Ново проучване на Adecco Group внася яснота за предизвикателствата пред бизнес лидерите и появата на нови пристрастия при управлението на екипите
Снимка: iStock
Най-големите предизвикателства за близо 90% от бизнес лидерите в световен мащаб са управлението на компаниите им в постоянна среда на промяна. „Гъвкавост и способност за реакция при постоянна промяна“, както и „адаптиране на бизнеса към вътрешни реорганизации“ са двата отговора, които събират най-много гласове в мащабно проучване на Adecco Group. То е проведено сред над 1500 топ мениджъри на компании, които управляват над 500 служители.
Необходимостта от адаптиране към все по-широко налагащата се практика за хибридна или отдалечена работа, както и темата за привличането и задържането на служители са следващите две предизвикателства, за които бизнес лидерите не се чувстват подготвени.
Надежда Василева (Снимка: Adecco Group)
Промяната в последните години се налага поради редица причини – работа в Ковид среда, смяна на бизнес приоритети и последствията след Ковид, изразяващи се в „новото нормално“ – работа от дистанция, дигитализиране на процеси, изнасяне на функции в център за споделени услуги или работа в глобални екипи. Тези предизвикателства изискват формиране и отработване на нови умения от страна на мениджърите като по-добро планиране (например на срещи, ресурси, процеси), по-добра координация и управление на екипи.
Елементите на новата среда вече получават и своите дефиниции в професионалните среди. Ако досега широко популярни бяха пристрастията по пол, възраст, религия и пр., сега се появи „пристрастие по близост“ (proximity bias). В новата реалност се установи, че по навик за един мениджър се оказва по-лесно да работи с човек, който е близо до него физически, който присъства в срещата на живо и съответно мениджърът има несъзнателна склонност да пренебрегва служителя онлайн. Промяната в този смисъл, не е само гръмки думи и планирани реорганизации и стратегии, а процес, който ежедневно засяга всички нива в организацията и изисква усвояване на нови умения и нови работни навици.
Изследването показва, че в тази среда на промяна лидерите все повече се отдалечават от своите екипи и служители и задържането на служители става глобален проблем на компаниите. Навлизането на нови технологии и инструменти като ChatGPT допълнително карат служителите да се чувстват несигурни, както в своите компетенции, така и за своето работно място. В тази среда ефективното лидерство е от решаващо значение за успешното развитие на всяка компания.
„Трябва ясно да си дадем сметка, че никой не се е родил научен да управлява промяната и успешните лидери досега, не са непременно успешни лидери утре. Затова се изисква практически опит и специализирани обучения на всички нива в компаниите, независимо дали става въпрос за малки или големи организации“, коментира Надежда Василева, изпълнителен директор на Adecco България.
Мария Янева (Снимка: Adecco Group)
„Ние съветваме работодателите да фокусират върху това как лидерството ще помогне на служителите не само в настоящите им роли, но и в бъдеще. Външно валидирана и призната квалификация, както и препоръки от участници, преминали дадено обучение са мощни стимули за вдъхновяване на служителите.“, допълва Мария Янева, мениджър „Бизнес развитие“ на LHH България, бранда на Аdecco Group, специализиран в обучения и коучинг за мениджъри. „Изключително полезни са конкретните насоки за промяна на навици и изграждане на умения чрез казуси и задачи за себепознание. Това помага участниците да предизвикат себе си като оценят своя опит отстрани и същевременно се отворят да споделят и обменят полезни практики с другите участници.“, добавя тя.