вторник, 16 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5126 прочитания

    IT JOBS in BG: QA специалист

    За работата, тънкостите ѝ и какво е необходимо, за да бъдеш един добър QA, разказва Мила Маджарова от СофтУни
    03 февруари 2021, 16:51 a+ a- a

    Мила Маджарова

    Технологичният сектор е един от най-активните, търсенето на хора е огромно, а предлаганите възнаграждения - сред най-високите у нас. За да сме полезни за всички, които се интересуват от ИТ сферата, но все още не са избрали направлението и технологиите, към които да се насочат, ще разкажем за някои от най-популярните позиции в бранша. Какви умения и отговорности се изискват, какви технологии се използват най-често и какви са типичните стартови възнаграждения, които предлагат компаниите в България.

    Сигурно и вие познавате някой, който работи като QA - Quality Assurance. На български език тази позиция може да бъде преведена като „Контрол на качеството“, но в света на дигиталните професии сме свикнали да го наричаме „Кю ей“.

    Тъй като професията нашумява все повече и повече, СофтУни предлага и отделна професионална пътека, която позволява на курсистите да се специализират като QA. За самата работа, тънкостите ѝ и какво е необходимо, за да бъдеш един добър QA, ни разказва Мила Маджарова, която работи като такъв в СофтУни.

    Какво е QA?

    Самият процес по осигуряване на качеството за един софтуерен продукт е сложен и изключително разнообразен. Работата започва още при планирането на дадено подобрение или разработката на нов продукт и не се изчерпва с това да сравниш бизнес изискванията с получения софтуерен продукт. На предварителното обсъждане на новия продукт или предстоящата промяна QA могат да предвидят къде могат да възникнат проблеми, които да предотвратят финансови загуби, изразени в часове разработка и промени по подукта. При една вече работеща онлайн услуга (Netflix например) може да се смени платформата, която се използва за плащане на потребителите и тук трябва да се предвиди дали това може да донесе повече негативи или позитиви за продукта. Как ще се отрази на хората, които плащат към момента, и дали е удачно да се направи такава смяна като цяло. Подобна промяна може да води със себе си допълнителна стъпка за клиента или пък да му спести една такава, което също има тежест в избора. Можем да вземем за пример и настройката на светофарите. Ако променим кога един светофар да сменя режима си, трябва да бъдат проверени дали всички посоки работят коректно, защото не трябва да се дават сигнали, които биха предизвикали произшествие, и не трябва да се допускат пешеходци да минават заедно с насрещното движение на автомобилите. Затова и в различните сфери на софтуерното разработване са необходими различен брой QA. Например има сфери като разработката на софтуер за управление на медицинска апаратура, където допусната грешка може да струва много повече от материална загуба.

    Сподели ни пример от практиката си с подобен проблем

    Преди години пускахме снежинки на заглавната страница на СофтУни за коледните празници. Снежинките бяха добавени и аз трябваше да проверя дали се появяват, където беше необходимо. Всичко мина добре, снежинките бяха имплеметирани и коледното настроение беше налице. Вечерта, след като беше влязла промяната, имахме излъчване на живо на курсове от програмата ни. Стриймът на курса стартира, но курсистите ни не получаваха нищо. Съответно започна една много бърза проверка на системата и техническите настройки, което отне време и накрая се оказа, че въпросните снежинки са „счупили“ излъчването. Няма да навлизам в технически подробности, но това е перфектен пример за нещо малко, което съвсем неочаквано може да повлияе на уебсайта и да спре услугата към клиента, а ние държим най-много на тях.

    Как пое по пътеката, за да станеш QA?

    Образованието ми няма нищо общо с професията ми. Завърших специалност „Политически науки с английски и руски“ с поднаправление европеистика и няколко години работех в застрахователна фирма. Сблъсках сe с QA покрай една конференция за професии в дигиталния сектор. От доста време си мислех да се насоча натам, но все си казвах, че не съм добра с математиката и може би затова няма да ми потръгне. Запомнете, това е мит. Математиката би ти помогнала, но не трябва да си математически гений, за да си успешен програмист или QA. Така влязох на лекцията QA и още на 10-ата минутa ме бяха спечелили. Прибирайки се вкъщи, отворих СофтУни и приключението започна.

    Какво трябва да знаеш, за да бъдеш QA?

    Стартирах с QA Fundamentals в СофтУни. За да навлезеш в професията са нужни основни познания в процеса – какво прави QA, какви са видовете тестване - теория, без която няма как да навлезеш в практиката. Вече програмата ни предлага и цялостна пътека, която започва с Programing basic и Programing Fundamentals, които са адски полезни, за да добиеш представа къде може да се счупи нещо и ти самият да го счупиш нарочно. Например познанията по бази данни могат да ти помогнат изключително много. Аз не програмирам, но е хубаво да имаш представа. Също така CSS и HTML са много полезни при тестване на front end (частта на уебсайта, с която си взаимодейства потребителят). Също така масово се използва GitHub и е хубаво да знаеш как се управлява един процес там. Затова и програмата ни наистина е толкова добре подредена, защото дава всички тези знания по много добре структуриран начин.

    Какво те затрудни в началото?

    Нашият екип има много добре разработен модел за въвеждане на новите и за щастие, аз наистина нямах проблем с техническата част или социализацията с новия екип. Най-трудно ми беше да приема, че мога да изпусна бъг на продъкшън средата (сайта на СофтУни например). Първите пъти, когато нещо е минало на проверка при мен, одобрила съм го и после се чупи при пускането, приемах като малък провал. Трябва да осъзнаеш, че всеки допуска грешки, а и понякога всичко може да работи в тестовата среда и след това нещо абсолютно непредвидено в production средата (официално работещата версия) да доведе до проблем с одобрената промяна.

    Кое те спечели в професията?

    Това, че ще търся „несъвършенствата“ в продукта и ще помагам да се предоставя качествен такъв на нашите потребители. Инциативата на СофтУни да развива хората и да им помага по пътя на качественото образование, пък е причината вече повече от 3 години да съм част от този екип. Аз съм страшен перфекционист, което до голяма степен помага в тази професия. Умението да поднесеш информация относно допусната грешка или необходима промяна също е важна част от QA амплоато. Мит е, че QA специалистите се карат със софтуерните инженери. Комуникацията е много важна за всички ни и може би тук използвам малко медиаторските умения, придобити по време на образованието ми в университета.

    Можеш ли да опишеш професията с три думи?

    Креативна, динамична, надпревара. Креативна, защото трябва да измислиш различни сценарии как да тестваш нещо по най-добрия възможен начин, да се сетиш къде другаде може да бъде сгрешено и да си създаваш план, по който да дейсташ. Динамична, защото няма ден, в който да съм правила едно и също нещо. Дори когато работиш по един feature (нова функционалност) няколко дни, едно и също нещо може да се счупи поради различна причина. Надпревара, защото всеки ден е като игра - „Намери и унищожи бъговете“. Ако сам не намираш нещо да те пали и да те развива, ако не намираш разнообразие, няма как да работиш каквото и да е за дълго време. Какво би посъветвала един начинаещ QA? Постъпвайки на нова работа, разбери как работи екипът ти, системите, опознай колегите, запознай се добре с процеса на работа, за да станеш пълноценна част от него и да им помагаш. Още на първата седмица може да разбереш дали трябва да научиш нещо допълнително. Това не е страшно. В тази професия ученето не спира. Цел на екипа е да предостави качествен продукт на клиента, което означава, че и екипът трябва да държи своето ниво, качество в процес и знания. Изгради си система на работа. Записвай си тестовите сценарии, пази си някои по-рядко срещани бъгове и причините за тях особено ако са били непредвидени. Автоматизацията на тестовете е бъдещето, така че не се бави да се развиваш и по тази пътека.

    Вижте още:

    IT JOBS in BG: Content Marketing Expert
    IT JOBS in BG: Програмист
    IT JOBS in BG: Експерт по дигитален маркетинг
    IT JOBS in BG: SEO специалист
    IT JOBS in BG: Email Marketing експерт
    IT JOBS in BG: Python Developer
    IT JOBS in BG: Графичен дизайнер/Уеб дизайнер 
    IT JOBS in BG: Експерт по дигитален маркетинг
    IT JOBS in BG: Java Developer
    IT JOBS in BG: Blockchain developer
    IT JOBS in BG: C# Developer
    IT JOBS in BG: PHP Developer 
    IT JOBS in BG: JavaScript Developer

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 4 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 5 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 6 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 9 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ