четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3623 прочитания

    Голяма част от изискванията към добрия HR са константа без значение дали сме в кризисни времена

    Смелостта да трансформираш и да реформираш е определяща за успеха, казва Катерина Шопова, HR директор на Lidl България
    02 март 2021, 10:42 a+ a- a

    Катерина Шопова, HR директор на Lidl България, беше избрана за HR мениджър на годината в тазгодишните награди на Българската асоциация за управление на хора (БАУХ). Наградата е признание за професионалистите, показали през настоящата година изключителни лидерски качества и професионализъм. Катерина Шопова бе избрана за тазгодишния носител на отличието след оспорвана конкуренция с представители от още 8 компании. Какво стои зад това отличие и с какви предизвикателства в работата си се сблъсква един HR лидер днес? Вижте какво разказа пред Economy.bg Катерина Шопова. 

    Вижте видео от награждаването на атерина Шопова, HR директор на Lidl България, на HR Awards 2020

    Катерина, поздравления за признанието от БАУХ! Какво означава за Вас тази награда и как Ви кара да се чувствате? На какво отдавате отличието?
    Зад получената награда стоят усилията на целия мениджмънт и служителите на Lidl – това е екипно постижение. Благодаря на всички за доверието, добрата комуникация и споделените идеи, и по-специално на HR екипа, който работи отдадено по проектите в тази област с много желание служителите в Лидл България да чувстват грижа, подкрепа, сигурност и спокойствие на работното си място. 

    HR политиките не са самоцелни – те се правят за хората и показват на практика отношението на компанията към тях, доколко тя ги цени и ги поставя в центъра на вниманието.  

    Чувствам се удовлетворена от работата си, защото тя се оценява положително от най-важните за нас хора – нашите служители. Това намира израз и в нагласата им да препоръчват Lidl като работодател, и в обратната връзка, която получаваме от тях през различни проучвания. Чувствам се и щастлива, защото в Лидл България имам възможността да реализирам проекти с висока добавена стойност заедно с екип от съмишленици, с които споделяме общи ценности. 

    Наградата от БАУХ приемам като още една обективна външна оценка за постигнатото от мен и HR екипа, с подкрепата на топ мениджмънта, който искрено вярва в значимостта на политиката за управление на хора. Авторитетът на Асоциацията, която вече 20 години устойчиво работи за налагане на най-високите стандарти в областта на HR у нас, ми дава допълнителната увереност, че сме на прав път със стратегията, която реализираме. 

    Как се насочихте към HR професията и какво Ви задържа в сферата?
    Професионалният ми път започна преди повече от 15 години, в които не съм сменяла сферата на дейност. Дълго време смятах, че HR професията ме е открила, но с времето се убедих, че изборът да се занимавам с човешки ресурси е всъщност съзнателен израз на силното ми желание да допринасям за развитието на бизнеса през развитието на хората. 

    Това, което ценя в нашата професия, е фактът, че тя се разви много бързо през последните години, постоянно разширява периметъра си на действие и се утвърждава като стратегически партньор на бизнеса. На етап сме всички да осъзнават ясно, че именно хората са в основата на успеха на всяка компания. И това дава възможности да се разгърнат все повече стойностни проекти, насочени към служителите и подобряването на средата. 

    Какви нови изисквания към професията наложи пандемията? Какво е най-важно за успеха на един HR мениджър днес, в новите условия на работа?
    Голяма част от изискванията към добрия HR са константа без значение дали сме в кризисни времена. Ключово например е да се познават много добре бизнесът и контекстът, в който той оперира. Само така могат да се предложат оптималната стратегия за развитие на човешките ресурси и релевантните продукти, които отговарят на динамиката и потребностите на организацията към момента, както и на етапа ѝ на развитие. Задължителни за нашата професия са също качества като гъвкавост, адаптивност, отвореност към иновации, възможност да предвидиш лидерските умения на утрешния ден и да подпомогнеш изграждането им в организацията. И най-важното, което понякога се подценява – трябва искрено да вярваш в хората и да искаш най-доброто за тях! Ако работиш със сърце, ако имаш искрено добри намерения и не спираш да търсиш съзнателно подобренията, резултатите не закъсняват.

    Важен за успеха е и устойчивият подход – невинаги е възможно да реализираш планираните проекти по начина или в срока, който си заложил, тъй като те зависят от много различни фактори. Ключово е обаче да продължиш да работиш в избраната посока и да не се отказваш от стойностните проекти. За всяка добра инициатива има правилен момент, трябват само търпение и постоянство. Смелостта да трансформираш и да реформираш също е определяща за успеха – понякога най-трудните проекти, които изискват най-много енергия и време, имат най-голяма добавена стойност и смисъл за организацията. В този контекст, HR мениджърите трябва да са смели!

    Новите условия на работа донесоха и някои нови изисквания към HR специалистите. Едно от тях е умението да общуваш пълноценно и да ангажираш хората в онлайн среда, да запазиш контакта и връзката с тях жива. Ускори се много и дигитализацията в HR сферата, която преди кризата беше по-скоро аналогова поради някои законови ограничения. 

    Но колкото и промени да има, фокус на нашата функция са хората и техният потенциал. И стратегията на успешния HR мениджър се гради на дългосрочни приоритети като развитие на компетентности, лидерство, обединение около ценности и култура, които изискват дълго време, устойчивост и целенасочена инвестиция. Защото нашата професия на практика не е спринт, а маратон. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте в работата си през изминалата година и какво научихте?
    Най-големите предизвикателства бяха да отговорим бързо на промените в средата, да ги комуникираме с всички хора в организацията по разбираем начин и да препотвърдим доверието им към мениджмънта и взетите решения. Не беше лесно, защото динамиката изискваше понякога да въвеждаме нови процеси и правила буквално от днес за утре и те засягаха както служителите ни, така и нашите клиенти. Всичко това беше свързано и с много организационна работа и със сериозни инвестиции за въвеждането на ефективни мерки срещу COVID-19 – до момента тяхната стойност е над 3 млн. лева. Но се справихме и успяхме да създадем у хората усещането за сигурност в несигурни времена, защото останахме верни на работодателското си обещание за грижа към служителите, максимална коректност, отговорност и честност. Друг определящ фактор е и устойчивата работа в областта на човешките ресурси още преди кризата, защото изграждането на доверие и силна връзка между служителите и организацията е дълъг процес. 

    Кризата с COVID-19 ни напомни две много важни неща – че винаги трябва да си готов за неочакваното и че с правилната нагласа можеш да извлечеш и от най-тежката ситуация ценни поуки, ако я приемеш като вид цялостен одит на работата в компанията. 

    Как минава един Ваш работен ден сега? Как се промени работата с хора в новите условия на работа?
    Работните дни на всички в Lidl, както и моите не си приличат, защото секторът ни е много динамичен и разнообразен. HR функцията в Lidl покрива широк спектър от теми – от подбор през обучение, развитие и ангажираност, възнаграждения и администриране до employer branding и безопасни условия на труд. Така че темите са много и интензитетът е голям. 

    Мога по-скоро да говоря за седмичния си график, в който задължително отделям голяма част от времето за работа с екипа, защото именно през хората в него се реализират HR проектите. Съществена част е посветена на стратегически задачи и интегрирането им в цялостната бизнес стратегия – в обсъждане и с топ мениджмънта. В HR има много международни проекти на групово ниво и интеракцията с екипи от други държави също има сериозен дял в работата ми. 

    В новите условия на работа за всички се налага да прекарват много време в онлайн общуване. Това е най-сериозната промяна – неизбежно е, но ме кара още повече да оценявам силата на живия контакт. 

    Как намирате баланс между работата и личния живот в новите условия на работа? Как си почивате?
    Признавам, че беше предизвикателство да намеря баланс между грижата за екипите и грижата за семейството и двете ми прекрасни деца. Трудно беше да разделя служебните от личните ангажименти в ограниченото пространство на „домашния офис“, но се справих. Ключов момент за това изигра и огромната подкрепа на моя съпруг, с когото преразпределихме семейните ангажименти в новата ситуация по най-работещия начин. И се оказа на практика, че човек винаги може да оптимизира допълнително графика си, да подреди правилно приоритетите в него и да успее да постигне търсения интегритет. 

    По темата с почивката бих споделила нещо любопитно. Новата ситуация провокира у мен страст към здравословния начин на живот и хранене. Експериментирам с различни здравословни рецепти, които се оказаха и много вкусни, така че почивката ми всъщност е и полезна придобивка за цялото семейство. 

    Какви са приоритетите в момента и какво предстои през 2021 в полето на HR функцията? 
    Приоритет на HR функцията и през 2021 г. остава подкрепата за устойчивата експанзия на бизнеса и изпълнението на дългосрочната стратегия за привличане и развитие на хората, разширяване на пакета от възможности за развитие, релевантни придобивки и др. 

    Много важен фокус е лидерството, защото вдъхновяващото и ангажиращо лидерство прави бизнеса по-успешен и устойчив на кризи. Лидерската позиция на пазара е свързана със силно лидерство в самата компания – ние адресираме това и през специалната лидерска академия в Lidl, и през принципите на управление, които имаме и надграждаме, за да отговорим на изискванията на утрешния ден. 

    Много важни за нас са и младежките програми, с които интегрираме новите поколения в пазара на труда. За ученици това са дуалната форма на обучение и практикантската ни програма, за студенти е стажантската ни програма, а за младите специалисти – възможността да започнат кариерата си като trainee в Lidl. 

    Продължаваме с изграждането на силен и автентичен работодателски бранд и тук не става въпрос само за комуникация, а за цялостното служителско изживяване, което се стремим постоянно подобряваме. Отличително за компанията е, че employer branding проектите ни не остават само на думи, а са конкретни ангажименти към настоящите и потенциалните ни служители. 

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Лидл България ЕООД & КО. КД в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 минути
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 2 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 4 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк
    преди 4 часа
    „България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага
    Те са предвидени за полети от шенгенското пространство и предоставят възможност за по-добри транспортни връзки и влизане в страните без паспортна проверка
    преди 5 часа
    Предлагат бърза ликвидация на неработещи фирми
    От 30 хил. до 50 хил. нови дружества се създават на година, като над 90% от новостартиралите компании се провалят още в началните стъпки