Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в компанията от Албена Благоева - Директор „Съдебна дирекция“
Албена Благоева - Директор „Съдебна дирекция“ в Агенция за контрол на просрочени задължения АД. Снимка: Личен архив
В рубриката на Economy.bg „Първите дни в...“ HR професионалисти от водещи компании в България разказват какъв е процесът на въвеждане на нови служители. Как се случва и колко време е периодът по онбординг, какво да очакват новопостъпилите в своя първи работен ден и как компанията подпомага успешната адаптация на новите си колеги?
Научете повече за процеса по въвеждане на нови служители в Агенция за контрол на просрочени задължения АД от Албена Благоева - Директор „Съдебна дирекция“.
Разкажете ни какво да очаква Ваш нов колега в първия си работен ден в компанията? В колко часа и къде (виртуално или на живо) ще започне работният му ден и кой ще е първият човек, с когото ще се запознае?
Всички нови колеги посрещаме в Централния офис на АКПЗ АД, който се намира в гр. София, независимо че има колеги, които работят от офисите ни в гр. Варна и гр. Велико Търново или работят дистанционно от домовете си в цялата страна. За нас е много важно новите колеги да почувстват атмосферата, за да си изградят представа за компанията и най-вече за взаимоотношенията между служителите от всички нива и отдели още с постъпването си на работа. Поради това сме възприели идеята за въвеждащо представяне на всички колеги, включително и тези от страната в централен офис на дружеството, където са позиционирани всички отдели на компанията. Първият работен ден започва в 9:00 ч. със среща с представител на отдел „Човешки ресурси“ на АКПЗ АД, след което се пристъпва към представяне и запознаване на новия служител с колегите от всички отдели в компанията.
Име: Агенция за контрол на просрочени задължения АД, част от МФГ
Сектор: Финансови услуги
В България е от: 2016 г.
Брой служители в България: 100
Офиси в България: София, Велико Търново, Варна
Основна дейност: Компанията развива дейността си в сферата на управление и събиране на просрочени вземания, като предоставя пълен пакет услуги, покриващи всички дейности по събиране на ликвидни и изискуеми вземания на банкови и небанкови финансови институции, ютилити компании, застрахователни дружества, комунални дружества и др., както по придобити вземания, така и по възложени такива.
Как подпомагате новия служител да се чувства добре дошъл и интегриран в екипа и организацията?
На първо място бихме искали да се похвалим с факта, че в Съдебна дирекция, а и като цяло в компанията цари приятелска и непринудена атмосфера както между служителите, така и между служителите и ръководителите в компанията, което много спомага за бързата адаптация на новопостъпилите колеги. Залагаме много на човешките взаимоотношения и си поставяме като основна цел служителите ни да се чувстват спокойни и разбрани. Не без значение е и фактът, че всички сме ориентирани към екипната работа, което, от своя страна, сплотява бързо служителите от всички нива и отдели.
Спрямо различните позиции/отдели какви обучения преминават новите служители?
В Съдебна дирекция на АКПЗ АД е изградена система за обучение на служителите от всички нива. Създадени са конкретни програми за въвеждащо обучение, в които са описани всички процеси, които следва да се усвоят, по дати и часове, като програмата е разписана подробно за първия месец от постъпването на служителя. Основните обучения, през които трябва да премине всеки юрисконсулт в отдел „Съдебни вземания“, могат да се очертаят така: обучение за работа със специализирания софтуер на дружеството, който е създаден да обслужва основната дейност на АКПЗ АД – събиране на просрочени вземания; обучение по прилагане на вътрешните правила и процедури, свързани с оперативната работа и с корпоративната култура в дружеството, както и обучение за работа с отдалечените достъпи на ЧСИ. В следващите месеци провеждаме последващо обучение с практическа насоченост в областта на изпълнителното производство, като например определяне на най-ефективен изпълнителен способ за бърза възвръщаемост на разходите и събиране на дължимите суми по необслужваните вземания съобразно финансовото и имущественото състояние на длъжниците. Последващото обучение е съобразено изцяло с индивидуалните потребности на служителите и е с различна продължителност в зависимост от това какво следва да се надгражда в представянето на служителите.
Кои са участниците от страна на компанията в процеса на онбординг и каква е тяхната роля?
В процеса по онбординг основните фигури са ръководителите на екипи и директор „Съдебна дирекция“, чиято основна роля е въвеждане на служителите в екипа и провеждане на обучение по основните процеси в дирекцията, така че след приключването на обучението колегите да се чувстват уверени и сигурни в работата си и мотивирани за постигане на високи резултати. Ръководителите на екипи оказват пълно съдействие на новите колеги в рамките на цялостното обучение чрез подробни разяснения, даване на конкретни насоки и осъществяване на мониторинг върху работата им. Новите членове на екипа, които работят дистанционно от домовете си, макар и отдалечени от централния офис на дружеството, не бива да се притесняват, защото по всяко време на деня имат възможността да осъществяват контакт с ръководителите на екипи по телефон или вътрешни канали.
Какви са инструментите и ресурсите, които предоставяте на новите служители, за да им помогнете да се адаптират по-лесно?
По отношение на оперативната работа имаме създадени и утвърдени процедури и вътрешни правила, съдържащи подробно описание на всички работни процеси. Тези процедури са на разположение по всяко време на всички служители, а обратната връзка от досегашната ни практика е, че това улеснява изключително много новите колеги. Безспорно най-значимият инструмент е индивидуалният подход на обучение, който се прилага от страна на ръководителите на екипи в зависимост от личните качества на служителя и най-вече в зависимост от наличието или липсата на предходен опит в сферата на изпълнителното производство. Също така считам, че предоставянето на ежедневна обратна връзка относно изпълнението на поставените задачи към новите служители в първия месец от назначаването им е от голямо значение, поради което така е изграден и процесът ни на обучение. Това помага, от една страна, на служителя да е запознат с какви темпове усвоява новите процесите, но също така обратната връзка е полезна и за ръководителите, доколкото ни дава възможност да преценим дали е ефективно обучението и дали вървим в правилната посока.
Колко време обикновено отнема целият процес на онбординг, включително подготовката и обучението?
Обичайно процесът на онбординг трае между 3 и 6 месеца, като сме възприели тези срокове предвид дългогодишния опит, който сме придобили в сферата. Продължителността на обучението зависи от предходния професионален опит, който притежават служителите. В случаите, в които служителят е придобил юридически опит в областта на изпълнителното производство и има сериозни познания относно практическото приложение на предвидените в ГПК изпълнителни способи, както и има ясна представа относно съвместната работа с кантори на ЧСИ, времето на онбординг се скъсява значително, като служителят следва да се фокусира върху опознаване на вътрешните процедури на дружеството, касаещи оперативната работа, и да придобие умения за работа със специализирания софтуер на дружеството. АКПЗ АД е възприела идеята да инвестира и в служители, които нямат никакъв предходен юридически опит. В тези случаи напълно естествено е процесът по онбординг да бъде по-дълъг, като в някои случаи продължава и след шестия месец от постъпването на служителя на работа. За нас е изключително важно служителите да се чувстват сигурни в своите познания и придобити умения, така че в бъдещата си самостоятелна работа да са ефективни и грешките да са сведени до минимум.
Какви предизвикателства срещате най-често в процеса на онбординг и как се справяте с тях?
Най-голямото предизвикателство при управлението на хора е да намериш правилния подход към всеки човек, доколкото всички имаме индивидуални качества, свое виждане за нещата и не на последно място изграден характер. При провеждането на обученията се стараем да намерим баланса, така че обучението да е максимално ефективно, но и съобразено с личните качества на служителите. В това отношение ни помага много фактът, че ръководителите в дирекцията имат дългогодишен опит в управлението на хора и екипи, както и практически опит в областта на събирането на вземания, който могат да предадат на новите служителите.
Как измервате степента на готовност за работа на новия служител и приобщаването му към екипа?
В компанията е възприета идеята за адаптационни срещи с всички служители в срока за изпитване, които се провеждат от представители на отдел „Човешки ресурси“ след края на първата седмица, първия, втория, третия и шестия месец. Целта на срещите е да се предостави възможност на служителите да споделят как се чувстват в екипа и като цяло в компанията, изпитват ли затруднения във връзка с провежданото обучение, имат ли предложения за въвеждане на някакви промени. Резултатите от срещите ни дават информация относно степента на адаптация на служителите. По отношение на измерване на степента за готовност за работа имаме видимост във всеки момент по време на обучението, доколкото работата на служителите се проверява на ежедневна база, като целта е да се идентифицират евентуални проблеми или пропуски навременно, за да не се стига до повтарянето им.
В този смисъл въпрос на преценка от страна на ръководителите на екипи е кога ще предоставят възможност на служителя за напълно самостоятелна работа.
Какво бихте посъветвали Ваш бъдещ служител – как да се подготви за първия си работен ден във Вашата компания?
Съветът ми към бъдещите ни колеги е да бъдат усмихнати, позитивни, спокойни и без каквито и да било притеснения относно естеството на работа и работните предизвикателства, които им предстои да срещнат, тъй като до тях ще застане екип от професионалисти, който ще ги насочва и съпътства в предстоящия процес на онбординг.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на АГЕНЦИЯ ЗА КОНТРОЛ НА ПРОСРОЧЕНИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ АД в Jobs.bg
Вижте още от рубриката ПЪРВИТЕ ДНИ В...
Първите дни в Ozone
Първите дни в Региоком България
Първите дни в Appolica
Първите дни в SiteGround
Първите дни в TechPods
Първите дни в Schneider Electric
Първите дни в tbi bank
Първите дни в Anthill
Първите дни в Constructor
Първите дни в Amusnet
Първите дни в Ментормейт
Първите дни в CluneTech
Първите дни в ПОК Доверие
Първите дни в BILLA България
Първите дни в Proxiad SEE
Първите дни в Coherent Solutions Bulgaria
Първите дни в Milestone Systems
Първите дни в Progress
Първите дни в Delta Source
Първите дни във Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт
Първите дни в StorPool
Първите дни в Еником М и Каре България
Първите дни в DataArt
Първите дни в Arco Real Estate
Първите дни в Blankfactor
Първите дни в А1 България
Първите дни в NOTO
Първите дни в Технополис и Практикер
Първите дни в KFC/Самекс
Първите дни в Kaufland България
Първите дни в Аурубис България