и директен обмен на опит. Обогатяваме и екипа си от лектори, като продължаваме да работим с най-добрите експерти – утвърдени професионалисти с богат практически опит и отлични умения за работа с аудитория.

    Ивайло Благоев
    CEO
    Contipso

    С поглед към 2025 г. ние се стремим да предложим още по-иновативни решения за нашите клиенти. Основните акценти са:

    • Използване на изкуствен интелект: все повече компании заявяват нужда от обучения, свързани с внедряване на AI инструменти и оптимизация на работните процеси чрез тях.
    • Устойчивост и ESG: програми, които подпомагат устойчивото развитие и корпоративната социална отговорност, бележат ръст.
    • Киберсигурност за всички: нараства интересът към интерактивни обучения за защита от дигитални заплахи, достъпни за служители с различни технически нива.
    • Гъвкави модели на работа: компаниите се интересуват от решения, които подпомагат управлението на отдалечени екипи и насърчават продуктивността.
    • Иновации и критично мислене: новите технологии често изискват служители с умения за адаптация и стратегическо планиране.

    Основният ни акцент през 2025 г. ще бъде върху по-задълбоченото внедряване на изкуствен интелект за автоматично създаване на интерактивни обучения, което ще позволи по-бърза и персонализирана разработка на съдържание.

    Освен това нашата цел е да трансформираме обучителните системи в експертни системи, които не само управляват обучителния процес, но и предоставят интелигентни препоръки за усъвършенстване на програмите, базирани на анализ на данни и потребителско поведение.

    Вергиния Накова
    Основател
    Training Academy

    През 2025 г. с екипа на Training Academy очакваме обученията да станат значително по-интерактивни и практически насочени, като игровите модели и симулациите ще заемат централно място в обучителните процеси. Особено в тренингите за комуникация, управление на конфликти и справяне с предизвикателни ситуации тези методи ще предоставят възможност за практическо приложение на нови умения. Участниците ще бъдат поставени в реалистични сценарии, които симулират ежедневни или кризисни ситуации, изискващи бързо мислене и ефективно взаимодействие. Това ще се осъществява в безопасна среда, която позволява експериментиране, творчество и незабавна обратна връзка, което ще увеличи увереността и мотивацията на обучаващите се.

    Освен това планираме въвеждане на иновации в областта на емоционалната интелигентност, устойчивото лидерство и дигиталните умения, които стават критично важни за успешното управление в съвременния свят.

    Водещият принцип на обученията и през 2025 г. ще бъде адаптивността. Програмите ще бъдат разработени според специфичните нужди на организациите, за да предложат максимална приложимост и устойчивост на резултатите. Гъвкавите формати и персонализираното съдържание ще гарантират, че обученията не само отговарят на бизнес целите, но и вдъхновяват участниците за професионално и личностно развитие.

    Тези тенденции ще направят обученията не само по-ефективни, но и по-ангажиращи, като подпомагат организациите и техните служители да се справят с динамиката на съвременния бизнес свят. 

    Димитър Георгиев
    партньор и мениджър на трейнинг практиката в
    ITCE

    За нас фокусът е да предоставим на професионалистите знание и международна сертификация в две основни направления и там ще бъдат новите или обновени заглавия.

    От една страна – как използваме Data & AI в наша полза и как получаваме стойност във всекидневната си работа от новите технологични възможности. Това ще предоставяме чрез:

    - обучения за Microsoft Copilot, който е водещият бизнес AI помощник за подобряване на продуктивността;
    - обучения за основи в областта на изкуствения интелект;
    - анализ и ефективно визуализиране на данни PowerBI.

    От друга страна – как управляваме тази технологична и AI революция и как извеждаме екипите и организациите през тези турбулентни времена. Тук говорим за лидерски умения в контекста на дигиталната ера. Тази нужда ще адресираме чрез:
    - високите нива на ITIL, където се засяга изграждането и адаптирането на дигитална организационна стратегия;
    - Agile/DevOps Leader, където засягаме как се управлява екипната динамика на дигиталната трансформация и ангажирането на хората в нея.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Австрийският бизнес у нас: Заплатите вече не са сред предимствата на България
    Австрия е вторият най-голям инвеститор в България, но нови инвеститори няма, продължават да инвестират присъстващите вече компании
    преди 15 часа
    преди 16 часа
    myPOS придобива френската компания за касов софруер Toporder
    Финтех платформата разширява екипа си със 130 нови служители в България
    преди 20 часа
    Над 18 000 гръцки компании работят в България
    Гръцките инвестиции у нас надхвърлят 3,5 млрд. евро
    преди 1 ден
    Министерството на финансите пласира нов дълг от 300 млн. лева
    Заемът е под формата на 3-годишни държавни ценни книжа