сряда, 11 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9065 прочитания

    HR проектите в България: „Движи се. Виж. Помогни“, JTI България

    Косара Иванова-Крендева - Мениджър „Хора и организационна култура“, разказва за проекта-победител в категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие” в HR наградите на БАУХ 2023
    11 юни 2024, 10:39 a+ a- a

    Косара Иванова-Крендева - Мениджър „Хора и организационна култура“ в JTI България. Снимка: Личен архив

    В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.

    В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и че работодателите в България създават условия за такава.

    Косара Иванова-Крендева - Мениджър „Хора и организационна култура“ в JTI България, разказва повече за проекта „Движи се. Виж. Помогни“ на „Джапан Табако Интернешънъл България“. Проектът бе отличен като победител в Годишните HR награди на БАУХ 2023 в категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие”. 

    Разкажете ни за Вашия проект, с който станахте победител в Годишните HR награди на БАУХ 2023 в категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие“.
    JTI България спечели първо място в категорията с проекта „Движи се. Виж. Помогни“. Този проект насочва вниманието не само към доброто ментално и физическо здраве на служителите, но и има благотворителен аспект. Компанията стимулира служителите си да водят по-активен начин на живот, като всяко тяхно усилие в рамките на програмата генерира дарение към кариерния център за хора с увреждания Jamba.

    Участниците в проекта имаха възможност да събират точки, посещавайки природни и културни забележителности в България от списък с над 300 обекта или чрез физически активности като ходене, бягане, плуване и колоездене. Според Българската асоциация за управление на хора проектът представлява уникална симбиоза, която съчетава благотворителност, активно участие в общността и подобряване на ангажираността на служителите.

    Каква е целта му и защо решихте да го стартирате?
    Идеята за доброто ментално и физическо здраве на служителите, както и за повишаването на тяхната физическа активност не е нова за компанията. Нашата цел беше да създадем нов стимул за движение, тъй като знаем, че много от служителите не успяват да се движат достатъчно. Това се дължи както на естеството на работата на някои от офис функциите, така и на недостатъчната мотивация за движение след работно време. Решихме, че по-топлите месеци – когато денят е по-дълъг и служителите обикновено ползват повече отпуск, са най-подходящи за такава активност.

    Подобен проект на „Движи се. Виж. Помогни.“, класифициран като well-being, бяхме разработили и за летния период на 2022 г. За лятото на 2023 г. обаче решихме да създадем още по-интересна и вълнуваща вътрешна програма, добавяйки нови елементи. Целите ни бяха да увеличим броя на участниците и да повишим осведомеността им относно каузата на кариерния център за хора с увреждания – Jamba.

    Как приеха служителите в компанията този проект?
    Участието беше доброволно и мотивация определено не липсваше. Служителите, които участваха в проекта миналата година, бяха събрали толкова много положителни емоции и спомени, че с нетърпение очакваха следващото издание. Вярваме, че голяма част от мотивацията за участие се дължи и на техните семейства и близки хора, тъй като активността е още по-интересна и предизвикателна, когато си намериш съмишленици.

    В една от вътрешните ни системи за комуникация създадохме група, където споделяхме снимки от различни локации и се мотивирахме взаимно. В процеса на общуване в тази група забелязахме, че част от колегите дори си организират общи посещения на забележителности или се срещат случайно там, като така споделят емоцията от постигнатото.

    През този период служители на JTI България посетиха 265 различни локации, направиха 19 милиона крачки, изминаха над 2400 километра с колело и преплуваха над 240 километра. Някои от тях дори участваха в маратони като „Витоша 100“, „Трявна Ултра“ и „Балканиада“. Вярваме, че наличието на благородна кауза, както и видео съобщение от екипа на Jamba към служителите на JTI България, също е допринесло за мотивацията на служителите да постигнат максимум точки.

    Какви ресурси – като време, финансови и други, Ви костваше?
    Проектът е изцяло създаден от служители на компанията за служители на компанията. Инициативата за кауза също бе пожелана от тях, като имаха свободата да изберат какво да подкрепят чрез усилията си. Ресурсите, вложени в проекта, са работните часове на служителите, които го създадоха, а подготовката на проекта отне около месец. 

    Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
    Целите на проекта бяха три. Първо, искахме да повишим физическата активност на служителите. По време на разработката на миналогодишния проект открихме, че можем да обогатим и познанията им за България. Това стана нашата втора цел, затова и добавихме възможността за посещение на различни природни и културни забележителности в страната. Това описахме като допълнителен елемент за генериране на още точки, освен тези от физическите активности като ходене, бягане, колоездене и плуване.

    Третата цел, не по-малко значима, беше опознаването на каузата и подкрепата на екипа на Jamba. Ние сме дългогодишен партньор на фондация „Сошъл Фючър“, по-известна като Jamba, и заедно с нашите служители решихме да добавим благотворителен елемент към well-being програмата. Партньорството ни с Jamba започна през 2020 г., когато подкрепихме създаването на първия в България кариерен център за хора с увреждания. През последните четири години JTI България активно подкрепя и участва в инициативи и събития на кариерния център и ще продължи да го прави. Вярваме в каузата на Jamba и разпознаваме включването на хора с увреждания на пазара на труда като едно от най-големите предизвикателства.

    Резултатите от този проект включват не само финансовото дарение, което генерирахме чрез нашите активности и насочихме към екипа на Jamba. Оценяваме като по-значим компонент от чисто финансовия силно изразеното желание за подкрепа на каузата за развитие на хора с увреждания. След края на проекта обратната връзка от служителите показа, че те ценят възможността чрез общи усилия да допринесат към дадена, значима за тях, общност. Сплотяващият елемент в този проект беше екипът на Jamba. Успяхме да създадем условия, в които нашият екип да опознае каузата и хората от кариерния център Jamba, и това е най-голямата ни победа.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Изненадващо, но предизвикателства по пътя на реализацията на този проект почти нямаше. Разбира се, винаги има технически грешки при изчисляването на резултатите, което затормозява отговорния за изчисленията човек, но това е незначителен елемент на фона на голямата цел. Това, което истински ни радва, е, че в нашия екип нямаше стереотипно мислене, с което да се борим по отношение на хората с увреждания. Усетихме единствено желание за грижа и проявяване на разбиране.

    С какво най-много се гордеете с този проект?
    Гордеем се с това, че успяхме да създадем инициатива, която е значима както за нашата вътрешна общност, така и за общност извън компанията. Сигурни сме, че усилията на бизнеса в подкрепа на дейности, които подобряват достъпа на различни социални групи до важни за тях ресурси и услуги, са ключови за развитието на обществото като цяло. 

    Запознайте ни с Вашия HR екип – колко и какви са HR професионалистите в него, каква е тяхната експертиза?
    Нека започнем с глобалното наименование на HR функцията в JTI. При нас тя се нарича „Хора и организационна култура“, което като словосъчетание носи много заряд. Компанията неотдавна реши да преименува функцията, за да отрази значимостта на всичко, което правим като екип. Ние се грижим за „хората“ , защото те за нас не са просто „ресурс“, а личности с цели, мечти и потребности. Създаването на определен тип култура в организацията също е от голямо значение.

    JTI полага изключителни усилия да се грижи за своите служители. Ние сме сертифицирани като работодател с отлични условия за работа в 62 държави, а в България вече десет поредни години. Имаме установени добри практики, насочени към служителите, чрез които продължаваме да създаваме работна среда, в която всеки има правото да бъде чут и да изрази мнението си без притеснения. Всеки служител се чувства оценен и част от голямата цел на компанията. Резултатът е, че когато се грижиш за служителите си, те изразяват желание да се погрижат за общности извън компанията.

    В България екипът на функцията „Хора и организационна култура“ се състои от трима професионалисти с разнообразен опит. Те се грижат както за административната част, така и за всички дейности, свързани с обучението и развитието на служителите, както и за инициативи, подобряващи работната среда и осведомеността относно менталното и физическото здраве.

    Какви нови HR проекти планирате?
    Като част от голяма международна организация, JTI България има разнообразни инициативи, насочени към служителите си през цялата година. Повечето от тях са глобални и са насочени към широката аудитория от служители в компанията, но имаме и специални проекти, посветени на по-малки общности. Например през март празнуваме Деня на жените с различни комуникационни материали и активации, а през ноември – на мъжете, като ги насърчаваме да отделят време за себе си и да се погрижат за здравето си, както се грижат за семействата си. Месец юни е посветен на разнообразието от различни общности в компанията. Истината е, че разнообразието от групи и личности е част от ежедневния живот в компанията, затова всъщност се стараем да го празнуваме и през цялата година.

    Имаме и специално разработени за JTI програми, в които чрез специализирани въпросници служителите могат да научат повече за менталното си здраве. Ако не са удовлетворени от резултатите – имат опцията да преминат през различни обучения, да посетят семинари по темата или да се възползват от консултации със специалист, чрез които да подобрят състоянието си, като тези дейности са изцяло поети от компанията.

    Освен глобалните програми, достъпни за нашите служители в България, ние вярваме, че всеки екип заслужава повече време за забавление и усещане за общност. Това е важен елемент при създаването на работна среда, основана на качествени и продуктивни взаимоотношения.

    Вече работим по надграждането на проекта „Движи се. Виж. Помогни“, с който спечелихме наградата на БАУХ в категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие“. Този проект има още потенциал, който предстои да развием в изданието, планирано за лятото на 2024 г.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Джапан Табако Интернешънъл България


    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ПРОЕКТИТЕ:

    Промяна в начина на работа и подготовка за експанзия на Лъки Фуудс
    Бордова игра за привличане и подбор на таланти, Адрес
    Pleggi - HR решение за предварителен подбор на кадри
    Оптимизация и дигитализация на работния процес в Хитачи Енерджи България
    Монделийз Академия
    HR функцията в стартъпа Gigs Remote
    Академията за жени лидери в IBM
    Училище за енергетици на ЕСО
    „Организационна култура“ и „Отвътре навън“, Велея Глобал
    Система за оценка и развитие на хората в Нова Броудкастинг Груп
    „Да обядваме знания“, „Развий се“
    „Как да подбираме и задържаме средно и ниско квалифицирани кадри“, Gi Group
    Подобряване и автоматизиране на процеса на въвеждане на новоназначени служители в Playtech
    4-дневна работна седмица в Менпауър
    Решения за управление на човешките ресурси, IBS
    Синергия в HR екипа - най-добрата предпоставка за удовлетворени колеги, Kaufland България
    Jira4PDR, Endava
    Многообразни проекти за различни предизвикателства, bTV Media Group
    Локалните и регионални проекти на Endava
    Проекти за бизнес, HR и социална ефективност, „Вива Kредит“
    Добротворчеството в „Ейч Пи Инк България“
    Корпоративен уелнес, Playtech
    Империум на CASH CREDIT
    Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
    EVN Презареждане
    Contipso Learning

     
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 минути
    Технополис откри нов хипермаркет в Ловеч
    С новия магазин веригата открива 50 работни места
    преди 18 часа
    Проучване: Софиянци купуват нови жилища в кварталите, в които живеят
    Банковото кредитиране у нас продължава активно да движи пазара на жилища, сочи доклад на Forton Homes
    преди 20 часа
    Димитър Радев, БНБ: Облагането на свръхпечалбите на банките носи сериозни рискове за икономиката
    Надяваме се да бъде взето балансирано решение, което ще бъде в полза на всички, коментира Петя Димитрова, председател на Асоциацията на банките в България
    преди 23 часа
    Проучване: Големите компании очакват над 24 млн. евро ръст на приходите от въвеждане на нови финансови технологии до 3 години
    Едва 1/3 от финансовите лидери вярват, че наборът им от софтуер и технологии е в крак с нуждите им и ще може да поддържа бъдещ растеж. отчита доклад на Payhawk
    преди 23 часа
    Лабораторният комплекс на София Тех Парк ще предоставя услуги за бизнеса
    Достъп до високотехнологично оборудване и консултантски услуги ще могат да получат микро-, малки и средни компании