За разлика от повечето големи аутсорсинг играчи, които стартират в чужбина и впоследствие разкриват офис в България, през 2010 Tek Experts отварят първия си обслужващ център именно тук. Към днешна дата в него работят близо 400 души. Какви са плановете за развитие на компанията, попитахме Лъчезар Лозанов, мениджър на българското подразделение. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:
С какво точно се занимава Tek Experts и колко души работят за компанията? Компанията е основана в България през 2010. Тогава в екипа са били 20 души, в момента сме 2500 . Компанията се занимава предимно със софтуерна поддръжка, аутсорсинг на бизнес процеси и разработване на софтуерни решения. Това, към което се стремим, е не да имаме много клиенти и да работим с тях в малък мащаб, а да имаме по-малък брой клиенти и да бъдем техни истински партньори, за да се фокусираме максимално върху услугите, които им предоставяме.
В кои държави имате обслужващи центрове? Освен в България, Tek Experts оперира в САЩ, във Виетнам, в Китай, Коста Рика, Кипър и Малта. Това са общо 7 локации. Допълнително, през следващите няколко месеца, трябва да отворим нашия съвсем нов офис в Нигерия. В момента българският офис предоставя услуги на 3 клиента, докато другите ни центрове, обслужват по два.
С какво се занимава компанията и къде има обслужващи центрове? Вижте какво сподели мениджърът на дружеството в България, Лъчезар Лозанов пред Economy.bg.
С колко различни езици работи компанията в България и глобално? Като цяло България се слави като локация, където работят хора с много добри познания по различни езици. В момента тук предоставяме услуги на над 10 езика. Глобално обслужваме клиенти на над 50.
Имате офиси в различни локации. Има ли възможност за хората, които са базирани тук, да работят и в другите ви локации? Да, даже го промотираме. Особено когато става въпрос за по-опитни хора. Независимо че имаме офиси в различни държави, ние всички принадлежим към една компания. Всъщност това е и най-силната ни черта - че ние всички работим заедно, независимо от разстоянията.
Какви са плановете ви за развитие през следващите 2 години? През следващите 2 години това, което със сигурност ще се случи, е офисът да удвои размера си. В момента сме 400 души. В следващите 2 години планът е да станем 900. Искаме разрастването да стане постепенно, така че не само да се разраснем, но и да бъдем успешни в това, което ще правим.
Какъв тип хора ще търси компанията? Вижте какво сподели мениджърът на дружеството в България, Лъчезар Лозанов пред Economy.bg.
Какъв тип позиции ще търсите най-много? Позициите ще бъдат много разновидни. Например, ние сме единственият партньор на американска компания, която се занимава с професионални консултантски услуги, но също така предоставяме услуги и на една от най-големите IT компании в света. Така че ще търсим специалисти като „solution architect“, „technical architects“, програмисти. Ще търсим също и хора за софтуерна поддръжка на различни нива. Българите имат добър технически профил и традиции в IT сферата и това доста помага.
Търсенето на пазара за този вид специалисти е голямо. Вие как се справяте с привличането на таланти? Когато наемаме служители, търсим такива, които са мотивирани и имат желание да се развиват. Ние знаем, че техническите умения са важни, но едновременно с това, те могат да бъдат развивани от служителите. Затова търсим хора, които имат способността да работят добре с другите и да разбират нуждите им. Благодарение на този подход вярваме, че намираме подходящите специалисти за екипа си.
Това означава ли, че не търсите хора с много опит зад гърба си? Зависи за кои профили става въпрос, тъй като има позиции, за които не можем да си позволим този похват. В повечето случаи, обаче, наемаме хората заради способността им да комуникират и работят с клиенти, като след това инвестираме в тяхното професионално развитие.
Какви са плановете за развитие на компанията? Вижте какво сподели мениджърът на дружеството в България, Лъчезар Лозанов пред Economy.bg.
Колко важен според вас фактор е нивото на заплащане? Нивото на заплащане е винаги важен фактор, но не е единственият. Да получиш възнаграждение за уменията, които имаш е едно от преимуществата на това да работиш в компанията. Това, за което всеки човек трябва да мисли, обаче, е потенциала, който всеки има, за възможностите за развитие и дали се чувства достатъчно оценен. Чували сме много истории за хора, които са приели дадено предложение за работа само заради парите и са се чувствали подценени. Именно това е нещо, което в Tek Experts избягваме. Имайки предвид това, смея да твърдя, че заплатите в Tek Experts са съизмерими с нивата на заплащане в компании като нашата.
Такова бурно разрастване поставя много предизвикателства пред обучението и развиването на хората в компанията. Как се справяте с този проблем? Имаме добре технически подготвени хора, които по най-лесен и достъпен начин могат да обяснят една технология на новопостъпилите. Също така разчитаме, че в първия един месец самият човек трябва практически да започне да се обучава. С други думи, той започва да работи по истински технически проблеми на втората-третата седмица. Човек се учи много по-добре, когато работи, вместо да чете презентации, книжки и т.н. Обучението може да продължи два-три месеца, дори 6 месеца. Всичко зависи от самия човек. Но самата работа започва много бързо, за да може да се учи, работейки. Хубавото на нашата тренинг програма е, че в компанията имаме специалисти с дълъг опит в нашата сфера, както и експерти, работещи от страната на клиентите ни, които заедно предоставят едни от най-добрите обучения в индустрията. В този смисъл всеки, който се присъедини към нашия екип, ще стане истински специалист в сферата си и ще има всички възможности да расте в кариерата си.
Какви ще бъдат водещите тенденции в ИТ и аутсорсинг индустрията? Вижте какво сподели мениджърът на Tek Experts в България, Лъчезар Лозанов пред Economy.bg.
Какви ще бъдат водещите тенденции в аутсорсинг индустрията през следващите години според вас? IT индустрията през последните 10 години търпи изключително голямо развитие. Вече добавената стойност за самите клиенти е много по-голяма и търсените профили са много по-различни от това, което беше преди. Все повече компании работят с големи корпоративни клиенти и то не само в сферата на поддръжката. Виждаме проджект мениджъри, разработчици, програмисти, QA, които всъщност предоставят и разработват софтуери, които се ползват от тези корпоративни клиенти. Това, което виждаме е, че компании като нашата трябва да се развиват и адаптират, за да могат да се справят с променящата се природа на индустрията. Именно това правим ние и ще продължим да го правим. Например, сега разработваме редица приложения, софтуер и различни решения, които ни помагат да предоставяме все по-добре услугите си, правят клиентите ни още по-защитени и им дават възможност да генерират приход. Не на последно място, те помагат да предоставим на партньорите си по-добро и приятно изживяване по време на работата с нашите служители. Всичко това добавя стойност към това, което предоставяме като глобален екип от експерти и утвърждава нашата компания като важна за клиентите ни.
Как EIT Manufacturing – най-голямата европейска мрежа за иновации в индустрията, помага на българските стартъпи и предприятия да пробият на чуждите пазари – Михаил Станев, старши мениджър „Бизнес развитие и иновации“ в организацията, пред Economy.bg
Кои са най-големите предизвикателства, как могат да бъдат решени, къде е мястото на устойчивостта и каква е прогнозата за 2025 г., споделя Влад Вита, съветник по политиките на Ecommerce Europe