петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12790 прочитания

    Как образованието може да бъде демократизирано?

    Яков Хехт, създател на първото определящо се като демократично училище в света, пред Economy.bg
    13 февруари 2014, 14:23 a+ a- a

    Яков Хехт е международно известен практик и теоретик на демократичното образование, теория на обучението и обществената промяна на образованието. През 1987 основава Демократичното училище в Хадера (Израел) – първото училище, което се нарича демократично. Оттогава до днес е основал лично или е участвал в основаването на десетки демократични училища в Израел и по света. Автор на книгата „Демократичното образование”. Демократичното училище е самоуправляваща се образователна общност на родители, учители и ученици, които вземат решения чрез общо събрание, в което всички имат равен глас. В основата на подхода е свободният избор на детето в различни образователни области – учениците сами избират какво и как да учат. Общността създава и се грижи за място, на което децата между 4 и 18 години израстват и се самоуправлява демократично.

    Свързахме се с Яков Хехт, за да ни разкаже повече за опита му в основаването и управлението на демократични училища преди участието му в „Първата национална среща за свободно развитие на образованието” в София на 15 и 16 февруари 2014.

    Г-н Хехт, какво означава демократично образование?
    Демократичното образование е изградено според ценностите на демокрацията и човешките права. То е липсващото парче в пъзела на живота в демократичната култура. Повечето страни, след като станат демократични, запазват старите си образователни системи, които подготвят децата за живот в диктатура. Демократичното образование може да е основата за създаването на нова демократична култура.

    Какво конкретно означава да се третират децата като равни в процеса на вземане решения, които ги касаят?
    Животът в демокрацията се характеризира със свободата на избора. Правим избор и после поемаме отговорност за тези избори за начина си на живот. По този начин ние влияем на обществото, в което живеем. Демократичното образование осигурява на ученика същите условия, така че неговият живот да се характеризира от избор и отговорност.

    Каква беше мотивацията Ви при основаването на Демократичното училище в Хадера? Най-вече, за да има място, където да се чувствам спокоен, когато изпращам децата си на училище (въпреки че това стана години преди да се роди най-малкото ми дете).

    Беше ли предизвикателство да стартирате училище извън стандартните норми?
    Разбира се. Беше голямо предизвикателство да се убедят родителите, Министерството на образованието в Израел и въобще да се превърнат мечтите в работеща реалност.

    Колко демократични училища има в Израел в момента?
    Днес в Израел има 26 демократични училища, които са признати от властите.

    Планирате ли да откриете такива училища и в България?
    Бих се радвал да помогна в това важно пътуване.

    Има хора, които критикуват подхода Ви. Те смятат, че децата са неспособни да правят много неща сами и имат нужда от авторитет, който да ги ръководи и напътства или че децата никога няма доброволно да научат нещо трудно или ценно. Как бихте отворили на тези критики?
    Аз смятам, че възрастният има ключова роля и връзката между него и ученика е в основата на образователния процес. Въпросът е дали тази връзка е еднопосочна, т.е. такава, при която учителят дава информация и инструкции на ученика, или се основава на диалог и взаимно учене, както и дълбоко познанство между учителя и ученика. Това е основен въпрос, който смятам, че изисква отговор в бъдеще.

    Как онлайн обучението и MOOC допринасят за демократизирането на образованието?
    Ние в Израел имаме значителен опит в използването на MOOC (масови отворени онлайн курсове -МООК). Те създават т.нар. flipped classroom (изнесена класна стая), при която учащите могат да се запознаят с уроците сами вкъщи, а срещата в училище да е посветена на развитие на връзката между тях и преподавателя и на работа и упражнения заедно в група.
    Международният опит досега показва, че само 4% от учащите завършват МООК, но когато тези курсове са съчетани с реални срещи, между 50% и 100% от студентите във висшите училища завършват успешно.

    Как виждате бъдещето на образованието?
    Социалните и икономически системи навсякъде по света са в процес на значителни промени в момента и навлизат в ерата на знанието. В тази ера по-голямата част от човечеството ще трябва да работи за създаването на ново знание чрез сътрудничество и съвместна работа. Образователните системи се подготвят бързо за тази промяна – от пирамидална към мрежова парадигма. Смятам, че в близко бъдеще ще станем свидетели на напълно нови възприятия за образованието.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 58 минути
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове
    преди 16 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 17 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 18 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 20 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ