сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2230 прочитания

    Обратно в офиса. Как служителите да се адаптират по-лесно?

    Полезни насоки дава Евелина Терзийска - организационен психолог и Гещалт консултант
    26 април 2022, 10:18 a+ a- a

    Евелина Терзийска - организационен психолог и Гещалт консултант. Снимка: Личен архив

    През последните месеци много от компаниите започнаха да възстановяват работния си ритъм отпреди пандемията и след около две години дистанционна работа, служителите постепенно се завръщат в офисите. Тази промяна обаче се оказва предизвикателство както за мениджмънта, така и за хората.

    Какво е добре да имаме предвид, ако искаме адаптацията да протече по-лесно и гладко, пред Economy.bg коментира Евелина Терзийска, организационен психолог и Гещалт консултант.

    Като начало се запитайте защо искате служителите ви да работят от офиса – анализирайте всички причини за това и преценете доколко основателни са те. Помислете дали можете да проявите гъвкавост и индивидуален подход към всеки отделен член на екипа и до каква степен хибридният модел, при който част от служителите са в офиса, а останалите онлайн, би бил подходящ за вас. След обстоен анализ, може да се окаже, че е по-ползотворно да се фокусирате върху нещо различно - например обучение за по-добра отдалечена комуникация или подобряване на екипната ефективност онлайн. В крайна сметка не присъствието е важно, а постиганите резултати. 

    Ако сте убедени, че е време дистанционната работа да остане в миналото, се подгответе добре за предстоящата реорганизация.  

    Проучете какви са нагласите сред служителите и как те приемат завръщането. Самото допитване ще покаже на хората, че ги цените и мнението им е важно за вас. Също така ще се сдобиете с важна информация за това дали има съпротиви и какви са те и ще можете да изготвите план как да ги управлявате. 

    Комуникирайте открито, ясно и честно с екипите какво според вас налага работата да се изпълнява присъствено, а не отдалечено, и какви ще са ползите от това. Направете отворена дискусия и се постарайте да дадете достатъчно пространство хората да споделят какво мислят. Ако е възможно, дори ги въвлечете в процеса на вземане на решение за модела на работа. Това ще засили мотивацията им да дадат най-доброто от себе си за постигане на целите, които заедно сте формулирали.  

    Помислете за нов вид социални придобивки, които да подкрепят хората в тази динамична и несигурна среда, в която живеем през последните години. Например все повече компании осигуряват възможност на своите служители да получат подкрепа от психолог и психотерапевт напълно анонимно и безплатно. 

    Самите служители също биха могли да се погрижат за своята по-лесна адаптация обратно в офиса. 

    Независимо дали приемате връщането към стария работен режим с радост, или с тревога, е хубаво да си дадете сметка, че това е промяна и като всяка промяна в живота ни, тя нарушава ежедневната ни рутина и ни кара да се чувстваме несигурни. Затова първото, което би било добре да направите, е да признаете пред себе си, че имате нова ситуация и ви е нужно приспособяване към нея. 

    Запитайте се какво е отношението ви към тази нова ситуация и направете скрининг на мислите, чувствата, телесните усещания, които тя предизвиква. Доколкото е възможно безпристрастно, без да им давате оценки, просто ги назовете. Това автоматично ще намали напрежението ви, защото ще повиши осъзнатостта ви за това какво точно се случва с вас.

    Направете списък с конкретните факти, които ви притесняват относно връщането в офиса. Тревожността е свързана с неяснотата в бъдещето и в момента, в който видите конкретно срещу какво се изправяте, ще си върнете чувството за контрол и ще преминете към режим на справяне.

    Може да споделите с колега или мениджър какво преживявате. Напълно възможно е да се окаже, че не сте единствени и споделянето ще ви накара да се чувствате свързани, подкрепени и по-спокойни с промяната. 

    Запазете изградената си рутина, доколкото е възможно. Ако сте свикнали, докато работите от вкъщи да разхождате кучето сутрин или да тренирате във фитнеса в обедната почивка, запазете тези навици и след като започнете да ходите в офиса. Когато сме в ситуация на несигурност, бихме могли да се подкрепим, като си създадем „котви” и се придържаме към практики, които са в зоната ни на комфорт. Това ще ни даде усещане за предвидимост и сигурност и ще ни помогне по-плавно да преминем към новия режим. 

    Социализирайте се с бавни темпове. Вероятно имате множество въпроси за комуникацията на живо, като например дали да се ръкувате, на какво разстояние да стоите от останалите и това ви носи напрежение. Споделете ясно своите граници и ги отстоявайте, за да се чувствате вие комфортно, както и обсъдете с колегите си какво е тяхното усещане и се съобразете с това.  

    Напълно възможно е първите ви дни в офиса да не преминат точно по начина, по който желаете. Проявете търпение към себе си и другите, не критикувайте и не се самообвинявайте, правете малки стъпки и си дайте времето, което ви е нужно за приспособяване.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 3 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 4 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 4 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 6 часа
    преди 9 часа