четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2340 прочитания

    Какви са ползите от нетуъркинга за кариерата?

    Таня Терзийска - Кариерен Консултант с дългогодишен опит, дава полезни насоки как да подобрим нетуъркинг уменията си и обобщава защо това е важно
    15 февруари 2023, 13:39 a+ a- a

    Таня Терзийска - Кариерен Консултант. Снимка: Личен архив

    Таня Терзийска е Кариерен Консултант, притежава GCDF сертификат и магистърска степен по кариерно консултиране. В професионален план се вълнува от темите за изграждане на networking мрежи и управление на кариерата. По призвание е „свързващ“ човек, който обича да изгражда разнообразни общности. Понастоящем Таня е ментор в програма за отговорност Stretch Program, където помага на различни хора да изградят полезни навици за балансиране между работа и свободно време. Водещ е на подкаста Отначало – житейски промени и дръзки кариерни решения. Организатор е на събитията BookTalks (резюмета на бизнес книги) и Кариерна закуска (дамски общности за кариерна подкрепа). 

    Таня, ти се занимаваш професионално с нетуъркинг – наблюдаваш, изследваш и обучаваш. Как започна пътят ти в тази сфера?
    Мисля, че още от дете проявявам влечението си към социалните контакти. Обичам да общувам с различни хора, това ме зарежда с енергия, научавам много полезни неща, чувствам се споделена в нещата, които правя. 

    В моето семейство винаги се е насърчавало да сме общителни с хората, които срещаме в различни ситуации. Сега уча сина си на същото – обсъждаме колко е важно да не се притеснява да разговаря с хората, да умее да са запознава, да води разговор на интересни теми, да споделя моментите с деца, а не с телефон. 

    Силно вярвам в ползата от нетуъркинга, както за личното ни благополучие, за позитивната ни нагласа към света, така и за кариерата ни. Най-големите си крачки в кариерен план съм реализирала благодарение на хората, с които съм свързана в нетуъркинг мрежа. 

    Кои според теб са необходимите качества, за да бъдем добри в нетуъркинга?
    Най-важните лични качества, за да можем активно и с добавена стойност да развиваме нетуъркинг мрежата си, са: 

    -отвореност към хората – да приемаш хората;

    -да проявяваш емпатия – всеки действа в контекста на някаква по-дълбока ситуация, важно е да се опитаме да се поставим на тяхно място, приемане без съдене;

    -любопитство – вътрешен интерес към човека, желание да разбереш какво стои зад опаковката – зад луксозния костюм, марковата рокля или скъсаните дънки;

    -желание да помагаш на хората – да искаш преди всичко да помогнеш, да си полезен , да споделиш знания, ресурси просто така, без условия, без мерки и теглилки на отношенията;

    -да не се страхуваш, че някой ще те отхвърли – много хора са дистанцирани, стоят настрана, не се опитват да се свържат с непознати, защото се притесняват да не ги отхвърлят;

    -чувство за хумор и умение за самоирония – безценни качества за сваляне на гарда на всеки. 

    Какви са ползите от нетуркинга за кариерата?
    Ползите от нетуъркинга можем да търсим на няколко нива – личностно, кариера и бизнес, социално. 

    От гледна точка на личността

    - Обогатяване /(разширяване ) на мирогледа и общата култура; 

    - Отваряне на нови перспективи. Пример: Разчупваш тунелното мислене и научаваш за нови перспективи и възможности

    - Себепознание -  с колкото повече хора общуваме с техните различни истории, битие и професионална насоченост – виждаме различни подходи в сходни ситуации. Виждаме кой как реагира, справя, даваме си яснота за нашите граници и силни страни. Така улесняваме процеса на самопознание без излишно самовглъбяване и негативен монолог.  

    - Превенция от бърнаут – намирам подкрепа за предизвикателствата, които ме притесняват. Получават нова гледна точка към моите проблеми. 

    - Получаване на признание – знанията, които имам, могат да са полезни за даден човек и да получим усещане, че сме признати, чувстваме се значими като личности. 

    - Повишаване на самочувствието – когато усещам, че съм полезен, имам позитивен опит от свързването с хора, то започвам да повишавам увереността си в собствените сили. Въпреки технологиите ние продължаваме да сме социални животни и имаме нужда са се свързваме реално с хората, защото така произвеждаме окситоцин – един от хормоните на щастието. 

    - Позитивна нагласа – позитивната нагласа е очакване за позитивна развръзка: ако предприема крачка в непозната ситуации, към непознати хора, повечето хора се притесняват от грешки, провал и т.н. и негативното очакване често се преживява с повече стрес и неувереност. Ако изградим умения да се свързваме и да градим социални кръгове (networking), то е много по-лесно да развием нов тип нагласа – светът не е толкова враждебен и мога да се справя. 

    От гледна точка на кариера и бизнес (предприемачество): 

    - Скрити работни места – средните и високите мениджърски позиции най-често не се търсят с обява за работа и съответно дори перфектното CV не помага да получим такава възможност. Ако тези свободни работни места не се заемат от вътрешен подбор/кариерно израстване, то се търсят чрез препоръки за хора, които могат да са полезни и да свършат работа, или се крадат от конкуренти. 

    - Нови партньори за бизнеса – имаме нужда да разширим бизнес резултатите, които постигаме или нови бизнес нисши – много по-лесно е да намерим контакт и да се свържем с подходящия човек от компания Х, ако имаме добре развита мрежа/социален кръг. 

    - Специфични знания и пестене на време и ресурси за проучвания: искате да валидирате нова бизнес възможност, имате нужда от специфични знания, но проучването изисква време, ресурси, които могат да бъдат спестени, ако имаме достатъчно широк кръг от контакти и да се обърнем към точните хора, които могат да ни насочат към конкретни източници на информация, ще ни въведат в темата, ще ни ориентират от какво се нуждаем за начало и т.н.

    - Усещане за принадлежност и свързаност – в компаниите, в които работим, също се нуждаем от активното използване на умения за networking. Това ни помага да познаваме повече колеги в ширина на организационната структура, а не само в хоризонтала с отделите, които са пряко свързани с нашата оперативна работа. Колкото повече хора познаваме, умеем да се свързваме и да изграждаме пълноценни отношения с тях, то толкова по-силно развиваме усещане за принадлежност към компанията, усещаме, че получаваме позитивно отношение от колегите и т.н. 

    - Лидерски умения и поемане на отговорност – колкото повече трупаме позитивен опит от изграждането на неуъркинг умения, свързване с разнообразни по експертиза хора, то толкова повече осъзнаваме личната си роля и отговорност пред хората, с които работим, толкова повече вдъхваме сигурност в екипа си и сме възприемани като неформални лидери. 

    Социални измерения 

    Колкото повече осъзнаваме ползите от нетуъркинга, толкова повече ще се обединяваме за социални каузи, толкова повече ще чувстваме силата на гражданското общество, ще се обедняваме в общности и ще постигаме споделените си цели. Колкото повече умеем да се свързваме на ценностно ниво, да проявяваме емпатия, а не егоизъм и тарикатлък, толкова по-здраво общество ще изградим. Всички ще се чувстваме по-комфортно и ще изпитваме удовлетворение.

    Нетуркингът естествен процес ли е, или изисква нашата намеса и управление?
    Смятам, че това е естествен процес като физическия растеж. Децата са в естествена фаза да растат и израстват физически и ментално. Ако погледнем дете на 10 – 12 години, подрастващ, което спортува активно и внимава с какво се храни, как изглежда и какво самочувствие излъчва, то е тотално различно от друго дете на същата възраст, което стои по 4 – 5 часа пред екрана на таблета с игри, яде често вафли и чипс. И двете ще растат естествено, но ще имат разлики във физическото състояние, уменията за комуникация с връстници, увереност. По подобен начин, предвид, че неуъркингът е смесица от социални умения, можем да го разгледаме като естествен процес.

    Ние навлизаме в различни житейски етапи, променяме кариерните  си роли, придобиваме или отхвърляме задължения и отговорности в личен и професионален план… Ние сме динамични личности и живеем в променяща се среда, така че в един период естествените възможности за неуъркинг са едни (пример: имаме куче и сбирките на собственици на кучета са един естествен източник, където социалният статус и притеснения за общуване пада и сме по-уверени да комуникираме с различни хора). Но това може да е етап, да не сме непрекъснато част от тази социална група. Подобно временно явление може да бъде „родителски групи“ – докато детето посещава детска градина, имаме също естествен източник на възможности за общуване с различни хора, но когато детето премине  в училище, то рязко единият социален кръг отпада и се замества от друг.

    Не бива да забравяме, че естествените източници на нетуъркинг възможности имат своите ограничения като обхват и време. Хората, които активно използват този инструмент да си управляват кариерата, боравят с различни източници: професионални контакти, колеги, колеги и приятели на моите приятели (личен кръг), хобита и занимания в свободното време, образователни курсове и социални събития, отделно са проактивни и сами създават допълнителни организиране на лични събития, иницииране на различни събирания и т.н. 

    Качественият нетуъркинг изисква ясна стратегия, конкретни цели на различните житейски и кариерни етапи и усъвършенстване на уменията за комуникация, изграждане на доверие, свързване и т.н., поддържане на отношенията с различни хора. 

    Колко и какви ресурси са необходими за създаването и поддържането на ефективен нетуъркинг? 
    Ресурси или поведение – да се включваме и участваме в различни социални кръгове. Ние в България нямаме много разбиране за общности. Хората по света участват в училищни настоятелства, църковни организации, НПО за решаване на общественозначими казуси, групи по интереси, дамски клубове и т.н. Това са допълнителни източници на контакти с хора с разнообразни професии, интереси, ценности и мироглед. 

    Разчупване на разбирането, че животът се изчерпва основно с ходене на работа и полагане на грижи за семейството. За нас е ценно да се включваме и в различни занимания и да подкрепяме обществени каузи, които отговарят на ценностите ни. 

    Собствени ресурси: Умения за комуникация, изслушване, изграждане на доверие, да сме любопитни към хората. Да си осъзнат, да си склонен да го превърнеш в обичайно поведение. 

    Мисля, че е по-важно да си говорим не просто за ресурси, а за принципите на качествения нетуъркинг: 

    •Да се интересуваш от хората.

    •Да си добронамерен.

    •Да си автентичен, а не да играеш роли, с които се надяваш да изпъкнеш.

    •Да искаш да споделяш знания, опит – не егоцентрично да се правиш на най-знаещия, а да споделяш, да искаш да си полезен на нуждите, въпросите и проблемите на хората.  

    •Да не си високомерен и конкурентен – свързването с хората не изисква от нас да се опитваме да изпъкнем с егото, а по-скоро с добро отношение и оказване на подкрепа. 

    •Да го приемаш като инвестиция в кариерата си, а не губене на време. Загуба на време е, когато не успяваме да използваме възможности на непринудения разговор, когато отидем на събитие и си ровим в телефона, вместо да разговаряме с различни хора, когато страним от непознати, защото се страхуваме да не изглеждаме глупаво, когато отказваме да подходим проактивно в дадени ситуации, защото робуваме на стереотипи или социален статус. 

    Общодостъпни ресурси – колеги, приятели, съседи, съученици, родители, професионални организации, събития, wokshop-и, обучителни курсове, спортни събития, концерти, кварталният магазин, детската градина на детето…

    Има ли „училище“ за нетуъркинг, има ли нетуъркингът негативни страни и крие ли рискове за кариерата, какви са заблудите за него и с какво може да бъде полезен на HR професионалистите? Очаквайте и втора част от интервюто с Таня Терзийска.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 5 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 6 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк