Полезни насоки дава Евелина Терзийска - организационен психолог и Гещалт консултант
Евелина Терзийска - организационен психолог и Гещалт консултант. Снимка: Личен архив
През последните месеци много от компаниите започнаха да възстановяват работния си ритъм отпреди пандемията и след около две години дистанционна работа, служителите постепенно се завръщат в офисите. Тази промяна обаче се оказва предизвикателство както за мениджмънта, така и за хората.
Какво е добре да имаме предвид, ако искаме адаптацията да протече по-лесно и гладко, пред Economy.bg коментира Евелина Терзийска, организационен психолог и Гещалт консултант.
Като начало се запитайте защо искате служителите ви да работят от офиса – анализирайте всички причини за това и преценете доколко основателни са те. Помислете дали можете да проявите гъвкавост и индивидуален подход към всеки отделен член на екипа и до каква степен хибридният модел, при който част от служителите са в офиса, а останалите онлайн, би бил подходящ за вас. След обстоен анализ, може да се окаже, че е по-ползотворно да се фокусирате върху нещо различно - например обучение за по-добра отдалечена комуникация или подобряване на екипната ефективност онлайн. В крайна сметка не присъствието е важно, а постиганите резултати.
Ако сте убедени, че е време дистанционната работа да остане в миналото, се подгответе добре за предстоящата реорганизация.
Проучете какви са нагласите сред служителите и как те приемат завръщането. Самото допитване ще покаже на хората, че ги цените и мнението им е важно за вас. Също така ще се сдобиете с важна информация за това дали има съпротиви и какви са те и ще можете да изготвите план как да ги управлявате.
Комуникирайте открито, ясно и честно с екипите какво според вас налага работата да се изпълнява присъствено, а не отдалечено, и какви ще са ползите от това. Направете отворена дискусия и се постарайте да дадете достатъчно пространство хората да споделят какво мислят. Ако е възможно, дори ги въвлечете в процеса на вземане на решение за модела на работа. Това ще засили мотивацията им да дадат най-доброто от себе си за постигане на целите, които заедно сте формулирали.
Помислете за нов вид социални придобивки, които да подкрепят хората в тази динамична и несигурна среда, в която живеем през последните години. Например все повече компании осигуряват възможност на своите служители да получат подкрепа от психолог и психотерапевт напълно анонимно и безплатно.
Самите служители също биха могли да се погрижат за своята по-лесна адаптация обратно в офиса.
Независимо дали приемате връщането към стария работен режим с радост, или с тревога, е хубаво да си дадете сметка, че това е промяна и като всяка промяна в живота ни, тя нарушава ежедневната ни рутина и ни кара да се чувстваме несигурни. Затова първото, което би било добре да направите, е да признаете пред себе си, че имате нова ситуация и ви е нужно приспособяване към нея.
Запитайте се какво е отношението ви към тази нова ситуация и направете скрининг на мислите, чувствата, телесните усещания, които тя предизвиква. Доколкото е възможно безпристрастно, без да им давате оценки, просто ги назовете. Това автоматично ще намали напрежението ви, защото ще повиши осъзнатостта ви за това какво точно се случва с вас.
Направете списък с конкретните факти, които ви притесняват относно връщането в офиса. Тревожността е свързана с неяснотата в бъдещето и в момента, в който видите конкретно срещу какво се изправяте, ще си върнете чувството за контрол и ще преминете към режим на справяне.
Може да споделите с колега или мениджър какво преживявате. Напълно възможно е да се окаже, че не сте единствени и споделянето ще ви накара да се чувствате свързани, подкрепени и по-спокойни с промяната.
Запазете изградената си рутина, доколкото е възможно. Ако сте свикнали, докато работите от вкъщи да разхождате кучето сутрин или да тренирате във фитнеса в обедната почивка, запазете тези навици и след като започнете да ходите в офиса. Когато сме в ситуация на несигурност, бихме могли да се подкрепим, като си създадем „котви” и се придържаме към практики, които са в зоната ни на комфорт. Това ще ни даде усещане за предвидимост и сигурност и ще ни помогне по-плавно да преминем към новия режим.
Социализирайте се с бавни темпове. Вероятно имате множество въпроси за комуникацията на живо, като например дали да се ръкувате, на какво разстояние да стоите от останалите и това ви носи напрежение. Споделете ясно своите граници и ги отстоявайте, за да се чувствате вие комфортно, както и обсъдете с колегите си какво е тяхното усещане и се съобразете с това.
Напълно възможно е първите ви дни в офиса да не преминат точно по начина, по който желаете. Проявете търпение към себе си и другите, не критикувайте и не се самообвинявайте, правете малки стъпки и си дайте времето, което ви е нужно за приспособяване.