събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2678 прочитания

    Кои ще са ключовите умения за успешния HR професионалист в бъдеще?

    Economy.bg попита HR лидери във водещи компании в България по повод Международния ден на човешките ресурси
    25 май 2022, 11:55 a+ a- a

    Кои ще са ключовите умения за бъдещия успешен HR професионалист? Този въпрос зададохме на HR лидери във водещи компании в България по повод Международния HR ден на 20 май. Вижте какво споделиха пред Economy.bg.

    Катерина Шопова - HR директор на Лидл България. Снимка: Личен архив
    Катерина Шопова - HR директор на Лидл България 
     
    Ключовото – и в настоящия момент, но със сигурност и в бъдеще, е силната бизнес насоченост на HR-а, в смисъл изграждането на стабилни екипи и утвърждаването на благотворна фирмена култура. Успешни ще са тези, които могат точно да „диагностицират“ състоянието на организацията и да дадат оптималния отговор на конкретните ѝ потребности както краткосрочно, така и в дългосрочен план. Според мен HR-ът следва да се ориентира още повече към създаване на процеси и инфраструктура, на подкрепяща среда, в която всеки служител да дава най-доброто от себе си, да разгърне потенциала си и да се чувства ценен и удовлетворен. 
     
    Аглика Адамова – директор „Човешки ресурси“, Хепи. Снимка: Личен архив

    Аглика Адамова – директор „Човешки ресурси“, Хепи

    Безспорно емпатията, умението да сменяме гледната точка и социалната осъзнатост са базови за всеки, който работи тази професия. Все по-важно ще става за бъдещите ЧР-и да са гъвкави, бързи и много креативни.

    Развиващият се свят налага светкавични промени в поведението на хората и техните потребности и ние трябва да сме постоянно „в час” с нагласите.  

     

     

     

     

    Ирина Станчева-Василева - мениджър „Човешки ресурси“, Гопет Транс. Снимка: Личен архив
    Ирина Станчева-Василева - мениджър „Човешки ресурси“, Гопет Транс
     
    Гъвкавост, нови компетенции, трансформация – бих заложила на тези опорни точки, които далеч не са нови, но със сигурност ще са все по-предизвикателни. HR e функция на бизнеса и в този смисъл едно от най-важните умения винаги е било самоактуализацията – способността на специалистите в това направление да се развиват и надграждат компетенции, адекватни на бизнес средата. С напредването на технологиите и динамиката на промяната в бизнес средата ще изискват от HR професионалиста да може да се възползва и приложи в ежедневието си различни технологии и аналитичности, които да повишат ефективността на работните процеси и връзката както с нуждите на бизнеса, така и на служителите и техните очаквания в реално време. Ще трябва да сме много по-бързи и прецизни при идентифициране на ценните за компанията служители, ще трябва да можем бързо да адаптираме и прилагаме нови и все по-гъвкави модели на стимулиране на успешното поведение в компаниите. Чакат ни нови поколения служители. 
     
     
    Милена Илиева - директор „Човешки ресурси“ на групата компании Updata One. Снимка: Личен архив

    Милена Илиева - директор „Човешки ресурси“ на групата компании Updata One

    Безспорно ефективната комуникацията и умението да развиваш и поддържаш отношения с хората в една организация, са фундаметнталните умения, които трябва да притежава един HR професионалист. Трябва да бъде гъвкав и адаптивен, да умее да генерира решения в различни казуси, търсейки баланс между всички замесени страни.

    Последните години, особено периодът на пандемията, доказаха, че именно хората са в центъра на една организация. И смятам, успешни бяха онези компании, чиито HR-и търсеха и намираха възможни решения отвъд досегашната си практика, адаптираха се бързо към променящите се обстоятелства в глобален план и запазиха фокус и устойчивост (resilience*). 

    *resilience - the capacity to recover quickly from difficulties; toughness

     

    Ивелина Панамска - ЧР мениджър, „Мото-Пфое“. Снимка: Личен архив

    Ивелина Панамска - ЧР мениджър, „Мото-Пфое“  

    Това са гъвкавостта и способността да се учиш през целия живот. Както и всички останали специалисти в една фирма, между другото. Отдавна вече и бизнесът, и пазарите, че даже и животът извън работата изискват широчина на погледа и стратегическо мислене. Въпреки това  най-ценното за един професионалист по управление на хора е не толкова познаването, колкото разбирането на бизнеса на компанията в цялата му комплексност. Тогава ще дойде и другото много важно умение – „мултитаскингът“ – да можеш много бързо и все така ефективно да си „сменяш обувките“ в движение. Не на последно място – не само да разбираш от управление на хора, но и от управление на проекти, маркетинг и ПР, че даже и от реклама. Защото една фирма трябва да продава успешно не само продуктите си, но и работните си позиции.

     

    Наталия Тулуш - ръководител отдел „Човешки ресурси“ в ДЖИ ПИ ГРУП. Снимка: Личен архив

    Наталия Тулуш - ръководител  отдел „Човешки ресурси“ в ДЖИ ПИ ГРУП  

    Често си задавам въпросакое е по-важно за един професионалист – професионалните умения или личните качества, кое е с предимство и би имало по-голяма тежест. 

    Идеалният, успешният HR е комбинация от отдаденост към това, което прави, жажда за действие, опит, талант и професионализъм. Само тогава той ще бъде от полза за компанията. Ключови soft skills, които си струва да развива – са ентусиазъм и любопитство.

    Ентусиазмът е ценен актив, тъй като показва колко много „радва“ един служител работата, която върши за организацията. Това върви ръка за ръка с позитивността, която е от съществено значение за положителната и успешна работна среда. 

    Любопитство. Методите и инструментите за работа в човешките ресурси се променят и допълват и е невъзможно, след като сте научили нещо, да го използвате в работата си до пенсиониране. Ако HR професионалистът се интересува от израстване, трябва да иска да пробва нови неща. Да търси знания при по опитни колеги, да участва в проучвания, курсове, конференции, семинари, да членува в професионални асоциации.

    Да си успешен професионалист е много просто – упоритост, преследване на целите и любов към това, което правиш.

     

    Наташа Кумчева – HR директор, BTV медия груп. Снимка: Личен архив
    Наташа Кумчева – HR директор, BTV медия груп

    Едно от ключовите умения, важно за бъдещото развитие  на човешките ресурси, е експертизата, свързана с преживяването на служителите или т.нар. (employee journey). В лицето на продължаващата война за таланти и „Голямото напускане“ преживяването на служителите е по-важно от всякога. HR специалистите с експертиза относно преживяването на служителите могат да използват ориентираното към човека мислене, за да проектират холистични работни места и да се съсредоточат върху служителя като център на процеса. Те трябва да имат умението да разбират пълния жизнен цикъл на служителите: цялата връзка между служителите и организацията от набирането на служители през създаване на програми за лоялност и чувство за принадлежност и идентичност към организацията или присъединяването към „клуба на възпитаниците“ (alumni’s club). 
    Други ключови умения ще са:
    - умения за анализ на данни. Уменията за анализ на данни са най-търсените умения в човешките ресурси. Използването на големи данни и усъвършенствани аналитични инструменти ще им даде конкурентно предимство в тяхната индустрия.
    - технологични умения. Светът преминава през много промени, компаниите също. Следователно HR трябва да бъде добре оборудван с технологични умения, за да оцелее в бъдеще. 
    - критични „софт скилс“. Организация, комуникация, съпричастност и желание за учене са умения, които ще помогнат на специалиста по човешки ресурси да успее в бъдеще.
    - емоционална интелигентност. Упражняването на висок EQ позволява на специалистите по човешки ресурси да разбират по-добре и да се свързват със служителите. Познаването и признаването на чувствата и преживяванията често печели на HR служителите доверието и сътрудничеството на колегите.
    - евангелизъм на благосъстоянието (Wellbeing evangelism). Тъй като въздействието на благосъстоянието става по-ясно (и очакванията на служителите се променят след COVID-19), специалистите по човешки ресурси играят решаваща роля, за да гарантират, че колегите им остават щастливи, здрави и продуктивни.
     
     
    Боряна Нейчева - мениджър „Човешки ресурси“ в CASH CREDIT. Снимка: Личен архив
    Боряна Нейчева -  мениджър „Човешки ресурси“ в CASH CREDIT
     
    Ролята става още по-комплексна и динамична. Мултитаскингът, който напоследък бива отхвърлян, ще бъде неизбежен в сферата на HR-а. HR специалистът трябва да бъде адаптивен към променящата се среда, постоянно да учи и бързо да прилага. Ключовите умения за бъдещия HR специалист според мен ще са:
    -на първо място, да има умения да управлява екип. Лидерът на днешното време  няма да е този, който знае много, а този, който постига много, защото чувството за несигурност през последните години много говори в нас. Хората търсят сигурност и вече нямат такава емоционална обвързаност както преди. Ясната визия на лидера ще е от особено значение – да я има, да я следва и да я комуникира с екипа. Това би му изградило позиции в екипа, добри взаимоотношения и спокойна атмосфера на работа в дни на промяна. 
    -да умее да комуникира е – необходимост, но още по-важно е да бъде убедителен комуникатор. Способността ни да убеждаваме и да продаваме по най-добрия начин идеите си, би ни помогнала да успеем в този конкурентен свят. 
    -чрез търговските умения да въздействаме на кандидатите за работа, за да изберат нас пред останалите в тази ожесточена война за таланти. Те ще ни помагат и вътре в организацията, за да „продаваме“ ползите от всички неща, които правим.  
    -HR умения за активно слушане. Много често убедени в правотата си, ние не чуваме мнението на събеседника си и се осланяме на собствените си възприятия. Такъв подход, за съжаление, не е част от екосистемата на една устойчива компания. Диалогът между HR специалиста и служителя трябва да е постоянен, освен безценен той е и отправна точка за много неща. За да бъде успешен, той има две неща, които са ключови – да подхождаме с емпатия и да комуникираме емоционално интелигентно.
     
    Петър Иванов - старши мениджър „Привличане на таланти“ в HCL Technologies. Снимка: Личен архив

    Петър Иванов - старши мениджър „Привличане на таланти“ в HCL Technologies

    Професията на ЧР-а търпи изменения във времето както почти всички останали професии, благодарение на преминаването ни към Индустрия 4.0. 

    От настоящата перспектива, виждам няколко умения, които ще са ключови за успешния ЧР професионалист в обозримото бъдеще:

    •Маркетинг и търговски умения. Отминаха времената, когато от една обява, можеш да намериш подходящи служители. Съвременният ЧР трябва да може да намира потенциалните кандидати (понякога дори да ги „открадне“) и да им „продаде“ идеята за новия работодател.

    •Аналитичност. В съвременния свят все повече системи ни предоставят все повече информация. Всеки ЧР вече разполага с разнообразни данни за пазара, конкуренцията, служителите и бизнеса. Можем да бъдем успешни само  ако анализираме ефективно наличната информация и базираме решенията си на нея.

    •Емпатия. Да влезеш в обувките на другия е стар израз, но все по-актуален за всеки ЧР професионалист, ако иска да бъде в помощ на компанията. Особено във виртуалната среда с remote или hybrid работни условия, уменията да изслушваш, разбираш и помагаш на другите, се превръщат в ключови за постигането на успех от ЧР гледна точка.

     

    Диляна Домусчиева - ЧР мениджър и Coach. Снимка: Личен архив

    Диляна Домусчиева - ЧР мениджър и Coach

    Добронамереност, комуникация и системно/ стратегическо мислене.

    Иска ми се ЧР да се превръща все повече в роля, която е там, за да мисли за хората. Иска ми се административните задачи да са само функция на това. 

    Иска ми се да започнем да мислим системно, т.е. как всичко, което ЧР прави е част от цялата система – от стратегията, от governance модела на компанията, от визията за хората, от приоритетите. Както и обратното – как това, което искаме за хората да стане част от стратегията, governance модела, приоритетите на компанията и на хората...

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 часа
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 22 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 2 дни
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 2 дни
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 2 дни
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 2 дни
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство