За новата инвестиция, за работните места и за бъдещето на сектора за производство на авточасти у нас вижте какво сподели пред Economy.bg Метин Дениз, управител на „Теклас България”
От пет години Метин Дениз е управител на „Теклас България” – българското подразделение на турската компания Teklas. Преди да поеме този пост в продължение на осем години той е бил изпълнителен директор на завод за индустриални метални опаковки в Плевен. Индустриален инженер по образование, Дениз е завършил Средноизточния технически университет в Анкара. Преди около месец „Теклас България” обяви, че ще открие трети завод край Кърджали.
Потърсихме г-н Дениз, за да ни разкаже повече за новата инвестиция на „Теклас България”, както и за развитието на сектора за производство на автомобилни части у нас.
Планирате да откриете трети завод в момент, когато повечето компании заради кризата свиват производството си. За вас кризата не е ли проблем?
Знаете, че кризата нас в България ни завари през 2009. И тя засегна сериозно автомобилния сектор. Нашата компания обаче успя да превърне това във възможност и успяхме да излезем по-силни от кризата.
Как успяхте да се възползвате от кризата?
Нашата фирма по принцип е по-гъвкава, което ни позволи да предложим по-добро и по-бързо обслужване, както и по-добри цени на големите компании. Това ни направи предпочитан партньор за тях по отношение на компонентите, които произвеждаме.
На каква стойност е новата инвестиция и колко сте инвестирали досега?
Реално инвестицията започва сега. Тези дни започнахме строително- монтажните работи. Към 2014 ще бъдат изградени закрити производствени площи на около 10 хил. кв. м. Стойността на инвестицията ще е между 10 и 15 млн. евро в рамките на следващите две години. От 2005 насам фирмата ни има инвестиции в размер на около 40 млн. евро.
Какво ще се произвежда в новия завод?
Производството в новия завод на „Теклас България” е идентично с това, което сме произвеждали досега. Правим каучукови съединения и пластмасови тръби за охладителните и радиаторните системи на автомобилите. Ще има и нови технологични продукти към частта за пластмасово производство. Ще внедрим нови процеси и нови технологии, с които ще увеличим гамата си от продукти в този бранш. В новата ни инвестиция в гамата от продукти ще преобладават цялостни системи за оборудване на двигателя с такива охладителни компоненти. Не само каучукови или пък пластмасови, а система, която ще включва вътре всички компоненти, нужни за функционирането на двигателя – термостати, куплунги и други електронни части по тези системи, които позволяват на двигателя да работи безпроблемно.
Колко работни места планирате да разкриете?
В момента имаме 470 служители. До края на 2014 планираме да наемем още 250 души. Идеята е служителите да станат общо около 700 души.
Имате ли проблем с набирането на подходящи кадри? Много компании се оплакват от недостиг на специалисти.
Принципно нямаме проблем с намирането на работници. В региона, в който сме позиционирани, има достатъчно хора, търсещи работа. По отношение на техническите кадри и инженери ние имаме много добра система за обучение на персонала, който наемаме.
Какво представлява системата ви за обучение?
Ние сме част от един голям холдинг. Компанията майка е в Турция. Имаме заводи в Русия, а отскоро и в Китай. Имаме инженеринг офиси в цяла Европа. Така че освен вътрешната ни система за обучение, включваща курс на ориентация във всички отдели, нашите новонаети служители имат възможност да посетят завода майка в рамките на една до две седмици, където да бъдат по-бързо обучени.
Къде реализирате продукцията си? Кои са основните ви пазари?
Ние изнасяме 100% от продукцията си. Изнасяме основно за Европейския съюз. Около 20% от продукцията ни се реализира на пазарите в САЩ, Мексико и Китай. Работим основно с Volkswagen Group, като тук влизат Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche. Произвеждаме и за General Motors – Opel, Chevrolet и др. Освен това работим с BMW и Mercedes. Сътрудничим си и с други компании, които взeмат от нас продукция, комплектоват я с нещо друго и продават пак на големите компании.
Кои са предимствата на България като място за инвестиции спрямо останалите страни от региона?
България има добър инвестиционен климат от гледна точка на данъците и наличието на добре подготвени технически кадри, което оказва влияние на себестойността на продукцията. Плюс е, че страната е част от Европейския съюз. Това е важно за компании, които идват от страни извън блока. Друго предимство е логистичната близост до държави, в които има заводи на автомобилопроизводители.
Това ли са причините, които ви накараха отново да инвестирате в България?
Причините за разкриването на нов завод в Кърджали се крият в рентабилността на производството. Ние отчитаме сериозен ръст в продажбите през последните две-три години. В перспектива имаме много нови спечелени проекти от големите автомобилни компании.
За какъв ръст конкретно говорим?
През последните три години „Теклас България” спечели проекти, които бяха във фаза внедряване. В нашият сектор става така – печелите голям проект например от Volkswagen и поне една година е внедряването на всички продукти от новата гама. Миналата година бяхме в такава фаза. Въпреки това резултатите ни бяха доста добри. Оборотите ни бяха около 16-17 млн. евро. Тази година обаче вече имаме продажби и очакваме двойно по-високи приходи – над 35 млн. евро.
С какви предизвикателства се сблъсквате в работата си?
Основно предизвикателство за нас е инфраструктурата – пътищата, енергийните връзки. Надяваме се държавата да инвестира за развитието на инфраструктурата, за да може инвеститорите да се чувстват по-спокойни и да продължат да увеличават инвестициите си.
Как виждате бъдещето на сектора за производство на авточасти у нас?
България има сериозен потенциал за развитието на този сектор. Страната трябва да бъде активна в привличането на компании от сектора. Компаниите, които са тук, се разрастват и това е добър знак за индустрията. Очаквам положителното развитие на сектора да продължи.
Сътрудничите ли си с други компании за производство на автомобилни части?
Не, защото повечето фирми тук са част от мултинационални компании, които използват България като производствен хъб. Това може да се случи на един следващ етап, когато около нас ще започнат да се изграждат фирми, които да ни бъдат поддоставчици. Това тепърва ще се очертава като възможност.