събота, 20 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10535 прочитания

    HR проектите в България: life@ocean - да живеем заедно ценностите на Ocean

    Венета Кирякова - Chief Human Resources Officer в Ocean Investments, разказва повече за проекта-победител в категория „Най-добър проект на голяма компания” в Годишните HR награди на БАУХ 2023
    08 юли 2024, 15:12 a+ a- a

    Венета Кирякова - Chief Human Resources Officer в Ocean Investments. Снимка: Личен архив

    В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.

    В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и че работодателите в България създават условия за такава.

    Венета Кирякова - Chief Human Resources Officer в Ocean Investments, разказва повече за проекта „life@ocean - да живеем заедно ценностите на Ocean“. Проектът беше обявен за победител в Годишните HR награди на БАУХ 2023 в категория „Най-добър проект на голяма компания”.

    Разкажете ни за Вашия проект, с който бяхте отличени за победител в Годишните HR награди на БАУХ 2023, категория „Най-добър проект на голяма компания”.
    Изминалата 2023-та беше много важна за HR екипът на Ocean Investments, както и за всички служители. Всички заедно се обединихме около 5 общочовешки ценности, поставени в центъра на организационната ни култура – Здраве, Свобода, Щастие, Праведност и Задруга. Те са нашият компас и отправна точка за създаването и поддържането на устойчива работна среда.

    Всичко започна още в края на 2022 г., когато заедно със собственика на Ocean Investments – Атанас Симеонов, дефинирахме ясно нашите общи ценности. Използвахме много и различни подходи, като се опитвахме да включим както мениджмънта, така и самите служители на всяка стъпка от реализирането на този проект. 

    Петте ценности на Ocean Investments:
    ЗДРАВЕ: В Ocean Investments здравето е издигнато като ценност, защото нищо друго няма значение, ако нямаш здраве. За нас грижата за здравето включва ментални, емоционални и социални аспекти, превенция, храненето, сън, дишане, досег с природата. Групата ни разполага със собствен медицински екип, предоставящ ежедневна и безплатна 24 часова медицинска помощ на служителите ни и техните семейства, като през скоро предстои и откриване на медицински център в офиса.
    СВОБОДА: Свободата в Ocean Investments е и отговорност. Предоставяме възможността на хората да взимат решения и да поемат отговорност за своята работа.
    ЩАСТИЕ: Щастието в работна среда за нас е стратегическа необходимост и ключов показател за ефективност. Имаме позиция “Мениджър Щастие“, който се грижи за хармоничната работна атмосфера, активностите, които сплотяват хората и удовлетвореността на служителите.
    ПРАВЕДНОСТ: За нас приоритет са честността, добрите дела, уважението и благодарността. Регулярно се организират доброволчески инициативи, от които служителите са неизменна част.
    ЗАДРУГА: В Ocean Investments грижата За Другия e основен фокус. Поставяме общото над частното, чрез взаимодействие и сътрудничество между хората.

    Стартирахме с workshop-и с висшия мениджмънт. След което стигнахме до избиране на шампионите на ценностите сред С-level мениджмънта на групата и гласуване по компании за избиране на съотвтните носители на всяка ценност сред всички служители. 

    Основна част от  целият процес беше създаване на символи и цветове за всички ценности, които избрахме на базата на психологически изследвания. Като част от стартирането на кампанията реализирахме игровизационна идея за ключодържатели за служителите с възможност да се спечели всеки символ. Паспорти за събиране на печати със символите на ценностите при участие в различни активности и инициативи.  При наличие на достатъчен брой от тях се получава съответната висулка с ценността. Това, разбира се, повишава мотивацията и желанието на хората ни да се включват в нещата, които организираме за тях, което от своя страна допринася за сплотяването на екипа и по-доброто разбиране на корпоративната култура.

    Запознаването на служителите ни с петте ценности се случи посредством специални обучителни видеа, насочени изцяло за вътрешна употреба, чиято цел беше на разбираем език да разкажем какво за нас представлява всяка една от 5-те ценности.

    Видеата реализирахме съвместно с „Уча.се“. Направихме 5 видеа, в които главни герои бяха мениджъри, избрани чрез гласуване за носители на ценностите ни. Видеата споделихме в рамките на вътрешна комуникационна кампания с продължителност от 2 месеца, като бяхме заложили и допълнителни активности, свързани с всяко едно видео и ценност.

    Една от следващите стъпки, която осъществихме, беше създаването на активен клуб „Задругата на Ocean“ с регулярни срещи и план за работа през цялата година. Задругата на Ocean в своята същност представлява гласа на нашите служители. Клубът се състои от 15 човека, избрани чрез пряко гласуване сред всички колеги от всички компании, като всяка една от тях има представители в зависимост от броя на служителите. Това са посланиците на нашите ценности, чиито мандат е 1 година.

    Като част от проекта организирахме и различни събития като началото им поставихме с анонсирането на ценностите по време на ежегодното ни голямо събитие, което провеждаме на 8-ми юни, Денят на Световния океан - „Ocean Day with Values“ – с много активности, както и с интересни и вдъхновяващи личности, които да ги представят на сцена. Организирахме и обсъждане на ценностите- „Values movie afternoon“, на което служителите ни имаха възможността да говорят пряко със CEO-то на холдинга и C-level мениджмънта на компаниите от нашата група на тема ценностите.

    Разбира се, като част от проекта имахме вътрешна и външна комуникационна кампания. Вътрешната комуникационна кампания продължи през цялата година, обхващайки всички вътрешни канали, бюлетини, събития и всякакви брандирани материали. Например, създадохме „Кампания Щастие“, чрез която разпръскваме щастие във всеки един от офисите ни вече втора година, осигурявайки късмети за кафе с подбрани „щастливи“ послания за позитивен старт на деня. Външната комуникационна кампания е съсредоточена основно в социалните мрежи и дигиталните канали на Ocean Investments. Създадохме и подкастът „Час за НАС“, който по своята същност е програма за грижа за всички хора в групата ни Оушън Инвестмънтс. Подаряваме 1 час от работния ден на всички служители, с който искаме заедно да се стимулираме, мотивираме и подкрепяме в участието в различни активности и инициативи, насочени към личностното развитие, забавление, себепознание, както и опознаване едни с други, като истинска ЗаДруга.  

    Като част от цялостната стратегия решихме, че ще ревизираме всички политики, свързани с хората – подбор, възнаграждения и придобивки, вътрешна комуникация, други, така че да се базират на нашите 5 ценности.

    „Черешката на тортата“ на нашата кампания беше и коледният ни подарък от „Нас за нас“, а именно завършек на 2023 г. с визуализацията на ценностите на стените на офис сградата ни с тема „Brushstrokes оf Inspiration“. В офиса на Ocean Investments в гр. София 5-те ценности и логото ни оживяха в картините на четирима художници от Visionary Foundation

    През призмата на изкуството трансформирахме офис пространството в галерия, вдъхновени от колаборацията между офис среда и градската култура. 

    Вярваме, че успехът не е просто дестинация, а пътешествие, в което Свобода, Здраве, Щастие, Праведност и Задруга, са в основата на приятното пътуване. 

    Каква е целта на проекта и защо решихте да го стартирате? 
    Основната цел на проекта ни беше и все още е да живеем заедно ценностите на Ocean, да сме по-сплотени и ЗаДружни, както и да имаме своите примери, които да следваме като компас при взимане на решения. Вярваме, че споделяйки и живеейки петте фундаментални ценности, начинът на мислене и възприятие за живота на всички ни драстично ще се подобри.

    Как приеха служителите в компанията този проект?
    Щастливи сме да споделим, че колегите  прилагат на практика, в живота и работата си, ценностите ни. Споделят снимки в социалните мрежи и вътрешните канали, предлагат активности, които заедно да реализираме. Ангажираността в социалните ни канали се е увеличила с  над 25%.Наблюдавааме повишаване в  ангажираността и благодарение на платформата HeartCount, с която измерваме удовлетвореността на служителите. Установихме също, че  през миналата година наблюдаваме по-голям процент присъствие в офиса, извън задължителните 60% .

    Последната  анкета, която проведохме  сред служителите ни за тяхното възприемане на активностите, свързани с ценностите, показва, че 92.1% от тях харесват инициативите, свързани с ценностите ни, а всеки един служител се  отъждествява с поне една ценност. Това е много голям успех за нас, който показва, че усилията ни са насочени в правилната посока.

    Какви ресурси – като време, финансови и други, Ви костваше?
    Този проект е от изключителна важност за цялата ни група, затова не сме пестили нито един ресурс в изпълнението му – от време, енергия, отдаденост до финансова инвестиция. Но определено „щипката магия“, която доведе до успешната реализация, е отдадеността, страстта и желанието на целия екип и всички, които участваха в осъщественото му.

    Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
    Реализирахме всички активности по плана за комуникация и имплементация на ценностите и дори смея да твърдя, че ги надминахме. Успяхме да осъществим  и няколко присъствени събития с гости по теми, свързани с ценностите - Свобода, Щастие, Задруга. Като допълнение преименувахме конферентните зали за срещи в централния ни офис с имената на ценностите. Но може би най-голямото ни постижение е изграждането на вътрешната ни култура, в чиято основа стоят тези ценности.

    Всички наши служители вече ги познават и прилагат като компас в работата и живота си. Активно стартира работата на Задругата на Ocean, като вече всички събития и проекти, свързани със служителите се съгласуват с тях, а повечето идват и като идеи от Задругата.

    Едно от най - големите външни признания беше фактът, че нашия проект бе забелязан и отличен от БАУХ с наградата за „Най- добър HR проект на голяма компания“.  Това признание мотивира целият ни екип да продължава да работи със същия устрем и занапред. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Едно от най-големите предизвикателства беше именно в налагането на една нова, различна, на пръв поглед неразбираема за някои корпоративна култура, която по-скоро се доближава до философия на работа и живот, сред цялата общност на Ocean Investments при това по правилния и достатъчно умерен начин. С нужното разбиране и време за всеки, така че да култивира този начин на мислене и да се увери, че той помага и в житейски аспект, не само професионален.

    Беше предизвикателство и управлението на промените и комуникационния план на проекта, тъй като той доведе и до промени и в нашата организационна култура. За нас беше много важно да гарантираме ангажираност на всички нива – от екипите, които го управляват, през senior мениджмънт екипа,  до служителите в отделните компании.

    С какво най-много се гордеете с този проект?
    Гордеем се, че преизпълнихме плана си заедно, в колаборация с няколко различни отдели и подкрепата на целия мениджмънт. Няма да скрия и радостта ни, че бяхме отличени с три награди за реализирането на този проект, сред които и най - голямото признание - отличието на БАУХ, тъй като това  е признание от колегията, а и бяхме впечатлени от проектите на останалите финалисти.

    Запознайте ни с Вашия HR екип – колко и какви са HR професионалистите в него, каква е тяхата експертиза?
    Екипът, чиято основна цел беше реализирането  на този проект е груповият ни HR екип. Казвам групов, защото в някои от компаниите имаме локални HR екипи. 

    Груповият HR екип се състои от 4 човека. Експертизата е на ниво, но отличителните ни характеристики са креативността и алтернативния подход.

    Той се състои от 4-ма души, сред които Chief Human Resources Officer в мое лице, Михаела Ненчева - Talent and Culture Manager, Александра Методиева – Happiness & Wellness Manager и Мира Цветкова - Employer Branding Manager.

    Споделете с нас какви нови HR проекти планирате.
    В края на миналата година, направихме и нов план за 2024 година за представяне в по-голям детайл на една от ценностите ни – Праведност, за която формулирахме 10 практики, по които вече имаме активности през тази година. Eжемесеченият ни подкаст „Час за НАС“ към момента е посветен на тази тема, като в началото на месец февруари реализирахме пилотния му епизод.

    Нещо, което също е част от плана за тази година е разгръщането на Mother Friendly кампания, която подкрепя майките в компаниите от нашата група, с което целим да предоставим гъвкави работни условия за майките сред нашите служители. На 08.06 за поредна година се проведе нашия семеен „океански“ празник, по време на който по традиция голямото ни работно семейство събра всички свои членове заЕдно, прекарвайки ден със семействата и децата си.

     
    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ПРОЕКТИТЕ:

    Xiro.bg
    Safe in Service – посветени на клиента на Mr. Bricolage и In Your Hands
    Движи се. Виж. Помогни, JTI България

    Промяна в начина на работа и подготовка за експанзия на Лъки Фуудс
    Бордова игра за привличане и подбор на таланти, Адрес
    Pleggi - HR решение за предварителен подбор на кадри
    Оптимизация и дигитализация на работния процес в Хитачи Енерджи България
    Монделийз Академия
    HR функцията в стартъпа Gigs Remote
    Академията за жени лидери в IBM
    Училище за енергетици на ЕСО
    „Организационна култура“ и „Отвътре навън“, Велея Глобал
    Система за оценка и развитие на хората в Нова Броудкастинг Груп
    „Да обядваме знания“, „Развий се“
    „Как да подбираме и задържаме средно и ниско квалифицирани кадри“, Gi Group
    Подобряване и автоматизиране на процеса на въвеждане на новоназначени служители в Playtech
    4-дневна работна седмица в Менпауър
    Решения за управление на човешките ресурси, IBS
    Синергия в HR екипа - най-добрата предпоставка за удовлетворени колеги, Kaufland България
    Jira4PDR, Endava
    Многообразни проекти за различни предизвикателства, bTV Media Group
    Локалните и регионални проекти на Endava
    Проекти за бизнес, HR и социална ефективност, „Вива Kредит“
    Добротворчеството в „Ейч Пи Инк България“
    Корпоративен уелнес, Playtech
    Империум на CASH CREDIT
    Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
    EVN Презареждане
    Contipso Learning

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Wizz Air празнува 20 млн. превозени пътници от летище София
    Авиокомпанията и стартира нов маршрут – до Лион
    преди 1 ден
    Онлайн продажбите в САЩ достигнаха $7,2 млрд. в първия ден на Amazon Prime Day
    Продажбите са с над 10% повече спрямо миналата година
    преди 1 ден
    Глобално кибер прекъсване приземи полети по целия свят
    Проблемът засегна и работата на банки и медии в различни точки на света
    преди 1 ден
    Президентът ще връчи втория мандат на 22 юли
    На кандидата за премиер, посочен от втората по численост парламентарна група в 50-ото Народно събрание
    преди 1 ден
    WordPress Engine придобива българската NitroPack
    Основателите Георги Петров и Михаил Стойчев ще работят върху нов проект