Нови сектори и локации привличат германски инвестиции, търговията надхвърли рекордните 10 млрд. евро, българският износ изпреварва германския внос – д-р Митко Василев, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара, пред Economy.bg
Как се развиват българо-германските икономически отношения през последните 30 години, промени ли се профилът на германските компании с интерес за инвестиции у нас, предстоят ли нови германски инвестиции и в кои сектори, има ли нови локации, които привличат интереса на германските дружества, притеснява ли се германският бизнес от продължаващата политическа несигурност у нас - тези и други въпроси коментирахме с д-р Митко Василев, главен управител на ГБИТК.
Г-н Василев, през 2023 германската икономика в България отбелязва 30-годишен юбилей. Каква е равносметката за този период?
През 1993 бе създадено Представителството на германската икономика в България, като през 1995 се учреди Делови клуб на германската икономика в България, а от 2004 се създаде официална външнотърговска камара – Германо-българска индустриално-търговска камара (ГБИТК), единствената билатерална камара, основана на междуправителствено споразумение.
ГБИТК се разви като разпознаваема организация в бизнес, обществените и политически среди и се етаблира като основен партньор на германската икономика в България, следвайки своята цел да насърчава и подпомага търговските и икономическите отношения между Федерална република Германия и Република България и да съдейства за подобряване на инвестиционната среда за своите членове.
Германските компании винаги са били сред водещите инвеститори в страната. Правейки равносметка за изминалите години по данни на Федералното министерство на икономиката и опазването на климата, външнотърговският оборот между България и Германия през 2000 е достигнал 1,473 млрд. евро. Износът от България за Германия тогава е възлизал на 597 млн. евро. В обратна посока вносът от Германия в България е бил 876 млн. евро.
Търговията на България с Германия достига рекордните 10 млрд. евро още през периода януари – октомври 2022, сочат последните данни на Германската федерална статистическа служба. За посочения период България е изнесла стоки на стойност 5,6 млрд. евро за Германия, а вносът възлиза на 4,4 млрд. Предстои оповестяването на окончателните данни за цялата 2022 г.
Каква е ролята на германския бизнес за подобряването на икономическата среда в България?
Дълъг е процесът по вземане на решение за инвестиране в България от страна на германския бизнес, но когато решението е взето, те имат ясна визия и стратегия за развитие в страната и остават задълго. Техният ангажимент е насочен към устойчивост, с което допринасят допълнително за подобряването на българската икономика.
Компаниите инвестират в проекти за модернизация, инфраструктура и екология и оставят своя принос във формирането на средата в различни региона на страната. Те се грижат за въвеждането на високи стандарти и ценности в бизнеса.
Промени ли се през годините профилът на германските компании с интерес за инвестиции у нас?
Да, все повече от инвестициите са в експортно ориентирани сектори като ИТ индустрията, електротехническата промишленост и автомобилостроенето.
Каква обратна връзка получавате от германските компании, които присъстват от години у нас?
От 2005 насам ГБИТК провежда ежегодно проучване сред своите членове относно бизнес средата в България. Резултатите от проучването дават представа за предизвикателствата и проблемите, с които се сблъскват германските компании у нас, и изтъкват предимствата на България като място за инвестиции и бизнес. В отговор на въпроса „Бихте ли инвестирали отново в България?“ 100% от анкетираните през 2022 г. заявяват, че отново биха избрали България като място за инвестицията си.
Следните фактори се оценяват от бизнеса в България като положителни:
• цена на работна ръка;
• данъчна тежест и данъчна система;
• квалифицирана работна ръка, повечето с чуждоезикови умения;
• 29 милиарда евро от фондовете на ЕС от 2021 до 2027 г.;
• членство в ЕС.
Как изглежда ситуацията в момента в България от перспективата на германския бизнес? Притесняват ли се компаниите от продължаващата политическа несигурност в страната?
Политическата несигурност оказва своето влияние върху инвестиционния климат, а инфлацията се отразява на потреблението. Икономическите данни показват, че икономиката ни се е справила добре през 2022 г. въпреки последиците от пандемията и неясните политически обстоятелства. Германският бизнес желае по-висока степен на политическа и социална стабилност и предвидимост на икономическата политика.
Кои са основните предизвикателства пред германските фирми в България?
Анализирайки конкретните фактори на бизнес средата в най-ново време, установяваме, че бизнесът очаква решителни действия по отношение цената на електроенергията, овладяването на инфлацията, справянето с недостига на квалифицирани кадри, повишаване качеството на образованието, увеличаване предвидимостта на икономическата политика и справяне с корупцията. Това ще доведе до модернизация на българската икономика.
Какъв е размерът на инвестициите?
Според последните актуализирани данни на БНБ преките германски инвестиции в България възлизат на около 258,1 млн. евро през 2021 г.
През миналата година германската компания заяви интерес към инвестиция от над 1 млрд. евро в региона на Северозападна България, което би била най-голямата еднократна инвестиция, правена в историята ни. Беше заявен интерес и от Adidas. Има ли други компании със заявен инвеститорски интерес? От кои сектори?
През 2022 бе заявен инвеститорски интерес към България в традиционните сектори на германския бизнес у нас – аутомотив, производството и информационни технологии. Реализирани бяха 2 инвестиции. Производителят на нагреватели и климатични системи за автомобилната индустрия Eberspächer и германската високотехнологична международна компания АТN избраха Русе за разширяването на дейността си. Предстои още 2 важни производствени компании да вземат решение.
Има ли нови локации, които привличат германски инвестиции у нас?
Основен интерес за германските инвеститори представлява Русе, както и предпочитаните от години Пловдив и София. Наблюдава се тенденция на засилен интерес към Стара Загора, Бургас и Благоевград. Тези локации имат следните предимства: висококвалифицирани специалисти, разполагат с университети и професионални и езикови гимназии, имат изградени индустриални зони или планират такива.
С какво България е атрактивна за германския бизнес в тези кризисни времена?
Наред с предимствата, които вече посочих, и с оглед на предизвикателствата германският бизнес търси алтернативни възможности за своята дейност, избирайки релокиране в по-близки в географски план дестинации, като същевременно се стреми към изгодни условия за развиване на своята бизнес дейност. Търсейки алтернативни решения за намаляване на разходите си, България е една добра възможност пред тях.
Все по-често се коментира, че Източна Европа може да се превърне в "новия Китай" за Германия. Така ли е според Вас? И какво е мястото на България?
Нарушаването на световните вериги на доставки през последните две години накара много германски фирми да преосмислят своите бизнес стратегии за връщане на дейността си в Европа. Конкуренцията е силна, но България има какво да предложи. Така тя се позиционира като атрактивна ниършоринг дестинация.
За поредна година връчвате Наградата на Германската икономика. Как ще изглежда церемонията, какви постижения ще отличите и в какви категории?
Щастливи сме, че за 19-и пореден път ще имаме възможност да отличим фирми, допринесли за развитието на българо-германските икономически отношения.
Церемонията ще се проведе на 26.01.2022 г. (четвъртък) в Сити Марк Арт Център. Наградата на германската икономика ще бъде отново дадена в четири категории – „Голямо предприятие“, „Малко и средно предприятие“, „Корпоративна социална отговорност“ и „Стартиращо предприятие“. За трета поредна година номинираните фирми изпращат видеоматериали, на базата на които реномирано жури с представители от икономическия, медийния и политическия живот ще определи победителите в отделните категории.
Интересът към конкурса е голям и досега общо 24 фирми от различни браншове участват в надпреварата. Журито ще определи победителите въз основа на предварително изработени критерии. Надяваме се да се проведе отново една престижна церемония, по време на която да бъдат отличени компаниите с важен принос в двустранните икономически отношения.